Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - peterpan

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 17 september 2018, 20:20:09  »
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D

MÜNCHHAUSEN vore iofs ett spännande namn, dock har vi helt glömt bort MARY POPPINS som också är ett klassiskt TT-Linie namn. Dock har du lite fel när det gäller GUSTAV VASA.
På nyåret 1980 gick TT-Linie och Saga-Linjen ihop till TT-Saga-Line. ND1 seglade för TT-Saga-Line på Malmö-Travemunde fram till våren 1982 då hon försvann hon till Brittany Ferries. GV2 seglade för TT-Saga på Malmö-Travemunde ända fram till januari 1983, då hon sattes in på Trelleborg-Travemunde. Först i april 1983 såldes hon till Smyril Line. Gustav Vasa seglade alltså i 3 1/2 år för TT-Saga-Line innan hon såldes av ägaren Lion Ferry.

Gustav Vasa och Nils Dacke var inte bara gamla parhästar på Malmö-Travemundelinjen utan även två namn som är sammankopplade historiskt. Därför finns det ju logik i att återuppliva Gustav Vasa om man redan gjort detsamma med Nils Dacke.

Man bör också komma ihåg att skilja på TT-LINIE och TT-LINE. TT-Saga-Line blev resultatet av sammanslagning av TT-Linie och Saga-Linjen 1980-01-01. Det var sedan TT-SAGA-LINE som bytte namn till TT-LINE med helt nya färger och logga 1986 i samband med de introduktionen av de nya jumbofärjorna. Så tittar man tillbaka på det så har även Gustav Vasa en direkt historisk koppling till nuvarande TT-LINE med samma rätt som Nils Dacke, och återigen, dessa två namn är ju sammankopplade även historiskt så det vore verkligen kul om vi åter fick se en "Gustav Vasa" plöja vågorna över Östersjön. :)

2
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 17 september 2018, 07:03:22  »
Herr Karlsson har nyligen gått ut i pressen att han pga hälsoskäl ska trappa ner på verksamheten och även sälja sin bostad "Örnberget" i Södra Stockholm. Då finns det kanske hopp om att BG byter ägare till någon som inte lyckas bli ovänner med allt och alla inklusive både personal och Stockholms Stad.
 BG hör hemma i Stockholm och det vore trevligt att se henne få segla igen.
Vad sägs om middagskryssningar där hon lägger ut vid sjutiden och kommer tillbaka igen på nattkröken, och vill man sova kvar ombord och avnjuta frukost köper man till en hytt?

3
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 16 september 2018, 22:36:08  »
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.
1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla
2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros
3. Nya NH och PP kör Tre-Tra

Så skulle jag tänka se mig.

Att HF och TS försvinner när nybyggena kommer är troligt, såvida inte ytterligare expansion sker mot Polen och Baltikum.
Att nybyggena blir Nils Holgersson och Peter Pan är närmast självklart. NH och PP är alltid flaggskeppen hos TT-Line. Dock är jag inte helt säker på att nuvarande Nils Dacke och Robin Hood byter namn. Nuvarande PP och NH kanske blir Oliver Twist och Gustav Vasa eftersom både dessa namn har historia i TT/TT-Saga.

Mitt tips/förslag är:
1. Nya NH och PP sätts in på Trelleborg-Travemunde. Med nya större PAX utrymmen blir det en nytändning på denna klassiska "huvudlinje".
2. Nuvarande PP och NH blir Gustav Vasa och Nils Dacke och sätts in på Rostock. Dessa två namn ska självklart segla tillsammans på samma linje, och dessa fina PAX-vänliga fartyg kommer att sopa mattan med Stena Lines trötta Skåne och MV.
3. Nuvarande RH behåller sitt namn och ND blir Oliver Twist, Dessa fartyg tar hand om Polentrafiken.
4. HF och TS (en eller båda) avyttras eller behålls för Baltikumsatsning eller som reserv- och förstärkningsfärja på övriga linjer.

4
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 16 september 2018, 09:12:29  »
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 07 september 2018, 15:10:58  »
Det kala utrymmet utan fönster akterut på styrborddsidan på modellen är med största säkerhet baksidan på taxfree (likt Athena/Kalypso däck 7, under nattklubben). Den främre delen av detta utrymme kan också eventuellt innehålla köksavdelning. Troligen fönster/arkad på babordssidan får man gissa.
Ovanför på däck 10, med den utputande runda fönsterdelen, utan tvekan den stora nattklubben, med access ut mot ett stort trevligt akterdäck.

Självklart kommer svarta fönsterlinjer rädda hela designen (som på renderingen).
Det blir nog riktigt bra till slut trots allt!

6
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 20 mars 2018, 13:55:11  »
Med tanke på Stena Nauticas ålder är ju Halmstad-Grenå inte helt fel för Hammeroddes del. Även om det skett omfattande ombyggnader på den förstnämnda för att konvertera till RoPax är det ju trots allt en ungefär 20 år äldre enhet.

Helt osannolikt är det kanske inte att hamnbytet även kombineras med en tonnageuppgradering och att Nautica antingen läggs upp eller blir renodlad fraktfärja.

Hammerodde känns ju egentligen tämligen rätt för linjen rent storleksmässigt.

Gissar att Nautica blir kvar och Hammerodde blir andrafiol på Europafärjelinjen.

7
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 20 mars 2018, 13:53:28  »
Antar att hon är kvar i Bremerhaven. Sista rapporterade positionen var 9:e februari. Hon är egentligen försenad från varvet. Först skulle hon kommit tillbaka direkt efter avslutat charter av Patria Seaways. Sedan dess flyttas datumet bara fram. Från och med slutet av mars skulle hon börja trafikera Trelleborg-Swinoujscie tillsammans med Nils Dacke..

Peter Pan ska tillbaka till huvudlinjen Travemunde-Trelleborg.

Nils Dacke däremot får sitt pax-däck ombyggt och får stor lougne med bar föröver med panoramafönster, och blir lite mer "lik" Premiumfärjorna PP och NH.

8
Färjor / SV: En röd/vit och en blå/gul
« skrivet: 20 februari 2018, 11:49:15  »
Att framtfärjorna Hansa och Wasa seglat för TT var helt okänt för mig.
Ofta har de inhyrda fraktfärjorna som ibland förstärkte kapaciteten på tysklandslinjerna (TT/Saga/Traveline) fallit i skuggan av de ordinarie passagerarfärjorna, och det är ju inte så konstigt.

Minns att tyska rederiet Reinecke från Lubeck hade fyra systerfartyg: Wesertal, Wuppertal, Travetal och Fuldatal som alla var inne och seglade för både Saga-Linjen, Trave-Line och TT-Linie, dvs alla konkurrenterna på travetrafiken.  Wesertal var permanent på Saga-Linjen i 2 år 80-81, pch förstärkte på Helsingborg-/Malmö-Travemunde. Ingen text på sidan, men väl en Saga-Linjen "våg-logga" på skorstenarna.

9
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 20 februari 2018, 11:32:25  »
Det är en skandal hur Grimaldi misskött detta fina fartyg.
Europalink ska in på varv för ombyggnad, ommålning och renovering i slutet av mars.
Det absolut bästa vore om det kunde tidigareläggas och att hon inte togs i drift före varvsuppehållet.
Hursomhelst så ska det bli trevligt när hon är tillbaka i fint skck igen.

10
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 15 februari 2018, 14:59:29  »
Finnstar/Finnmaid/Finnlady har alla genomgått en renovering av publika utrymmen i mångmiljon klassen (EUR). Finnswan (ex nordlink) skall genomgå en liknande renovering men med fokus på kap-nåd linjen bla. genom att bygga en avsevärt större taxfree butik. Star/maid/ladys hytter renoveras för tillfället löpande under gång. Europalink skall snart in på varv för scrubbers och en ordentlig renovering av de publika utrymmena. Hon skall tydligen vara helt slut både tekniskt och ytligt så till den grad att ett flertal av de ansvariga italienarna ska ha hängt mycket löst när den finsk/svenska delegationen varit nere och gjort sin första inspektion.

Kul att ha alla fem star-klass fartygen tillbaka i norden.

/Tuvv

Det låter bra!
Hon är värd en riktigt grundlig renovering. Skrubbers stod det också om på tyska sidan men det glömde jag skriva.
Hoppas varvsbesöket sker så fort som möjligt. Någon som har datum?

11
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 14:55:46  »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.

Ser att det inte är poddar, vilket jag utgick ifrån i mitt inlägg ovan. Då blir det ju ännu märkligare att skorstenar och pipor inte är symetriska, eller kan det vara elektrisk drift på propelleraxlarna trots att det är konventionella propellrar. Troligen inte, eller hur?

12
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 11:49:48  »
Vi ska inte blanda ihop TT-Line med TT-Line Pty/Spirit of Tasmania. Förvirringen blir ju stor med tanke på att TT Pty inte bara har samma rederinamn utan även köpt 2 av TTs tidigare fartyg och nu beställt 2st nybyggen samtidigt som TT.
ShipPax har nog inte fel. När det blir officiellt från TT så vet vi mer.

13
Färjor / SV: M/S Europalink
« skrivet: 15 februari 2018, 11:45:37  »
Läste på en tysk färjesida att hon är planerad för varv och ombyggnad, någon som vet mer och när.
Övriga Star-fartyg har väl uppgraderats i paxutrymmena (något som Nordlink/Nordswan ock fått eller ska få) så sammasak lär väl hända med Europalink.
Man får väl misstänka att hon måste snyggas upp ordentligt på både in och utsida efter tiden hos Grimaldi.
Hur som helst så är det trevligt att hon har "kommit hem".

14
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 15 februari 2018, 11:38:38  »
Här är en rendering:



Kan inte släppa det här med de olika placeringarna av skorstenarna.
Det är definitivt inte frågan om något felaktigt perspektiv eftersom renderingen är gjord vinkelrätt mot styrbordssidan.
Tittar man närmare så ser man att den förligt placerade skorstenen (babord) så sitter skorstenspiperna långt förut, och på den akterliga skorstenen (styrbord) så sitter piperna långt akterut. Skulle piperna sitta placerade lika på båda skorstenen skulle förskjutningen var betydligt större. Alltså har man valt minimerad förskjutning på skorstenarna för symeyrins skull får man gissa.
Maskinernas placering är alltså inte symetriskt placerade, vilket ju inte spelar någon roll om fartyget ska ha poddar.
Intressant upplägg, men inte särskilt vackert. Misstänker att man inte ser förskjutningen så tydligt så vida man inte ser fartyget från luften.

15
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 14 februari 2018, 10:47:14  »
Tittar man på ritningen/bilden så sitter skorstenarna osymetriskt. Babords skorsten är placerad ca 10m framför styrbords. Vidare så ser det ut som att "piporna" sitter längre föröver på babords skorsten. Bodre vara pga maskinernas placering. Undrar varför man valt att göra fartyget osymetriskt. Skulle vara intressant att se detaljritningarna.

Sidor: [1] 2 3 ... 5