Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - aries

Sidor: [1] 2 3 ... 9
1
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 19 januari 2019, 21:50:48  »
Det är en svår fråga. Kan själv inte förstå hur kan Kopernik klara av kraven och det kunde inte Trelleborg göra.
Vet inte exakt om skicket av maskineriet ombord på Kopernik, men jag tror det är inte något vidare. Kollar man på toppfarten som AIS lyckades registrera så ligger den lite över 14,5 knop och medelhastigheten ligger på 10,4 knop, vilket kan ha samband med maskineriet med tanke på att färjan redan 42 år gammal.

2
Färjor / SV: Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 18 januari 2019, 19:16:25  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?
Skulle säga mer att dessa utsläpp beror mest på skicket av själva maskineriet och hur den hanteras och även vilket bränsle används.
Av det jag vet så hanterar man inte maskineriet ombord på Galileusz på ett bra sätt, utan sliter den så mycket som möjligt. Det beror mest på att EuroAfrica kan tyvärr inte sköta om sina fartyg och det gäller inte bara Galileusz. Bara vänta och se tills Copernicus kommer vara i lika illa skick som Galileusz, Jan Sniadecki och Kopernik. Har åkt med alla tre och dessa färjor lämnar mycket att önska. Till och med Baltivia sköts bättre.

Unitys färjor sköts däremot betydligt bättre. Både Gryf och Wolin släpper bara lite svart under uppstarten och nästan ingenting. Unity Line har satsat mycket på att fräscha upp sina färjor under 2017/18. Polonia var först och därefter Skania. Minns när jag har åkt med både Skania och Polonia innan de skickades till varvet i Szczecin så var de riktiga svartrökare, speciellt Skania vid ankomsten till Swinoujscie.
Men efter uppfräschningen av maskineriet så släpper de nästan noll.
Trots att EuroAfricas och Unitys färjor tillhör PZM så kan jag sammanfatta det kort:
EuroAfrica - Köper färjor och kör ner dem tills det inte kommer löna sig att fixa dem. Det är kanske inte konstigt, med tanke på att deras färjor är mest anpassade för frakt.
Unity Line - En ren motsats till EuroAfrica.


En annan utmärkt exempel när det gäller reducerad utsläpp är färjan Sassnitz. Under både DFO och Scandlines tiden så var denna färja en riktig rökbomb. Så fort maskineriet har dragits igång så har hela utsikten akterut täckts med enorm svart moln, men sedan Stena har renoverat maskineriet så blev även Sassnitz mycket mer miljövänlig.


3
Färjor / SV: Ännu en japansk färja till Grekland
« skrivet: 27 december 2018, 18:02:43  »
Typiska japanska färjor. En riktig udda utsida och en lyxig insida.

4
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 14 december 2018, 18:01:52  »


Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Hvilken mer än POLONIA?
Beror på vad man har för smak, finns ju många polska chaufförer på t.ex. Kopernik, hehe. ;)
Haha, då missförstod jag totalt, jag trodde aries menade snygga färjor! :D
Nej då :D :D

5
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 14 december 2018, 17:59:50  »
Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Intressant reportage som vanligt. Polferries har köpoption på Nova Star, men frågan om Polferries kommer verkligen köpa henne, med tanke på nybyggen som förväntas komma om ett par år. Jag tror inte att Polferries kommer köra med fyra färjor på Ystadsträckan. Man får hoppas att hon kommer ersätta Wawel i framtiden :)

Både Wawel och Baltivia är väl skrotfärdiga?  Så två nybyggen kan man man få plats med i flottan ändå?

Förutom Nova Star och dessa båda är det väl bara Mazovia som får plats i Nynäshamn?

Tänkbart är alltså Cracovia tillsammans med två nybyggen på Ystad, samt Nova Star tillsammans med Mazovia på Nynäshamn.
Wawel borde redan varit skrotad för minst ett år sedan. Har hört att hon hade ganska stora IMO-problem.

Skulle snarare se Cracovia på denna rutt tillsammans med Nova Star. Mazovias sjöegenskaper är tyvärr inget vidare. Så fort det blåser lite över 20-22 m/s så ställer man in henne pga risker, men jag tror det är som du säger - Mazovia är den enda som skulle få plats i Nynäshamn.

6
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 24 november 2018, 15:51:15  »
Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Intressant reportage som vanligt. Polferries har köpoption på Nova Star, men frågan om Polferries kommer verkligen köpa henne, med tanke på nybyggen som förväntas komma om ett par år. Jag tror inte att Polferries kommer köra med fyra färjor på Ystadsträckan. Man får hoppas att hon kommer ersätta Wawel i framtiden :)

7
Färjor / SV: Oväsen från viss färja
« skrivet: 19 november 2018, 17:32:04  »
Denna tråd fick mig att inse att färjorna, som trafikerar Trelleborg, har blivit tystare. På sextiotalet kunde man urskilja hvarje färja på ljudet. TRELLEBORG (1958) gav upphov till vibrationsljud som jag kunde höra ända upp till Liljeborgsskolan, 2 km från hamnen.
SASSNITZ (1959) hade ett svakt fläktljud, som endast kunde höras nere i hamnen.
SKÅNE (1967) hade ett markant, brummande ljud.
När STUBBENKAMMER, PETER PAN (1965) och NILS HOLGERSSON (1967) vände i hamnen lät det som om bogpropellrarna slog i skrovet (hvilket de naturligtvis inte gjorde).
Endast WARNEMÜNDE var knäpptyst.
DIANA II har gått på Trelleborg - Rostock i TR-Lines' regi, men här lät hon inte nämnvärt.
Numera hör man aldrig färjorna i Trelleborg. Möjligen kan jag känna vibrationerna när GRYF eller GALILEUSZ drar på för att avgå från färtjeläge 4, men så bor jag bara 50 meter från det färjeläget.
Gryf och Galileusz brukar ändå vara tysta färjor, jämfört med till exempel Polonia och Wawel. Polonias fläktljud brukar höras från långt avstånd, även när hon ligger vid kajen.

Det roliga/konstiga är att Ystadsfärjor brukar uppfattas som ganska tysta, men så fort man är ombord så är det helt tvärtom. Polonia är ganska bullrig, speciellt på styrbordssidan på soldäcket, precis vid trappor till däck 8, när hon ligger vid kajen.
Skania hörs också knappt i varken Ystad, eller Swinoujscie, men väl ombord så kan hennes ljud uppfattas som en jordbävning när hon manövrerar. Även Trelleborgs (1981) ljud är något man saknar, speciellt när hon påbörjade inseglingen till Mukran, och för att inte glömma det legendariska ljudet från Stena Scanrail i Gbg.

Av alla färjor som vi har i Östersjön/Norden just nu så tycker jag att Star låter mest mäktigt av alla.



8
Färjor / SV: TT-Line begynner å få tøff konkurranse
« skrivet: 06 november 2018, 15:53:39  »

En morsom detalj er at tidligere pleide såvel NILS DACKE som PETER PAN å snu i Trelleborgs havn, når de skiftet mellom Tysklandsruter og Świnoujście-ruten, slik at de alltid anløpte med hekken når de skulle til (eller kom fra) Świnoujście og med baugen når de skulle til (eller kom fra) Rostock eller Travemünde. Det har de opphørt med, slik at nå anløper NILS DACKE alltid Trelleborg med hekken og alle andre TT-ferger anløper Trelleborg med baugen, uansett destinasjon. Det gjør også WOLIN, mens øvrige Unity Line-ferger og Stena-fergene kun har hekkanløp, uansett havn.
Så stemte ikke det heller. PETER PAN kom imorges fra Travemünde, anløpte fergeleie 10 med baugen og gikk nettopp ut i havnebassenget og snudde, og anløpte med akterskipet, for å gå til Świnoujście i ettermiddag.
Hon anlöpte med aktern endast för att byta MES-utrusning på styrbords sida. Annars ligger Peter Pan alltid med fören in i läge 10.




Går lite OT här, men varje gång jag kollar på Peter Pans för, så får jag känsla att någon har tagit en enorm motorsåg eller yxa, och skärt av delen av fören  :)

9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« skrivet: 20 oktober 2018, 17:38:03  »
En avsiktsförklaring är skriven med varvet i Raumo.

https://www.tallink.com/press-releases#85984128

Härligt, en syster till Megastar borde det väl innebära och en försäljning av Star borde väl ingå. Om Star säljs vilka kan vara potentiella köpare?
Jag tycker Star borde ersätta Sea Wind.
Skall hon säljas så är det svårt att avgöra vem skulle visat intresse för henne. Kanske Stena, Britanny Ferries eller nåt rederi i Grekland?

10
Färjor / SV: 4-2 til Unity Line på Trelleborg - Swinoujscie?
« skrivet: 14 oktober 2018, 19:58:32  »
Unity Line har jo ganske lange liggetider for sine ferger, såvel i Swinoujscie, Ystad som Trelleborg, mens TT-Line lot NILS DACKE seile frem og tilbake i en uregelmesig ruteplan med kortest mulig liggetider i havn. I tillegg går den raskere enn Unity-fergene; sist jeg reiste fra Swinoujscie kl 18 hadde WOLIN allerede gått når jeg kom med toget 17.10, men ble forbiseilet av NILS DACKE, som kom midnatt til Trelleborg og WOLIN kom først 01.30.

Men nu, etter at Unity Line har satt inn fire ferger på ruten, ser det ut som om TT-Line har minket sin frekvens på den. De går bare en gang om dagen. Idag var det rktig nok den største; PETER PAN, men da har NILS DACKE gått til Rostock istedenfor. Er markedet i ferd med å bli mettet, eller begynner TT-Line å få kapasitetsmangel, etter at man begynt å gå på Klaipeda istedenfor?

TOM SAYWER kom for øvrig fullastet fra Klaipeda till Trelleborg idag, men lastebilene på øverste dekk fortsatte til Rostock.

Unity Line har svarat på TTs ökning helt enkelt. Först satte de in Copernicus och nu är en dynamisk tidtabell på gång. Unitys färjor kommer ligga betydligt kortare i Trelleborg respektive Swinoujscie för att konkurrera med TT ännu mer.
Sen att Wolin blir omkörd av Nils Dacke är inte någon nyhet för mig, med tanke på att Wolin har ganska begränsade fartresurser jämfört med ND. Wolin toppar max 14-15 knop medans ND kan nå över 20.
ND brukar segla mer till Rostock/Travemunde för att om jag minns rätt så kör Peter Pan nästan bara Trelleborg-Swinoujscie och då och då med Nils Dacke eller Robin Hood.

11
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 21:21:42  »
det är bara de som hanterar pengar svart som vill ha kontanter typ bilverkstäder mm o andra serviceställen
Och vad grundar du ditt påstående på?

12
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 16:18:58  »
För er som ställde er lika frågande som jag till inledningen i tråden akn jag väl posta en länk så man får lite koll på vad det handlar om:
https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/om-bord/Kontantfritt

Det handlar alltså om att det nu mer endast är kortbetalning ombord på Stena Saga. Inte jätteförtjust i tilltaget då jag själv uppskattar att kunna betala med kontanter men vi får väl se vad som händer och om man gör alla färjor kontantfria.
Börjar på en färja och slutar på alla andra färjor.
Jag kommer absolut inte acceptera kontantfritt system. Vi går lite off topic men tänk om bankerna eller kortbolagen kommer ligga nere, det blir kaos helt enkelt.

13
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 19 september 2018, 16:29:14  »
Det som nå er litt rart, er att ikke COPERNICUS og GALILEUSZ skifter rute med KOPERNIK og JAN SNIADECKI. De to sistnevnte jernbaneferger kan bruke fergeleie 9 i Trelleborg - JAN SNIDECKI har allerede prøveanløpt det fergeleiet, og det var meningen at jernbanefergeruten skulle flyttes til Trelleborg ved årsskiftet 2009/10. Så inntraff den økonomiske krisen, som gjorde at Green Cargo ikke kunne garantere nok jernbanegods for å gjøre det. Men da gikk det kun en EuroAfrica-ferge på Trelleborg. Nå er alle de fire ovenfornevnte fergene tilhørende EuroAfrica og omtrent like store (jernbanefergene ca. 5 m lenger men ca. 2 m smalere), og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke etterkommer godstogselskapenes ønske. For lastebiler kan det jo være en grunn til å kunne velge mellom Ystad och Trelleborg, men for jernbanegodset er det jo overhodet ikke noe poeng å gå over Ystad, siden den eneste jernbanen videre går via Malmö og er lenger en jernbanen Trelleborg - Malmö.
I början ryktades det om att antingen så skulle Copernicus ersätta Kopernik eller att Wolin flyttas till Ystad. Det andra ryktet försvann nästan direkt med tanke att hon får inte plats i Ystads hamnbassäng.

OT: När det gäller Kopernik så tror jag inte att hon kommer ersättas av nåt annat tonnage. Hon kommer bli såld och avgången 9:30 från Ystad respektive 19:30 från Swinoujscie försvinner.

14
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 19 september 2018, 16:21:27  »
Ja, nybyggen ersätter Nh pp som flyttas till Rostock, dvs nuvarande par Hf ts. Men med tanke på de sistnämndas ålder är det oklart Im man behåller dem eller säljer dem. Man har talat om och intresserat sig för Baltikum senaste år. Troligen är dessa två planerade att gå kvar men på ny rutt.
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)

15
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 16 september 2018, 16:53:47  »
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.
1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla
2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros
3. Nya NH och PP kör Tre-Tra

Så skulle jag tänka se mig.

Sidor: [1] 2 3 ... 9