Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars Ödlund

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Lastfartyg / SV: Bore goes Stena(?)...
« skrivet: 08 maj 2018, 08:01:51  »
...ty BoreBay "verkar"övertagen/chartrad av Stena:


Nynäshamn 26 april/Ulf

Chartrad till Stena för Gdynia - Nynäshamn

Ersätter Elisabeth Russ där chartern gått ut

2
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 02 maj 2018, 10:08:09  »
Tack Sauli för bilderna på Expressen då och nu!  :) Måste faktiskt säga att hon ser fräschare ut nu än vad hon gjorde under Silja Lines flagg. Min bedömning är att Wasa Line gjort ett bra jobb med att fixa till expressen - framför allt interiört med nya sittsalonger, konferensen, baren etc.

På bilden från Silja-tiden ser det ut att ha varit någon slags ställning i aktern som numera är borttagen - eller är det olika fotovinklar som gör att jag ser fel? Ser nästan ut som en trampolin strax nedan masten.

Masten i aktern är ju för övrigt något av hennes signum - men vilken funktion fyller den?

Ställningen var till containerlyften för fournering och sängkläder o sånt.

Ombyggnaderna invändigt gjordes till stor del av Gotlandsbolaget inför insättandet i trafik på Gotland

3
Färjor / SV: Nybygge 2021 - Wasaline
« skrivet: 01 maj 2018, 22:18:54  »
2004 byggdes även förskeppet om (Hon var ursprungligen byggd i stil med Finlandia o Silvia Regina) vilket gav henne en bättre o behagligare gång.

4
Färjor / SV: HSC Gotlandia...
« skrivet: 22 april 2018, 18:00:14  »
Säkert dockning, dom brukar dyka upp i April!

//R

Helt riktigt

5
Kryssningsfartyg / SV: Första anlöp till Visby:s nya kryssningspir
« skrivet: 17 april 2018, 16:15:32  »
Kul att någon kallar det för vad det är. Pir alltså och inte kaj.
Undrar hur det blir när det blåser, med tanke på att det är ett ganska utsatt läge.

Det som syns i bildens högra kant är dock en kaj, den nya barkasskajen som ersätter barkasskaj 1 (vid gamla fiskehamnen)

6
Kryssningsfartyg / Första anlöp till Visby:s nya kryssningspir
« skrivet: 16 april 2018, 20:57:55  »
m/s Astoria (ex SAL:s Stockholm) anlöpte idag som säsongens första fartyg till Visby även som första fartyg till den nya kryssningspiren som officiellt invigs först 29 april.


7
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 13 april 2018, 12:59:25  »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen
Suck,dit kommer man ju inte med buss >:(./Ulf

Promenad från Skäcklinge, ca 1,5 km

8
Kryssningsfartyg / SV: Birger Jarl åter till salu.
« skrivet: 11 april 2018, 22:40:24  »
Var ligger hans bilmuseum i Tumba?/Ulf
(Skutan >:()

https://www.worldofclassics.se/

Finkmossvägen

9
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 29 mars 2018, 18:17:42  »
En fråga, ska dom köra med 6st färjor när Visborg och Tjelvar är levererade eller ska dom sälja några av dagens färjor?

Avtalet är ju på 3 SF 1500 varav en LNG men om det sedan blir två LNG är ju också möjligt.
Om Västervikslinjen blir kvar blir ju också en av småbåtarna också kvar men det ligger ju utanför avtalet.

10
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 29 mars 2018, 17:46:55  »
Gotlandsbolaget måste EXTREMT nöjda med SF 1500 fartygen som trafikerat i över 15 år vid det här laget. Skillnaderna mellan nybyggnationerna och dom existerande SF 1500 är ju nästa inga alls förutom framdrivningen(gas) Bryggans glaspartier är lite modernare och större,hytterna är placerade akteröver och en ett extra däck för pax föröver har kommit plus någon form av inglasat utedäck högst upp.Som sagt, SF 1500 tycks vara ett koncept som Gotlandsbolaget är riktigt nöjda med och även resenärerna. Det klaga man hör handlar ju mest om prissättningen på resorna..

Disponeringen av restaurangtorget och borttagandet av ekonomiplatser i detsamma är ytterligare en stor förändring, även utförandet av djursalongen där man tagit tillvara synpunkter och önskemål under den tid Visby o Gotland använts.

Prisbilden styrs ju till stor del av statens subventionsgrad på samma sätt som Norrlandstågen tillsammans med utbudskravet med minst tre avgångar dagligen utom lördagar året om

11
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 27 mars 2018, 22:52:12  »
Tro att dom ska"måla"fönsterraderna svarta som på de nuvarande?/Ulf

Ja så är det på skisserna, förutom hytt/kupéfönstren på däck 8 o 9

12
Färjor / SV: Bryggbesök på Rosella?
« skrivet: 27 mars 2018, 19:34:49  »
Dom bryggbesök jag gjort har samtliga varit organiserade när fartyget legat vid kaj(Victoria1 Romantika) Rosellas tidtabell är ju tight så jag tror knappast ni får besöka under gång av säkerhetsskäl.
Tack, det var ungefär det svaret jag förväntade mig att få. Får lägga krutet på buffen istället.

Organiserade bryggbesök med drösvis med människor förläggs av förklarliga skäl till en tidpunkt då fartyget ligger still.

Enstaka passagerare är en annan sak, lite beroende på rederi och fartyg.

Det skadar inte att fråga i informationen och be att dem hör med bryggan, eller fråga något däcksbefäl som man stöter på.

13
Kryssningsfartyg / SV: Fritt Wi-fi
« skrivet: 19 mars 2018, 09:26:51  »
Kostnaderna för "Fritt WiFi" måste ju tas ut någonstans, antingen på biljettpriset eller genom högre priser ombord eller ve o fasa genom sämre service i övrigt.

Det är milsvid skillnad på att erbjuda WiFi på ett hotell på landbacken med gigabit fiberanslutning jmf med på havet medans antalet användare kan vara detsamma

14
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 13 mars 2018, 11:02:54  »
Nu har Visborg rört på sig:) 8)
Det var på tiden. Test,färdigställande och färd mot Europa.... Kan vi se Visborg till högsäsongen 2018 tro...

Det tror jag knappast att man vare sig planerar för eller är så intresserade av eftersom tidsplanen redan spruckit.

Att i början på maj börja med utbildningar, provturer, iordningställande av kök etc. etc. ha marginaler för barnsjukdomar osv. är knappast någon hit, dessutom finns knappast plats för att lägga henne i Visby samtidigt som övrig trafik körs.

15
Färjor / SV: Finntrader/partner
« skrivet: 11 mars 2018, 16:19:35  »
Åkte med dessa senast 2011 och då var dem i helt ok skick, vad jag förstått från dem som åkt med en av dem i fjol höst så har de gått ner sig rejält, antagligen har man skurit ner på kosmetiskt underhåll då merparten av passagerarna är chaufförer som inte själv kan välja linje.

Sidor: [1] 2 3 ... 7