Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 21
1
Kryssningsfartyg / 60-talist till skrot
« skrivet: 25 maj 2018, 10:51:44  »
Aegean Queen (ex. Starward, Bolero, Orient Queen, Louis Aura) rapporteras ha sålts till skrot och kommer snart att bege sig mot Alang.


2
Någon som vet hur länge leveransen har skjutits upp? Jag förstår att hela sommarsäsongen 2019 är inställd, men är vintersäsongen det också?

3
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 24 maj 2018, 17:12:21  »
Även den sjätte E-flexern chartras av Brittany Ferries. Vi får hoppas att de sista två hamnar i Sverige.  :)

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-44238826


5
Färjor / SV: Finnswan (bildlänk)
« skrivet: 20 maj 2018, 15:51:46  »
Härliga bilder på ett till synes trevligt fartyg!

6
Färjor / Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 17:52:54  »
Unity Line planerar för upp till fyra nybyggda LNG-färjor kommande år. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDYfnBMhoZc

7
Kryssningsfartyg / Utsläppsfri trafik i norska fjordar
« skrivet: 17 maj 2018, 13:59:33  »
Stortinget röstade för ett par veckor sedan genom en motion där de kryssningsfartyg och färjor som besöker världsarvsfjordarna (Geirangerfjorden och Nærøyfjorden) ska vara helt utsläppsfria senast 2026.

Redan i år har det börjat införas begränsningar för hur många kryssningsfartyg som får besöka Geiranger samtidigt.

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/historisk-vedtak-om-utslippsfrie-fjorder

8
Kryssningsfartyg / Besök ombord på MSC Preziosa
« skrivet: 16 maj 2018, 20:27:24  »
Förra veckan bjöd MSC Cruises in sina trogna gäster (eller rättare sagt facebookföljare) till en visning på MSC Preziosa, som gör sin första säsong i Östersjön.


MSC Preziosa hade tidigare under morgonen kommit till Frihamnen. Det var första gången hon kom hela vägen till Stockholm. Hon skulle ha anlöpt huvudstaden även den 1 maj, men eftersom det inte får blåsa mer än 8 m/s när hon ska ta lots vid Tjärven, så fick de denna dag istället gå till Nynäshamn.


Besöket började med en presentation av MSC Cruises i Safari lounge. På denna bild råkade även de två trevliga killarna som driver fartygspodden komma med.


Safari lounge


MSC är duktiga med interiören, med många färger och mönster, utan att det blir för mycket.


Det var endast hytt som var obebodd denna resa, en balkonghytt. Rymlig hytt med bra planering och lagom mycket/starka färger. Här skulle jag utan tvekan kunna tänka mig spendera en vecka eller två.




På väg in till Aurea Spa.


Spabar och lite försäljning av träningskläder e.t.c.


Ett av massagerummen, synd att jag inte kunde stanna längre. ;)


Även om man är på kryssning är det viktigt att träna, frågan är bara när man ska ha tid att göra det...


Ombord finns det tre stycken poolområden varav ett är skjutbart glastak. Trots att det var närmare 25 grader så var taket stängt, sydeuropéerna är nog en aningen mer kräsna när det gäller värmen.




Huvudpoolen, aqua park.


Ser väl ut som på de flesta kryssningsfartygen, inget anmärkningsvärt.


Stiliga trapphus.


Det är just såna här konstdetaljer som ger en lyxigare känsla.


La Locanda, en italiensk båt måste såklart ha en pizzeria. Eftersom detta är en specialrestaurang tillkommer ett pris på cirka 7 Euro för pizza med dricka. De serverar även en del Tapas som ingår i kryssningspriset.   




Italienska kedjan Eataly har öppnat restaurang på de nyaste MSC-fartygen. Här har de både gourmetrestaurang, pizza och steakhouse. Detta är en specialrestaurang med a l carte. Priset för en huvudrätt ligger på runt 15-25 Euro.


I atriumet har de inte sparat in, glashissar och trappor där varje steg kostade flera tusen Euro.


Green Sax Jazz bar, bara namnet får en att gå i gång. ;)




El Dorado Piano Bar


Trappan ner till casinot.


Casinot var verkligen enormt, det största som jag har sett på ett europeiskt kryssningsfartyg? Helt klart i klass med de amerikanska kryssningsfartygen.
 

Platinum Theatre är också väldigt stort och spänner över tre däck. En klar fördel med de mindre kryssningsfartygen är att det oftast är servering även i showloungerna. Här däremot är det logistiskt omöjligt.




Medelhavskänsla i Phoenician Plaza.


Åter i det häftiga atriumet, ger helt klart en wow-känsla.


Visningen avslutades med en lunch i en av de två huvudrestaurangerna, Golden Lobster. Restaurangen sträcker sig över 2 däck och har plats för över 1000 personen i en sittning.


Det fanns både buffé och a la carte med samma rätter. Eftersom jag var hungrig tog jag buffé och det smakade bra, men inget över förväntan.

Jag ska passa på att tacka MSC för visningen. Detta var det största kryssningsfartyget jag någonsin har varit på. Även om det är ett imponerade fartyg med snygg inredning, så måste jag erkänna att det skrämmer mig lite att vara ombord med 4000 andra passagerare. Rent generellt kan jag säga att närheten till havet saknas i många av de allmänna utrymmena, som känns instängda. Sedan har man heller ingen möjlighet att få vy föröver om man inte bor i svit och har tillgång till den speciella avdelningen yacht club. Däremot lockar det med att dra i väg på en kryssning med MSC, helst något av fartygen i Musica-klassen som känns lite mer intima.

/Kim Viktor

9
Färjor / SV: Trafiken över Finska Viken, XPRS adderar söndagstur
« skrivet: 12 maj 2018, 11:12:39  »
Enligt svenska sidan har de en avgång tillbaka från Helsingfors klockan 01.

  https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/tidtabeller/helsingfors-tallinn/

10
Reseberättelser / SV: Resa med Brittany Ferries och Stena Europe
« skrivet: 05 maj 2018, 11:58:06  »
Vilken fin färja, tack för bilderna!

11
Färjor / SV: HSC Express är ute och rör på sig
« skrivet: 04 maj 2018, 20:28:45  »
På väg till Santander nu. Kanske Spanien - UK/Irland i sommar?
Det är ju en rätt så lång resa även om man kör i 30 knop. ;-)
Tänkte det först också, enligt Brittany avgår färjan 08:45 och ankommer 14:15, eller är det + ett dygn?
Det är +1 dygn, de fortaste resorna går på runt 24 timmar.

12
Färjor / SV: HSC Express är ute och rör på sig
« skrivet: 04 maj 2018, 17:36:06  »
På väg till Santander nu. Kanske Spanien - UK/Irland i sommar?
Det är ju en rätt så lång resa även om man kör i 30 knop. ;-)

13
Färjor / Finnclipper lämnar snart Östersjön
« skrivet: 01 maj 2018, 21:33:13  »
Denna vecka är den sista för Finnclipper i trafik mellan Kapellskär och Nådendal. Nästa vecka ersätts hon av Finnswan (som kommer gå in på kvällsavgången från Kapellskär). Jag tog några bilder på hennes avgång från Kapellskär igår.









En kortare film finns att se på: https://sjofartsbloggarna.com/2018/05/01/kapellskar-2/


14
Fartygsmodeller / SV: Yacht Designs
« skrivet: 30 april 2018, 21:40:33  »
Vilken skillnad  :)

15
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 24 april 2018, 11:24:49  »
DFDS kommer att chartra det femte fartyget som levereras i början av 2021.



https://www.dfds.com/news-and-media/news/dfds-charters-new-ship-for-the-english-channel-in-2021

Sidor: [1] 2 3 ... 21