Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 38
1
Kryssningsfartyg / SV: Medelhavskryssning med Costa Diadema
« skrivet: 22 oktober 2018, 18:39:31  »
Har en erfaring med Costa; COSTA FAVOLOSA Savona - Santos. Positivt oeverraskad. Disembarkeringen av 3000   pax I Santos var imponerande.

2
Färjor / TT-Line begynner å få tøff konkurranse
« skrivet: 20 oktober 2018, 09:57:39  »
Stena har to ferger som kun går på Trelleborg - Rostock pluss en som går både Trelleborg - Saßnitz och Trelleborg - Rostock.
Unity Line har fire ferger som bare går på Trelleborg - Świnoujście.
Og TT-Lines seks feger skal betjene både Trelleborg - Travemünde, - Rostock og - Świnoujście i tillegg til en ukesluttur til Klaipeda.

3
Färjor / SV: Store omveltninger i Trelleborgs havn
« skrivet: 19 oktober 2018, 15:03:54  »
På svære plankater i byens handlegate vises den nye havnen, med følgende, delvis oppsiktsvekkende ferger: MECKLENBURG-VORPOMMERN, to stykk ROBIN HOOD, POLONIA(!) og en stor Stena Line-ferge, som påminner mistenkelig meget om PETER PAN. Pluss et Costa-cruiseskip på vei inn.

4
Lørdag 13. skjedde det tydeligvis noe med den lange bilfergeklaffen på høyre side av fergeleie 9 i Trelleborg. Den gikk ikke opp, og MECKLENBURG-VORPOMMERN ble veldig forsinket ved avgang. Etter det har såvel den fergen som SKÅNE konsekvent brukt fergeleie 8, ja, de har sågar begynt å gå inn i havnen med den tekniske aktern først, slik svenske, tyske og danske jernbaneferger gjorde i 150 år og SASSNITZ alltid har gjort. SASSNITZ har derved stort sett vært henvist til fergeleie 7, som den fergen er den eneste som kan bruke.

Men i natt skjedde noe merkelig. Igår kveld gick SKÅNE inn i fergeleie 8 og deretter SASSNITZ i fergeleie 7. Så gikk SKÅNE. Midt i natten lå SASSNITZ plutselig i fergeleie 8, men imorges tilbake i fergeleie 7, for da lå MECKLENBURG-VORPOMMERN i leie 8.

Er det fremdeles noen Stena-ansatte i dette forum, som kan fortelle hvorfor i alle dager SASSNITZ gikk ut fra fergelei 7 til 8, og deretter tilbake igjen? ??? ??? ???

5
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 17:55:59  »
När jag kollat turlistan så kör PP i huvudsak till Polen i veckosluten.
Är det så att TT försöker utmana Ystadfärjorna med minikryssningar då eller är det för att transportbehovet är större på Polen eller rent av mindre på Tyskland då? Stena kör ju också bara 2 Rostockturer på söndagar tex.

/ Marre
Neppe! TT-Line satser overhodet ikke på minkryssinger lenger. (Annet var det, da jag var student i syttiårene, da konkurrerte TT-Linie og SRÖ/MTL om minikryssinger till Travemünde fra Trelleborg hhv Malmö, TT-Line til og med fra Helsingborg med OLIVER TWIST. Man gjorde mang en lystig tur da!)

6
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 07:35:04  »

ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.
Hvis PETER PAN hovedsakelig seiler Trellborg - Swinoujscie så må det sies å være en standardsenking på Trelleborg - Travemünde-ruten.
Bare ikke dette blir et påskudd til også å flagge om PETER PAN fra svensk til polsk/kypriotisk, slik man gjorde med daværende NILS DACKE, nåværende ROBIN HOOD, når den ble satt inn på Swinoujscie, og når den så "skiftet plass" med daværende ROBIN HOOD, nåværende NILS DACKE, så ble den ikke tilbakeflagget til svensk men tysk flagg. PETER PAN har jo allerede mistet Trelleborgs byvåpen i baugen. :(

For den polske besetningen på kypriotiskflaggede NILS DACKE må det jo være litt rart plutselig hovedsakelig å seile mellom Trelleborg og Tyskland. ???

7
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 15 oktober 2018, 06:59:27  »

ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.
Hvis PETER PAN hovedsakelig seiler Trellborg - Swinoujscie så må det sies å være en standardsenking på Trelleborg - Travemünde-ruten.

8
Färjor / 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 14 oktober 2018, 18:26:12  »
Unity Line har jo ganske lange liggetider for sine ferger, såvel i Swinoujscie, Ystad som Trelleborg, mens TT-Line lot NILS DACKE seile frem og tilbake i en uregelmesig ruteplan med kortest mulig liggetider i havn. I tillegg går den raskere enn Unity-fergene; sist jeg reiste fra Swinoujscie kl 18 hadde WOLIN allerede gått når jeg kom med toget 17.10, men ble forbiseilet av NILS DACKE, som kom midnatt til Trelleborg og WOLIN kom først 01.30.

Men nu, etter at Unity Line har satt inn fire ferger på ruten, ser det ut som om TT-Line har minket sin frekvens på den. De går bare en gang om dagen. Idag var det rktig nok den største; PETER PAN, men da har NILS DACKE gått til Rostock istedenfor. Er markedet i ferd med å bli mettet, eller begynner TT-Line å få kapasitetsmangel, etter at man begynt å gå på Klaipeda istedenfor?

TOM SAYWER kom for øvrig fullastet fra Klaipeda till Trelleborg idag, men lastebilene på øverste dekk fortsatte til Rostock.

9
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 22:14:50  »
Apropos "ren fraktlinje": 27.-28. oktober skal jeg reise med TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg, som landgangspassager. Har allerede mottatt to endringsmeldinger om tidligere avgang fra Klaipeda og en om tidligare avgang fra Trelleborg (nu 5.30). Siden det var motstridende opplysninger om oppmøtetid på beskjedene og hjemmesiden til TT-Line, og også om hvor fotpasssasjerer til Swinoujscie hhv. Klaipeda skal møte opp i Trelleborg ringte jeg TT-Line. Den første dama som jeg snakket med, sa at det var ikke mulig å reise til Klaipeda som landgangspassasjer, men koblet meg videre til en som bekreftet min reservasjon, og at jeg blir hentet med buss ved "Ångkvarnen" (=fergeterminalen).

Var idag inne på TT-Line sine hjemmesider, og nå er det plutselig ikke lenger mulig å boke turen Trelleborg - Klaipeda uten kjøretøy! Så det skal bli interessant å se om jeg kommer meg til Klaipeda. ???

10
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 16:10:23  »

Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor
Hahaha! :D :D :D

11
Färjor / Store omveltninger i Trelleborgs havn
« skrivet: 13 oktober 2018, 11:42:13  »
Fergeleie 5 er allerede gravd opp og den gamle terminalbygning på Travemündebron revet. Til disposisjon står nu kun fergeleie 2, 3, 4, 7, 8, 9 og 10 (og teoretisk 1, men det brukes aldri). Så det begynner å bli høy utnyttelse av fergeleie 2, 3 og 4, som skal betjene såvel ROBIN HOOD, NILS DACKE, TOM SAYWER, HUCKLEBERRY FINN, COPERNICUS, GALILEUSZ, GRYF som WOLIN. Hele indre havn skal legges ned (fergeleie 1-7) og erstattes av fergeleie 11-13 utenfor fergeleie 10. Så også i fremtiden vil de ovenfornevnte kun ha 3 fergeleier å sambruke.

Forhåpentligvis vil den flotte jernbanefergeleieportalen i fergeleie 7 få stå igjen som kulturminne - man burde aldri ha revet den i naboleiet nord for fergeleie 7. De to portalene representerte i 100 år Trelleborg som "Porten mot Kontinenten".

12
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 13 oktober 2018, 09:46:12  »
Jag är enig med Massi i mycket.
Om man vill komma åt brottslighet så är det mer resurser till polisen som behövs, inte nya lösningar som begränsar livet och valfriheten för alla andra icke-kriminella. Och angående motiveringen att en lösning är "billigare" säger jag: Njae. För vem är det mest billigt? För kunden eller banken? Med alla uppfinningar och "framsteg" finns det oftast både en framsida och en baksida, och folk i allmänhet ser bara "framsidan".

Det är för lite kritiskt tänkande bland folk, och vi anpassar oss till det mesta i det här landet.
Lite mer mentalitet a la franska bönder som tippar ruttna grönsaker i städerna när de är missnöjda med något - det skulle vara som en frisk fläkt.
Enig! ;) ;D 8)

13
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 17:33:25  »
Beklager at jeg paa denne Huawei mobiltelefon ikke kan skrive de tre siste skandinaviske bokstavene I alfabetet. GOTALAND (med prikker over O) var en jernbaneferge som SJ satte inn paa Sassnitz-ruten I 1973.

14
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 09:39:31  »
GOTALAND fikk etterhvert trimtanker oppaa lastebildekket, angivelig for aa kunne flytte tyngdepunktet oppover (ved  tomt lastebildekk?), hvorfor man nu saa behov for det?

15
Lastfartyg / SV: En episode på Atlanterhavet
« skrivet: 11 oktober 2018, 08:19:35  »

Anti-heeling är väl ett nyare påfund, Stena Porter & Partner levererades i början av 80 talet, så det kanske inte fanns med i gamla sjöulkars nautiska nomenklatur, var väl mer kranbalkar, fockedrevsuddar, märsar, brammar och röjlar i den tidigare shippingen...
Saa da tror jeg at vi kan konstatere at "trimtankar" var det begrep som ble brukt om "anti heeling systemet" paa jernbanefergene paa Trelleborg-Sassnitz I 1950-70-aarene I Trelleborg.

Sidor: [1] 2 3 ... 38