Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henke H

Sidor: [1] 2 3 ... 30
1
Övrig sjöfart / US navy. CVN79 - Gerald R Ford
« skrivet: 13 februari 2019, 20:23:19  »
Jag rakade ramla over en del bilder pa den senaste i raden av de Amerikanska hangarfartygen, Gerald R Ford nar jag egentligen sokte efter nagot helt annat pa natet.
men, men. Har ar iallafall en lank ifall nagon ar nyfiken pa hur ett fartyg for 13 Miljarder dollar ser ut.

https://www.cnet.com/pictures/meet-the-navys-new-13-billion-aircraft-carrier/

2
Kryssningsfartyg / SV: Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 13 februari 2019, 20:19:22  »

[/quote]
Men om resorna är så olika att själva kryssningsresan är resans mål medans flyget bara är ett transportsätt att nå resans mål, blir det ju inte bara fel att jämföra per kilometer utan att jämföra överhuvudtaget!.
[/quote]

Exakt Risberg.
Det blir som att jamfora en bussresa fran stan ut pa landet med en vecka pa hotell.
Det ar 2 helt olika produkter helt enkelt.

For dej, och sakert manga andra, ar kryssningen ett satt att ta sig fran A till B. men for valdigt manga, ar det kryssningen i sig som ar resans mal. Att de sedan kommer till nagra olika hamnar under tiden spelar mindre roll. Det finns helt otroligt manga som inte gar iland i nagon hamn overhuvudtaget.

3
Kryssningsfartyg / SV: 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 13 februari 2019, 20:10:44  »
Lägg till Svenska Amerikalinjen.. Som nog mer är en dröm än att det kommer bli verklighet tyvärr..

Det ar ju enbart en drom av nagra fa. Inget seriost projekt.
Samtliga de namnda i artikeln ar reella projekt. Anledningen till att jag inte tror pa samtliga dessa ar att det kostar rejalt att starta upp och driva. Speciellt enbatsrederier om det inte finns en rejal pengabinge bakom som ar beredd pa att ta forluster de forsta aren. Alltfor manga har startat upp (inte enbart kryssningsrederier, utan farjor och lastfartyg ocksa) utan att ha en rejal kredit bakom sig.

4
Lastfartyg / Komplikationer i Singapore
« skrivet: 13 februari 2019, 01:38:48  »
Ett grekiskt bulkfartyg har kolliderat med ett Malaysiskt patrullfartyg utanfor Singapore.
Historien hade kunnat stanna dar.
Men hela historien kompliceras av att det Malaysiska patrullfartyget befann sig pa Singaporianskt territorialvatten.
Malaysia och Singapore har namlingen en allt annat an vanskaplig forbindelse da det galler deras gransdragningar av saval territorialvatten som luftrum.

https://gcaptain.com/malaysian-vessel-greek-bulk-carrier-collide-in-singapore-waters/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-1c5d061623-139818985&mc_cid=1c5d061623&mc_eid=4057e0a7db

5
Kryssningsfartyg / SV: Miljopaverkan under kryssning
« skrivet: 12 februari 2019, 22:11:42  »
Varför skulle man jämföra CO_2 per passagerare*km ? Man borde jämföra CO_2 per passagerare*resa.
Nej, det tycker jag inte alls att man borde. Hvarför i alla dagar skulle man det?
Jag tycker, att originaljämförelsen säger ingenting. Vi jämför inte två olika transportsätt. Originaljämförelsen är kanske vettigt när man ser båtresan som ett sätt att förflytta sig. Det vore kanske en bra jämförelse om man hadet något val att ta direktbåt eller -flyg till New York. Men idag är själva kryssningsresan resans mål medans flyget är bara ett transportsätt att nå resans mål.
En miljömedveten människa som vill semesterplanera avvägar oftas två olika resor än att välja en bit av en resa med båt eller flyg. Och då borde man räkna CO_2 per resa och passagerare, inte per km.

Precis det som jag var inne pa i mitt originalinlagg i tradstarten;
Personligen pastar jag att jamforelsen haltar betankligt da det ar 2 helt olika produkter som jamfors. En kryssning ar ett helt koncept for en semester medans ett flygplan ar enbart en transport fran A till B.

6
Färjor / SV: Viking Lines passagerarsiffror 2013-2018
« skrivet: 12 februari 2019, 22:08:00  »
Hur ser det ut pa fraktsidan?
Det ar val dar de stora intjaningarna ligger.

7
Övrig sjöfart / SV: Göteborgs hamn
« skrivet: 11 februari 2019, 21:57:46  »
Hamnarbetarforbundet har aviserat om 11 nya punktstrejker:

https://maritimedanmark.dk/?Id=40271

8
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 11 februari 2019, 21:49:02  »
Har ar en lank till en ganska intressant artikel och inblick i forberedelserna for bargningen av fregatten.

https://sysla.no/maritim/bergingsmennene-det-var-umulig-hindre-knm-helge-ingstad-sank/

9
Kryssningsfartyg / 14 nya kryssningsrederier
« skrivet: 11 februari 2019, 21:13:14  »
Hela 14 stycken nya kryssningsrederier kommer att lanseras under de kommande 2 aren.
Det marks att krysningsbranschen ar pa topp.
Man undrar anda hur manga av dessa 14 som kommer att finnas kvar om 5 ar? 10 ar?

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20339-host-of-new-operators-to-enter-cruise-industry-in-next-2-years.html

10
Övrig sjöfart / SV: Gastransporter
« skrivet: 10 februari 2019, 21:45:49  »
Om jag inte minns helt fel angaende Jones Act, sa kan presidenten ge undantag vid nationella katastrofer och/eller om det visar sig att det inte finns tillrackligt US flaggat tonnage.
Kanske kommer Trump med ett undantag i detta? beror val mest isafall pa om han hellre foredrar utlandsk gas framfor utlandska fartyg. Kan misstanka att utlandska fartyg skulle medfora en annu storre diskussion inrikes an vad utlansk gas gor.

11
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 07 februari 2019, 21:32:36  »
Det kan se ut som om även NILS HOLGERSSON har fått scrubbers installerade, på varvet i Odense.

Nils Holgersson fick scrubber installerat redan 2016.

https://www.mpropulsion.com/news/view,baltec-marine-installs-hybrid-scrubbers-on-ttline-ropax_45924.htm


12
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 07 februari 2019, 21:24:19  »
Laser idag i 'Maritime danmark' att bargningen nu beraknas kosta runt 500 milljoner.
Dessutom funderar man pa att gora en fullskalig rekonstruktion med tankfartyget och ett systerskepp till den forlista fregatten.

https://maritimedanmark.dk/?Id=40257

13
Lastfartyg / SV: Containerfartygsbränder
« skrivet: 07 februari 2019, 21:19:40  »
For ganska manga ar sedan nu, mitten av 90-talet da jag arbetade i DFDS-Tor Line hade rederiet en anstalld man (Fd Nautiskt befal med pabyggnadskurser) vars arbetsuppgift var att slumpvis oppna upp trailers och kontrollera surrningar och att lasten motsvarade vad som deklarerats. Tyvarr sa forsvann denna position ganska snabbt igen och allt var tillbaka som vanligt.
Jag minns ett annat ganska talande exempel fran min tid i Transatlantic. En kylcontainer skeppades fran Australien. Enligt papper skulle den halla -10 grader under hela resan. Denna container vallade dock mycket huvudbry och arbete da kylaggregatet inte holl mattet. Vid avlastning visade sig containern innehalla motorcykeldelar(!).

Origoxy's ide med Hi-Fog slingor ar egentligen inte sa tokig.

14
Kryssningsfartyg / Genomsnitts storleken pa bestallda fartyg minskar
« skrivet: 05 februari 2019, 22:08:56  »
Den genomsnittliga storleken pa kryssningsfartyg under bestallning ar nu 91245 Ton.
Detta ar den lagsta siffran sedan 2003.
Anledningen ar, trots alla Mega-fartyg, den radande boomen inom expeditionssegmentet.

 https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20281-average-tonnage-of-orderbook-dips-with-smaller-vessels-trending.html

15
Färjor / Tallinks Megastar deltar i projekt om Autonoma fartyg.
« skrivet: 05 februari 2019, 22:05:06  »
Megastar deltar i ett projekt dar man undersoker hur autonoma fartyg skall framforas sakert.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/20331-tallink-s-megastar-to-take-part-in-autonomous-ship-project.html

Sidor: [1] 2 3 ... 30