Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robert Brink

Sidor: [1] 2 3 ... 39
1
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« skrivet: 21 februari 2018, 10:19:21  »
Tycker att man ibland på Cruise Critic är väldigt antingen eller när man sätter betyg. Vissa kan ge en kryssning endast 1 stjärna och har KATASTROF som rubrik, sen när man läser så var det typ bara att deras servitör inte var någon höjdare och att poolen kanske var någon grad för varm...
Kul ändå att ett fartyg man åkt med kom på första plats. :)

Sen får ju ofta äldre fartyg i regel sämre betyg än nyare trots att kryssningen är perfekt i övrigt.

//R

2
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 12 februari 2018, 23:26:10  »
Nova Star är väl inte en speciellt lyckad färja med tanke på hennes historik.
Hmm,hon finns inte med på FoF...?/Ulf

http://www.faktaomfartyg.se/norman_leader_2011.htm  ;)

//R

3
Färjor / SV: Fd Sessanfärja i Piraeus
« skrivet: 12 februari 2018, 08:51:23  »
Häftigt att man sparkat liv i gamla Ierapetra L. :) Hennes dagar trodde jag var räknade där nere efter branden...

//R

4
Färjor / SV: Moby beställer i China!
« skrivet: 11 februari 2018, 12:52:08  »
Verkar vara GNV som beställt, inte Moby som tydligen t v dragit sej ur affären.

Stefan

Okej, läste inte så noga... ;) Men enligt Shippax så är det båda? Man måste vara medlem för att läsa artikeln.

https://www.shippax.com/en/news/gsi-lands-four-ship-order-from-gnv-and-moby.aspx

//R

5
Färjor / Moby beställer i China!
« skrivet: 11 februari 2018, 09:24:34  »
Mobygruppen ser ut att beställa 4 nya RoPax som ska byggas i China.

http://www.ship2shore.it/en/shipping/aponte-to-order-4-new-ferries-in-china_65271.htm

//R

6
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 09 februari 2018, 08:17:49  »
Förvånansvärt(om det är som du skriver)att dom inte har något ställe öppet för nattamat?/Ulf

Problemet är ju att hon är inte planerad för den trafiken, på Helsingforslinjen finns ju inte det behovet.

Svårt att ställa om en av restaurangerna till ett helt annat upplägg för en kort tid.
Va,har hon inget cafe?
Mycket märkligt i sig att VL inte tar mer hänsyn till detta.../Ulf

Jo, Gabriella har ett trendigt mindre Café, men hon saknar det stora i fören som Amorella och Isabelle har, och den mängden sittplatser skulle behövas på Åbo-linjen, framför allt nu när arkaden bara består av bar och restaurang.

//R

7
Tack för uppskattningen! Nu blir det sista delen och när vi är klara, så har det blivit 610 bilder drygt.



Det är fredag 14/12 och vi har en heldag kvar i Buenos Aires, dagen börjar med ett besök på Japanska Trädgården, på vägen dit så får vi njuta av denna skönhet.



Japanska Trädgården ligger i Palermo som är ett ganska så välbärgat område i norra stadskärnan, men det fanns i alla fall lite höga hus.



Och en gammal Ford kämpade på...



Det är inga små gator man korsar, här är det dessutom enkelriktat.



Vi hängde på låset när dom öppnade för att slippa trängsel, det kostar några slantar att gå in med det var det värt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buenos_Aires_Japanese_Gardens



Det var riktigt avslappande att gå omkring här och njuta av den vackra parken.





Man kunde se fåglar, men även fiskar förstås.



Efter att vi var klara med Japanska Trädgården så tänkte vi promenera i det nya renoverade hamnområdet.
Tunnelbanan tog oss dit.





Stationsmiljöer, slitet men charmigt.



Så går vi ner från Plaza De Mayo, man bygger väldigt mycket här, om jag fattade det hela rätt, så bygger man tunnlar för att leda ner trafiken och öppna upp området ner mot hamnen med parker och gångstråk.

[

Dom gamla magasinen har blivit bostäder, kontor och Universitet.



Här tittar vi norrut, man har även bevarat några gamla kranar. Kan bara tänka mig vilket hamnliv det måste varit här tidigare.



Man bygger högt och nytt!

http://www.faktaomfartyg.se/princess_I_1964_b_1.htm

Den här bilden på gamla Carola skulle kunna vara tagen i det område som idag är helt nygjort?



Trädens skugga var uppskattat när temperaturen var 36 i skuggan! Det låg många krogar här, men ovanligt få hade uteserveringar.



En nyans av brunt! Vattnet i Rio De La Plata är väldigt brunt, och det beror nog på all lera helt enkelt. Vattnet kommer från floder långt upp från Uruguay och Argentina.



En inte helt ny Iveco lastbil.



PRINCESS I som är fd M/S Carola, henne åkte man med mellan Helsingborg och Helsingör som grabb. Bryggan och stäven är kvar från förr, i övrigt är hon numera Casinopråm.

http://www.faktaomfartyg.se/carola_1964.htm

Det var inte så lätt att komma åt för att ta bilder, man skulle kanske kunnat gått runt och in på parkeringen till Casinot? Men det var inte värt omvägen i värmen med en ointresserad sambo som ändå ställer upp utan att gnälla. :)



Colonia Express har sin terminal här till höger, dom har en lite intressantare väg ut än Buquebus. Man skymtar förutom en skum katamaran även en gammal norsk klassiker som numera heter BUENOS AIRES EXPRESS.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1592135



Kul att SFL:s emblem är kvar i stäven. :)





Så gick vi hem mot hotellet efter en lång dag ute i värmen.



Mera SUBTE, jag skulle kunna åkte ännu mera om jag haft tid... :)



En otroligt suddig bild på linjenätet, förutom två linjer gul och blå, så går linjerna i östlig-västlig riktning.



Lite New York/Berlin känsla.



Den nyaste vagnstypen invändigt.





Så är det hemresedag och lördag 15/12, planet skulle gå först vid 17:30 så dagen började med lite promenad och lunch, det hade även mulnat på lite.



Tomt med bussar!

Sen åkte vi ut mot flygplatsen och på vägen började det regna, och då pratar vi inte några droppar, utan ett ordentligt skyfall. Detta medförde även förseningar för flyget då man fick stänga banorna under tiden regnet öster ner.
På Buenos Aires Internationella flygplats så gick det inte fort! Incheckningen tog lång tid, när den var klar, så var det kö till passkontrollen som tog en evighet i ett utrymme helt utan ventilation, efter passkontrollen så var det nästa kö till säkerhetskontrollen. Vi var på plats 3 timmar före avgång, men när allt var klart hade vi lite drygt en timme kvar till avgång och 40 minuter till boarding.



Här står våran vackra fågel, en Boeing 747-800, det finns inte många av denna typ som flyger passagerare. Endast Lufhansa och Korean Air har dessa, men läste någonstans att Turkish Airlines beställt 747-800 för passagerartrafik. Så det var lite kul att få flyga med denna udda typ.



En 777-300ER.



Bakdelen på vår kärra, man kan se skillnaden mot gamal 400:an på motorerna som har taggar på kåporna samt att den inte har Winglets, sen är den längre men det kan vara svårare att se så länge inte en 400 står bredvid.



En GOL 737-800 från Brasilien taxar ut för start.



Dags för en något försenad boarding då man inte kunde börja lasta bagaget på grund av skyfallet.



Vi satt här i bak på en 2 sits där fönsterplatsen även har extra benutrymme eftersom stolen framför inte står mot väggen. Det är fördelen med att boka tidigt, man kan välja dom bästa platserna i Economy.



Framme i Frankfurt, här en Airbus A380.



Och så en 747-400 som numera får kallas för "Classic".



Hem till Arlanda flög med vi med denna Airbus 321-200 som här står vid vår Gate som skönt nog låg precis vid den lilla baren med utsikt över plattan. :)

Så var denna långa resa över, det var en fantastisk resa till nya resmål! När det gäller kryssningar, så kommer nog varmare vatten vara vår prioritet, då vi verkligen uppskattar att vara utomhus på havet. Sen får vi se när nästa kryss blir, kanske kommer vi vara spontana och vänta in något bra erbjudande som dyker upp istället för att planera i väldigt god tid. :)
Panamakanalen var en stor fest för mig! :) Och Sydamerika kan vi återvända till men då inte som kryssningsresmål.

Jag får tacka er alla som följt reportaget som tagit sin tid att lägga ut. Nu har jag fler repriser att lägga ut som försvann med gamla Landgången.

//R

8
Reseberättelser / SV: Celebrity Century 11 nätter i Söderhavet
« skrivet: 06 februari 2018, 08:11:59  »
Bara att tacka! Söderhavet verkar ju fantastiskt... :) Kul med bilder från Century också. Sunset Bar är riktigt trevlig, tycker dock den är bäst på Reflection. Intressant med Murano, vi har aldrig provat den under våra resor.

Kul att det dyker upp lite nya reportage igen här igen på Landgången.

//R

9
Reseberättelser / SV: Gabriella till Åbo
« skrivet: 06 februari 2018, 08:07:04  »
Jag kom inte med Gabriella på Åbolinjen denna gång. :( Men provade henne i somras hem från Helsingfors, och delar din uppfattning Kim. Ett annat problem med att enbart ha restauranger i arkaden förutom vinbaren är att det blir väldigt begränsat med sittplatser ombord om man inte vill äta. Det problemet dyker faktiskt upp även på Helsingfors då man seglar iväg så tidigt från respektive hamn. Man äter kanske max 2 timmar av resan och resten får man helt enkelt tillbringa i Nattklubben.
Men jag är ändå väldigt nöjd med hennes ombyggnad och tycker den blev mera lyckad än den lite enklare på Amorella där det skär sig mellan olika stilarna.

//R

10
Färjor / SV: 70-tals nostalgi
« skrivet: 06 februari 2018, 08:00:01  »
Bildfesten fortsätter! :)

Viking 6 var en favorit som liten grabb på 70 talets mitt! Jag åkte ju även med systern Germanica mellan Kiel och Göteborg, så det var alltid spännande att få åka en "Stena" färja här hemma. Viking Sally har jag alltid tyckt är fulsnygg på något speciellt vis, hon ser lite kraftig och snabb ut.

Det var några rejäla isvintrar på 80 talet minns jag. Jag och några kompisar skulle åka på dagtur till Mariehamn från Stockholm, men fick åka buss till Kapellskär och kliva ombord på Viking Sally där istället via bildäcket. Sen stod vi och käkade godis i främre trapphuset där man hade utsikt framåt och spanade hur vi for fram i isrännan!
En annan gång så åkte vi Turella från Kapellskär, då körde vi fast utanför Mariehamn och fick vänta på isbrytarhjälp. :)

//R

11
Färjor / SV: Fd Siljafärja hos Tirrenia
« skrivet: 01 februari 2018, 20:11:26  »
Intressant, funderar lite på hur uppdelningen är mellan Moby och Tirrenia? När jag skulle boka hos Moby sommaren 2016, så fick jag känslan av att Moby skulle vara lite finare och Tirennia lite mera transport.

//R

12


Med temperaturer upp över 30 grader i skuggan, så är det skönt att hänga i en park och bara ta det lite lugnt, men vi gick vidare...



Det fanns fina hus...



Och fula hus!



I Uruguay har man nyligen legaliserat Cannabis, vilket kändes i luften samt som här, att det såldes lite här och där.



Vi gick ner till vattnet för att njuta av havet en sista gång innan hemresan.



Höghusområden, det ska även ligga en strand där borta.



Så är vi på väg ner mot hamnen för att äta tidig middag i en Saluhall, båten skulle avgå vid 19 tiden och för att ha marginal tänkte vi äta vid 17. Här ser vi skymten av en Maersk Containerjagare.



Frukt och grönsaksförsäljning.



Saluhallen, som mest bestod av restauranger, men vi var där mellan lunch och middag så ganska många hade stängt.



Men här var det öppet.



Och resans bästa köttbit åt vi här, Uruguay är precis som Argentina ett kött och korv land.



Grillen där man kan se dom mörka nästan svarta blodkorvarna som är väldigt populära.



Så är vi nere i hamnen, för att komma in på området fick vi visa våran bokning.



Maersk Containerfartyg igen, samma vi såg tidigare på väg till middagen.



Terminalen, innan man går ombord är det förutom incheckning, passkontroll. Man går till både Uruguay och Argentina på en gång, så vid ankomst Buenos Aires är det ingen kontroll.



Så är vi ombord på FRANCISCO, här hade vi bokat Businessklass, det var ingen större skillnad i pris. På Francisco finns det fyra klasser: Turist, Economy, Business och VIP. När vi klev in i salongen bjöd dom på bubbel i riktiga glas. :)



Bistron i Business.



Trapphuset och vi ser akterut där Turistklassen är.



Trapporna ner till butiken, informationen och Economy.



Det fanns en trevlig bar.



Kommer inte ihåg om detta var Turist eller Ekonomi klass, men dom var ganska lika.



På övervåningen fanns även två sådan här mindre utrymmen som var populära att sitta i.



Här satt vi, och framför i fören ligger VIP.

Förutom att färgvalen, så var hon väldigt behaglig att resa med och kändes lite lyxig för att vara snabbfärja. Butiken ombord som jag inte har några bilder på, var bland dom största jag sett. Man sålde kläder, musikprylar, alkohol, godis, parfym.



Innan vi gick ombord, fick vi sätta på oss skoskydd. Har ingen aning om varför? Men även besättningen hade dessa på sig. Nog för att man ska vara rädd om heltäckningsmattorna, men kan det vara något smittskydd?
Roligast var när vi klev av, och flera höll på att glömma bort dessa på väg ut i Buenos Aires kvällsvimmel!



Vi joggade på för att hinna med sista SUBTE:n hemåt, här inredningen i en nyare plastig vagn som även har sittning som i Stockholm med fyrgrupper.



Vi han även med bytet som bestod av ett av dom äldre tågen. Sen var det läggdags och en ny dag som är fredag väntar. Det blir troligen sista delen i detta långa reportage, är uppe i 570 bilder nu.

//R


13
När det gäller Buquebus snabbfärjor, så får man en känsla av att dom ibland har köpt tidiga prototyper eller andra lite udda byggen. Kanske har man fått ett bra pris?

//R

14
Fina bilder :)  Buquebus har ju en riktigt snabbfärja men hon verkar vara upplagd någonstans

http://ferry-site.dk/ferry.php?id=9154684&lang=en

55 knop, max 57  :o  Även hon försedd med en rejäl butik, mitt på bildäck.

https://www.minube.com/fotos/rincon/70222

Interiörbilder från Eladia Isabel, det är väl tax-free mellan Argentina och Uruguay, därav de stora butikerna.

Ang Colonia så fanns det en gång i tiden en flyglinje därifrån och till Buenos Aires som konkurrerade med passagerarfartygen.

https://www.youtube.com/watch?v=plhht46_HHw

Stefan

ps, du såg inte gamla Öresundsfärjan Carola som ligger ombyggd i Buenos Aires?

Intressant... Carola låg kvar, svår att komma åt för bra bilder, men hon dyker upp snart. ;)

//R

15
Vi fortsätter vidare, nu blir det mest snabbåtar men vi återvänder till Buenos Aires senare i reportaget. ;)



Så är vi ombord och befinner oss i Turisklassen som ligger i fören, Buquebus kör oftast tre klasser på sina snabbfärjor, Turist, Business och VIP, på den stora Francisco finns det fyra klasser. Det var fri sittning vilket förvånade mig lite, trodde det skulle vara bestämda platser.



Evakueringsinformation och här kan man även se planlösningen, med Turist i fören, Business i aktern och VIP en trappa upp. På vägen hem skulle vi åka i Business. Men här tog resan bara en timme, så vi tyckte inte det var så stor idé.



ELADIA ISABEL igen.



Self Service låg i fören, hyfsat bra utbud och mycket trevlig personal.



I mitten hittar vi butiken och på övre plan VIP avdelningen.



Kassorna ligger utanför butiken så man får plats med mer att sälja, det var otroligt populärt att handla här. På Francisco var butiken bland det största jag sett på en färja.



I aktern låg Business-salongen.



Informationsdisken och till höger Turistklassen.



Flytvästarna låg under sätet men ibland lite huller om buller.



En Fire controlplan fanns uppsatt.



Så åker vi iväg exakt på tid, spana in den höga kajen som inte heller är allt för ny.



Tre upplagda katamaraner, två länkade jag till i förra delen, den tredje är denna: THOMAS EDISON byggd i England 1999.

http://www.baixamar.com/buque.php?id=211

https://www.maatsuyker.com/thomasedison



JUAN PATRICIO och ALBAYZIN, tidigare när jag kollat på Marine Traffic, så var det JUAN PATRICIO som gick på våran tur.



Bilderna är som ni ser tagna genom ett inte alltför rent fönster.



Så sätter vi fart över mot Colonia, här ser vi i bakgrunden det nya området som byggs upp i gamla hamnkvarter, vi kommer återkomma dit senare i reportaget.



En suddig bild på COLONIA EXPRESS, hon är byggd 1987 i Norge och har hetat Sognekongen fram till 2007.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2756937



Så är vi framme i Colonia och på väg in i terminalen för att åka buss vidare till Montevideo. Här ligger SILVIA ANA L, byggd i Spanien 1996 för Buquebus, men har varit här uppe chartrad av Color Line, hon har även varit med om att kollidera med STENA DANICA i Fredrikshamn.

http://www.faktaomfartyg.se/silvia_ana_l_1996.htm



Hon är nog i behov av en tvätt snart?



Man bygger ut terminalen, i bakgrunden ligger ATLANTIC III som vi kom dit med.



Som vanligt så var det nya fina bussar  som väntade. Colonia ska vara ganska trevligt att besöka, denna dag blåste det väldigt hårt här, och vi ville pricka av Montevideo på vår besökslista.



Landskapet utanför fönstret skulle kunna varit i Skåne.



En gammal VOLVO F10. :) Jag såg även några gamla SCANIA 110:or med Torpedhytt.



Ett fängelse...



Så rullar vi in mot Montevideo efter ca: 2 timmars bussresa.



Vi tog en taxi ner mot Centrum...

Fortsättning följer...

//R

Sidor: [1] 2 3 ... 39