Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - MH

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 13 februari 2018, 06:58:46  »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....

2
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 16:37:08  »
Vinner ju inte veckans skönhetspris direkt, men effektiva blir dom fast man "bara" ska ha akteramp
Det är nog det fulaste jag sett på länge. Undrar om det någongång blir något nybygge för DFDS på Oslo-Köpenhamn...

3
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 10 februari 2018, 14:51:01  »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?

4
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 08 februari 2018, 20:24:23  »
Nya SF1500(1650) mått är 200mX32m????allt enligt Marintraffic.Kan bredden stämma?.På Mikael Asklanders FoF finns ingen uppgift. Gamla SF1500 är måtten 195mX25m.Det är ju en extremt mycket bredare SF1500 isåfall.(7m) I övrigt så har ingen provtur genomförts ännu.När var det tänkt från början att Visborg skulle levererats?

5
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 07 februari 2018, 09:34:03  »
Rotorsegel kan man montera väldigt nära varandra då magnuseffekten nästan förstärks genom detta.
Det gåt ej att montera lanterna uppe på rotorseglet så det är en konstant roterande cylinder som genererat störm till Elmotorerna som ska hjälpa med framåtdriften av Viking Grace, finns ingen lösning på strömförsörjning upp på seglet åt ev. lanternor. :)
Tack info. Om nu två rotorsegel innebär en bränslebesparing borde 4 eller tom 6 segel vara än mer effektiva om dom även arbetar effektivare nära varandra. Förvisso skulle Viking Grace se märklig ut med 6 rotorsegel men 3 borde fungera estetiskt

6
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 04 februari 2018, 22:23:53  »
Man får verkligen ADCC vibbar här. Nu tror jag förvisso att kinabygget sätts i trafik i par med Viking Grace men frågan är när? Först var det senvintern 2020 sedan blir det sommar 2020, höst 2020 och nu vår /sommar 2021 och fartyget är inte en klart på ritbordet. Det ligger en sval doft av framflyttade leveranser här.. 2021,2022 eller 2023? Inget förvånar tom 2024 känns möjligt med denna inledning med ett Kinesiskt varv

7
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« skrivet: 04 februari 2018, 22:12:50  »
Det låter trevligt värre. Silja Serenade var det länge sedan man reste med. Jag var ombord på henne den olycksaliga natten när Estonia sjönk. Hon trafikerade Åbolinjen då. Det var alltid lika spännande att åka Serenade i Ålandsskärgårds snirkliga farleder. Hon lutade friskt i girarna. Galaxy och Baltic Princess är ett under av smidighet och låg tyngdpunkt i jämförelse

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 02 februari 2018, 23:55:54  »
Designbyrån( Jag tror dom heter Stockholm) har väl ingenting med själva konstruktionen och däcksplaner att göra. Dom "hänger väl bara upp lampor" i en befintlig färdig stålren båt.

9
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 20:44:11  »
Hanses hävdar att man ligger efter i själva designarbetet av fartyget. Där kan man väl inte anklaga kineserna för att vara saktfärdiga för det är väl inte varvet som står för detta designarbetet. Det skulle vara trevligt om man fick reda på var i kedjan det går långsamt!

10
Färjor / SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« skrivet: 01 februari 2018, 20:02:36  »
Det blev ingen provtur för Visborg under januari. Man kanske inte ska ha några förhoppningar om att Visborg hinner till Visby och högsäsongen 2018. Kineserna tycks ta färjebyggen i slowmotion. Fråga Viking Line som redan flaggar för rejäla förseningar för sitt kinabygge.

11
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 01 februari 2018, 19:31:24  »
Enligt Norsepowers senaste rendering( kan inte länka) så är själva rotorsglet placerat för om skorstenen mitt på fartyget.

Vid senaste varvsbesöket i Nådendal flyttades den aktre topplanternan från skorstenen till radarmasten vilket också skvallrar om att rotorseglet kommer att monteras mitt på fartyget. Annars skulle nog rotorseglet hindrat topplanternans synlighet rakt framifrån.
Frågan är om Grace ska utrustas med ett rotorsegel no2, ska man flytta rotorsegel no1 akter om skorstenen?  Annars hamnar seglen väldigt nära varann (det kanske inte spelar någon roll förutom att proportionerna blir märkliga)   Borde inte topplanternan sitta på rotorseglets topp? Det är ju högsta punkten

12
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 16:55:10  »
Stod lite mera utförligt i denna länk och bekräftade lite av funderingarna här ovan.l

http://www.sjofart.ax/nyheter/inget-andra-fartyg-viking-line
Det låter ju inte så bra när VL redan nu tycker att projektet går alldeles för långsamt fram. En syster är ju dock inte utesluten men man undrar ju när det första fartyget verkligen är klart??? 2024-2025????

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 10:07:28  »
Det kan vara en förhandlingstekniskt agerande. Hur såg det ut med eventuella finansiella stöd för optionen? VL vill väl också se hur själva byggnationen i Kina utvecklas innan man bestämmer sig för en syster men man har knappt börjat bygga den första fartyget än.Att man avstår optionen så här tidigt är lite märkligt. Var det så bråttom?

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 01 februari 2018, 08:47:56  »
Typiskt Viking Line. När utnyttjade man en option senast??Det är väl Amorella/Isabella(SF Line) byggnation för 30-35 år sedan.

15
Färjor / SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 01 februari 2018, 08:36:12  »
Rätt länk,  tack...

Sidor: [1] 2 3 ... 7