Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mistluren

Sidor: [1] 2 3 ... 14
1
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 22 februari 2018, 18:25:22  »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.
Gdansk ligger i Pommern Vojvodskap medans Swinoujscie ligger i Västpommern Vojvodskap :)
Där ser man. Enligt någon nydefinition från 1999 tydligen. Ja, då blir det kanske Pommerania då? Pommerella är kanske ännu bättre och med större historisk förankring?

2
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 16:40:34  »
Siffrorna påminner väldigt mycket om de för DFDS nybyggen.

3
Färjor / SV: Polferries planerar ett andra fartyg till Nynäshamn
« skrivet: 13 februari 2018, 16:38:03  »
Knappast Pommerania, då hon inte kommer att gå till Pommern.

Man tänker nog klara sig med de hytter hon har. Det är ju bättre än vad man haft tidigare, förutom på Scandinavia.

4
Färjor / SV: Obemannade fartyg
« skrivet: 09 februari 2018, 08:17:13  »
Om jag skall gissa så kommer det först på feeders och liknande. Korta avstånd om något händer och man behöver flyga ut någon, samtidigt som personalkostnaden idag är relativt stor.

5
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 05 februari 2018, 12:40:51  »
Hoppas dom beställer nytt till Helsingfors linjen snart. Dom kan itne vänta till kina bygget är levererat för dom kommer Mariella närma sig 40 års strecket.
Gabriella har väl som det ser ut på senaste bilderna många år kvar. men tonnaget är äldre och om man känner Tallink vilket nog ingen gör så kommer dom not inom 5 år beställa nytt misstänker jag/TT

Genomsnittsålder:

Mariella + Gabriella: 28,5
Silja Serenade + Silja Symphony: 26,5
Fast frågan är vad man bör jämföra. Är det bara rent mekaniskt slitage kanske man möjligen kan jämföra snittåldern rakt av. Men när det gäller att attrahera kunder må man betänka att Gabriella inte är mycket mer än en nedbantad och försenad Mariella utlagd på annat varv.

Designmässigt skiljer det snarare tio år och man må även betänka att Serenade och Symphony var de sista av en era, med undantag för Europa, och att det inte kommit något större och konkurrenskraftigare sedan dess.

Det kommer förstås att komma nytt, men så länge man är störst och modernast finns ju ingen anledning att ändra något. Det är konkurrenten som nu i praktiken hela tiden måste dumpa sina priser som har bollen.

Nästa drag måste alltså komma från VL. Men det verkar aldrig att komma.

6
Färjor / SV: Var tror ni Amorella hamnar?
« skrivet: 25 januari 2018, 11:24:25  »
Om det hade varit jätteviktigt med ett stort bildäck till Riga hade väl Tallink flyttar Viktoria dit eller byggt till en plattform på Romantika. Har Amorella överhuvudtaget större kapacitet än Romantika? Visst hon har ett halvt däck till, men hon är ganska mycket mindre. Framförallt kortare. Nej hos Tallink hamnar hon inte.

Däremot pågår det ett utbyte av äldre begagnat mot lite yngre begagnat på Medelhavet. Det finns nog någon plats för henne.

7
Färjor / SV: Fem år sedan Grace sattes i trafik, vad har hänt?
« skrivet: 17 januari 2018, 20:24:52  »
Jo, man har idag högre snittålder på flottan än någonsin tidigare. Till och med högre än före Grace.

8
Färjor / SV: Fehmarn
« skrivet: 07 januari 2018, 12:21:54  »
För det första tror jag att projektet är inne i ett skede där det inte spelar någon som helst roll vilken ståndpunkt sydsvenska PR-organisationer intar.

För det andra finner jag det inte det minsta märkligt att trafiken till Puttgarden stagnerat.  Det ligger inte i Scandlines intresse att blåsa upp volymerna på den linjen. Tvärt om gäller det att skörda så mycket som möjligt under den tid som är kvar. Hellre prisökningar än volymökningar. Har man tur kan man dessutom tack vare prishöjning till Puttgarden få en viss volymökning på linjen från Gedser. Win-Win för Scandlines.

Vad gäller trafiken från Sverige kan jag tänka mig att tappet till och med blir större än 30%. Men det återstår att se. Däremot har jag svårt att förstå varför han pekar ut linjen till Rostock som den som kan behövas läggas ned.

9
Det där skall nog tolkas som att P and O vill att en linje till Skandinavien skall vara med när trafiken till Orkney-öarna upphandlas. Nuvarande avtal går ut vid årsskiftet 18/19.

För övrigt har jag för mig att P and O vid någon tidpunkt lät Orkney-färjan ta en sväng till Norge när man drev trafiken. Men jag kanske minns fel.

10
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 05 januari 2018, 23:06:42  »
Kanton - stavas det fortfarande på svenska.

11
Färjor / SV: Ännu ett nybygge till Irish Ferries
« skrivet: 02 januari 2018, 23:21:52  »
Verkar ha gått inflation i begreppet kryssningsfärja. .

12
Färjor / SV: Unity Line har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 30 december 2017, 09:43:03  »
Vad kan då hända med fd Star Wind, Kopernik.
En tågfärja på drygt 40 bast. Framtiden är väl inte sådär helt ljus?

13
Färjor / SV: Polferries har köpt fartyg från Moby
« skrivet: 28 december 2017, 23:24:22  »
Det är ju ett systerfartyg till M/S Galileusz, så det blir kanske liknande trafik?

14
Färjor / SV: Baltic Queen till Stockholm-Mariehamn
« skrivet: 20 december 2017, 22:57:17  »
Men bara tillfälligt ;) 15-17/2 går BQ till Mariehamn istället för Tallinn pga specialkryssningar.

Avg STO: 18:00
Ank STO: 16:55

Insåg just att BP är på varv, så det är väl orsaken förstås?

15
Färjor / SV: Baltic Queen till Stockholm-Mariehamn
« skrivet: 20 december 2017, 16:21:37  »
Synd att hon inte går lite senare från Mariehamn. Då hade man kunnat få alla tre på bild.

Sidor: [1] 2 3 ... 14