Seven Seas Explorer
« skrivet: 11 augusti 2017, 23:16:47 »
*
SV: Seven Seas Explorer
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2017, 23:05:51 »
Kul dokumentär men dessvärre lever inte fartyget upp till alla uppskruvade förväntningar. Det finns det gott om vittnesmål som förtäljer. Regent har på senare tid tappat i anseende bland rederierna i luxuary segmentet. Plötsligt iställd nordvästpassagekryssning med Navigator, diverse överbokningsskandaler, sämre servicenivå mm har varit bidragande orsaker. Själv har jag dock, efter runt 45 dygn med Navigator och Mariner för några år sedan, bara goda erfarenheter av Regent, men numera skulle jag vara aningen mer tveksam. Tyvärr.
*
SV: Seven Seas Explorer
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2017, 17:32:18 »
Jag har inte följt med i debatten om Explorer så jag kan inte uttala mig om vad folk förväntat sig av henne. Däremot kan jag relatera till mina egna intryck av fartyget ifråga och det är att stilen på inredningen tilltalar mig - den påminner mig om en kombination av R-båtarna och ett hotell av retroversionstyp. I vissa avseenden är det lite QM2 också över det hela i så mening att stilen inte enbart är modernt avskalad utan innehåller lite mer ornamentering och klassiska element.

Jag är klart mer positiv till stilen ombord på henne (som sedan backportats till Voyager) än originalstilen på den sistnämnda (som är allt för avskalad för min smak).

Däremot är jag kanske inte förvånad över att det blir besvikelser när förväntningarna skruvas upp våldsamt, det är ju inte riktigt så att Explorer sätter "en ny standard" för kryssningsfartyg i det stora hela (mig veterligen innehåller ju inte någon direkt ny avancerad teknologi eller nya material alternativt komfortfinesser som saknar motstycke).

Kommer man ombord med tanken att hon motsvarar ett sådant stort steg framåt som Mauretania/Lusitania en gång i tiden lär man definitivt bli besviken.

Inser att jag får läsa in mig lite på Cruise Critic och se var missmatchen ligger, d.v.s vad folk förväntar sig av fartyget respektive vad det levererar.