Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars Ödlund

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 20 februari 2018, 22:26:35  »
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)

Nu är det ju bara interndebitering som gäller, har det gällt en bareboatcharter från extern part har det förmodligen blivit rejält kostsamt om ägaren verkligen släppt det så långt.

Med tanke på hur skicket är nu så antar jag att hon enbart gått i frakttrafik hos Grimaldi.

Skicket även på de svenskflaggade fartygen verkar gradvis ha försämrats under Grimaldis ägande, Malmöfartygen känns rejält nedgångna och det lär ju påverka framtiden för trafiken om inget görs.

2
Färjor / SV: Nattfärja för 1000 passagerare och 2400 längmeter
« skrivet: 19 februari 2018, 09:33:25  »
Tyvärr blev ju leveransen av Gotland extremt försenad, det gick hela fem (5) år från kölsträckning till leverans, detta påverkade högst sannolikt beslutet att inte fortsätta projektet.

3
Färjor / SV: Nattfärja för 1000 passagerare och 2400 längmeter
« skrivet: 18 februari 2018, 21:18:08  »
Dock var ju det ursprungligt ritade utförandet "snyggare"

Om jag minns rätt så fanns det skisser även i dagfärjeversion.

4
Färjor / SV: Viking Lines helårsrapport 2017
« skrivet: 18 februari 2018, 08:38:46  »
Marginalerna är smala, när man får 1,45 € i rörelsevinst per passagerare (passagerarintäkterna står för över 90% av Viking Lines omsättning). Efter finansiella poster är vinsten en knapp euro per passagerare.
Ojdå,ligger dom såå långt efter med frakterna gentemot Silja/Tallink/Finnlines?/Ulf

Man måste göra en jämförelse för olika relationer för att se ordentligt, på Sverige-Åland finns det 4 aktörer, på Sverige-Finland 3 aktörer och likaså på Finland-Estland, på Sverige-Estland trafikerar ju Viking bara några sommarmånader.

Tallink är ju överlägset störst på Sverige-Estland och Finland-Estland av förklarliga skäl, Viking lär fortfarande vara störst Sverige-Åland och när det gäller Sverige-Finland gissar jag att skillnaden är liten.

5
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 14 februari 2018, 11:27:15  »
Problemet är att Nynäshamn idag inte har plats för fler större fartyg, lär bli bättre när Norvik är färdigt om några år. Annars är det intressant att se vad Stena svarar på detta. De gånger jag har sett Elisabeth Russ verkar hon inte vara direkt fullastad.

I "Polenläget" ryms knappast längre fartyg än runt 170 meter om Gotlandsläget ska kunna användas samtidigt och det är ju nödvändigt.
"Stenaläget" (Lettland/Polen) klarar över 200 meter liksom Gotlandsläget.

Så det dere mener er at Nynäshamn rett og slett ikke legger til rette for at Polferries kan seile med større skip (slik det er i dag)?

Inte om man vill ligga still hela dagarna innan Norvikshamnen tas i bruk, i dag är det ju bara Gotlandstrafiken som gör korta hamnstopp.
Stenaläget går ju att använda mer om rederierna saxar sina anlöp

6
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 14 februari 2018, 11:02:17  »
Problemet är att Nynäshamn idag inte har plats för fler större fartyg, lär bli bättre när Norvik är färdigt om några år. Annars är det intressant att se vad Stena svarar på detta. De gånger jag har sett Elisabeth Russ verkar hon inte vara direkt fullastad.

I "Polenläget" ryms knappast längre fartyg än runt 170 meter om Gotlandsläget ska kunna användas samtidigt och det är ju nödvändigt.
"Stenaläget" (Lettland/Polen) klarar över 200 meter liksom Gotlandsläget.

7
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 13 februari 2018, 09:59:31  »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....

Nej några sådana tidtabeller är inte publicerade och antalet platser förändras inte speciellt mycket med tre SF 1500 jmf med två SF 1500 och 2 SF 700/750.

Platsökningen blir då enbart genom Västervikslinjen om man ersätter bägge SF 700/750 på Nynäs med SF 1500.

Däremot går det naturligtvis när man planerar tidtabellen från grunden att låta tre SF 1500 göra vardera tre dubbelturer i dygnet vilket istället lär ge en överkapacitet med många tomma platser och nog enbart passar vid ett fåtal stora resdagar/helger.

Fartygen hinner ju med vardera två "dagturer" och den tredje turen/fartyg måste köras på natten där resandet i normalfallet är avsevärt mindre, då riskerar man att producera en icke föraktlig överkapacitet

8
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 09 februari 2018, 10:50:33  »
Förvånansvärt(om det är som du skriver)att dom inte har något ställe öppet för nattamat?/Ulf

Problemet är ju att hon är inte planerad för den trafiken, på Helsingforslinjen finns ju inte det behovet.

Svårt att ställa om en av restaurangerna till ett helt annat upplägg för en kort tid.
Va,har hon inget cafe?
Mycket märkligt i sig att VL inte tar mer hänsyn till detta.../Ulf

Men som sagts tidigare, det är inte rimligt att bygga om och inrätta ett café av det slaget för ett kort inhopp på Åbolinjen

9
Övrig sjöfart / SV: Sveriges Handelsfotta - 83 fartyg
« skrivet: 07 februari 2018, 11:04:50  »
Kommer ihåg att då utflaggningen tog fart så användes också begrepp av typ ”svenskkontollerat tonnage” under utländsk flagg.

Vet inte riktigt hur det numera kan tänkas registreras, vare sig det gäller svenskt, danskt eller norskägt tonnage.

Det finns listor där fartygen som helt eller delvis är svenskkontrollerade finns upptagna, hundratals fartyg som är flaggade i andra länder.

10
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 05 februari 2018, 23:31:48  »
Förvånansvärt(om det är som du skriver)att dom inte har något ställe öppet för nattamat?/Ulf

Problemet är ju att hon är inte planerad för den trafiken, på Helsingforslinjen finns ju inte det behovet.

Svårt att ställa om en av restaurangerna till ett helt annat upplägg för en kort tid.

11
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 01 februari 2018, 20:57:40  »
Det blev ingen provtur för Visborg under januari. Man kanske inte ska ha några förhoppningar om att Visborg hinner till Visby och högsäsongen 2018. Kineserna tycks ta färjebyggen i slowmotion. Fråga Viking Line som redan flaggar för rejäla förseningar för sitt kinabygge.

Det är nog knappast tanken just nu.

12
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 26 januari 2018, 10:12:02  »
Kineserna verkar ju inte direkt snabba när det gäller färjebyggen.

Eftersom arbetsgången varierar mellan varven ska man nog räkna från kölsträckning till leverans istf Sjösättning till leverans.

Ett varv som gör merparten av invändiga arbeten och målning efter sjösättning har längre tid mellan sjösättning och leverans än dem som utför stora delar av det arbetet när hon ligger på stapelbädden

13
Färjor / SV: Nynäshamn - Gdansk fr.o.m. februari 2018.
« skrivet: 26 januari 2018, 10:03:22  »
Vi - två seniorer från avdelningen Finland hade av alla människor tänkt
tillbringa ett par dagar i Warschau andra hälften i mars.
Resan har inte varit möjlig att boka över nätet, eftersom det inte finns
avgångar efter den 31.01. uppsatta.
Jag har i två repriser varit i kontakt med Polferries´kontor i Nynäshamn
och t.o.m. bett dem att boka resan.
Svaret är alla gånger detsamma: "Rederiet informerar inom januari,
angående avgångarna för hela år 2018."

När januari nu redan lider mot sitt slut, är det uppenbart, att åtminstone
passagerartrafiken av allt att döma inställs eller dras in för ett par månader
- hur som helst.
Frågan lyder: Varför kan man inte informera om detta i tid, utan låter saker
ligga likt "Kejsarens nya kläder?"
Östblocksmentalitet?
Klart, att vi kan flyga billigare till Warschau, men vi hade nu i alla fall tänkt
ta bilen.

SL

Polferries har inga tidtabeller publicerades efter 1/2 oavsett linje.

Att man skulle upphöra med trafiken på Nynäshamn är knappast troligt, inte ens för ett kortare tag.
Då skulle det bli Stena för hela slanten, Wawel går full med frakt.

14
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 25 januari 2018, 19:16:16  »
Är det inte en väldigt lång tid mellan sjösättning och den första provturens här, Visborg sjösattes i november 2016 och ännu har man inte fått ut henne på en sväng....

2003 års Visby o Gotland levererades 18 resp 20 månader efter sjösättning.

15
Färjor / SV: Fortsatt bra fart för Wasaline
« skrivet: 06 januari 2018, 21:36:22  »
Enligt vd äts hela vinsten även detta år upp av fartygskostnader, hur räknar man här?

Är driftbolag och trafikutövande bolag skilda juridiska personer?

Annars kan man knappast påstå att det uppstår en vinst.

Sidor: [1] 2 3 ... 5