Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Övrig sjöfart / SV: Getingarnas framtid?
« Senaste inlägg av kapstans skrivet Idag kl. 19:51:25 »
Det kanske inte vore så dumt.
3
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« Senaste inlägg av Jens Vinderslev skrivet Idag kl. 17:30:12 »
Ja det var synd att vi inte visste om varandra, hade varit jul att träffas. :)

Ja det kunne have, været hyggeligt.  :)

4
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet Idag kl. 16:38:56 »
Trevligt.

Så det blev ytterligare en resa till Kiel för din del, trots att du väl inte blev så imponerad efter en tidigare resa med Germanica?

Jag håller med om att tysklandsfartygen är bekväma och fräscha invändigt, däremot måste man hålla nere förväntningarna på antalet allmänna utrymmen jämfört med finlandsfärjorna.

Vilken av Germanica/Scandinavica föredrar du?
Jag hade väl inga större invändningar mot Germanica, men Scandinavica känns ändå vara ett strå vassare. :)

Tak for fine billeder og video.  :)
Ja Flensborg er en rigtig, hyggelig by. Her kommer mange turister, om sommeren. Især skandinaviere.
Flensborg. https://da.wikipedia.org/wiki/Flensborg  https://www.flensburger-foerde.de/dk/
Rote Strasse. https://www.rotestrasse.de

Den dag du var i Kiel og Flensborg var, vist den dag jeg var i Kiel.  ;D
Ja det var synd att vi inte visste om varandra, hade varit jul att träffas. :)

Fint repotage med underbar film! Undrar vem som gjort den  ;D ;D
Inte vet jag. ;)

Alltid lika väldokummenterade resereportage, en fröjd att läsa Kim Viktor! Stort tack för din tid!
Tack så hjärtligt! :)

Tack så mycket för ett bra reportage och bra bilder!  :)
Tack själv! :)

Den verkar trevlig den skutan. en fråga finns det någon form av underhållning ombord eller är det helt dött? /TT
En musikquizz, bingo och kryssningsvärden som sjöng ett par låtar. Så helt dött är det ej. :)
5
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 15:52:57 »
Går man inn på hjemmesidene til Unity Line og prøver å bestille en reise fra Trelleborg till Swinoujscie i september, får man fremdeles opp en rute m/ GRYF, GALILEUSZ og WOLIN.
6
Färjor / SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 13:52:02 »
Det har varit flera turer runt den nya hamnterminalen. Fylkestrafiken vägrade betala för att distrikts- och regionbussarna skulle använda terminalen och hotade att flytta bussarna utanför centrum. Hurtigruten och kommunen traffade ett avtal om ersättning men så kom det nya konflikter emellan och avtalet undertecknades aldrig. Slutligen upptäckte man att trapphuset i terminalen gjorde terminalen för trång. Hela invigningen skjöts upp.

I Fredags var det högtidlig invigning. Hurtigbåtarna (Snabbåtarna) hade redan flyttat till nya terminalen. Och på Torsdagen, dvs dagen före invigning, skrevs avtal för såväl busstrafik som hurtigruten. Detta sedan man gripit in på lite högre politisk nivå och lagt press på parterna (=Fylkestrafik och Kommun).

Men fortsatt kvarstår det rent fysiska problemet med trapphuset. Tills vidare går Midnatsol, Trollfjord, Vesterålen och Lofoten från den nya terminalen medan de övriga 7 båtarna går till den gamla som ligger 200 m längre norrut. Hamnen hävdar att det inte är något fel på terminalen, det är bara att börja trafikera. Hurtigruten menar att 1,4 m är för litet "säkerhetsavstånd" till fasta installationer. Vid dåligt väder eller om det ryker en tross så blir det lätt skador antingen på trapphus eller ramper. Och där står den frågan. Tanken är ju att lastrampen skall ligga söder om trapphuset och passagerarrampen norr om. Men jag håller med om att 1,4 m klaring är för lite så där sympatiserar jag med hurtigruten. Samtidigt som det är otroligt att ett 400 millars bygge inte planeras bättre.

Mitt stalltips är att båtarna som en tillfällig kompromiss kommer att ligga lite längre mot syd så bägge ramper hamnar syd om trapphuset, så bygger man någon avgränsning mellan passagerar- och lastzon. Därefter diskuterar man i 4-5 år innan nödvändiga modifieringar kommer till stånd. Vilket sannolikt innebär en flygplatsliknande ramp liknande den som finns i Bergen.
Enig i dine betraktninger og vurderinger. 8) Til siste avsnitt er imidlertid å si at hverken LOFOTEN, VESTERÅLEN eller SPITSBERGEN kan bruke tuben i Bergen, så for passasjerene fra de skipene er disembarkasjon/embarkasjon et lite helvete. >:( (Og den er ikke så grei for de andre heller, den fordrer at passasjerene må ut på dekk for å bruke den - tvilsom fornøyelse i såvel Bergens- som Tromsøvær! ::)) Og så spørs det jo hvordan HAVILA-skipene vil bli utformet. ???
7
Färjor / SV: Hurtigrutten funderar pa egna hamnanlaggningar
« Senaste inlägg av Donkeyman skrivet Idag kl. 10:47:52 »
Det har varit flera turer runt den nya hamnterminalen. Fylkestrafiken vägrade betala för att distrikts- och regionbussarna skulle använda terminalen och hotade att flytta bussarna utanför centrum. Hurtigruten och kommunen traffade ett avtal om ersättning men så kom det nya konflikter emellan och avtalet undertecknades aldrig. Slutligen upptäckte man att trapphuset i terminalen gjorde terminalen för trång. Hela invigningen skjöts upp.

I Fredags var det högtidlig invigning. Hurtigbåtarna (Snabbåtarna) hade redan flyttat till nya terminalen. Och på Torsdagen, dvs dagen före invigning, skrevs avtal för såväl busstrafik som hurtigruten. Detta sedan man gripit in på lite högre politisk nivå och lagt press på parterna (=Fylkestrafik och Kommun).

Men fortsatt kvarstår det rent fysiska problemet med trapphuset. Tills vidare går Midnatsol, Trollfjord, Vesterålen och Lofoten från den nya terminalen medan de övriga 7 båtarna går till den gamla som ligger 200 m längre norrut. Hamnen hävdar att det inte är något fel på terminalen, det är bara att börja trafikera. Hurtigruten menar att 1,4 m är för litet "säkerhetsavstånd" till fasta installationer. Vid dåligt väder eller om det ryker en tross så blir det lätt skador antingen på trapphus eller ramper. Och där står den frågan. Tanken är ju att lastrampen skall ligga söder om trapphuset och passagerarrampen norr om. Men jag håller med om att 1,4 m klaring är för lite så där sympatiserar jag med hurtigruten. Samtidigt som det är otroligt att ett 400 millars bygge inte planeras bättre.

Mitt stalltips är att båtarna som en tillfällig kompromiss kommer att ligga lite längre mot syd så bägge ramper hamnar syd om trapphuset, så bygger man någon avgränsning mellan passagerar- och lastzon. Därefter diskuterar man i 4-5 år innan nödvändiga modifieringar kommer till stånd. Vilket sannolikt innebär en flygplatsliknande ramp liknande den som finns i Bergen.
8
Färjor / Storabältsbron 20 år. Vad hände med färjorna?
« Senaste inlägg av Marre skrivet 24 juni 2018, 20:44:56  »
Det är nu 20 år sen Storabältsbron invigdes.
På en gång blev 10 färjor sysslolösa och upplagda.
Utöver dessa 10 hade Scandlines ytterligare 4 färjor från Rödby-Puttgarden som var sysslolösa

I Maritime Danmark finns en artikel om vad som hände med dem sen.


https://maritimedanmark.dk/?Id=38734

/ Marre
9
Färjor / SV: TallinkSilja överväger nytt fartyg
« Senaste inlägg av Penny skrivet 24 juni 2018, 20:07:00  »
Låter spännande. Kul att de vill expandera på Tallinn-Helsingfors.
10
Reseberättelser / SV: TA med Celebrity Eclipse 2017
« Senaste inlägg av Penny skrivet 24 juni 2018, 20:05:33  »
Ja, en atlantresa är aldrig fel. Jag fick mersmak för dem och att åka på längre kryssningar. Trodde först att det skulle bli långtråkigt, men blev snarare tvärtom. Jag hoppas på att komma iväg på fler i framtiden  :)
Sidor: [1] 2 3 ... 10