*
Gågator, Silja vs Freedom-klassen
« skrivet: 10 januari 2018, 05:38:11 »
Är ombord på Freedom of the Seas och slås av hur lika gågatorna är här jämfört med Silja Line. Även om Freedom är femton år nyare än Siljasystrarna. Ritningarna till Siljasystrarna måste ha legat till grund när man ritade Freedom-klassen. Det sägs ju ibland att Siljasystrarna är inlåsta på Stockholm-Helsingfors eftersom de bara har tillstånd till att segla i de vattnen. Freedom-klassen och Colorsystrarna seglar ju på andra trader. Är det något i konstruktionen av Siljasystrarna som gör att de inte kan gå någon annanstans, eller är det så enkelt att man sökt, - och fått - tillstånd för trafik mellan Sverige och Finland, men man har aldrig sökt för annan trafik? Finns det något som gör att man inte skulle få tillstånd för annan trafik om man sökte?

*
SV: Gågator, Silja vs Freedom-klassen
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2018, 09:55:37 »
Det har att göra med brandcells indelningen om jag har förstått rätt, på freddom och Collorlines fartyg så har man delat upp gågatan i 2-3 delar som man kan stänga till för att stoppa rök och brandspridning,på Siljas gågator så har man inte den indelningen.

Vist är det så att silja syrrorna har varit en förebild och jag tycker att dessa är trevligare än Color och Freedom, då Siljas syrrorna har ett stort ljusinsläpp från tak skylighten vilket saknas på de andra rederiernas fartyg. Detta gör att jag upplever dessa blir lite tråkiga och instängda när det gäller promenaden då man inte får in dagsljus på promenaden.
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2018, 15:12:43 »
Att konceptet infördes på just voyager-klassens fartyg får nog till stor del tillskrivas Harri Kulovaara som under sin tid hos Silja Line var med och lanserande konceptet på Silja-systrarna. Han började 1995 arbeta inom Royal Caribbean där man då planerade för "Project Eagle" som sedemera blev Voyager of the seas (1999) med tillhörande systerfartyg.

Silja ville som bekant ha ett nytt koncept till sina helsingforsfartyg och startade en arkitekttävling där FFNS Arkitekter med vana av bl a köpcentrum/gallerior drog längsta strået. En av de som då jobbade inom FFNS Arkitekter (idag inom SWECO) var arkitekt Ulf Gillberg. Gå gärna in på hans webbplats http://www.gillberg.se/ och läs den lite roliga konversationen mellan honom och Silja-ledningen vid presentationen av tävlingsbidraget :)
« Senast ändrad: 10 januari 2018, 15:17:42 av Erik W »
*
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2018, 22:42:11 »
En person man inte heller skall glömma är Kai Levander. Han har som chefskonstruktör varit inblandad i det mesta vad gäller nytänk inom finsk skeppsbyggnad. Det inkluderar allt från världens första större kryssningsfartyg utan insideshytter (Royal Princess) i början på 80-talet,  Finnjet, Silja Serenade, Windstars segelfartyg, Radissons SWAT-fartyg,  Oasis of the Seas samt mängder av andra nyskapande projekt inkl maskinarrangemang.

I många projekt jobbade han tillsammans Harri Kulovaara. För övrigt är Levander en mycket trevlig person.
*
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2018, 20:52:24 »
Det har att göra med brandcells indelningen om jag har förstått rätt, på freddom och Collorlines fartyg så har man delat upp gågatan i 2-3 delar som man kan stänga till för att stoppa rök och brandspridning,på Siljas gågator så har man inte den indelningen.

Jag har tittat lite på gågatan på Freedom och antar att om man vill skulle man kunna sektionera gågatorna på samma vis och därmed kunna få tillstånd att segla i princip World-wide. Håller med om att det är en fördel med dagsljus, men det kanske hade blivit svårare att få till på Color-systrarna och Freedom-klassen.

« Svar #5 skrivet: 11 januari 2018, 21:36:22 »

Klart att det går att sektionerna upp gågatorna på Siljas systrar med med A-60 indelning, och, ett smoke extraction system, dock kommer det att kosta en hel del.

Anledningen att inte RCI på VY / FR / QN klass inte har dagsljus är givetvis att man har ett pool däck ovanpå

Jag har tittat lite på gågatan på Freedom och antar att om man vill skulle man kunna sektionera gågatorna på samma vis och därmed kunna få tillstånd att segla i princip World-wide. Håller med om att det är en fördel med dagsljus, men det kanske hade blivit svårare att få till på Color-systrarna och Freedom-klassen.