Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 23
1
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 20:49:39  »
SF-Line har väl strängt taget bara beställt ett enda nybygge någonsin för Stockholm-Helsingfors, vilket också var det första (och sista?) fartyget man använde för linjen, dvs Mariella.

Kanske bör också Cinderella anses beställd för Stockholm-Helsingfors, men jag tycker att det hela tiden varit lite oklart vad hon varit ämnad för.

2
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 12:17:31  »
Intressant med Stockholm-Helsingfors är att det verkar som om man vräker ut gratisbiljetter till den linjen. För ett par år sedan var detta ganska ovanligt, samtidigt som man vräkte ut gratisbiljetter till Cinderella. Nu är det nästan tvärt om. Undrar varför?

3
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 11:30:23  »
Dags för lite fakta?
Någon tror att frakten är lönsammast.
Någon annan hävdar att personbilarna är lönsammast.
Hur är det egentligen?
Svaret är inte med säkerhet samma för olika färjor och rederier.
För Stockholmsfärjorna som är stora passagerarfärjor är kanske svaret annorlunda än för tex Finnlinesfärjorna som inte har en massa passagerarutrymme med personal som ska förräntas?

/ Marre
Visst, men nu är det ju Viking Lines färjor som avhandlas i tråden.

Vad gäller köpstarka grupper är det en missuppfattning att skulle önska sig dessa. Det man vill ha är den spendersamma gruppen. Dvs inte den grupp som inte har några pengar alls, men inte heller den grupp som håller i sina slantar på ett vettigt vis. De köpstarka tillhör ofta den senare.

Optimalt är snarare fackföreningskonferens ombord för något LO-förbund...

4
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 15 februari 2019, 04:24:03  »
ett bildäck fullt med lastbilar är mera lönsamt än ett bildäck med personbilar.
Frakten är vad som håller dessa skutor över vattenlinjen under lågsäsong så att säga.
Så den är man nog mycket mån om/TT
Nej, frakten är absolut inte lika lönsam som personbilarna med dess passagerare och man är inte heller lika mån om frakten som tidigare. Tex har man ju slutat med att sätta in extra parallellgående tonnage sommartid för frakten, då ju bildäcken användes i allt väsentligt för personbilar.

Dock är frakten något mer lönsam än att använda bildäcken som rena parkeringsgarage, vilket sker på Cinderella och vintertid även Rosella. Här är ju alternativet att bilarna parkeras vid terminalen, så dess passagerare får man ändå.

5
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 14 februari 2019, 22:42:54  »
Jag tror inte att Viking Line eller för den delen Silja Line har frakten som ett egenmål.

Frakten är extrapengar som man får in på att avända bildäcken till något annat än att bara stå tomma, när säsongen för privatbilister är över och hytter och passagerardäck fylls med kryssningsresenärer.

På sätt och vis kan en hög fraktsiffra stå för något negativt. Dvs om den indikerar att man inte lyckats fylla bildäcken med mer lönsamma personbilar i den utsträckning man tänkt sig.

Tallink har dock ett något annat tänk när det gäller linjerna från Estland.

6
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 14 februari 2019, 13:10:21  »
Förutom FSTR verkar bokslutet vara mycket likt fjolårets.

7
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 13 februari 2019, 23:13:40  »
Det man har satsat på är kryssningsresenärer. Det är för att ge utrymme för dessa som fartygen succesivt blivit lite större sedan 1997. Egentligen 1994 eftersom Silja Scandinavia (Gabriella) och Silja Festival var väsentligen lika stora.

Man skall dock komma ihåg att jämförelsen sker från en bottennivå. Vid mitten av 90-talet var kryssningstrafiken nästan utplånad efter ekonomisk kris och Estoniakatastof. I synnerhet gällde detta den svenska marknaden.

Tittar man på Åbo-trafiken ser man också att det är på kvällsavgångarna från Stockholm man ökat kapaciteten mest sedan dess.

Bytet av Silja Festival mot Galaxy 2008 gav ett större kapacitetstillskott än introduktionen av Grace 2013, eftersom konkurrenten samtidigt drog ned kapaciteten genom att ersätta Silja Europa med BP i det senare fallet.

Dessutom har det parallellt skett en väsentlig kapacitetsökning mellan Stockholm och Åland, vilken ju riktar sig till samma marknad.


Kapacitet Stockholm-Åbo 2008-2013,

Amorella GT 34384
Isabella GT 35134
Tot VL GT 69518

Galaxy GT 48915
Silja Europa GT 59912
Tot Silja GT 108827

Tot Sto-Åbo GT 178345

8
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 11 februari 2019, 23:16:42  »
1997-2008

Amorella GT 34384
Isabella GT 35134
Tot VL GT 69518

Silja Festival GT 34414
Silja Europa GT 59912
Tot Silja GT 94326

Total Sto-Åbo GT 163844
(Dock förstärkt med Rosella GT 16850, Åbo-Kap vissa somrar.)

2013-

Amorella GT 34384
Grace GT 56850
Tot VL GT 91234

Galaxy GT 48915
BP GT 48915
Tot Silja GT 97830

Total Sto-Åbo GT 189064

9
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 08 februari 2019, 14:10:13  »
Radikalt vet jag inte. Det man kan säga är väl att marknaden är väldigt stabil.

Sedan är det förstås ett långsiktigt problem att kunderna till stor del består av äldre som åker av gammal vana. Denna grupp blir ju mindre och mindre för vart år.

En annan grupp är yngre låginkomsttagare och det är väl just denna grupp som också står för nästan hela befolkningsökningen i Sverige i allmännhet och Stockholm i synnerhet, så det kompenserar väl till viss del.

Samtidigt bör man ha i åtanke att majoriteten av passagerarna är från Finland, så vad som sker med befolkningen på den finska sidan är förvisso viktigare.

10
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 08 februari 2019, 09:34:49  »
Jag gick igenom Viking Lines årliga passagerarsiffror på nedanstående linjer. Bokslutet för 2018 har inte rapporterats ännu, dock finns ett pressmeddelande med passagerarsiffrorna:

Passagerare (tusental)

Sto-Hel

2013: 1 069
2014: 1 063
2015: 1 021
2016: 994
2017: 1 037
2018: 969

Sto-Åbo

2013: 2 093
2014: 1 936
2015: 1 940
2016: 1 884
2017: 1 886
2018: 1 859

(Sto/)Hel-Tal

2013: 1 873
2014: 2 044
2015: 2 001
2016: 2 031
2017: 2 345
2018: 1 948
Graceeffekten tycks avta med åren. Men hur många passagerare hade man 2012? -Jag har för mig att det blev ett ganska stort skutt uppåt när Grace kom.

11
Färjor / SV: Dockningar Tallink Silja November 2018-februari 2019
« skrivet: 09 januari 2019, 21:08:34  »
Baltic Queen är väl i eller på väg till Gdansk nu för motsvarande renovering + byte av reduktionsväxel.

Även om Galaxy inte skall byta reduktionsväxel, så är väl resten av renoveringen i stort densamma. Kanske rationellt om samma varv tar båda fartygen?

12
Färjor / SV: El Venizelos till Östersjön
« skrivet: 25 december 2018, 13:33:06  »
Skulle vara intressant med mer information om detta. Hittar inte ens facebookgruppen,  är den dold för icke medlemmar?

Principiellt vore det bra för Moby med två fartyg om det är vad det handlar om?

Man skulle kunna tänka sig ett andra fartyget som gick motvarv och två dagar förskjutet från St:Petersburg resp. Stockholm.

Det skulle öppna för helt andra möjligheter att utnyttja visumdispansen.

13
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 21 december 2018, 09:16:32  »
I postvagnen skriver i första hand SJ-anställda. Låt oss konstatera att SJ/Green Cargo och PKP uppenbarligen inte kommit överens om priser och kostnadsfördelning. Det är väl det man kan utläsa egentligen?

En halvering på åtta år låter väl annars inte så farligt? Trafiken med järnvägsvagnar mellan Trelleborg och Tyskland har väl minska mer än så under samma period?

Naturligtvis är ingendera någon hållbar verksamhet på sikt.

14
Färjor / SV: Hur påverkar svenska kronans värde?
« skrivet: 03 december 2018, 23:18:43  »
Jag vet att man tagit bort prisangivelsen i svenska kronor på en del båtar. Antagligen för att det blivit för krångligt att byta allt för ofta.

I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar. Tax-free priserna sätts väl mot priserna i det land som har lägst skatt. Dvs på fartyg mellan Sverige och Finland, svenska priser, med fast rabatt, för Öl och Vin. Fram tills nu har skatten på starksprit varit högre i Sverige och de priserna har väl därmed succesivt höjts ombord räknat i svenska kronor. Men det är kanske inte en så stor grej?

Naturligtvis har Tax-free priserna höjts på fartygen till Baltikum. Men de är ju fortfarande mycket bättre än till Finland.

Vad gäller konsumtionen ombord så handlar det väl om att optimera priserna efter folks betalningsförmåga/betalningsvilja? Då kan man naturligtvis inte ensidigt gå efter pris/löneutvecklingen på endera sidan, utan det blir med nödvändighet en kompromiss mellan utvecklingen på båda sidor.

15
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 26 november 2018, 11:41:34  »
Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Intressant reportage som vanligt. Polferries har köpoption på Nova Star, men frågan om Polferries kommer verkligen köpa henne, med tanke på nybyggen som förväntas komma om ett par år. Jag tror inte att Polferries kommer köra med fyra färjor på Ystadsträckan. Man får hoppas att hon kommer ersätta Wawel i framtiden :)

Både Wawel och Baltivia är väl skrotfärdiga?  Så två nybyggen kan man man få plats med i flottan ändå?

Förutom Nova Star och dessa båda är det väl bara Mazovia som får plats i Nynäshamn?

Tänkbart är alltså Cracovia tillsammans med två nybyggen på Ystad, samt Nova Star tillsammans med Mazovia på Nynäshamn.

Sidor: [1] 2 3 ... 23