*

Danne73

• 11
  • En dag till havs...är en bra dag.
    • Visa profil
Strömstad - Sandefjord utan färjeförbindelse
« skrivet: 09 januari 2018, 10:30:58 »
Noterade nyss att ingen av dom 3 färjorna trafikerar rutten Strömstad - Sandefjord nu.
Både Color Viking och Bohus ligger på varv hos Orskov Yard i Fredrikshamn samtidigt som Fjordlines Oslofjord
får hoppa in på linjen Hirshals - Bergen medans Bergensfjord ligger på varv hos Fossen Yard AS utanför Trondheim.
Lite udda att ta alla färjorna från rutten samtidigt, ser ut att vara så fram till den 19e Januari.
SV: Strömstad - Sandefjord utan färjeförbindelse
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2018, 11:33:40 »
Noterade nyss att ingen av dom 3 färjorna trafikerar rutten Strömstad - Sandefjord nu.
Både Color Viking och Bohus ligger på varv hos Orskov Yard i Fredrikshamn samtidigt som Fjordlines Oslofjord
får hoppa in på linjen Hirshals - Bergen medans Bergensfjord ligger på varv hos Fossen Yard AS utanför Trondheim.
Lite udda att ta alla färjorna från rutten samtidigt, ser ut att vara så fram till den 19e Januari.
Nja Oslofjord ligger i Hirtshals för ombyggnad, bl.a. 600 kvadratmeter större taxfree. Hon har ju inga passagerarhytter längre, så hon skulle nog inte passa så bra på linjen till Bergen. ;)
*

Danne73

• 11
  • En dag till havs...är en bra dag.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2018, 11:51:58 »
Nja Oslofjord ligger i Hirtshals för ombyggnad, bl.a. 600 kvadratmeter större taxfree. Hon har ju inga passagerarhytter längre, så hon skulle nog inte passa så bra på linjen till Bergen. ;)
Aha där blev det fel av mig, har ju läst om hennes ombyggnad. Tur du har huvudet med och rättade mig.
Ska bli en tur med Oslofjord när hon kommer tillbaks tänkte jag. Även Stena Danica är jag nyfiken på hur hon ser ut efter sitt varvsbesök.
*
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2018, 13:23:05 »
Man bygger om ferjeleiet i Sandefjord.
Den gamle fra 1988 blir utskiftet med en som er bredere.
Og nyere  ;)

Ellers er det første gang at begge Color Lines Strømstadferjer er på verksted samtidig, og ikke minst at sambandet er stengt i så mange dager.
Siste gang var våren 1988...