*

Bogspröt

• 88
  • ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
    • Visa profil
Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« skrivet: 13 januari 2018, 09:13:20 »

Bild från viking line.

Själv vet jag inget.
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
SV: Grace på varv, men ingen som säger nått om detta?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2018, 09:34:56 »
Har diskuterats många gånger här förut, rotorsegeln som installeras för att minska bränsleförbrukning samt prova inför Kina-bygget.
*
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2018, 09:44:49 »
Vad jag förstår gör man förberedanden stålarbeten och kabeldragning nu och senare under servicedagarna i april  monteras själva tornet( seglet)
*

Bogspröt

• 88
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2018, 09:54:38 »
Vad jag förstår gör man förberedanden stålarbeten och kabeldragning nu och senare under servicedagarna i april  monteras själva tornet( seglet)

tack, det var min misstanke.
*
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2018, 21:51:09 »
Ska rotorseglet placeras på den här stålkonstruktionen? Isåfall hamnar seglet mer akteröver än på dom renderingar som VL/Norsepower visat. Det blir spännande att se slutresultatet, framförallt när man är ombord under färd och få se med egna ögon/öron hur det fungerar
*
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2018, 12:09:29 »
Till den  nya stålkonstruktionen"ankstjärten" som monterats på Grace har man flyttat sattelitmottagarmasterna (4st) Dom står i vardera hörn( snyggt gjort) Segelmasten monteras framför ankstjärten.Det blir nog riktigt läckert och helt klart annorlunda än gängse färjors utseende
*
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2018, 07:40:57 »
Enligt Norsepowers senaste rendering( kan inte länka) så är själva rotorsglet placerat för om skorstenen mitt på fartyget.
*

Bogspröt

• 88
    • Visa profil
*
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2018, 08:36:12 »
Rätt länk,  tack...
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2018, 19:23:04 »
Enligt Norsepowers senaste rendering( kan inte länka) så är själva rotorsglet placerat för om skorstenen mitt på fartyget.

Vid senaste varvsbesöket i Nådendal flyttades den aktre topplanternan från skorstenen till radarmasten vilket också skvallrar om att rotorseglet kommer att monteras mitt på fartyget. Annars skulle nog rotorseglet hindrat topplanternans synlighet rakt framifrån.
*
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2018, 19:31:24 »

Vid senaste varvsbesöket i Nådendal flyttades den aktre topplanternan från skorstenen till radarmasten vilket också skvallrar om att rotorseglet kommer att monteras mitt på fartyget. Annars skulle nog rotorseglet hindrat topplanternans synlighet rakt framifrån.
Frågan är om Grace ska utrustas med ett rotorsegel no2, ska man flytta rotorsegel no1 akter om skorstenen?  Annars hamnar seglen väldigt nära varann (det kanske inte spelar någon roll förutom att proportionerna blir märkliga)   Borde inte topplanternan sitta på rotorseglets topp? Det är ju högsta punkten
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2018, 21:35:13 »
Rotorsegel kan man montera väldigt nära varandra då magnuseffekten nästan förstärks genom detta.
Det gåt ej att montera lanterna uppe på rotorseglet så det är en konstant roterande cylinder som genererat störm till Elmotorerna som ska hjälpa med framåtdriften av Viking Grace, finns ingen lösning på strömförsörjning upp på seglet åt ev. lanternor. :)
*
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2018, 09:34:03 »
Rotorsegel kan man montera väldigt nära varandra då magnuseffekten nästan förstärks genom detta.
Det gåt ej att montera lanterna uppe på rotorseglet så det är en konstant roterande cylinder som genererat störm till Elmotorerna som ska hjälpa med framåtdriften av Viking Grace, finns ingen lösning på strömförsörjning upp på seglet åt ev. lanternor. :)
Tack info. Om nu två rotorsegel innebär en bränslebesparing borde 4 eller tom 6 segel vara än mer effektiva om dom även arbetar effektivare nära varandra. Förvisso skulle Viking Grace se märklig ut med 6 rotorsegel men 3 borde fungera estetiskt
*
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2018, 16:43:32 »
Kan man montera dom omkring skorstenar.
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2018, 21:30:07 »
Det er vel fysisk mulig ja ;)