Lyft för Tonnageskatten ?
« skrivet: 18 november 2017, 23:15:33 »
Som rubriken beskriver !!

http://www.sjofartstidningen.se/lyft-tonnageskatten-wallenius-ansluter/

Det låter ju bra. Men är det inte så att Wallenius har 10 svenskflaggade fartyg ?

Så i praktiken ansluter man bara fartygen/företaget till systemet vilket egentligen inte innebär fler fartyg och mer jobb till svenskar i nuläget ?

*
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2017, 09:05:20 »
Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2017, 21:18:51 »
Nej, det är nog ingen skillnad. Om jag fattat allt rätt så innebar börsinroduktionen dessutom att Wallenius numera inte ens är fartygsägare. Istället är man ett ship-managementbolag åt WWL ASA. Beslut om flagg ligger där. Och tio fartyg under svensk flagg fanns där redan tidigare.

En liten skillnad är det trots allt, de låser båtarna till svenskflagg i ett antal år, tror det är 10 år.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2017, 08:42:37 »
Hörde dock från en anställd i Wallenius att det inte kommer flaggas några nya båtar Svenskt som tidigare gjorts med nybyggen, så det är nog en bra kalkyl för Wallenius om de kalkylerar med 10 existerande båtar i systemet men inga fler nybyggen och att de då inte samtidigt flaggar ut existerande äldre tonnage som de tidigare gjort.

Systemet skulle ju innebära att antalet svenskflaggade fartyg ökade dramatiskt, men nu jublar Föreningen Svensk Sjöfart och dess apostel Sjöfartstidningen över att ett rederis styrelse beslutat att inte flagga in fler fartyg???

Jag tror mest man försöker rädda sitt eget anseende efter att ha lovat guld och gröna skogar för att man inte trodde att tonnageskatten skulle bli verklighet.
*
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2017, 14:36:14 »
Man får väl ända säga att det är positivt desto fler fartyg som går med i det nya systemet. Det är väl bla därför man hurrar som besatt. Alternativet för WWL ASA hade ju lika gärna kunnat vara att flagga ut. Och vet jag man varit orolig för.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2017, 16:40:09 »
Både ja och nej,

Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.

Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2017, 22:34:27 »
Både ja och nej,

Föreningen Svensk Sjöfart med flera gick ju ut med att över 300 inflaggningar skulle komma.

Naturligtvis är det bra att de behåller flaggen och har en strategi för det, men jag skulle gärna vilja se mer resultat av dessa 300 inflaggningar.

Det står i artikeln:

"Små tecken syns nu, som kommer att öka inom några veckor" ?

Frågan är om det är lite på gång.

Om man nu ansluter 10 fartyg till systemet så är det väl inte förbjudet att flagga ut dem så länge företaget är kvar i systemet ?
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #7 skrivet: 21 november 2017, 12:02:54 »
Nej, det är tillåtet att flagga ut till EU flagg
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2017, 12:54:14 »
Då väljer iallafall Wallenius att flagga ett nybygge Svenskt. Det var ju roligt. Stora grejor på gång.

Då är väl de färskaste inflaggningarna:

Coralius, Donia, Nybygge(Wallenius)
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #9 skrivet: 08 december 2017, 11:19:46 »
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.
*
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2017, 14:23:50 »
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.

Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #11 skrivet: 08 december 2017, 21:09:33 »
Nej det är sant men det är ju en möjlighet bland flera, kanske behövs en palett av möjligheter. Ett nytt system kan ju därtill behöva justeras till innan det blir komplett. Få saker är ju kanonbra från dag 1. Samtidigt lite besvärligt att alla fick 1 % lägre sjöfartsstöd när tonnageskattesystemet infördes. Det är ju verkligen beklagligt. Men ser man från statens sida att fartyg kommer till/stannar kvar i svensk flagg skulle jag tro att man blir mer intresserad att förbättra och förfina. När redarna levererar skjuter man ju bollen vidare till politikernas famn.
Fredrik Ahlman
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #12 skrivet: 09 december 2017, 14:10:34 »
Då väljer Älvtank, Thun och Furetank svensk flagg för totalt 8 fartyg. Det är ju inte illa !!. I dessa är det ju även 2 äldre återinflaggningar.

Har vinden vänt med råge nu mån tro ?

Tarbit som för ett tag sedan fick ett nybygge valde dock Hollänsk flagg.

Intressant dock att inget fartyg flaggas in för att ingå i tonnageskattesystemet. Det kräver ju att fartyg inte får trafikera inom Sverige mer än 25 procent av tiden på ett år. Detta tillsammans med att man måste ingå i systemet i tio år, och några andra besvärande regler, gör att rederierna anser att det blir alldeles för osäkert att ansluta sig.

DIS har också krav på att binda sig under tio år.

Mest förvånande att Thun flaggar in en tankbåt då de ej har någon tankdivision alls i Sverige på landsidan.
*
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #13 skrivet: 10 december 2017, 19:16:21 »
Just i många nu aktuella fall, tror jag inte tioårsregeln har så stor betydelse, utan mer 25 procentregeln.
SV: Lyft för Tonnageskatten ?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2018, 23:04:39 »
Tydligen enligt skeppsregistret är Thunbolagets nya torrlastare Snow Crystal satt under Svensk flagg. Men finns tydligen även under Färöisk flagg. Kan ett fartyg vara registrerat i 2 länder samtidigt ?