Landgången - Sjöfartsforumet

Sjöfart => Färjor => Ämnet startat av: Kim Viktor skrivet 12 februari 2018, 12:09:18

Titel: TT-line nybyggen
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 12 februari 2018, 12:09:18
TT-line har skrivit en avsiktsförklaring angående två nybyggen. 

https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Johnny skrivet 12 februari 2018, 12:29:01
Artikeln är tyvärr låst, vad står det?
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Markmeister89 skrivet 12 februari 2018, 13:05:19
"What is known is that the two ro-paxes will have a 4,600-lanemetre and 650 passenger capacity. Shippax understands that the builder will be Chinese Jinling shipyard."

Från Shippax.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 12 februari 2018, 15:22:36
Lastkapaciteten är alltså ungefär det dubbla jämfört med Nils Dacke, imponerande.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Bvb skrivet 12 februari 2018, 19:31:45
En lär väl hamna på linjen mot Polen och den andra Rostock.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: aries skrivet 12 februari 2018, 21:57:33
Min gissning:
Nybyggen sätts mellan Trelleborg-Travemunde och får Premiumbeteckning
NH och PP sätts in mellan Trelleborg-Swinoujscie
ND flyttas till Trelleborg-Rostock, tillsammans med RH
TS och HF kommer användas som fraktfärjor, reservfärjor eller blir sålda.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Risberg skrivet 13 februari 2018, 07:56:45
Jag tror mer på Bvb's gissning än på aries'. Men aries har rätt i att TS och HF är mogna för avyttring.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: peterpan skrivet 13 februari 2018, 15:50:39
De kommer att följa traditionen inom TT-Line: Nybyggena blir nya Nils Holgersson (7) och Peter Pan (6), och kommer att sättas in på Travemunde-Trelleborg. De största premiumfartygen går alltid på "huvudlinjen" och bär alltid samma namn. Nuvarande NH(6)och PP(5) byter namn och linjer. Vilka namn det blir blir intressant. Kanske Oliver Twist kommer tillbaka eller varför inte Gustav Vasa, det skulle vara kul. (Nils Dacke är ju ett arv från Svenska fartygen i TT-Saga-Line så en ny Gustav Vasa(3) skulle vara kul. Möjligen hamnar de på olika linjer eftersom man valt att bara förlänga PP.
TS och HF kommer nog att fasas ut efter nybyggenas ankomst.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Mistluren skrivet 13 februari 2018, 16:40:34
Siffrorna påminner väldigt mycket om de för DFDS nybyggen.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Meyer skrivet 13 februari 2018, 17:24:08
TT-Line Company Ltd som trafikerar Australien-Tasmanien har ett "Letter of intent" med Flensburger Schiffbau Gesellschft (FSG) om att bygga två fartyg med leverans 2021. Det är något annat än tyska TT-Line som just nu förlänger "Peter Pan" i Bremerhaven. Jag har talat med anställda, som jobbar ombord i TT-Lines färjor, och ingen vid TT-Line har någon information om vad Shippax skriver om. Är det hela en förväxling?
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Mpba skrivet 13 februari 2018, 19:04:08
Lite från Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/TT-Line_Company (https://en.wikipedia.org/wiki/TT-Line_Company)
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: peterpan skrivet 15 februari 2018, 11:49:48
Vi ska inte blanda ihop TT-Line med TT-Line Pty/Spirit of Tasmania. Förvirringen blir ju stor med tanke på att TT Pty inte bara har samma rederinamn utan även köpt 2 av TTs tidigare fartyg och nu beställt 2st nybyggen samtidigt som TT.
ShipPax har nog inte fel. När det blir officiellt från TT så vet vi mer.
Titel: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Tecan skrivet 13 september 2018, 23:05:37
https://www.hansa-online.de/2018/09/featured/106898/tt-line-investiert-in-neue-schiffe/ (https://www.hansa-online.de/2018/09/featured/106898/tt-line-investiert-in-neue-schiffe/)
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Risberg skrivet 13 september 2018, 23:17:56
Kjempeinteressant! Dette har jeg forsaavidt ventet paa lenge - de aapner jo flere og flere ruter med de samme ferger. Nesten en halv mil kjoerebane! Positivt ogsaa at de(n) skal ta 900 pax - kanskje de ikke blir saa utpregede fraktferger som HF og TS.
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Mistluren skrivet 14 september 2018, 10:23:29
När det gäller ropax börjar de ju verkligen få upp erfarenheten i Kina.
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: peterpan skrivet 16 september 2018, 09:12:29
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: aries skrivet 16 september 2018, 16:53:47
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.
1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla
2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros
3. Nya NH och PP kör Tre-Tra

Så skulle jag tänka se mig.
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Danicagbg skrivet 16 september 2018, 19:00:57
När är planerat att nybyggena kommer?
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: peterpan skrivet 16 september 2018, 22:36:08
Detta blir nya Nils Holgersson(7) och Peter Pan(6).
Äntligen med större PAX utrymmen.
Ser framemot att se ritningar och rendering.
Undrar om TS och HF får blir kvar (expansion?) och vilka namn som nuvarande PP och NH kommer att få? Hoppas fortfarande på en Gustav Vasa(3) eftersom "Nils Dacke" redan är inne på 3/4 beroende på hur man räknar...
TS och HF kommer förmodligen försvinna så fort nybyggen kommer.
1. ND och RH kommer bli HF och TS. Båda kommer köra Tre-Ros/Tra samt Tre-Ros-Kla
2. PP och NH blir ND och RH. Båda kommer köra Tre-Swi och användas som förstärkning på Tre-Tra/Ros
3. Nya NH och PP kör Tre-Tra

Så skulle jag tänka se mig.

Att HF och TS försvinner när nybyggena kommer är troligt, såvida inte ytterligare expansion sker mot Polen och Baltikum.
Att nybyggena blir Nils Holgersson och Peter Pan är närmast självklart. NH och PP är alltid flaggskeppen hos TT-Line. Dock är jag inte helt säker på att nuvarande Nils Dacke och Robin Hood byter namn. Nuvarande PP och NH kanske blir Oliver Twist och Gustav Vasa eftersom både dessa namn har historia i TT/TT-Saga.

Mitt tips/förslag är:
1. Nya NH och PP sätts in på Trelleborg-Travemunde. Med nya större PAX utrymmen blir det en nytändning på denna klassiska "huvudlinje".
2. Nuvarande PP och NH blir Gustav Vasa och Nils Dacke och sätts in på Rostock. Dessa två namn ska självklart segla tillsammans på samma linje, och dessa fina PAX-vänliga fartyg kommer att sopa mattan med Stena Lines trötta Skåne och MV.
3. Nuvarande RH behåller sitt namn och ND blir Oliver Twist, Dessa fartyg tar hand om Polentrafiken.
4. HF och TS (en eller båda) avyttras eller behålls för Baltikumsatsning eller som reserv- och förstärkningsfärja på övriga linjer.
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Risberg skrivet 17 september 2018, 08:23:00
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: peterpan skrivet 17 september 2018, 20:20:09
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D

MÜNCHHAUSEN vore iofs ett spännande namn, dock har vi helt glömt bort MARY POPPINS som också är ett klassiskt TT-Linie namn. Dock har du lite fel när det gäller GUSTAV VASA.
På nyåret 1980 gick TT-Linie och Saga-Linjen ihop till TT-Saga-Line. ND1 seglade för TT-Saga-Line på Malmö-Travemunde fram till våren 1982 då hon försvann hon till Brittany Ferries. GV2 seglade för TT-Saga på Malmö-Travemunde ända fram till januari 1983, då hon sattes in på Trelleborg-Travemunde. Först i april 1983 såldes hon till Smyril Line. Gustav Vasa seglade alltså i 3 1/2 år för TT-Saga-Line innan hon såldes av ägaren Lion Ferry.

Gustav Vasa och Nils Dacke var inte bara gamla parhästar på Malmö-Travemundelinjen utan även två namn som är sammankopplade historiskt. Därför finns det ju logik i att återuppliva Gustav Vasa om man redan gjort detsamma med Nils Dacke.

Man bör också komma ihåg att skilja på TT-LINIE och TT-LINE. TT-Saga-Line blev resultatet av sammanslagning av TT-Linie och Saga-Linjen 1980-01-01. Det var sedan TT-SAGA-LINE som bytte namn till TT-LINE med helt nya färger och logga 1986 i samband med de introduktionen av de nya jumbofärjorna. Så tittar man tillbaka på det så har även Gustav Vasa en direkt historisk koppling till nuvarande TT-LINE med samma rätt som Nils Dacke, och återigen, dessa två namn är ju sammankopplade även historiskt så det vore verkligen kul om vi åter fick se en "Gustav Vasa" plöja vågorna över Östersjön. :)
Titel: SV: TT Line beställer nytt
Skrivet av: Risberg skrivet 18 september 2018, 08:59:20
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D

MÜNCHHAUSEN vore iofs ett spännande namn, dock har vi helt glömt bort MARY POPPINS som också är ett klassiskt TT-Linie namn. Dock har du lite fel när det gäller GUSTAV VASA.
På nyåret 1980 gick TT-Linie och Saga-Linjen ihop till TT-Saga-Line. ND1 seglade för TT-Saga-Line på Malmö-Travemunde fram till våren 1982 då hon försvann hon till Brittany Ferries. GV2 seglade för TT-Saga på Malmö-Travemunde ända fram till januari 1983, då hon sattes in på Trelleborg-Travemunde. Först i april 1983 såldes hon till Smyril Line. Gustav Vasa seglade alltså i 3 1/2 år för TT-Saga-Line innan hon såldes av ägaren Lion Ferry.

Gustav Vasa och Nils Dacke var inte bara gamla parhästar på Malmö-Travemundelinjen utan även två namn som är sammankopplade historiskt. Därför finns det ju logik i att återuppliva Gustav Vasa om man redan gjort detsamma med Nils Dacke.

Man bör också komma ihåg att skilja på TT-LINIE och TT-LINE. TT-Saga-Line blev resultatet av sammanslagning av TT-Linie och Saga-Linjen 1980-01-01. Det var sedan TT-SAGA-LINE som bytte namn till TT-LINE med helt nya färger och logga 1986 i samband med de introduktionen av de nya jumbofärjorna. Så tittar man tillbaka på det så har även Gustav Vasa en direkt historisk koppling till nuvarande TT-LINE med samma rätt som Nils Dacke, och återigen, dessa två namn är ju sammankopplade även historiskt så det vore verkligen kul om vi åter fick se en "Gustav Vasa" plöja vågorna över Östersjön. :)
Forsåvidt, men MARY POPPINS (som NILS HOLGERSSON I ble omdøpt til, etter at den hadde het GÖSTA BERLING) er det eneste kvinnenavn TT-Linie noensinne har hatt på en ferge, slik at noe sier meg at det ikke vil gjenta seg.

GUSTAV VASA og NILS DACKE tilhørte jo den svenske delen av TT-Line, etter att "Saga" var blitt fjernet fra rederinavnet, og GUSTAV VASA er aldri blitt gjenbrukt i TT-Line, og nu er jo hele greia tysk igjen, med færre og færre svenskflaggede skip. (Men det forbauser meg litt at man velger å ha både NILS DACKE og NILS HOLGERSSON, det hadde jo vært mindre fare for sammenblandinger mellom GUSTAV VASA og NILS HOLGERSSON.)

Det som taler imot MÜNCHHAUSEN er at det kun er et etternavn, ikke for- og etternavn, som alle de andre. BARON VON MÜNCHHAUSEN ville ikke gjøre det forholdet særlig bedre.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Kim Viktor skrivet 18 september 2018, 11:00:24
IHS Fairplay rapporterade igår att ett tillkännagivande från TT Line angående nybyggena kommer att komma om några veckor. Enligt IHS har kontraktet för den första av två ropaxer redan tecknats med Jinling Shipyard. . De får ett 45 000 GT, kapacitet på 4600 lm och 866 passagerare. Nybyggena kommer att ersätta TOM SAWYER och HUCKLEBERRY FINN.

https://fairplay.ihs.com/ship-construction/article/4306476/tt-line-contract-for-ropax-newbuilding-likely-to-be-announced-within-‘weeks’ (https://fairplay.ihs.com/ship-construction/article/4306476/tt-line-contract-for-ropax-newbuilding-likely-to-be-announced-within-‘weeks’) (betalartikel)
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: NT-T2 skrivet 18 september 2018, 20:27:54
Storlek och paxkapacitet antyder ju dock att vi talar om nya NH/PP då jag har lite svårt att tänka sig att det föreligger behov av att byta ut just HF/TS (det är ju nästan tredubbla passagerarkapaciteten...). Så man kan snarare utgå ifrån att det blir TT-tradition (NH/PP) men att det i praktiken blir så att de två gamlingarna fasas ut.

Just 866 passagerare antyder ju snarast NH/PP förutom rederitraditionen. Hade det rört sig om "direkta" HF/TS-ersättare är det nog snarare troligt att passagerarkapaciteten landat runt 400 eller möjligen 500 om vi talar om rena "fraktfärjor".
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Andreas01 skrivet 19 september 2018, 13:13:03
Ja, nybyggen ersätter Nh pp som flyttas till Rostock, dvs nuvarande par Hf ts. Men med tanke på de sistnämndas ålder är det oklart Im man behåller dem eller säljer dem. Man har talat om och intresserat sig för Baltikum senaste år. Troligen är dessa två planerade att gå kvar men på ny rutt.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Andreas01 skrivet 19 september 2018, 13:14:19
Mer som talar för att de behålls är den renovering av de bägge som gjordes föregående år. De blir kvar.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Risberg skrivet 19 september 2018, 13:38:15
Mer som talar för att de behålls är den renovering av de bägge som gjordes föregående år. De blir kvar.
Det er et poeng.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: aries skrivet 19 september 2018, 16:21:27
Ja, nybyggen ersätter Nh pp som flyttas till Rostock, dvs nuvarande par Hf ts. Men med tanke på de sistnämndas ålder är det oklart Im man behåller dem eller säljer dem. Man har talat om och intresserat sig för Baltikum senaste år. Troligen är dessa två planerade att gå kvar men på ny rutt.
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Risberg skrivet 19 september 2018, 17:03:57
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)
Kanskje det? Men er ikke ROBIN HOOD og NILS DACKE alene litt for små for Rostock-ruten. Forsåvidt går jo dagfergene til og fra Travemünde også innom Rostock, så det kanskje holder. Men om både NILS HOLGERSSON og nylig forlengede PETER PAN flyttes til Swinoujscie ville det jo kanskje være rimelig at en av dem også tar Klaipeda-ruten. Hvis ikke da, som forum-medlem Andreas 01 antyder, (i det minste en av) HUCKLEBERRY FINN og TOM SAYWER beholdes likevel, og bare går på Klaipeda, hvis den ruten viser seg å bli en suksess. ???
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Marre skrivet 19 september 2018, 18:32:08
För mig känns det som att TT dragit ner kapaciteten på Tyskland genom att låta Travemündefärjan köra in om Rostock på dagturerna i veckorna, dvs en färja i stället för två. På så sätt har man frigjort en färja för trafiken österut.
Samtidigt har Stena svarat med att sätta in m/s Sassnitz på Rostock i stort sätt samma dagar som TT dragit ner.
Jag blir inte förvånad om nybyggena kommer att sättas in på Polen och trafiken på Tyskland fortsätter ungefär som nu. Kan tänka mig att behovet minskar ytterligare, speciellt på Travemünde. Sen kommer utvecklingen visa behovet att behålla TS och HF för trafiken speciellt på Baltikum. Finns nog stor sannolikhet för ytterligare nybyggen innan de fasas ut.

Spekulerar
/ Marre
Titel: SV: TT-line nybyggen og Stena Line på Trelleborg-Rostock
Skrivet av: Risberg skrivet 20 september 2018, 08:24:25
Er det noen som vet når leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN går ut? Stena eier jo ikke den fergen. Kan insettingen av SASSNITZ på Rostock-ruten være en forberedelse på ikke å forlenge leasingavtalen for MECKLENBURG-VORPOMMERN?
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Mistluren skrivet 21 september 2018, 00:58:42
GEFA Leasing sysslar väl med finansiell leasing, så det skulle förvåna stort om leasingavtalet inte innehåller en skyldighet för Stena att återköpa Meklenburg-Vorpommern vid avslut.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Risberg skrivet 21 september 2018, 08:25:20

Jag blir inte förvånad om nybyggena kommer att sättas in på Polen och trafiken på Tyskland fortsätter ungefär som nu. Kan tänka mig att behovet minskar ytterligare, speciellt på Travemünde. Sen kommer utvecklingen visa behovet att behålla TS och HF för trafiken speciellt på Baltikum. Finns nog stor sannolikhet för ytterligare nybyggen innan de fasas ut.

Spekulerar
/ Marre
Nu skrev jo i og for seg https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx at de skulle settes inn på Trelleborg - Rostock.
Men hvis Marre får rett, og de settes inn på Swinoujscie, da kunne jo GUSTAV VASA (jfr. forum-medlem peterpans innlegg 17. september) og STEFAN BATORY være passende navn på de nye fergene, to 1500-tallskonger, den ene svensk og den andre polsk.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Björn Holm skrivet 21 september 2018, 08:55:12
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Mistluren skrivet 21 september 2018, 09:30:36
Med andra ord så har man redan hämtat hem henne till sfären, gissningsvis i samband med en omförhandlingstidpunkt, även om man inte låtit Stena Line själva lösa ut henne.
Titel: SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
Skrivet av: Risberg skrivet 21 september 2018, 13:43:37
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Titel: SV: MECKLENBURG-VORPOMMERN
Skrivet av: kehinde skrivet 21 september 2018, 15:07:16
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Var det inte en del av däcket, som byttes ut??
Titel: SV: TT-line nybyggen
Skrivet av: Mistluren skrivet 21 september 2018, 15:36:55
Registrerad ägare sedan 2017-03 till MECKLENBURG-VORPOMMERN är ett dotterbolag till AB Stena Metall Finans som heter Havgalleskären AB.
Hmmm, var det ikke omtrent da alle sporene måtte skiftes ut på vogndekk? Kan det ha vært en betingelse for å overta fergen, at den var i ordentlig stand?
Vet ej. Men troligen inte.  Stena Line övertog (den finansiella) chartern redan 2012 och högst sannolikt i samband med det även underhållsansvaret. Tror inte heller att en finansiell aktör har velat ha med den saken att göra, så någon eventuell avräkning på grund av fartygets skick har sannolikt gjorts direkt mellan Scandlines och Stena om den skett. Men sådant är ju en del av den totala värderingen och därmed priset, vid ett förvärv av linjer och fartyg, på så vis som skedde.