*
För 15 år sedan i Södertälje
« skrivet: 13 januari 2018, 14:27:06 »
Så ankom M/S Superfast IX för första gången Södertälje 11 januari 2002.
Linjen lades ner redan 20 april 2002.

Micke
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: För 15 år sedan i Södertälje
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2018, 15:06:43 »
Trist att linjen inte var mer långlivad än så.
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2018, 12:08:35 »
Ja, ungefär precis när jag tänkte boka en resa, så la dom ner! :( Men linjen var nog lite dödsdömd redan från början tyvärr. Tanken var god, men E4:an ner till Skåne och sen med TT eller Scandlines var en för stor konkurrent.

//R
*
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2018, 13:15:36 »
Problemet med den linjen var att ungefär samtidigt som den sjösattes så började östchaufförerna mer och mer ta över transporterna. Och det är billigare att ha en litauer som kör 60 mil än att en trailer åker förarobundet till Rostock. Tyvärr så dess chaufförer så billiga att man väljer att köra med många transporter som egentligen kunde fått sjövägen och avlastar e6 och e4.
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2018, 16:39:55 »
Intressant, Jag visste inte att hon någonsin gått där! Tack för bilden!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2018, 23:18:26 »
Tack for bilden, den vacker en del minnen till liv.
det ar forresten 16 ar sedan och inte 15!

Jag jobbade ombord i ett par manader som 2:e fartygsingenjor tills vi blev abrubt uppsagda och hemskickade fran Kiel.

Anledningen till nedlaggningen av linjen var inte lonsamhetsproblem i forsta hand utan nagot helt annat.
Agaren, Superfast ferries, hade fatt EU bidrag for att starta en linje mellan Irland och europeiska fastlandet. for denna linje hade man bestallt 2 fartyg liksom man hade plannerat att satta in 2 fartyg pa linjen Sodertalje-Rostock.
Nu gick det som sa att de 2 fartyg i bestallning for den av EU bidrag tankta linjen blev kraftigt forsenade fran varv.
For att Superfast ferries da inte skulle forlora EU bidraget tog man helt sonika de 2 fartyg som trafikerade Sodertalje-Rostock.
Strax innan nedlaggningen av Sodertalje linjen hade man skrivit ett avtal med Scania om skeppning av bland annat chassier. Man sag ocksa fram emot att fa Superfast X levererad sa man antligen kunde borja kora trafiken i bada riktningarna dagligen. men som sagt, det hela tog en annan vandning.
For ovrigt var det fina farjor, moderna med hogklassig utrustning i maskin.
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2018, 10:09:34 »
Intressant bild samt intressant läsning. Men var det inte mellan Skottland och Belgien man hade behov av SFIX och SFX?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2018, 14:59:04 »
Problemet med den linjen var att ungefär samtidigt som den sjösattes så började östchaufförerna mer och mer ta över transporterna. Och det är billigare att ha en litauer som kör 60 mil än att en trailer åker förarobundet till Rostock. Tyvärr så dess chaufförer så billiga att man väljer att köra med många transporter som egentligen kunde fått sjövägen och avlastar e6 och e4.

En annan del av det problemet är nog hur våra politiker ansett att våra vägar skall betalas. Om endast de som äger bilar och betalar skatt här eller tankar drivmedel i Sverige skall vara med och betala för våra vägar medan andra lätt kan använda samma vägar utan att betala blir det ju lätt denna ogynnsamma konkurrens från öst och låglöneländer. Samtidigt som många fordon och maskiner som används utanför vägnätet, för arbete eller fritid, varit med och betalat för denna infrastruktur. I mina ögon är vägtullar liknande trängselavgifterna runt våra storstäder eller avgiften för E4-bron förbi Sundsvall en betydligt bättre väg att gå för att bekosta vårt vägnät län för län. Av någon anledning anser politikerna i Stockholm att trängselskatten bör gå till kollektivtrafiken här i Stockholm vilket till viss del kan vara ok? Kanske inte för den trafiken som bara skall förbi Mälaren men i motsättning till tidigare politiska beslut och principer är nu trängselskatten ändå med och finansierar bygget av förbifarten!?

Ser man på kollektivtrafiken i Sverige är den tyvärr idag till största del begränsad till att resa enbart i det egna länet. Längre resor mellan olika län försvåras och blir dyrare då varje län har sina egna system för länstrafik-kort som bara gäller i det egna länet. Ofta är betalsystemen behäftade med buggig och gammaldags teknik som införskaffats genom långdragna och komplicerade upphandlingar baserade på otillräckliga kravspecifikationer. Därför har vi idag en ganska dyr kollektivtrafik bortsett från för dem som endast pendlar dagligen inom egna länet på periodkort och betalt för en längre tid. Reser du mer oregelbundet eller endast gör tillfälliga resor med kollektivtrafiken blir det dyrare och krångligare resa kollektivt med dagens biljettsystem. Skall du dessutom resa utanför det egna länet möts du av länstrafik, fjärrtåg och expressbussar eller färjor med helt andra biljettsystem. Alla bolag med sin egna teknik, personal och lokaler som kostar enbart för att du skall kunna boka din biljett! Vet du inte vem som kör expressbussen, tåget eller färjan mellan platsen du vill resa från och ditt mål är det svårare att söka information om tidtabeller eller boka en resa.

Om du istället tar den egna bilen eller tillgänglig förmånsbil kan du relativt enkelt och billigt resa direkt från A till B och kan ofta utan problem köra i 140 km/h eller mer på motorvägar utan fartkameror. Har du mera bråttom kan du dessutom flyga relativt billigt och nå större delen av landet inom en timme! Vilken färja buss eller tåg kan konkurrera med det?

Hur många resor på våra motorvägar sker dessutom med obeskattade fordon eller fordon knutna till kriminella grupperingar eller annan brottslighet? Vi får lätt spridning av diverse andra problem genom våra vägnät idag. Stöldgods, rånare och vapen förflyttas snabbt och smidigt inom landets gränser. Det skulle väl knappast skada med lite mer kameror och övervakning som en del av den infrastrukturen? Den oseriösa frakttrafiken (som ofta använder utländskt och obeskattade drivmedel) skulle ju också kunna följas och beskattas för användande av våra vägar! Samtidigt som Nordiska lastbilsförare och de åkerier som använder vägarna ofta och regelbundet snabbt uppnår ett visst maxbelopp och får skatterabatter för att köra på hemmaplan. Politikerna talar ofta om att försöka lyfta över frakt från lastbilar till järnväg och sjöfart för miljön. Då är det väl på tiden att de börjar ta betalt för nyttjandet av vägnätet på ett bättre och mer rättvist sätt? Kanske återanvända delar av insamlade vägavgifter till att subventionera färjebiljetter till frakten?

I många fall skulle kortare och längre båtlinjer förbi länsgränserna ge stora fördelar för resenärerna men att sådana linjer skulle kunna uppstå idag är mindre troligt. Jag tror att det borde kunna finnas bra fördelar att färdas med båt förbi Bråviken istället för på E4 via Norrköping. Särskilt om du ska mot Öland, Kalmarsund eller någonstans utefter kusten norr om Kalmarsund.  Nya tjänsten Movingo (för pendlare i Mälardalen och Östergötland) som togs i bruk i oktober är visserligen ett steg i rätt riktning med möjlighet att resa i flera län men det kräver idag fler kort. Ska du exempelvis ta dig förbi tunnelbanans spärrar måste du ha ett extra SL-kort eller så måste du gå genom bemannade spärrar. På tider och platser där tidtabellen eller linjenätet är för glest borde man även öppna upp för att kunna utföra delar av kollektivtrafikresan med taxibil.

Ett enda kort eller en app i en mobiltelefon borde väl räcka för de flesta resorna utan bil om man skall hålla sig till de mer jordnära resorna på järnväg vatten och väg? 

Ja, ungefär precis när jag tänkte boka en resa, så la dom ner! :( Men linjen var nog lite dödsdömd redan från början tyvärr. Tanken var god, men E4:an ner till Skåne och sen med TT eller Scandlines var en för stor konkurrent.

//R

Kände ungefär likadant då jag fick beskedet att linjen lades ned!  :(
Jag ville ju också åka den rutten senare men nu lades den ner redan innan sommaren vilket kändes ganska snopet! 2002 hade jag dock varken varit i Rostock eller besökt bordershop så det fanns inga konkreta planer på att verkligen boka någon resa. Var nog mest intresset för de nya färjorna eller funderingar kring den nya möjligheten att resa till alperna den vägen. Förr var det inte ovanligt med billiga bussresor ner till alperna!

??? Tråkiga motorvägar som E4 borde väl inte kunna vara en rimlig konkurrent till en bekväm hytt på en färja och lite god mat ombord inför den fortsatta resan?

Blev en hel del om vägpolitik och kollektivtrafik och säkert lite för mycket redigerande och ändrande på vägen så jag hoppas att det inte blev alltför osammanhängande!
*
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2018, 20:02:46 »
Rättelse dom utländska åkerierna ska betala vägavgifter alla gör det dock inte men en del tas i dom få kontrollerna som finns.
Annars är jag på din sida tittar man på mycket av trafiken på e6 så ska den till och från Norge. Då borde man istället välja att köra ombord på en båt i tex Oslo och sen ner till Tyskland. Samma med gods från Stockholms området.
Vet att där går båtar mellan travemünde och Finland men fler liknande skulle behövas om trafiken ska minskas.
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2018, 02:28:10 »
Intressant bild samt intressant läsning. Men var det inte mellan Skottland och Belgien man hade behov av SFIX och SFX?

Jovisst har du ratt. det var mellan Skottland och Belgien. vet inte riktigt vart jag fick Irland ifran??

Som sagt, fin bat men rena darhuset ombord. Driftbesattningen var blandad Grekisk-Svensk och catering personalen var mestadels tyskar. De grekiska seniorbefalen ar troligen de samsta jag arbetat med. maste varit nagot overblivit bottenskrap. Jag har arbetat med manga greker efter detta men aldrig traffat pa sa daliga som de pa Superfast.