Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Teien

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: 18 december 2018, 07:28:14  »
Flotte bilder og gode beskrivelser.
Og veldig bra at du også tar deg bryderiet med å sammenligne med hvordan det så ut med gamle bilder, særlig for oss som ikke «daglig» er på Østersjøen 😉
Mange takk for slike fine reportasjer!

3
Färjor / SV: Nearchos i olycka
« skrivet: 14 november 2018, 20:23:52  »
Ankom Pireus i går ved middagstid.
Ser ut som hun ligger ved et verft...?

4
Kryssningsfartyg / SV: Renovering av cruiseskip
« skrivet: 07 november 2018, 13:28:16  »
Takker for svar  :)

5
Kryssningsfartyg / Renovering av cruiseskip
« skrivet: 06 november 2018, 09:24:40  »
På vegne av et familiemedlem som lager en større eksamensoppgave, har jeg fått et spørsmål jeg ikke kan besvare henne: Hvilke verft i Nordeuropa renoverer mange cruiseskip?

Jeg kjenner jo til verft som bygger nye skip, men om det også er spesielle eller mindre kjente verft som renoverer mange skip, ville det vært til stor hjelp om dere ville dele av den store kunnskapen jeg vet finnes blant dere  :)

7
Färjor / SV: Molslinjen overtar Bornholm 1.9.
« skrivet: 26 oktober 2018, 08:31:32  »
Molslinjen er ikke populære på Bornholm, og avisen nekter endog nå å bruke navnet Bornholmslinjen ...

http://tidende.dk/mobil/?Id=89969

8
Färjor / SV: Marklig kollision
« skrivet: 13 oktober 2018, 11:58:21  »
Det vil nok bli veldig vanskelig å skulle forklare seg ut av dette for den vakthavende ...

SKAL det ikke alltid være minst to personer på brua?

9
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 09 oktober 2018, 05:06:55  »
Eh? Vad menar du nu?

Att Köpenhamn - Oslo är en Taxfree linje.

Att lägga till i annan hamn är olämpligt,
Då Taxfree endast gäller för direkt resa till Norsk hamn!

Jo, taxfreesalget er nok en betydelig motiveringsfaktor kan man tenke seg ...

10
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 08 oktober 2018, 14:07:36  »
OM det bygges nye skip med stor fraktkapasitet; kunne det vært et alternativ å gå innom Frederikshavn om natten, på veien mellom København og Oslo?

Det ville vel blitt en gang mellom midnatt og kl 02, og man kunne også tatt med passasjerer.
Cruisepassasjerer blir det nok ikke, men heller ordinære reisende som savner en nattavgang fra Nordjylland til Østlandet, hvor man får mesteparten av natten ombord.

Avgangs- og ankomsttiden behøver ikke å bli vesentlig endret, hvis man satte opp farten litt (igjen).

Hva tror mine ferjevenner om et sånt prosjekt?

11
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 01 oktober 2018, 13:32:33  »
DFDS vil formentlig også ha god fraktkapasitet på Oslo - Kbh, i tråd med EUs planer om mest mulig frakt fra vei til sjø.

En glimrende mulighet når man allikevel seiler fra hovedstad til hovedstad hver natt.

To nye søstre litt større enn Magic og Fantasy, dog med minst to trailerdekk, ville kanskje passe bra?

12
Färjor / SV: Molslinjen overtar Bornholm 1.9.
« skrivet: 28 september 2018, 08:31:29  »
For dem som er interesserte, finnes det også en bildeserie fra innredningen på den nye kombifraktferjen Hammershus

http://tidende.dk/?News=Galleri&Id=54705&Pix=1

13
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 23 september 2018, 21:30:53  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?

Det jag avsåg var det motsatta, att passagerare med bil försenas vid ankomst då fraktenheter måste flyttas innan avkörning kan ske.

Hur stor andel av frakten är idag löstrailers resp oledsagade ekipage?

Aha på den måten ja, jo det har du rett i.
Men er nok et spørsmål om trening i optimering der også tipper jeg.

Av hva som kom inn til Gtb den kvelden og gikk ut igjen, så gjetter jeg på 80/20 alm.lastebiler med sjåfør/uledsaget frakt.

14
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 23 september 2018, 12:49:40  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?
 

15
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 19 september 2018, 22:00:37  »
Du har helt rett; det er ganske så uforståelig.

De seks personbilene som var med fikk kjøre ombord ca. midtveis i lastingen.
Kjørte opp første rampen, svinge 180 grader og parkerte langs trappehuset midtskips. To rekker med trailere ved siden av.

Ved ankomst tok det 35-40 minutter før vi rygget bakover igjen, og kunne kjøre fremover ned rampen og ut.
Da var klokken blitt ca 0330, omtrent to timer etter planlagt ankomst ...

Sidor: [1] 2 3 ... 5