Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« Senaste inlägg av MH skrivet Idag kl. 14:50:45 »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!

En stilig färja men det är bara för Viking Line att beställa något liknande i Kina med LNG drift( något större) men det lär väl dröja även om Rosella är närmast antik vid det här laget
2
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 14:23:15 »
Av de cruiseskipsrederier som pOlman ramser opp har jeg kun reist med Costa og har kanskje litt bedre erfaring. Jeg reiste I november-desember 2024 fra Savona til Santos. Absolutt alt ble sagt paa seks sprog, og det opplevdes ikke trangt, paa tross av at vi var 3000 pax.
3
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 14:17:10 »
Det er kun tilfeldigvis at cruiseskip tilbyr reiser mellom Koebenhavn og Norge. Ellers er der kun ett rederi som har ferger paa den ruten: DFDS
4
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« Senaste inlägg av pOlman skrivet Idag kl. 14:14:48 »
Beror ju mycket på vilket pris man får, tex Costa brukar ha rätt många sista minuten för folk som bokar från Sverige,
tog tex. en 7 dagars östersjökryssning i somras från Stockholm, finns ju två rederier som erbjuder denna, Costa
och RCCL, pris med sista minuten på Costa blev 5700kr ensam i balkonghytt, med RCCL skulle samma kryssning
ha kostat över 30 000kr, och då var valet lätt.

Costa och MSC är rätt lika tycker jag (MSC kanske snäppet bättre), du kan vänta dig många sydeuropeiska gäster
som oftast inte kan många ord engelska, tidigare tyckte jag oftast det var rätt kaosartat runt buffen och svårt att
hitta sittplatser fast har nog varit bättre dom senare åren. Underhållningen ombord ger jag inte så mycket för.
Utrop mm sker på många olika språk (tyvärr har man oftast slutat lyssna när dom kommer till engelska).
Formella kvällar ungefär 2 per vecka som inte många sydeuropéer följer.

Norwegian och Royal Caribian har mestadels engelsktalande gäster, jag uppfattar det mesta ombord som mera
organiserat ombord på dessa, klart bättre underhållning över allt ombord, mera som ingår i priset. Möjlighet
att äta serverad middag på egen vald tid. Bättre buffe med mera att välja på.
RCCL brukar ha 2 formella kvällar per vecka som dom flesta följer. Norwegian har ju sin freestyle stil
vilket innebär att du själv kan välja restaurang och tid för middag och inga formella kvällar alls (fast dom brukar
faktiskt ha 2 kvällar med temat uppdressed or NOT om man vill klä upp sig och faktiskt brukar fler vara
uppklädda dessa kvällar än på formella kvällar på Costa eller MSC). Norwegian tycker jag dessutom brukar
ha lite bättre underhållning än Royal och dessutom ingår alltid ett premium alkohol paket, oftast även wifi
och andra saker. Åker man själv så är också Norwegian det enda rederiet som erbjuder studiohytter för
singelpassagerare med egen lounge för dessa och även träff varje dag samt att man kan anmäla sig
för gemensam middag med alla andra singelgäster. Norwegian tycker jag även gör det mesta med mer
humor ombord än Royal.

Har inte åkt något annat rederi så om dessa skriver jag inte om. Kanske inte helt svar på din fråga
men i alla fall kanske lite hjälp till att välja. Ovan skrivna helt enligt min egen uppfattning.
5
Pollarsnack / SV: Maritimt språkbruk.
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 13:16:45 »
Annat som skapar förvirring är definitionerna av fartyg, båt och skepp. Språkbruk och juridik skiljer sig ofta åt. From februari i år ändrade Transportstyrelsen bla definitionen av båt. Den tidigare märkliga regeln om 12 x 4 meter försvann och ersattes med en längd av 24 meter.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fartygsregistret-sjofartsregistret/
6
Färjor / SV: Viking ADCC byggs färdig
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 13:15:59 »
Mycket nära leverans nu!

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

För nästan 10 år sedan nu när vi var säkra att den skulle komma och ersätta Rosella från Kapellskär!
7
Kryssningsfartyg / Norgekryssning
« Senaste inlägg av Göran Olsson skrivet Idag kl. 12:33:07 »
 Har lite funderingar på att åka på en Norgekryssning från Köpenhamn till sommaren. Jag är fullständig okunnig om kryssningbranchen. Vilka rederier rekommenderar ni? Något rederi man bör undvika? Vilket rederi är mest prisvärt? Tacksam för alla tips!
8
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 09:51:58 »
Sant i och för sig. De andra två skulle väl gå till Liverpool? Men det kanske kommer fler?

Om Vinga är så svår att lasta kanske hon skulle passa bättre på en lite längre linje på Östersjön? Måhända var det ett misstag att skicka dit Gothica istället?
9
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Kim Viktor skrivet Idag kl. 09:14:27 »
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda Superfasten som blir ersatt inom den
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Den enda superfasten som blir ersatt inom några år är Superfast X, som blir ersatt av den första E-flexern.
10
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« Senaste inlägg av Mistluren skrivet Idag kl. 09:02:15 »
Man kanske helt enkelt borde byta ut Danica, Jutlandica och Vinga mot Superfastarna, när dessa blir ersatta på Irländska sjön?

Då finge man en enkel och enhetlig flotta mellan Göteborg och Fredrikshamn.
Sidor: [1] 2 3 ... 10