Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:32:40 »
Historien om Goteborgs Universitets nya forskningsfartyg ar langt ifran klar.
Det Polska varvet har nu missat deadline hela 5 ganger. Ursprungligen skulle fartyget ha levererats for snart 3 ar sedan.
Nu har en internrevisor foreslagit att fartyget byggs fardigt pa annat varv.

https://www.sjofartstidningen.se/forskningsfartyg-fortsatt-forsenat/
2
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:25:35 »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Jo visst ar det sa. Manga listor finns det och varje land med sjalvaktning har ju sina egna resegalor med prisutdelningar.
Dock tror jag att listor dar manga medlemmar och helst med manga olika nationaliteter ar betydligt battre skickade att utse bra kryssningsfartyg eller hotell eller vad det mande vara. Jag litar helt enkelt mera pa det an vad en enskild person eller en enskild folkgrupp kommit fram till.
Att nagon enskild skall utse basta fartyget ar ungefar lika dumt som att vinnaren i Amerikanska super bowl kallar sig for Varldsmastare trots att dom spelar i NFL-National Football League.
3
Färjor / SV: M/S Europalink
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:13:55 »
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required

Tackar, dar fick jag svar pa en del av mina fragor. men det bor val ha genomforts en PSC aven av svenska myndigheter i samband med flaggbytet?
4
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« Senaste inlägg av Eugen Cork skrivet 20 februari 2018, 23:26:13  »
Hur är det med beläggningen på Symphony/Serenade så här mitt i Fimbul-vintern?

Jag har byggt upp en rätt rejäl klump Club One-poäng och kan åka på kort varsel i princip när som helst. Men hytter i klasserna Commodore och uppåt är alltid "Slutsåld" från Stockholm.

Är det hög beläggning? Renovering i flygande fart? Spärrade för försäljning genom andra kanaler? Bara bokningsbara från Helsingfors?
5
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« Senaste inlägg av Ronny66 skrivet 20 februari 2018, 23:05:39  »
Precis som påpekat vid tidigare tillfällen:

Löneanspråk byggs ju vid rederiets sida, och till för att sysselsättningen sker på löpande band?
Vederlagssystemet har man dock slopats sedan länge.

Så fortvarande, hur går det ihop med rederiets  löneanspråk och rent ekononomikst då skutan är på varv,säg, 6-8 vecker?
6
Färjor / SV: M/S Europalink
« Senaste inlägg av Lars Ödlund skrivet 20 februari 2018, 22:26:35  »
jag tycker också det känns skumt men en sak har jag lärt mig och det är att Grimaldi gör inte minsta rörelse utan att det finns pengar att spara/tjäna så vi kan vara 100% säkra på att det här var det absolut bästa alternativet rent ekonomiskt för rederiet.

/tuvv

Om man ändå skulle lämna tillbaka henne så har man väl räknat med att "går det så går det" och helt enkelt låtsats som att det regnar...Men det verkar som att det bara gick nästan  ;)

Nu är det ju bara interndebitering som gäller, har det gällt en bareboatcharter från extern part har det förmodligen blivit rejält kostsamt om ägaren verkligen släppt det så långt.

Med tanke på hur skicket är nu så antar jag att hon enbart gått i frakttrafik hos Grimaldi.

Skicket även på de svenskflaggade fartygen verkar gradvis ha försämrats under Grimaldis ägande, Malmöfartygen känns rejält nedgångna och det lär ju påverka framtiden för trafiken om inget görs.
7
Lastfartyg / SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Senaste inlägg av kapstans skrivet 20 februari 2018, 21:51:36  »
Absolut jag är dig enig, man kan liksom inte låta ännu ett rederi gå samma väg som Hanjin. Det kanske ändå är en mindre dålig affär att härda ut. Samtidigt finns det ju problem i just det här med att stater understödjer egna rederier det kan påverka konkurrenssituationen lite på samma vis som subventionerade varv.
8
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Mr Cool skrivet 20 februari 2018, 18:21:11  »
Nja, nu vet jag inte om du menar klädkod. Men i så fall kan jag erindra om att av de sju fartyg, som jag Ward klassar som bäst, är det bara ETT, som tillämpar ”formal”.

Inga rederier kräver tex smoking. Men många svenskar, som efter att hålla tal, är mest rädd för att klä sig fel, är ständigt upptagna av frågan om klädsel i kryssningsfartyg. Vet inte hur många svenskar jag försökt lungna med att klädkoder numera inte är några som helst problem.

Ja precis klädkod. Kör gärna ett par snygga jeans eller chinos och skjorta när man käkar fluga slipper jag helst.
9
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Lars H skrivet 20 februari 2018, 18:14:55  »
Nja, nu vet jag inte om du menar klädkod. Men i så fall kan jag erindra om att av de sju fartyg, som jag Ward klassar som bäst, är det bara ETT, som tillämpar ”formal”.

Inga rederier kräver tex smoking. Men många svenskar, som efter att hålla tal, är mest rädd för att klä sig fel, är ständigt upptagna av frågan om klädsel i kryssningsfartyg. Vet inte hur många svenskar jag försökt lungna med att klädkoder numera inte är några som helst problem.
10
Lastfartyg / SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Senaste inlägg av Lars H skrivet 20 februari 2018, 15:54:06  »
Som vanligt skriver Ingvar Bergman insiktsfullt.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/cny-samt-hmm/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=9fe64bd76d-EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_20&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-9fe64bd76d-49560001
Sidor: [1] 2 3 ... 10