Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 26
1
Reseberättelser / SV: Silja Serenade Dec-18
« skrivet: Idag kl. 13:45:51 »
Tack för trevliga bilder! Ska själv åka henne på tisdag, ska bli spännande att se förvandlingen med egna ögon. Tack för varningen om att jag kommer att bli ruinerad, perfekt nu inför julen. ;)

2
Reseberättelser / SV: Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: Idag kl. 13:44:54 »
Tusen tack för kommentarerna!
Richard With ser riktigt bra ut efter ombyggnaden, lite annorlunda stil än de andra fyra, men mycket lika också. ;) 

https://www.facebook.com/groups/hurtigruteninsiders/permalink/474641999609249/

3
Reseberättelser / SV: En kryssning med Amorella
« skrivet: Idag kl. 13:36:23 »
Trevligt med ett reportage från Amorella, hon kommer att saknas. Som det ser ut nu ska nybygget komma i trafik slutet 2020/ början av 2021.

4
Färjor / Princess Seaways till Sverige
« skrivet: Idag kl. 13:35:19 »
För den som vill åka med gamla Peter Pan finns goda möjligheter i vinter. Under stora delar av februari och mars kommer Princess Seaways sättas in mellan Karlshamn-Klaipeda som ersättare för Athena Seaways och Patria Seaways. Ytterst märkligt att välja ett fartyg med så stor passagerarkapacitet och förhållandevis lite fraktkapacitet till en så fraktbetonad rutt. Källa DFDS bokningsssytem.

6
Reseberättelser / Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 21:21:38  »
En resa längs den norska kusten är en fantastisk upplevelse oavsett tid på året. Min senaste resa ägde rum i slutet av oktober mellan Bodö och Kirkenes.


Med SAS tog jag tillsammans med familjen oss via Oslo till Bodø.


I Bodø ligger flygplatsen endast någon kilometer från centrum, alltså en perfekt promenad efter några stillasittande timmar på ett flygplan.


Bilfärjan Bodø går till Moskens på Lofoten.


Trollfjord vid kaj redo att välkomna oss ombord.


Vi hade en trebäddshytt med begränsad utsikt på däck 6. Bra med utrymmen i hytten, skulle nog kunna duga även för en hel 11-nätterskryssning.


Maskapet lett av kapten Truls Bruland.




Utflyktsdisken ombord, expeditionschefen var en skånska. Norska med skånsk brytning låter faktiskt rätt så roligt.


Våfflor med römme, vad annars ska man ha till fika....


De gäster som hade deltagit på utflykt kom tillbaka strax innan vår avgång.


Silloljefabriken sedd på vägen ut från Bodö.


Roro-fartyget Capucine


Gamle Salten har under delar av sin livstid gått på Hurtigruten.


Vid avgång lyckades solen tränga fram genom de tjocka molnen och vi fick en vacker skymning.




Till kvällen hade vi bokat ett borde i a la carterestaurangen för att fira mina mor som fyllde jämnt. 


Denna middag var nog den bästa jag någonsin hade haft ombord på ett fartyg, med rökt and till förrätt, denna underbara renfilé till varmrätt och hjortron på tre sätt till dessert.


Efter middagen var det dags för ilandstigning i Svolvaer. Förväntansfulla passagerare väntade vid landgången.


Men först var vi tvungna att invänta en försenad M/S Finnmarken på sydgående.


Vi kom dessvärre inte in till Svolvaer p.g.a. hård vind och fortsatte istället mot Stormarknes. Vädret gjorde att vi även hoppade över Trollfjorden, inte för vad jag vet vad vi skulle se där i mörkret. ;) Vissa passagerare hade stigit av i hamnen innan (Stamsund) för en vikingautflykt och det var tänkt att dessa skulle komma tillbaka ombord i Svolvaer. Men de fick sig några timmar längre utflykt och fick komma ombord  efter midnatt i Stormarknes.   


Nästa morgon i Harstad, vilken är befolkningsmässigt den näststörsta staden i fylket Troms.


Kommunhuset med en sill målad på fasaden.


Soluppgång strax efter klockan 8.


Trevligt med en liten morgonpromenad i snöiga miljöer.


Morgonens snabbåt från ön Senja m.fl.


Espolin Johnson lounge, döpt efter konstnären vars målningar hänger här.


Fjord bar


Möte med sydgående Polarlys vid vår avgång från Harstad.




Utanför föreläsningssalen på däck 5.


Inne i föreläsningssalen bjöds det på intressanta föreläsningar om allt från historia till fauna.


Restaurangen Saga Hall, där det serveras frukost, lunch och middag. Eftersom vi räknades som reguljärpassagerare ingick endast frukost i vår biljett (om man inte väl lägga till de andra måltiderna för hööööga priser).






Generellt om man kom till frukosten efter 8 var kaoset totalt och det kunde ta lång tid att bara hitta lediga platser, samma känsla som på valfri finlandsfärja.


Själva serveringsstationen är knappast designad för att flera hundra ska vara här samtidigt.


Utbudet på frukosten var helt klart godkänd. Bröden smakade mycket bra. 


Receptionen


Autrium som sträcker sig över alla däck.


Vackra landskap i Troms.


Nästa hamn för vår del var Finnsnes med sina 4000 invånare.


Trots att vi bara låg här i 30 minuter, hann jag med en liten promenad.






Jaja jag kommer ombord så att vi kan avgå... Jag kan ärligt säga att jag har varit nära på att bli lämnad på kaj av Hurtigruten några gånger, men under resa funkade allt bra.


Snabbåten från Tromsö, som gör resan på 1 timme och 15 minuter, medan det tar nästan 3 timmar för Hurtigruten.


Bron som sammankopplar Finnsnes med ön Senja.




In i Straumsfjorden med bl.a. 1047 meter höga Kelmmartindan till höger i bild.


Det mysigaste stället ombord är observationsloungen i fören som sträcker sig över två däck.








Fjord bar


Biblioteket






Utedäcket på däck 6 är perfekt för den som vill kunna njuta av utsikten från alla olika vinklar. Dessutom hade vi endast 10 meter från vår hytt ut till detta däck, kan det bli bättre?


På ingång till Tromsö.


Solen försvinner bakom Middagstinden (1103 m.ö.h.).


I Tromsö ligger nordgående Hurtigruten inne i cirka 4 timmar, vilket ger gott om tid att utforska staden (eller äta en middag, vilket vi gjorde).




Utsikten från Tromsöbrua.


Ishavskatedralen byggd 1965.


Strax efter avgång från Tromsö var vi ute på däck och spanade norrsken, när det snabbt susade förbi et grönt sken, hann knappt få upp kameran på stativet och än mindre ställa in inställningarna i kameran, därför inte det bästa resultatet. Men jag skulle få fler chanser.


Snabbåten Trollfjord. ;)


Under kvällen anlöpte vi Skjervöy, en gammal handelsplats från 1662.


Nästa morgon tog jag ett välbehövligt dopp innan frukost. Svårt att slita sig från bubbelpoolen och stå halvnaken på däck med en piskande vind mot sig.


Möte med Richard With i Havöysund. Hon har i skrivande stund precis kommit tillbaka i trafik efter en stor uppgradering med helt ny inredning.


När hon hade lagt ut kunde vi lägga till en halvtimme sena.


Lossning och lastning på gång.


I och med att vi har kommit in i Finnmarken är inte kustbergen lika höga som söderut. På bilden syns Sukkertoppen med sin 382 meter.


Så seglar vi in i Mageröysundet. Landskapet i Finnmarken är så vackert, älskar dessa kala bergsryggar.






Svårt att ha bättre utsikt när man badar? Förvånande att jag lyckades ta en bild utan människor i jacuzzin. Vanligtvis var de ockuperade från morgon till kväll. 




Hyttkorridorerna skulle inte skada av att få lite mer färg.


N2-hytt


Ankomst till Honningsvåg, mitt favoritstopp under denna resa.


Förutom fiske är den största inkomstkällan i Honningsvåg utan tvekan turismen. Om somrarna kommer det många kryssningsfartyg hit, där passagerarna bussas upp till Nordkapp.


Även så här års åkte merparten av passagerna på utflykt till Nordkapp för 1590 NOK. Själv har jag varit i Honningsvåg flera gånger, men aldrig åkt upp till Nordkapp och med det priset var jag inte sugen på det denna gång heller. 




Istället tog en vi en vandring upp på Storefjell precis ovanför staden.


En havsörn flög förbi precis framför Trollfjord. Jag blev visst lite exalterad och därför ber jag om ursäkt för att bilden är lite otydlig.


Snö och blå himmel det är livet!


Vi orkade inte masa oss upp hela vägen upp på det 300 meter höga fjället. Expeditionsteamet på Trollfjord hade en grupp med sig på vandring hit upp samma dag. Trevligt att de satsar på annorlunda utflykter, men seriöst har i vart fall inte jag någon lust att betala 500 kr för en vandring på 2 timmar.




Nästa gång Trollfjord kom upp hit (11 dagar senare) var det polarnatt och solen kom aldrig upp över horisonten.


Utanför a la carten.


Cafeterian hade ett stort utbud av varma rätter för de som inte ville äta i restaurangen. 




Själv tog jag en tallrik med musslor. Verkligen gott, det enda negativa var väl de bleka pommes fritsen, å andra sidan var de inte det viktiga i denna rätt. 


Denna kväll hade vi mer tur med norrskenet och det var riktigt mysigt att kunna njuta av detta skådespel i närmare en timme.


Efter utrop i högtalarsystem samlades de flesta av passagerarna ute på däck.






Möte med Nordnorge utanför Berlevåg.




Nästa morgon i Kirkenes var det blandat med ryska och norska fartyg.


En titt in i en av Trollfjords sviter som höll på att städas. Jag skulle kunna tänka mig att bo här i 11 dagar.


Utsikten från toaletten kan man inte klaga på.


Tack för denna resa Trollfjord. Som alltid är jag väldigt nöjd med min resa med Hurtigruten. Besättningen är mycket trevliga och servicen är god. Jämfört med andra fartyg hos Hurtigruten känns Trollfjord betydligt luftigare. De stora utrymmena gör att hon aldrig känns trång (förutom i restaurangen under rusning). Av de moderna fartygen hos Hurtigruten är nog Trollfjord min favorit, med sin gemytliga inredning. År 2021 kommer hon tas ur den reguljära trafiken mellan Bergen och Kirkenes, då det nya anbudet börjar gälla. Trollfjord kommer då istället att sättas in på kryssnings-/expeditionsresor en roll som kommer att passa henne utmärkt. Det enda tråkiga är att de kvarvarande 90-tals fartygen på den egentliga Hurtigruten är ganska lika (efter de senaste ombyggnaderna) och därför blir det inte lika mycket variation, som tur är ska även Vesterålen stanna och hon har ju än så länge ett helt annat stuk. En sak är säker detta var inte min sista resa med Hurtigruten. 


Hem flög vi med Norwegian via Oslo som skötte sig galant.

Grattis ni har lyckats komma igenom 104 bilder! Förhoppningsvis har ni även tyckt att några varit sevärda.
/Kim Viktor

P.s. bjuder även på liten bonus i form av en film redigerad av kevpa.
https://youtu.be/YUX_rzzYw30

7
Reseberättelser / SV: Celebrity Reflection 7 nätter 2014
« skrivet: 10 december 2018, 19:11:54  »
Trevligt värre! :)

8
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: 10 december 2018, 19:09:29  »
Äntligen är väntan över. TT-line har beställt ett fartyg från Kina med leverans 2022. Kapaciteten är på 800 passagerare och över 200 trailers.

https://www.ttline.com/sv/passagerare/tt-line/pressrum/pressreleaser/tt-lines-nya-green-ship/

9
Färjor / SV: Ystad hamn byggs ut
« skrivet: 06 december 2018, 22:43:07  »
Den rödgröna budgeten i Ystad gick igenom, vilket innebär att hamnbygget kan starta nästa år. :) Nu gäller det bara att Polferries får fart på byggandet av sina nya färjor. ;)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/klart-det-blir-hamninvestering-i-ystad

10
Reseberättelser / SV: Nova Star till Gdansk
« skrivet: 26 november 2018, 21:23:53  »
Och åter igen ett trevligt bra reportage från Kim. :)

Men är det inte lite för stora passagerarutrymmen på Nova Star? Risken är ju att det blir väldigt dött ombord!

//R
Tack, jo det var dött. ;)

Tack för ett nytt trevligt reportage.
Tänker lite som Robert. Varför finns det så mycket stolar och så lite folk ombord?
Kanske en färja typ TTs färjor hade varit mer optimal?

/ Marre
Ja fast frågan är om de kan fylla 2000-3000 lastmeter? Nova Star går på samma dagar som Stenas Vikingland, som tar betydligt mer frakt än Nova Star.

Rappotage med Kim's altid høje standard. ;D Tak
Må sige at maden ser virkelig appetitlig og lækker ud, og så til den pris :o. Også en virkelig fin kahyt.
Tack! Appropå på vad du skrev i ditt egna reportage, så finns det nog fler färjor du har åkt som inte jag har testat. ;) Jag har t.ex. aldrig åkt Superspeed eller Colors Kielsystrar (av någon märklig anledning ;) ).

Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D
Haha ska komma ihåg det. ;)

Om du vill spana in snyggingar så är Unity Line bäst på detta ;) :D

Hvilken mer än POLONIA?
Beror på vad man har för smak, finns ju många polska chaufförer på t.ex. Kopernik, hehe. ;)

Tack för reportaget !

Nova Star ser ju helt klart ut att vara ett bra alternativ när man skall på bilsemester. Men jag ser att man också säljer kryssningar på ett annat sätt än tidigare. Dvs till priser som faktiskt är konkurrenskraftiga jämfört med priserna till Finland och Baltikum.

Frågan är om det är något man tänker att satsa på och om hytterna i så fall räcker för en sådan verksamhet?
Under den här resan var vi ett tiotal svenska kryssningsgäster, trots att det var allhelgonahelgen. Men visst 650 kr för en hytt för personer med frukostar till alla, är ett väldigt bra pris. :)

Tack för fint reportage! Roligt att du tar med lite lastfartyg också!
Kul att det uppskattas. :)


11
Reseberättelser / SV: Med Norrøna til Færøerne
« skrivet: 23 november 2018, 10:10:58  »
Härligt reportage!
Norröna ligger högt upp på min önskelista. :)

12
Reseberättelser / Nova Star till Gdansk
« skrivet: 22 november 2018, 18:58:01  »
Polferries nya färja Nova Star kom slutligen i trafik i september, några månader försenad. Jag hade själv en resa med henne inplanerade i augusti som ställdes in. Men när jag såg att hon var i trafik vågade jag boka en ny resa, som gick av stapeln den första november.


Incheckningen i Nynäshamn gick hyfsat okej, lite strul med hyttilldelningen, med det var bokningskontorets fel. 


Eftersom Polferries "bara" har haft fartyget i över ett halvår, fanns det såklart ingen landgång som passade och alla behövde gå på via bildäck.


Jag åkte med Stefan och vi hade bokat in oss i en av de två Ownerhytterna som finns ombord.


Hytten har fyra bäddar, två anpassade för barn. En riktigt fin hytt, med fin utsikt över havet. Badrummet däremot var bara av normalstandard.


Stenas Scottish Viking hade precis anlänt fullastad.


Däcksplanen ombord, med skorsten i LD Lines färger. Fartyget skulle ha levererats till LD Lines 2011, men avbeställdes av rederiet, då hon blev försenad och fick en högre dödvikt. Sedan dess har varvet försökt chartrat ut henne till olika rederier. Hon har dels gått mellan Portland (USA) och Nova Scotia (Kanada). Rutten gick däremot betydligt sämre än beräknat, med endast 59 000 passagerare under första året, målet var 100 000. Fartyget arresterades Maine p.g.a. och obetalda räkningar. Hennes andra uppdrag var i trafik mellan Spanien och Marocko. Innan hon chartrades ut till Polferries i början av detta år. Polferries har under en längre tid letat efter en lämplig färja till rutten mellan Nynäshamn och Gdansk. Jag måste säga att detta fartyg passar linjen perfekt, så jag hoppas att Polferries behåller henne längre än den nuvarande charterperioden på två år.


Maten på Polenfärjorna är oftast riktigt bra och Nova Star var inget undantag. En förrätt för runt 50 kr och en varmrätt för strax 100 smakar bra både i munnen och plånboken.


Den obligatoriska ankan! Servicen var helt ärligt inte den bästa, man fick knappast något leende från personalen och när vi ville beställa en efterrätt fick vi en stor suck...


En sväng ner till discot för att spana in snyggingar, men jag såg bara mig själv... ;)


Detta utrymme är en kombinerad konferenssal/disco. Jag vet faktiskt inte om det är direkt optimal för någon av de verksamheterna.


Breda och luftiga trapphus, det gillar jag.


En hemliga trappa direkt från lyxhytterna ner till puben. Alltså min favorittrappa. ;)




Polferries har ivartfall fått sätta upp sina skyltar. Annars var det inte mycket ombord som skvallrade om detta är en Polferries-färja.


Ombord finns en relativt stor butik, med mycket bra priser. Spriten såldes endast på morgonen (oberoende vilken sträcka), så det kan inte bero på att de inte får sälja på svenskt vatten, utan mer om att de inte vill att folk ska dricka i hytterna?


Ett av två lekrum ombord, alltså gott om utrymme även för de mindre resenärerna.


Receptionen som var bemannad av en trevlig kvinna som också kunde hyfsad svenska (troligtvis den enda bland besättningen?).


Baren mellan diskoteket och kasinot har fin utsikt akteröver.




Bell casino, största kasinot som någonsin har funnits på en Polenfärja?


Piper's pub med plats för 105 personer.


Tidigare har alltid frukosten på Polferries serverats vid bordet, men på Nova Star har de en buffé, det enda problemet är att serveringsutrymmet knappast är designat för de 100 personer restaurangen tar. 


Restaurangen annars är bra planerad med trevlig inredning. Dock ska det tilläggas att 100 platser var alldeles för få vid frukost och folk hänvisades till cafeterian eller fick vänta utanför när restaurangen var full. Om Polferries hade varit lite flexibla hade det låtit frukostätarna även sitta i Pianobaren bredvid som var tom.




Frukosten hade ett rikt utbud med några polska specialiteter.


För drygt 60 kr är frukosten på Polferries helt klart värt sitt pris. Även om inte utbudet är riktigt lika stort som hos de stora Östersjörederierna.


Pianobaren är riktigt mysig. Undrar om inte Nova Star är den Polenfärja med flest barer också, nämligen fyra stycken. Många barer för en färja som tar 1200 passagerare och har endast 648 bäddar.




För de som inte har hytt finns 248 vilstolar att boka. 




Även här uppe på däck 9 finns en bar, Seaglass bar. Knappast lönsam på denna resa, då det var ett tiotal passagerare i vilstolarna.


Stena Baltica på väg mot Karlskrona. Stenas linje mellan Karlskrona och Gdynia har återigen fyra färjor, sedan Stena Nordica kom tillbaka i oktober.


För en fotograf är inte utedäcken något vidare, antingen är sikten skymd av livbåtar eller så sitter det vindskydd.


Hyttkorridorerna har olika färgsättningar beroende på om det är styrbord, babord eller midskepp.


Ett tankfartyg på redden utanför Gdansk.


Bildäcket på resan ner till Polen var långt ifrån fullbelagt med ett tiotal personbilar och 15-20 långtradare/trailers.


Bulkfartyget Green Cooler, vi vände och backade ner för floden Motława till färjeterminalen i Westerplatte.


Den gamla färjeterminalen, jag saknar inte dessa trappor.


Ett av de två piratskeppen som går på sightseeing till Westerplatte från centrum.


Westerplattefärjeterminal som invigdes (2002) i samband med att DFDS under en kortare period trafikerade Gdansk från Köpenhamn och Polen.


Längs kajen förekom det arbeten för nästa års kryssningssäsong.


En standard utsideshytt.


Det 250 meter långa tankfartyget Dugi Otok skulle in på varv. 


Mäktigt att komma så nära!


Elzbieta tog oss in till staden.


Kinesiska Tian Hui, ett nytt fartyg byggt 2017.


Kanadensiska Spirit of Vancouver Island ska byggas om till LNG-drift, vilket beräknas ta ungefär ett halvår. 


Vid varvet skulle tankfartyget dockas in, vilket tog sin tid. Därför fick vi tillsammans med Smiltyne snällt ligga och vänta i en halvtimme.


Bulkfartyget Miho Pracat fick lite ny färg.
 

Del till ett roro-fartyg?


Kabelfartyget Seven Mar.


Två katamaraner som bl.a. går till halvön Hel. ;)


Framme i city, resan tog närmare en timme, mot 25 minuter som det brukar ta. 


Inredningsbild från flodbåten.


Gdansk är en mycket trevlig stad och det var fullt med turister, trots att det var november.


Vi vågade inte ta båten tillbaka till färjeterminalen, utan tog istället bussen som tar 30 minuter och kostade mindre än 10 kronor.


På fredagsavgången var det mer folk, med ett hundratal gående.


Trots att vi var över 500 passagerare denna resa, så var det inte mycket mer liv på båten förutom i restaurangen.


Cafeterian Nova Star buffet. 


Den del av cafeterian som är till för chaufförerna.




Kapten Zbigniew Usewicz bjöd upp oss på bryggan.




Möte med Visby, snart levereras den nya färja Visborg till Gotlandsbolaget och börjar då sin resa mot Sverige, hit hon beräknas ankommer i januari någon gång. I sommar ska alla de tre stora färjorna köra till Nynäshamn och Oskarshamn, medan Gotlandia II kommer att gå till Västervik.



Sammanfattningsvis är Nova Star ett riktigt lyft för Polenlinjen. Det är helt klart en av de trevligaste färjorna vi har till Polen och mycket roligare än Wawel. Det är ett bra kryssningsalternativ för den som vill ha en avkopplande resa med billig mat och dryck ombord. Jag önskar Polferries lycka till med nya fartyget och hoppas att chartern blir längre än två år.

/Kim Viktor

13
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 09 november 2018, 12:30:39  »
En bild på den första E-flexern som ska in på Holyhead-Dublin i slutet av 2019.

https://www.flickr.com/photos/44967413@N03/43834503220/in/photostream/

14
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 05 november 2018, 19:17:28  »
Tusen tack, jag kan varmt rekommendera en resa till Svalbard (om man inte ska tillbringa hela resan i Barentsburg ;) ).

15
Färjor / Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 19:16:07  »
Citera
Det blir ingen flytt till det yttre läget i Ystads hamn. Kent Mårtensson (S) fick inte den breda majoritet för att ge klartecken till två nya färjelägen som han eftersträvat när frågan togs upp i kommunstyrelsen.
– Det blir ingenting, säger han.
Ystad
Redan före valet drog Moderaterna i nödbromsen och krävde att hamnfrågan skulle pausas.
– Vi vill bättre utreda de ekonomiska förutsättningarna och undersöka om det inte finns externa intressenter, säger oppositionsrådet Kristian Bendz (M).

http://www.ystadsallehanda.se/article/m-sager-nej-till-utbyggnaden-i-hamnen-darmed-faller-forslaget/ (betalartikel)

Samtidigt är Trelleborg sugna på att ta över trafiken:
Citera
Trelleborg har möjlighet att ta över färjetrafiken om Ystad inte bygger nya lägen i yttre hamnen som kan ta emot större fartyg.
– Det är klart att vi kan ta emot mer trafik, säger Jörgen Nilsson, vd i kommunägda Trelleborgs hamn AB.

http://www.ystadsallehanda.se/article/trelleborg-kan-ta-emot-hamntrafiken-fran-ystad/ (betalartikel)

Sidor: [1] 2 3 ... 26