Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 5
1
Reseberättelser / Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 16 juni 2018, 22:19:33  »
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.


Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.


Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.


240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.


Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.


Älvsborgsbron försvann...


Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.


Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.


Klassiska Stena Danica ankommer.


Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.


Livbåtsdäcket kändes charmigt...


Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.


Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.


Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.


Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.


Gefveskär




Vi hann ikapp dimman.


Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.




En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.


Receptionen är inte öppen dygnet runt.


Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.




Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.






Riva bar


Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.


I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.


Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.






Så närmade vi oss Schwedenkai.




Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.






Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.


Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.


Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.


Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.


Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.


Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.


Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.








I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.






Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.








Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.




En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.




DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.


Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)


En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.


Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.




Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg


2
Kryssningsfartyg / Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 13:15:23  »
Lite trist att ännu ett rederi köps upp av någon av bjässarna.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19207-royal-caribbean-buys-silversea.html

3
Reseberättelser / Till Riga i rysskyla
« skrivet: 09 juni 2018, 13:33:26  »
I denna värmebölja, vad passar bättre än reportage från den gångna vintern? Resan gjordes helt spontant i början av mars (bokade någon dag innan) då jag såg att det skulle bli ner mot -20 dagtid i Riga, en sådan möjlighet vill man ju inte missa. ;)

Jag har tidigare visat inredningsbilder, så denna gång fokuserar jag på andra fartyg och miljöer. Inredningsbilderna hittar ni här: https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/


När jag kom till Värtahamnen på plats och de tyckte det var en aningen märkligt att en ung kille åkte till Riga med endast ryggsäck. Men jag behöver ju inte ta med mig hela mitt bohag bara för att jag är borta i två dygn. ;)


I Stockholm var det betydligt mildare än vad som komma skall, endast runt 14 grader kallt.


Silja Serenade la ut på sin "kvart-i-femma" till Helsingfors.




Baltic Queen lastade för att snart sätta kurs mot Tallinn.




Det syns inte på bilden men vinden var väldigt kraftig med kulingstyrka i byarna även inne i stan. Därför kom också alla utedäck att stängas kort efter att denna bild togs.


Nästa morgon i Rigabukten med vacker sjörök.


Termometern visade på -21.... Trots att jag var påpälsad uppehöll jag mig inte på utedäck under några längre perioder åt gången.


Här hade isen precis lagt sig då stora delar av januari och februari hade varit relativt milda.


Bulkfartygen Brigga och Frigga låg upplagda i inloppet till Riga.




Ionic Rizona lastade kol, tro det eller ej men fartyget är byggt så nyligen som 2015.


Den danska tankern Selandia Swan såg en aningen köldslagen ut.


Isbrytarna hade vid denna tidpunkt inte börjat operera men de skulle komma till användning de kommande veckorna.


Rigas skyskrapor i sikte.




Containerhanteringen är endast en liten del av hamnen verksamhet. Av all frakt som passerade hamnen var endast 13,4% containrar, jämfört med kolet som var 40,3%.


Även Wes Amelie hade fått känna av kylan.


Rosali lastades med kol vilket syntes tydligt.






Romantika fick bryta tunn is den sista biten in till terminalen.


Trots rätt så hårt väder under överfarten var vi i tid till Riga. Nu har förstås inte den här linjen en direkt tuff tidtabell längre, med en enkelresa som tar 17-18 timmar. 


Snön hade inte kommit i några större mängder. P.g.a. kylan besökte jag många fler souvenirbutiker än vad jag brukar denna dag. ;)




Riga har 10 olika spårvägslinjer. På bilden syns en av de äldre vagnarna, modell Tatra.


Slottet och gamla staden.


Romantika väntade på att jag skulle komma ombord igen och vid det här laget längtade jag till värmen.


Tur att jag inte hade bokat en utsideshytt hade ändå inte sett mycket.


Solen på väg ner över Daugava (floden).


Hmm vet inte om jag känner för att bada i denna flod, inte ens på sommaren.... Mörkret kom snabbt och det blev inte så många fler bilder tagna.


Nästa morgon passerade vid ett Sandhamn i vinterskrud strax efter 7.


Skärgården om vintern är en underbar upplevelse, totalt tyst, ren livsnjutning att glida igenom.




Tyska tankerfartyget Seabass.


Viking Grace utan rotorsegel.




Linea på Tynningöleden.


Avslutningsvis en bild på Solöga, lokalbåt i Vaxholmsområdet.

Tack för titten, om ni vill får ni gärna ta en titt på denna film från denna resa som är redigerad av kevpa.

https://youtu.be/XfYS5nU5_Uw


Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor



4
Kryssningsfartyg / 60-talist till skrot
« skrivet: 25 maj 2018, 10:51:44  »
Aegean Queen (ex. Starward, Bolero, Orient Queen, Louis Aura) rapporteras ha sålts till skrot och kommer snart att bege sig mot Alang.


5
Färjor / Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 17:52:54  »
Unity Line planerar för upp till fyra nybyggda LNG-färjor kommande år. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDYfnBMhoZc

6
Kryssningsfartyg / Utsläppsfri trafik i norska fjordar
« skrivet: 17 maj 2018, 13:59:33  »
Stortinget röstade för ett par veckor sedan genom en motion där de kryssningsfartyg och färjor som besöker världsarvsfjordarna (Geirangerfjorden och Nærøyfjorden) ska vara helt utsläppsfria senast 2026.

Redan i år har det börjat införas begränsningar för hur många kryssningsfartyg som får besöka Geiranger samtidigt.

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/historisk-vedtak-om-utslippsfrie-fjorder

7
Kryssningsfartyg / Besök ombord på MSC Preziosa
« skrivet: 16 maj 2018, 20:27:24  »
Förra veckan bjöd MSC Cruises in sina trogna gäster (eller rättare sagt facebookföljare) till en visning på MSC Preziosa, som gör sin första säsong i Östersjön.


MSC Preziosa hade tidigare under morgonen kommit till Frihamnen. Det var första gången hon kom hela vägen till Stockholm. Hon skulle ha anlöpt huvudstaden även den 1 maj, men eftersom det inte får blåsa mer än 8 m/s när hon ska ta lots vid Tjärven, så fick de denna dag istället gå till Nynäshamn.


Besöket började med en presentation av MSC Cruises i Safari lounge. På denna bild råkade även de två trevliga killarna som driver fartygspodden komma med.


Safari lounge


MSC är duktiga med interiören, med många färger och mönster, utan att det blir för mycket.


Det var endast hytt som var obebodd denna resa, en balkonghytt. Rymlig hytt med bra planering och lagom mycket/starka färger. Här skulle jag utan tvekan kunna tänka mig spendera en vecka eller två.




På väg in till Aurea Spa.


Spabar och lite försäljning av träningskläder e.t.c.


Ett av massagerummen, synd att jag inte kunde stanna längre. ;)


Även om man är på kryssning är det viktigt att träna, frågan är bara när man ska ha tid att göra det...


Ombord finns det tre stycken poolområden varav ett är skjutbart glastak. Trots att det var närmare 25 grader så var taket stängt, sydeuropéerna är nog en aningen mer kräsna när det gäller värmen.




Huvudpoolen, aqua park.


Ser väl ut som på de flesta kryssningsfartygen, inget anmärkningsvärt.


Stiliga trapphus.


Det är just såna här konstdetaljer som ger en lyxigare känsla.


La Locanda, en italiensk båt måste såklart ha en pizzeria. Eftersom detta är en specialrestaurang tillkommer ett pris på cirka 7 Euro för pizza med dricka. De serverar även en del Tapas som ingår i kryssningspriset.   




Italienska kedjan Eataly har öppnat restaurang på de nyaste MSC-fartygen. Här har de både gourmetrestaurang, pizza och steakhouse. Detta är en specialrestaurang med a l carte. Priset för en huvudrätt ligger på runt 15-25 Euro.


I atriumet har de inte sparat in, glashissar och trappor där varje steg kostade flera tusen Euro.


Green Sax Jazz bar, bara namnet får en att gå i gång. ;)




El Dorado Piano Bar


Trappan ner till casinot.


Casinot var verkligen enormt, det största som jag har sett på ett europeiskt kryssningsfartyg? Helt klart i klass med de amerikanska kryssningsfartygen.
 

Platinum Theatre är också väldigt stort och spänner över tre däck. En klar fördel med de mindre kryssningsfartygen är att det oftast är servering även i showloungerna. Här däremot är det logistiskt omöjligt.




Medelhavskänsla i Phoenician Plaza.


Åter i det häftiga atriumet, ger helt klart en wow-känsla.


Visningen avslutades med en lunch i en av de två huvudrestaurangerna, Golden Lobster. Restaurangen sträcker sig över 2 däck och har plats för över 1000 personen i en sittning.


Det fanns både buffé och a la carte med samma rätter. Eftersom jag var hungrig tog jag buffé och det smakade bra, men inget över förväntan.

Jag ska passa på att tacka MSC för visningen. Detta var det största kryssningsfartyget jag någonsin har varit på. Även om det är ett imponerade fartyg med snygg inredning, så måste jag erkänna att det skrämmer mig lite att vara ombord med 4000 andra passagerare. Rent generellt kan jag säga att närheten till havet saknas i många av de allmänna utrymmena, som känns instängda. Sedan har man heller ingen möjlighet att få vy föröver om man inte bor i svit och har tillgång till den speciella avdelningen yacht club. Däremot lockar det med att dra i väg på en kryssning med MSC, helst något av fartygen i Musica-klassen som känns lite mer intima.

/Kim Viktor

8
Färjor / Finnclipper lämnar snart Östersjön
« skrivet: 01 maj 2018, 21:33:13  »
Denna vecka är den sista för Finnclipper i trafik mellan Kapellskär och Nådendal. Nästa vecka ersätts hon av Finnswan (som kommer gå in på kvällsavgången från Kapellskär). Jag tog några bilder på hennes avgång från Kapellskär igår.









En kortare film finns att se på: https://sjofartsbloggarna.com/2018/05/01/kapellskar-2/


9
Färjor / Böter till Color Line för svavelutsläpp
« skrivet: 14 mars 2018, 12:31:44  »
Color Line har fått böter på 600 000 kr för att ha brutit mot svavelreglerna. Det är Color Magic som anmälts bryta mot reglerna vid mätning vid Stora Bältbron.

https://sysla.no/maritim/rekordstor-bot-til-color-line/

10
Färjor / Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 09 mars 2018, 21:45:26  »
Hej!
Jag har gjort en liten jämförelse mellan Victoria I och Romantika. Två av mina favoriter bland Tallinks fartyg. :)

https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/

11
Färjor / DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:13:29  »
Spännande dag detta. ;) DFDS har beställt två ropax-färjor från Kina avsedda till Östersjötrafiken. Kapaciteten blir 4500 längdmeter och 600 passagerare.

https://globenewswire.com/news-release/2018/02/12/1339077/0/en/BALTIC-ROUTES-TO-BE-STRENGTHENED-BY-INVESTMENT-IN-TWO-NEW-SHIPS.html

12
Färjor / TT-line nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 12:09:18  »
TT-line har skrivit en avsiktsförklaring angående två nybyggen. 

https://www.shippax.com/en/news/tt-line-germany-signs-loi-for-two-newbuilds.aspx

13
Reseberättelser / Gabriella till Åbo
« skrivet: 04 februari 2018, 22:32:47  »

Gabriella har under januarimånad ersatt Viking Grace och Amorella mellan Stockholm och Åbo. Jag har själv inte åkt Viking Line sedan februari 2017 och fick en smärre chock när jag kom till terminalen.


För först gången i mitt liv tog jag denna resa en C-hytt och det var absolut inte lika hemskt som jag hade trott. Förutom bogpropellrarna var det riktigt lugnt här nere.


Jag och en annan båtolog valde att äta i grillen, vilket visade sig vara ett utmärkt val. God mat och finfin service.


Kvällen fortsatte i trendiga Club mar, där ett bra bulgariskt band spelade. För att vara fredagskväll, att Cinderella denna kväll var fullbokad och att Gabriella var den enda kvällsbåten till Åbo var det förvånansvärt lugnt ombord.


I upstairs pub var det karaoke som gällde. Detta utrymme fungerar fint som en pub, synd bara att de har gjort hela balkongen till rökområde.




Klassisk Vikingkorridor.


Caféet stängdes relativt tidigt och faktum var att det inte fanns något ställe ombord som hade öppet för nattmat.


Det negativa med att endast ha restauranger i arkaden är att det snabbt blir dött rätt så tidigt på kvällen, helt klart ett annat drag när både tapas och puben låg här.




Vinbaren hade öppet, men var inte så välbesökt.




Bistroteket som serverar alla havets läckerheter, måste verkligen testa denna restaurang en dag. Men jag har märkt att den är långtifrån lika populär som grillen (där det under vissa tider var kö för att få bord).




Nästa morgon i Åbo tömdes båten på passagerare, innan en stor ström med dagskryssare kom ombord.


Den "roliga" arkaden.... Här får man nog säga att de har lyckas göra den lite mer gemytlig på Isabelle.


No name som serverar avsmakningsmenyer är ett annat måste för mig att prova.


Under liggetiden i Åbo var vi ensamma i buffén, men vi fick ändå inte sätta oss var vi ville, för allt var reserverat för de dagskryssare som skulle komma ombord.




Lugnt i skärgården, taget från det bästa stället ombord på Gabriella, däcket under bryggan.






Finnclipper kommer snart bli ersatt av Finnswan (ex. Nordlink) som kommer bidra till en stor kapacitetsökning för rutten mellan Kapellskär och Nådendal.


Galaxy ersätter för tillfället Baltic Princess som är på ett längre varvsbesök i Polen. Under denna tid går hon in till Långnäs istället för Mariehamn.


Kobba Klintar


Viking Grace på ingående från Stockholm med två andra vänner ombord som skulle möta upp mig.


Antalet dagskryssare som skulle tillbaka till Åbo var riktigt många så det tog ett tag att få ombord alla på Grace. Lugnare var det med dagskryssare som skulle tillbaka till Stockholm med Gabriella.


Club mar


En bra ska med at bo på däck 2 är all motion man får i trapporna. ;)


Rosella tuffar på genom ytterskärgården.






Resten av resan tillbringades i Club mar, där det var fullt drag.

Sammanfattningsvis är Gabriella en av mina favoriter bland Viking Lines färjor. Däremot fungerar hon inte riktigt lika bra som Amorella som dagbåt, främst beroende på den lilla cafeterian (dit det tidvis var långa köer) och som inte heller serverar någon varmmat. Det måste finnas ett alternativ för reguljärresenärerna att få i sig någon billigare mat utan att behöva gå till den relativt dyra grillen. Annars är Gabriella riktigt fräsch och den senaste ombyggnaden (som nu var för två år sedan) tyckte jag blev riktigt lyckad.

14
Övrig sjöfart / Horsstensleden
« skrivet: 02 februari 2018, 12:24:58  »
Jag hade för mig att vi hade en tråd om den "nya" leden, men kan inte hitta något.

I vart fall vill Värmdö kommun inrätta ett naturreservat ute vid Horssten för att kunna förhindra att leden byggs.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6870897

15
Färjor / Jonathan Swift såld
« skrivet: 30 januari 2018, 10:18:27  »
Jonathan Swift har sålt till Balearia, leverans i april. Hon kommer att ersättas av Westpac Express på irländska sjön.

http://otp.investis.com/clients/uk/icg1/rns/regulatory-story.aspx?cid=500&newsid=971844

Sidor: [1] 2 3 ... 5