Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - peterpan

Sidor: [1]
1
Färjor / De bortglömda flygbåtarna
« skrivet: 24 augusti 2017, 18:45:05  »
Tittade på Fakta om Fartyg och insåg att det finns luckor när det gäller flygbåtarna på sundet.
Tror att det kanske delvis varit uppe tidigare på gamla LG men tänkte efterlysa lite bilder om någon har några:

- Tumlaren, 1979 (Siken från 1984), Flygbåtarna.
1977 kom de första katamaranerna till DSÖ/Flygbåtarna: Systrarna Tunen och Tranen, båda med dansk flagg. En tredje syster, som helt glömts bort (även på FoF) är Tumlaren som kom 1979, även hon syster med Tunen och Tranen men, vad jag minns som liten grabb o färjenörd, var där märkbara skillnader. 1984 fördes hon över till svenska delen i Flygbåtarna och fick Malmö som hemmahamn. Nya namnet blev Siken. Hon seglade vidare som Flygbåt till 1991.

- Jet Prince och Jet Princess (1988-89?), Scanjet / Fast Ferries
Jet Prince och Jet Princess var två norskbyggda svävarkatamaraner, något större och snabbare än flygbåtarnas katamaraner, som började segla på linjen Helsingborg-Köpenhamn (Nordre Toldbod).
Jet Princess flyttades sedan, efter att rederiet gjort en re-branding till Fast Ferries, till Malmö-Kastrup. Ny terminal på skeppsbron byggdes (den enda, förutom svävarterminalen, som finns kvar idag). Jet Prince fortsatte på Helsingborg-Köpenhamn. Tror både dessa båtar byggdes 1986, men vet ej säkert.

- Super Dane och Super Swede (1988 eller 89?), Fast Ferries
Två ännu större svävarkatamaraner (enligt samma princip som Jet Prince/Princess) byggdes för Fast Ferries Köpenhamn-Göteborg, invigdes med pompa och ståt men massor av problem med väder och teknik satte stopp för trafiken redan efter bara några veckor (eller någon månad?) båda nybyggena avyttrades och trafiken koncentrerades till Sundslinjerna.

Försöker hitta bilder och mer fakta om dessa "bortglömda" flygbåtar...

2
Färjor / Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 10 augusti 2017, 13:07:34  »
Det är inte utan anledning att man funderar på om Trelleborgs makthavare helt saknar både vision och kompentens. Man har lyckats förstöra hela centrum med hamnen. Istället för att göra en lockande attraktiv stadskärna som omfamnar hamn, vatten och resandet har man lyckats stänga in hamnen bakom stängsel och byggnader, inga havsnära bostäder, och framför allt i detta sammanhanget: ingen färjeterminal för passagerare!
Detta är en fullt medveten katastrof som inte är skapad i en handvändning. Avsaknaden av vision och kompetens är något man odlat och byggt upp i Trelleborg under många år. En jämförelse kan göras med närliggande Ystad, som har delvis hade samma grundförutsättningar men är Trelleborg raka motsats.

Ännu märkligare blir det när man i år lyckades få till ett kryssningsanlöp till "staden", dock ordnade arrangörerna bussresor till de närliggande ställena som var värda att besökas (Ystad, Malmö och Köpenhamn mm), men så skriver man glatt på sin hemsida att nära hälften av resenärerna valde att stanna i Trelleborg under uppehållet. Vad som inte fanns med i artiklarna är intervjuer och undersökningar vad de resenärerna tyckte om deras val att stanna i staden EFTER det att de fått besöka stadens attraktioner under en hel dag... Här behöver man inte så värst mycket fantasi för att lista ut svaret.

Tillbaka till huvudspåret!

Trelleborgs hamn, tillsammans med redierierna får man gissa, har gjort sitt absoluta yttersta under flera år för att ta död på passagerartrafiken. Jag skulle vilja påstå att de gjort ett riktigt bra jobb! Nu är det i princip omöjligt att inte bara se färjorna från staden utan också att ta sig ombord som passagerare såvida du inte gömmer dig och slinker ombord via en trailer eller lastbil.

När en större ombyggnad av hamen genomfördes för en del år sedan så hade plötsligt både Sassnitz och Travemunde-teminalen hamnat bakom stora stängsel och var omöjliga att ta sig fram till. Byggnaderna tömdes omgående och istället inrymde man "terminalfunktionerna" i en renoverad lagerbyggnad där passagerarna skulle slussas ut via bussar.
För att försäkra sig om att detta inte skulle bli en uppehållsplats och tillflyktsort för oönskade landgångspassagerare så valde man att ha obefintlig skyltning så att ingen förstod att denna byggnad insjälva verket var en passagerarterminal.

Detta experiment misslyckades dock delvis eftersom flera passagerare trots allt sökte sig hit för att resa med färjorna, så man tvingades att ta fram hårdhandskarna:

Nu hjälpte rederierna till med att utrymma hallen, ta bort alla skyltar. Även byggnadens enda servering försvann. Skulle man mot förmodan nu hitta denna byggnad så möts man endast av en tom igenbommad hall nästan helt utan information om att färjetrafik förekommer. Ska man hitta det en gång så stolta rederiet TT-Line måste man springa i undangömda smala trappor och försöka hitta ett anonymt litet fönster (snarare en liten obetydlig lucka) där man kanske, om man har tur (under kontorstid) kan påkalla någons uppmärksamhet.

Nu var både Trelleborgs hamn och rederierna överens om att det inte skulle finnas någon risk att man skulle få med okynnespassagerare över landgången. För att vara riktigt säkra så såg man även till att "terminalen" skulle vara stängd på både morgon och kväll så att ingens ens skulle komma på tanken att försöka resa med någon form av färja.

Tillbaka till TT-Line, en gång i tiden var paradavgången till Travemunde (kvällsavgången) alltid välfylld med passagerare alla dagar i veckan, och i synnerhet på helgerna. Om man idag ska försöka åka med TT till Trave på denna avgång möts man av en släckt och stängd byggnad. Man ombeds då känna till att man måste företa sig en fotvanding runt hela hamnens stängsel inriktning mot Falsterbo (självklart utan skyltning) för stt sedan strax innan man passerar kommungränsen vika av mot söder och vandra mellan trailers och lastbilar via bilincheckningen.
Vad som händer därefter vet troligen ingen eftersom detta upplägg har visats sig vara så effektivt att en slutlig seger har utropats. 
Vet inte hur lång denna vandring är men jag har hört folk som gett upp efter en dryg halvtimma utan resultat. Om detta upplevs jobbigt under sommarhalvåret hur väl tror ni detta lockas resenärer om vintern?

Vad är då själva slutsatsen:

- Trelleborgs hamn och rederierna har medvetet helt och slutgiltigt dödat passagerartrafiken i Trelleborg genom att ersätta passagerarfärjorna med lastfärjor, ta bort alla terminaler och möjligheter för landgångsresenärer. Därmed har man också effektivt eliminerat både kundunderlag och all form av efterfrågan. Produkten finns inte ens längre.

- Trelleborg hade chansen i samband återinvigningen av "centralstationen" (som ligger vid hamnen) att göra det till ett resecentrum och inkludera passagerartrminal för färjorna, men så blev det inte. Ett tydligt ställningstagande. Sista spiken i kistan blir när gamla klassiska Sassnitz ger upp och Kungsleden försvinner, och TT-Lines sista ekon från fornstora dar på Peter Pan och Nils Holgersson tystnar. Namnen axlas tyvärr inte längre av stolta passagearfärjor.

- Trelleborg som stad är en katastrof. Staden har, sett ur historikt perspektiv, bara haft två saker: Färjetrafiken och Gummifabriken. Gummifabrikens dagar är sedan länge förbi, och fördelen och möjligheterna med hamn och färjetrafik har man effektivt kvävt ihjäl på ett sätt som saknar motstycke.

Till skillnad mot rikare borgarstaden Ystad så har Trelleborg alltid varit en arbetarstad med en stor tongivande arbetsgivare (vilket aldrig är bra, jmfr Landskrona) och på senare tid även helt utan visioner och framtidstro.

...MEN Trelleborg hade i alla fall hamnen och färjetrafiken! Geografiska läget var till och med bättre än både Malmö och Ystad. Varför tog man inte tillvara på det bättre?

Tänk om man idag hade haft en attraktiv stadskärna vänd mot havet och färjorna som lockade besökare och var, som man en gång sa "porten mot kontinenten".

Idag kan den slogan ändras till "stängslet mot hamnen"...



3
Färjor / Vad är egentligen en "ropax"?
« skrivet: 09 augusti 2017, 16:53:52  »
Något som irriterat mig länge är begreppet ropax...

När man introducerade roro-fartygen så innebar detta något nytt, sänkbar klaff i aktern (vanligtvis) där lasten kunde köras på och av för snabb lastning och lossning. RoRo = Roll on-Roll off.
Med andra ord ett lastfartyg med bildäck om man ska uttrycka sig enkelt, men trots allt något nytt.

Sedan hade vi ju de klassiska bil- och passagerarfärjorna i varierande storlek och däremellan fanns vad som skulle kunna betecknas lastfärjor. En bilfärja (eller roro-fartyg) med ett litet begränsat antal passagerarhytter och en cafeteria för medföljande lastbilschafförer.
Gränsen mellan dessa olika varianter av färjor har ju varit flytande.

Plötsligt dyker någon upp med begreppet "ROPAX" som om man uppfunnit hjulet och kommit fram med något helt nytt koncept. Vari ligger det nya är ju frågan man ställer sig?
Det ända en ropax är, är ju antingen en glorifierad lastfärja med något större passagerarutrymme och kanske lite mer att göra än att sitta i cafeterian,
Eller en bil- o passagerarfärja med mindre passagerarutrymme och fattigare serviceutbud än vad som skulle vara önskvärt på ett fartyg i motsvarande storlek.

Ännu lustigare blir det när någon utropar i en tråd om nytt fartyg till Viking Line på Åbo-linjen att "Viking borde skaffa en RoPax"...
Vad menar man då kan man ju fråga sig, att man bygger en ny Åbofärja men kapar av hälften av passagerardäcken och skalar ner på utbud service för passagerarna? Hur kan man önska något sådant? Nöjeskonceptet ombord begränsas till armbrytning i cafeterian med lastbilschaffisarna istället för show och dans...

Ropax är inte ett nytt "koncept" utan bara en fattigare passagerarfärja, eller en lite förbättrad lastfärja beroendde på om man anser att glaset är halvtomt eller halvfullt.
Därför anser jag att det alltid är ett nerköp, sett ur passagerarperspektiv, om ett rederi väljer att byta en fullvärdig färja med fullt serviceutbud mot en "ropax", och sålunda inget man borde önska.

En stor eloge till både Tallink/Silja Line och Viking Line som, till skillnad från andra sorgliga exempel, satsar på riktiga färjor med full service och fullt utbud ombord!



Sidor: [1]