Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars Ödlund

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 23 september 2018, 17:16:41  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

Det er forsåvidt et poeng, men på disse første turene var det under 10 personbiler med, så at disse skapte mye treghet, tror jeg ikke.
Noe annet blir det selvfølgelig i feriene, hvis 100 personbiler skal svinge rundt og bukseres på plass.
Det setter kanskje det maksimale passasjerantallet på 400 automatisk en begrensning på.

Til Stenas forsvar, har hun holdt ruten langt bedre utover uken (med mindre årsaken er dårlig rykte blant lastebilsjåførene, så de holder seg borte)  ;)

Siden hun la til kai i Norgesleiet i Fr.havn fredag formiddag, har det blitt sveiset og arbeidet på hekkrampa.
Mistenker at det kanskje er tilpasninger så hun etterhvert kan ligge i sitt eget (hvor Carisma lå)?

Det jag avsåg var det motsatta, att passagerare med bil försenas vid ankomst då fraktenheter måste flyttas innan avkörning kan ske.

Hur stor andel av frakten är idag löstrailers resp oledsagade ekipage?

2
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 23 september 2018, 09:37:54  »
Problemet är väl att man blandar in passagerare med bil på ett fartyg som är så inriktat på frakt och som saknar separat bilgarage.

Att lasta och lossa frakten över aktern är knappast ett problem när man vant sig och hamnanläggningen är tillfyllest, sedan kan man ju inte ha samma korta hamntider som för ett fartyg med genomkörbart - körbara däck men det bör man ju ta höjd för i tidtabellen, samma stuveripersonal har ju f.ö lastat Gute och där fungerade det på samma sätt med skillnaden att man inte blandade in passagerare, med eller utan bil.

3
Färjor / SV: Birger Jarl såld?
« skrivet: 17 september 2018, 20:07:22  »
Bara lite grann av regelverket, kan ha jättefel, men ska hon röra på sig nu när hon är omklassad till fritidsmotorskepp så är det max 12 passagerare hon får ta och att klassa upp henne igen kommer bli en dyr historia.

Utdrag ur reglerna:

"Observera att fritidsfartyg som för fler än tolv passagerare enligt lagens definition räknas som passagerarfartyg."

4
Pollarsnack / SV: Passkontroll Sverige Finland?
« skrivet: 21 augusti 2018, 19:49:52  »
Min erfarenhet är denna:

Svensk med "svenskt utseende" inga problem vid inresa i Finland, i övrigt bör man för egen skull kunna styrka sitt medborgarskap med pass eller nationellt id kort, med LMA kort kan det köra ihop sig.

5
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 17 augusti 2018, 21:11:48  »
Jag förstår inte vad man vinner med att fungera så som Polferries gör.
Kan det på slutrakan verkligen vara förmånligare att använda skrotfärdigt
tonnage än att förse sig med nyare, som har färre problem. Många av
färjorna för dessutom bekvämlighetsflagga, där sjöolyckor inte ens undersöks.
I fortsättningen kommer jag av allt att döma välja en annan redare, eftersom
jag ändå tycker om att bila i Polen.
Färre problem? Det vet jag inte. Som sagt så borde Wawel redan enligt nån regel hamna på stranden förra året. Blackouts är också ganska vanligt för Wawel.
Det finns inget regelverk som stadgar att ett fartyg byggt 1980 (liksom Rosella t.ex) ska skrotas.....

6
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 juni 2018, 15:13:08  »
Vad kan tänkas hända med Superfast X? Passar hon på någon linje i Skandinavien?
Skulle gärna se att Stena Line tog upp Södertälje-Rostock men det är nog inte särskilt troligt! Kanske via Gotland?

Ska man överhuvudtaget tänka sig en fraktlinje till Rostock så ska den gå från Nynäshamn i samband med att den nya frakthamnen öppnar på Norvik, men det krävs ju minst 2 fartyg och den linjen skulle kannibalisera på egna linjer från Sydsverige, Gotland tar ju bara tid och gör det väldigt svårt att hantera bildäcken, landgångspassagerare skulle givetvis funka men där finns knappast sån volym Tyskland-Gotland o v v att det skulle bära sig, de flesta vill ju ha med sig bilen och tider som passar frakten (som man ska leva på) brukar sällan vara idealisk för passagerare.

7
Lastfartyg / SV: Bore goes Stena(?)...
« skrivet: 08 maj 2018, 08:01:51  »
...ty BoreBay "verkar"övertagen/chartrad av Stena:


Nynäshamn 26 april/Ulf

Chartrad till Stena för Gdynia - Nynäshamn

Ersätter Elisabeth Russ där chartern gått ut

8
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 02 maj 2018, 10:08:09  »
Tack Sauli för bilderna på Expressen då och nu!  :) Måste faktiskt säga att hon ser fräschare ut nu än vad hon gjorde under Silja Lines flagg. Min bedömning är att Wasa Line gjort ett bra jobb med att fixa till expressen - framför allt interiört med nya sittsalonger, konferensen, baren etc.

På bilden från Silja-tiden ser det ut att ha varit någon slags ställning i aktern som numera är borttagen - eller är det olika fotovinklar som gör att jag ser fel? Ser nästan ut som en trampolin strax nedan masten.

Masten i aktern är ju för övrigt något av hennes signum - men vilken funktion fyller den?

Ställningen var till containerlyften för fournering och sängkläder o sånt.

Ombyggnaderna invändigt gjordes till stor del av Gotlandsbolaget inför insättandet i trafik på Gotland

9
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 01 maj 2018, 22:18:54  »
2004 byggdes även förskeppet om (Hon var ursprungligen byggd i stil med Finlandia o Silvia Regina) vilket gav henne en bättre o behagligare gång.

10
Färjor / SV: HSC Gotlandia...
« skrivet: 22 april 2018, 18:00:14  »
Säkert dockning, dom brukar dyka upp i April!

//R

Helt riktigt

11
Kryssningsfartyg / SV: Första anlöp till Visby:s nya kryssningspir
« skrivet: 17 april 2018, 16:15:32  »
Kul att någon kallar det för vad det är. Pir alltså och inte kaj.
Undrar hur det blir när det blåser, med tanke på att det är ett ganska utsatt läge.

Det som syns i bildens högra kant är dock en kaj, den nya barkasskajen som ersätter barkasskaj 1 (vid gamla fiskehamnen)

12
Kryssningsfartyg / Första anlöp till Visby:s nya kryssningspir
« skrivet: 16 april 2018, 20:57:55  »
m/s Astoria (ex SAL:s Stockholm) anlöpte idag som säsongens första fartyg till Visby även som första fartyg till den nya kryssningspiren som officiellt invigs först 29 april.


13
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 13 april 2018, 12:59:25  »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen
Suck,dit kommer man ju inte med buss >:(./Ulf

Promenad från Skäcklinge, ca 1,5 km

14
Färjor / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 11 april 2018, 22:40:24  »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen

15
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 29 mars 2018, 18:17:42  »
En fråga, ska dom köra med 6st färjor när Visborg och Tjelvar är levererade eller ska dom sälja några av dagens färjor?

Avtalet är ju på 3 SF 1500 varav en LNG men om det sedan blir två LNG är ju också möjligt.
Om Västervikslinjen blir kvar blir ju också en av småbåtarna också kvar men det ligger ju utanför avtalet.

Sidor: [1] 2 3 ... 7