Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Reseberättelser / Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 23 augusti 2018, 22:02:50  »

Den 19 juli hade jag fått nog av hettan i Stockholm och begav mig till betydligt kyligare breddgrader. Första flygningen gick till Oslo med SAS. Oslo visade sig vara lika varm temperaturmässigt som Stockholm, därför var det bara att fortsätta....


Dagens slutdestination var Longyearbyen på Svalbard. Där det var behagligare temperatur (men ändå väldigt varmt för att vara på Svalbard).


Piloterna förbereder vår Boeing 737 för landning.


Direkt vid ankomst möttes jag av frisk luft och vackra vyer.


En Volvo av äldre modell tog oss vidare till vårt hotell, en resa på drygt 15 minuter.


Coal Miners' cabins är ett av Hurtigrutens hotell i Longyearbyen. I dessa hus bodde gruvarbetarna från och med 30-talet och i flera decennier framåt.


Idag är standarden något helt annat, även om många rum saknar eget badrum. Rummen är stilfullt dekorerade med diverse detaljer från gruvorna. Boendet är bland de billigare som finns i Longyearbyen (vilket inte betyder att det är billigt, då allt kostar mycket på Svalbard, en turistfälla helt enkelt). För oss som hade bokat kryssning med Nordstjernen ingick en natt här. När vi ändå pratar om priset så gick hela 6-dagarsresan med kryssning på cirka 9000 NOK per person.


Den första middagen gav mersmak med en fantastisk renburgare.


Longyearbyen har 2100 invånare med alla möjliga olika nationaliteter. Svenskar är den tredje vanligaste nationaliteten efter förstås norrmän och kanske lite mer oväntat thailändare. 


Byn har fått sitt namn efter mannen John Munro Longyear, som startade kolbrytning här 1906. Hela byn förstördes under andra världskriget och byggdes upp igen på 50-talet.


44 personer har begravts på Svalbard fram tills 1950. Sedan dess har kropparna skickats till fastlandet, p.g.a permafrosten.


Till Longyearbyen kommer det cirka 40 kryssningsfartyg årligen. Utöver de 250 anlöpen av expeditionsfartygen. Denna dag låg AIDAluna inne och fyllde den lilla by med över 2000 turister, inte en alltför rolig upplevelse för oss andra turister där.


Själv skulle jag snart kliva på den något mindre Nordstjernen. Räknat i bruttotonnage är AIDAluna cirka 30 gånger större.


Nordstjernen byggdes vid Blohm & Voss i Hamburg 1956. Hon gick som ordinariefartyg mellan Bergen och Kirkenes fram till 1994. Därefter har hon flera gånger använts som ersättningsfartyg under både kortare och längre perioder (som när hon ersatte Finnmarken 2009-2012). Under somrarna har hon trafikerat Svalbard. Idag drivs hon av Vestland Classic Cruises och är utchartrad till Hurtigruten om somrarna för kryssningar runt Svalbard.


Än idag är en kolgruva i drift utanför Longyearbyen. En tredjedel av kolet som bryts används lokalt, medan resten exporteras utomlands för att bl.a. användas i bilindustrin. 


Innan vi fick stiga ombord på Nordstjernen hade vi en tretimmarssightseeing runt Longyearbyen, där vi besökte muséet och camp Barentz och fick njuta av några smaskiga våfflor med mesost. Svalbard har även en egen renart den lilla Svalbardsrenen.


Incheckningen på Nordstjernen var allt annat än organiserat. Tre fulla turistbussar kom samtidigt. Väskan lämnades på kaj (utan någon som helst märkning) och därefter blev det en lång väntetid i kön för att checka in hos två kvinnor som satt i den trånga aulan. Kunde vi inte bara ha kunnat checka in allt på hotellet... Det är ju ändå samma bolag.... Till råga på allt var det en stor grupp med kinesiska gymnasieungdomar ombord, vilket inte förbättrade situationen. Totalt var vi 110 passagerare ombord, 35 i besättningen (flest thailändare och östeuropéer, antalet norrmän i besättningen gick att räkna på en hand).


Kryssningen varade som sagt i fyra nätter, med två landstigningar per dag. Vår rutt gick längs den nordvästradelen av ögruppen. 


Försalongen är väldigt gemytlig med behagliga färger. Tyvärr ockuperade skolgruppen denna, så om man önskade lugn och ro var detta inte rätt ställe att sitta. 




Denna skulle passa bra ovanför min soffa också.




Väskorna hämtades av vardera passagerare på promenaddäck och man själv tvungen att släpa den till hytten. En besättningsman hjälpte till att visa hytten, men jag hittade dit innan han hann fundera åt vilket håll vi skulle gå. ;)   


Jag och mitt resesällskap bodde i en D4, vilket betyder att den saknade badrum. Men det gick hur bra som helst med duschen i dörren bredvid vår och toaletten fyra dörrar bort. Denna är också en av de största hytterna ombord på 12 kvadratmeter. Hytten i sig dög utmärkt för fyra nätter, bara det faktum att den har två koögon! Jag sov i en av de övre sängarna och som ni ser så är det en fin kant i taket, så den slog jag såklart i varje gång jag la mig. Lika bra det fullt ös medvetslös. ;) Men jag har tipsat om att de kan sätta upp ett skydd för kanten, så att framtida passagerare inte behöver drabbas av huvudvärk under hela resan.


Ombord finns en liten mysig bar.


I aktersalongen var det oftast genomgångar och föreläsningar.




Säkerhetsgenomgången var ju såklart tvungen att äga rum precis vid avgång, dessutom på hela 5 språk (engelska, norska, tyska, franska och kinesiska)!


Däck C


Receptionen var till större del av resan obemannad, ifall man hade några ärenden fick man ta det i caféet/baren.


Förliga trapphuset med vackra trädetaljer.


Den f.d. cafeterian används nu som restaurang för att kunna ta emot alla passagerare under en sittning.


I cafeterian finns också en liten shop med ett par souvenirer.


Ett minne ifrån trafiken längs norska kusten.


Vi har lagt ut i Svalbards största fjord, Isfjorden. Där vi skulle segla i tre timmar till vår nästa destination, Barentsburg.


Den första middagen var i form av buffé, följande middagar var trerätters. Maten var generellt bra med många skandinaviska inslag, samt en stor variation av kalla och varma rätter. (Mer om maten kommer att komma i följande delar).


En interiörbild från restaurangen taget vid ett senare tillfälle.


Buffédelen var inte direkt dimensionerad för 110 hungriga gäster på en gång.


Strax innan klockan 20 närmade vi oss resans första hamn Barentsburg, jordens paradis eller inte.


Vi la till i hamnen som serverar alla typer av fartyg, allt från expeditionsfartyg till containerfartyg och bulkfartyg (för kolet).


Om det inte finns några scanner tillgängliga, får man bocka av alla passagerare för hand, vilket tog lång tid. Tjejen i besättningen hade ett fantastiskt minne och kom ihåg både hyttnummer och namn dagen efter.


Vid varje landstigning grupperades vi i 5 olika språkgrupper, vi följde den skandinaviska. Just här i Barentsburg var det lokala guider som visade oss runt, annars var det guiderna från båten.


Ett par hundra trappsteg senare kom vi upp i den lilla ryska byn med 400 invånare. I början av 1900-talet började kolbrytningen här och byn började byggas. Det norska bolaget som drev gruvan från början köptes upp av ett nederländskt bolag 1920. Det nya bolaget fick emellertid problem med ekonomin och såldes vidare till det statliga sovjetiska bolaget Arktikugol 1932. Byn ockuperades av tyskarna under andra världskriget, men efter kriget kom ryssarna tillbaka och driver gruvan än idag. De som bor här nu flygs in med charterplan från Ryssland och Ukraina och jobbar sedan på 3- eller 6-månadskontrakt.


Till vänster har den ryska staten byggt ett imponerande kulturhus, med en teater som rymmer mer än antalet invånare. De har även en simhall. Mycket bättre service än vad jag har som bor i ett samhälle med drygt 20 000 invånare.


Sovjetisk lastbil, på något sätt känns det rätt så olustigt att de håller på med denna smutsiga brytning i ett så känsligt landskap.


Sovjetisk propaganda var inte det första jag väntade mig få se på Svalbard.


Byns ortodoxa kyrka.


Lokalbefolkningen bjöd in oss till en rysk folkshow. Även om vi inte förstod många ord, var det kul att få se hur de lyckades behålla glädjen i denna, i mitt tycke, deprimerande miljö.


Två timmar var nog alldeles lagom i denna bosättning, inget ställe jag kommer att åka på en veckas semester till. ;)


Tack Barentsburg för ett intressant besök. Vi satte kurs norrut mot isbjörnens rike.


Under kvällen började vågorna kännas och jag rullade gott runt i sängen, medan stolarna flög i hytten. Märkligt att de inte har satt fast stolarna. Det är ju inte direkt första gången som detta fartyg är ute och gungar.


Vi avslutar denna del med en bild från vår hyttkorridor på däck B, där merparten av hytterna ligger.


Fortsättning följer....
/Kim Viktor


2
Lastfartyg / Color Line öppnar ny godslinje
« skrivet: 13 juli 2018, 15:54:00  »
Color Line har köpt Finncarrier som kommer att sättas in på Oslo-Kiel i januari 2019.

https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.99199.1531481407!/PM%20Color%20Line%20Fraktskip%201.pdf

3
Reseberättelser / Danskebåten
« skrivet: 09 juli 2018, 22:46:16  »

Efter att ha åkt de flesta Stenafärjor i Sverige var det i mitten av juni dags för att testa ett av rederiets få kvarvarande kryssningsfärjor. Resan till Oslo från Stockholm gick smidigt med X2000, med endast en smärre försening. Jag hde gott sällskap under resan av båtologen Niklas Fridéen.   


Vi anlände till Oslo lagom till Navigator of the Seas avgång. Fartyget tillhör Royal Caribbeans fartygsklass Voyager och är nu under sommaren stationerad i Southampton.


Solskenet försvann hastigt och mörka moln började täcka himlen.


Efter en rekorderlig regnskur kom Stena Saga in med solen. Med på båten var också en av Stena Sagas mest hängivna entusiater, Haakon som driver gruppen Stena Sagas venner på Facebook. Det blev en kort, men trevlig pratstund med honom utanför terminalen. Ombord på Stena Saga spelas tv-serien danskebåten därav målningen på skrovet.   


Stena Saga har sin hemmahamn i Stockholm, då hon ägs av Stena fastigheter.


Denna gång blev det en insideshytt. Hytten var fräschare än på många Östersjöfärjor, men inget utöver det vanliga. 


Klockan 19.30 lämnade vi Oslo och operahuset bakom oss.


Högst upp i fartyget ligger discot, namnet Havana Club.


Under denna 36-timmarskryssning var discot stängt, men kan tänka mig att det är bra drag här på helger.


Ingången till spaanläggningen, mer om den senare.


Den luftiga receptionsaulan på däck 4.


Middagen intogs i Steak house. Mig veterligen den enda i Stenas flotta? Till förrätt bjöds det på carpaccio. En stor eloge till de danska servitören Kaj som verkligen bjöd på sig själv. Vilket generellt sätt gällde alla i besättningen, som alla gör sitt yttersta för gästernas trivsel.


Steak house är en del av Metropolitian där det serveras traditionell skandinavisk a l carte. Bilderna är från ett senare tillfälle




C-view nattklubb på däck 7. Ett av de utrymen ombord som tidigare hade fantastisk utsikt. Nu har man placerat scenen mitt framför det stora panoramafönstret, vilket är oerhört trist.


Utformningen av nattklubben gör det också svårt att se scenen från många delar av lokalen.




Så har vi kommit till mynningen av Oslofjorden.




Trapphusen ombord är rätt så lustiga där man får gå 360 grader runt "julgranen" för att komma upp till nästa däck. Tack och lov gick de inte vidare med detta koncept på senare färjor. 


Svenska Chiquita bjöd upp till dans. Eftersom det var en söndag var det inte så mycket mer som hände underhållningsmässigt.


Frukost i bufférestaurangen Taste, där panoramafönstret är kvar.


Inloppet till Frederikshavn sett från restaurangen.


Frukosten har exakt samma utbud som på andra Stenafärjor och kostar runt 140 NOK, inte mycket mer än på Kielfärjan, men betydligt dyrare än på Polenfärjan.






Jag är inte riktigt förtjust i Stenas utformning av självbetjäntningsdelen. Det är inget flöde åt något håll utan folk springer kors och tvärs. 


Bildäcket tömdes fort på personbilar, husbilar och trailers.


Som fartygsnörd blev jag sugen att hoppa ner och hämta upp denna GA. ;)


Från Frederikshavn tog vi dieseltåget ut till Skagen. Skönt att slippa de nedrivna kontaktledningarna. ;)


För en shipspotter som mig är Skagen rena paradiset.


Skagen är en pittoresk stad med mestadels gula hus, som har ett invånarantal på strax över 8000.


Skagen har haft många fyrar genom åren. Den första var en vippfyr som togs i bruk 1626. Skagen fyr däremot är byggd 1858.


Tillbaka i Frederikshavn skulle Stena Saga byta kaj för att ge plats till Stena Gothica.


Stena Gothica som snart byts ut mot nyinköpta Hammerodde.


Margrete Læsø är en av två färjor som trafikerar Læsø. En överfart som tar 90 minuter enkel.


Ombord på Stena Saga igen, Riva bar på däck 8.


Där det var fullt dekorerat för fotbolls-VM.




Vi hade tänkt att inta vår middag i Café Saga, men det höll stängt för renovering. Istället serverades ett ytterst begränsat utbud i C-view. Lite märkligt att inte informera om det innan. Jag vet att C-view var stängd ett par veckor på Stena Scandinavica och det gick att läsa på Stenas hemsida flera månader innan.   


Hmm kunde man inte ha gjort taket lite snyggare? 


Stena har på sin egna reklam valt att ha med ett fartyg från en av konkurrenterna..


På systern Princess Maria (nuvarande Moby Dada) ligger caféet på detta ställe, men ingen utsikt över havet.


Originalinredning, med skyltar på holländska. För er som inte känner till fartygets historia, så började hennes karriär hos Silja Line 1981. 1988 såldes hon vidare till Stena, men sattes i trafik för Stena Line först 1991 mellan Hoek van Holland och Harwich. Efter tre år som Stena Britannica flyttades hon till Oslo, där hon har varit sedan dess och kommer troligtvis att vara en bra bit in i framtiden också.


Eftersom caféet var stängt, blev det steakhouse även denna kväll, med en mycket god oxfilé.


Mitt i hyttkorridoren syns landgången som användes när fartyget gick till Göteborg. Nu ligger hon kvar i Frederikshavn de dagar då det är besättningsbyte.


Efter middagen passade det perfekt med ett besök på spaavdelningen.


Vad mer kan man begära av livet?


Istunnan var en av höjdpunkterna i avdelningen som också bestod av två pooler, äventyrsduschar och bastu.


Denna spaavdelning måste jag säga var ett väldigt bra drag av Stena. Den fick mig t.o.m. att inse att jag är en spakille. Tillskillnad för poolavdelningar på Viking (inte Grace) och Tallink då jag helst har velat gå därifrån...


I Oslofjorden nästa morgon.




Kur med busstidtabell för terminalen i Oslo.


Kranen






Oslo i sikte med rådhuset och Akershus.


Ombyggnaden i caféet, där lekrummet skulle flyttas.


Stena Saga ankom Oslo 07.30 och alla passagerare var tvungna att lämna fartyget, då hon skulle byta kaj för att ge plats till Crown Seaways. Tack till besättningen ombord för en trevliga resa med detta fräscha och mysiga fartyg.


Köpenhamnsbåten Crown Seaways på ingående.


Från Kiel kom Color Magic.


En gammal Göteborgare som nu har fått namnet Nobel.


Tågrean hem gick inte riktigt like smidigt. Ett träd hade fallit över ledningarna och vi blev stående i Charlottenberg i fyra timmar. Jag hade dock ingen tid att passa och var nöjd med att SJ bjöd på pizza på den lokala pizzerian.

Även denna gång är det en liten bonus i form av en film redigerad av bästa kevpa.
https://youtu.be/2XCCWUN0Q8c

/Kim Viktor

4
Regler, information och hjälp / Problem med Edge
« skrivet: 06 juli 2018, 17:29:01  »
Hej, vi har fått kännedom om att en del medelemmar har problem att skriva inlägg via Microsoft edge, felsökning pågår.

5
Reseberättelser / Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 16 juni 2018, 22:19:33  »
I slutet av mars begav jag mig söderut för att uppleva våren.


Efter en behaglig resa med X2000 kom jag fram till Göteborg i god tid innan Stena Scandinavicas avgång. Hur tar man sig till Tysklandsterminalen i Majnabbe om inte med Älvsnabben.


Eftersom det var söndag låg de flesta älvfärjorna och vilade vid Lindholmen.


240 meter långa Stena Scandinavica låg och väntade på mig.


Samtidigt närmade sig dimman ifrån havet.


Älvsborgsbron försvann...


Stena Jutlandica på väg mot Frederikshavn, dit jag också är på väg nu på söndag med Stena Saga.


Hytten denna resa blev en utsideshytt för en person. Hög standard generellt i hytten och framför allt mycket sköna sängar.


Klassiska Stena Danica ankommer.


Nog för att Sveriges framsida bjöd på fint väder, men inte tillräckligt fint för att öppna utebaren.


Livbåtsdäcket kändes charmigt...


Så har vi lagt ut och satt kurs mot Kiel.


Den jättestora tanker Seaways Josefa Camejo med en längd på 250 meter.


Till vänster har vi Melusine, ett roro-fartyg med trafik mellan bl.a. Göteborg och Zeebrugge.


Petunia Seaways med Nya Älvsborgsfästning i förgrunden.


Gefveskär




Vi hann ikapp dimman.


Denna kväll blev det mat i cafeterian. För 115 kr fick jag en torr schnitzel, ätbar men inte mer.




En av de snyggare Tysklandsfärjorna genom åren.


Receptionen är inte öppen dygnet runt.


Frukosten å andra sidan i bufférestaurangen Taste var av god kvalité, men lite dyrare än på Östersjöfärjorna.




Metropolitan är en kombinerad cafeteria och a la carte.






Riva bar


Den automatiska vinprovningen har tagits bort. Rutten är nog i dagsläget inte riktigt anpassat för kunder som är intresserade av detta.


I Tyskland hade gråvädret tagit över. Här syns Kielkanalen.


Hiiumaa upplagd, efter att en ny operatör (Tallins hamn) tog över trafiken till Dagö och Ösel.






Så närmade vi oss Schwedenkai.




Ett område som saknas på linjekollegan Germanica är living room.






Jag hade redan tidigare bokat tågbiljett till Flensburg.


Till Flensburg åkte jag med detta lokaltåg.


Flensburg är en gemytlig stad med en gammal stadskärna. Det var rätt så lugnt i staden här på vårkanten, jag antar att det är mer liv om sommaren.


Resans huvudmål var att få se Irish Ferries nybygge WB Yeats.


Fartyget var från början tänkt att levereras i juli och då sättas in mellan Irland-Frankrike. Byggnadsprocessen har dock blivit försenad och hon har fått ställa in hela sommarsäsongen. Nu är det tänkt att hon i september ska gå in i trafik mellan Dublin-Holyhead.


Tillbaka i Kiel. Jag hade vid detta lag tröttnat på regnet och gick direkt ombord igen.


Förra året firade linjen mellan Göteborg och Kiel 50 år. Rutten har minst sagt haft en imponerande utveckling, även om linjen idag fokuserar främst på frakt.








I fören på däck 8 ligger bufférestaurangen Taste som ser likadan ut som på de flesta Stenafärjor.






Bredvid restaurangen finns C-view, där alla underhållning sker, alltså bingo, frågesport och lite sång.








Denna kväll blev det en trerätters, jämfört med maten kvällen innan, var detta rena himmelriket. En riktigt fin oxfilé och mycket trevlig servicepersonal.




En smärre chock fick jag följande morgon av att se en snöklädd skärgård.




DFDS har beställt fem nya roro-fartyg från Kina, de kommer att ha en kapacitet på hela 6700 lastmeter. Samtliga fartyg är tänkta att sättas in på Nordsjön.


Nej detta är inte ett fartyg som transporterar nötkreatur inom Europa. ;)


En f.d. Stockholmfärja som nyligen har köpts av Styrsöbolaget.


Fröja på väg mot Brännö på sin morgontur från Stenpiren.




Stena Gothica har inte så lång tid kvar i Göteborg. I höst ersätts hon av nuvarande Hammerodde. Gothica kommer då att flyttas för trafik mellan Tyskland och Lettland.

Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig resa med Stena Scandinavica. Stena Line erbjuder en bra produkt och detta är min favoritlinje från Sverige till Tyskland. Som passagerare får man inte ha höga förväntningar på själva fartyget, men om man endast vill ha en bekväm sjöresa med sköna hytter och bra mat är detta ett bra val.

En liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/NWzlG9Mh8Lg


6
Kryssningsfartyg / Royal Caribbean köper Silversea
« skrivet: 14 juni 2018, 13:15:23  »
Lite trist att ännu ett rederi köps upp av någon av bjässarna.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/19207-royal-caribbean-buys-silversea.html

7
Reseberättelser / Till Riga i rysskyla
« skrivet: 09 juni 2018, 13:33:26  »
I denna värmebölja, vad passar bättre än reportage från den gångna vintern? Resan gjordes helt spontant i början av mars (bokade någon dag innan) då jag såg att det skulle bli ner mot -20 dagtid i Riga, en sådan möjlighet vill man ju inte missa. ;)

Jag har tidigare visat inredningsbilder, så denna gång fokuserar jag på andra fartyg och miljöer. Inredningsbilderna hittar ni här: https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/


När jag kom till Värtahamnen på plats och de tyckte det var en aningen märkligt att en ung kille åkte till Riga med endast ryggsäck. Men jag behöver ju inte ta med mig hela mitt bohag bara för att jag är borta i två dygn. ;)


I Stockholm var det betydligt mildare än vad som komma skall, endast runt 14 grader kallt.


Silja Serenade la ut på sin "kvart-i-femma" till Helsingfors.




Baltic Queen lastade för att snart sätta kurs mot Tallinn.




Det syns inte på bilden men vinden var väldigt kraftig med kulingstyrka i byarna även inne i stan. Därför kom också alla utedäck att stängas kort efter att denna bild togs.


Nästa morgon i Rigabukten med vacker sjörök.


Termometern visade på -21.... Trots att jag var påpälsad uppehöll jag mig inte på utedäck under några längre perioder åt gången.


Här hade isen precis lagt sig då stora delar av januari och februari hade varit relativt milda.


Bulkfartygen Brigga och Frigga låg upplagda i inloppet till Riga.




Ionic Rizona lastade kol, tro det eller ej men fartyget är byggt så nyligen som 2015.


Den danska tankern Selandia Swan såg en aningen köldslagen ut.


Isbrytarna hade vid denna tidpunkt inte börjat operera men de skulle komma till användning de kommande veckorna.


Rigas skyskrapor i sikte.




Containerhanteringen är endast en liten del av hamnen verksamhet. Av all frakt som passerade hamnen var endast 13,4% containrar, jämfört med kolet som var 40,3%.


Även Wes Amelie hade fått känna av kylan.


Rosali lastades med kol vilket syntes tydligt.






Romantika fick bryta tunn is den sista biten in till terminalen.


Trots rätt så hårt väder under överfarten var vi i tid till Riga. Nu har förstås inte den här linjen en direkt tuff tidtabell längre, med en enkelresa som tar 17-18 timmar. 


Snön hade inte kommit i några större mängder. P.g.a. kylan besökte jag många fler souvenirbutiker än vad jag brukar denna dag. ;)




Riga har 10 olika spårvägslinjer. På bilden syns en av de äldre vagnarna, modell Tatra.


Slottet och gamla staden.


Romantika väntade på att jag skulle komma ombord igen och vid det här laget längtade jag till värmen.


Tur att jag inte hade bokat en utsideshytt hade ändå inte sett mycket.


Solen på väg ner över Daugava (floden).


Hmm vet inte om jag känner för att bada i denna flod, inte ens på sommaren.... Mörkret kom snabbt och det blev inte så många fler bilder tagna.


Nästa morgon passerade vid ett Sandhamn i vinterskrud strax efter 7.


Skärgården om vintern är en underbar upplevelse, totalt tyst, ren livsnjutning att glida igenom.




Tyska tankerfartyget Seabass.


Viking Grace utan rotorsegel.




Linea på Tynningöleden.


Avslutningsvis en bild på Solöga, lokalbåt i Vaxholmsområdet.

Tack för titten, om ni vill får ni gärna ta en titt på denna film från denna resa som är redigerad av kevpa.

https://youtu.be/XfYS5nU5_Uw


Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor



8
Kryssningsfartyg / 60-talist till skrot
« skrivet: 25 maj 2018, 10:51:44  »
Aegean Queen (ex. Starward, Bolero, Orient Queen, Louis Aura) rapporteras ha sålts till skrot och kommer snart att bege sig mot Alang.


9
Färjor / Unity Line nybygge
« skrivet: 18 maj 2018, 17:52:54  »
Unity Line planerar för upp till fyra nybyggda LNG-färjor kommande år. 

https://m.youtube.com/watch?v=qDYfnBMhoZc

10
Kryssningsfartyg / Utsläppsfri trafik i norska fjordar
« skrivet: 17 maj 2018, 13:59:33  »
Stortinget röstade för ett par veckor sedan genom en motion där de kryssningsfartyg och färjor som besöker världsarvsfjordarna (Geirangerfjorden och Nærøyfjorden) ska vara helt utsläppsfria senast 2026.

Redan i år har det börjat införas begränsningar för hur många kryssningsfartyg som får besöka Geiranger samtidigt.

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/historisk-vedtak-om-utslippsfrie-fjorder

11
Kryssningsfartyg / Besök ombord på MSC Preziosa
« skrivet: 16 maj 2018, 20:27:24  »
Förra veckan bjöd MSC Cruises in sina trogna gäster (eller rättare sagt facebookföljare) till en visning på MSC Preziosa, som gör sin första säsong i Östersjön.


MSC Preziosa hade tidigare under morgonen kommit till Frihamnen. Det var första gången hon kom hela vägen till Stockholm. Hon skulle ha anlöpt huvudstaden även den 1 maj, men eftersom det inte får blåsa mer än 8 m/s när hon ska ta lots vid Tjärven, så fick de denna dag istället gå till Nynäshamn.


Besöket började med en presentation av MSC Cruises i Safari lounge. På denna bild råkade även de två trevliga killarna som driver fartygspodden komma med.


Safari lounge


MSC är duktiga med interiören, med många färger och mönster, utan att det blir för mycket.


Det var endast hytt som var obebodd denna resa, en balkonghytt. Rymlig hytt med bra planering och lagom mycket/starka färger. Här skulle jag utan tvekan kunna tänka mig spendera en vecka eller två.




På väg in till Aurea Spa.


Spabar och lite försäljning av träningskläder e.t.c.


Ett av massagerummen, synd att jag inte kunde stanna längre. ;)


Även om man är på kryssning är det viktigt att träna, frågan är bara när man ska ha tid att göra det...


Ombord finns det tre stycken poolområden varav ett är skjutbart glastak. Trots att det var närmare 25 grader så var taket stängt, sydeuropéerna är nog en aningen mer kräsna när det gäller värmen.




Huvudpoolen, aqua park.


Ser väl ut som på de flesta kryssningsfartygen, inget anmärkningsvärt.


Stiliga trapphus.


Det är just såna här konstdetaljer som ger en lyxigare känsla.


La Locanda, en italiensk båt måste såklart ha en pizzeria. Eftersom detta är en specialrestaurang tillkommer ett pris på cirka 7 Euro för pizza med dricka. De serverar även en del Tapas som ingår i kryssningspriset.   




Italienska kedjan Eataly har öppnat restaurang på de nyaste MSC-fartygen. Här har de både gourmetrestaurang, pizza och steakhouse. Detta är en specialrestaurang med a l carte. Priset för en huvudrätt ligger på runt 15-25 Euro.


I atriumet har de inte sparat in, glashissar och trappor där varje steg kostade flera tusen Euro.


Green Sax Jazz bar, bara namnet får en att gå i gång. ;)




El Dorado Piano Bar


Trappan ner till casinot.


Casinot var verkligen enormt, det största som jag har sett på ett europeiskt kryssningsfartyg? Helt klart i klass med de amerikanska kryssningsfartygen.
 

Platinum Theatre är också väldigt stort och spänner över tre däck. En klar fördel med de mindre kryssningsfartygen är att det oftast är servering även i showloungerna. Här däremot är det logistiskt omöjligt.




Medelhavskänsla i Phoenician Plaza.


Åter i det häftiga atriumet, ger helt klart en wow-känsla.


Visningen avslutades med en lunch i en av de två huvudrestaurangerna, Golden Lobster. Restaurangen sträcker sig över 2 däck och har plats för över 1000 personen i en sittning.


Det fanns både buffé och a la carte med samma rätter. Eftersom jag var hungrig tog jag buffé och det smakade bra, men inget över förväntan.

Jag ska passa på att tacka MSC för visningen. Detta var det största kryssningsfartyget jag någonsin har varit på. Även om det är ett imponerade fartyg med snygg inredning, så måste jag erkänna att det skrämmer mig lite att vara ombord med 4000 andra passagerare. Rent generellt kan jag säga att närheten till havet saknas i många av de allmänna utrymmena, som känns instängda. Sedan har man heller ingen möjlighet att få vy föröver om man inte bor i svit och har tillgång till den speciella avdelningen yacht club. Däremot lockar det med att dra i väg på en kryssning med MSC, helst något av fartygen i Musica-klassen som känns lite mer intima.

/Kim Viktor

12
Färjor / Finnclipper lämnar snart Östersjön
« skrivet: 01 maj 2018, 21:33:13  »
Denna vecka är den sista för Finnclipper i trafik mellan Kapellskär och Nådendal. Nästa vecka ersätts hon av Finnswan (som kommer gå in på kvällsavgången från Kapellskär). Jag tog några bilder på hennes avgång från Kapellskär igår.









En kortare film finns att se på: https://sjofartsbloggarna.com/2018/05/01/kapellskar-2/


13
Färjor / Böter till Color Line för svavelutsläpp
« skrivet: 14 mars 2018, 12:31:44  »
Color Line har fått böter på 600 000 kr för att ha brutit mot svavelreglerna. Det är Color Magic som anmälts bryta mot reglerna vid mätning vid Stora Bältbron.

https://sysla.no/maritim/rekordstor-bot-til-color-line/

14
Färjor / Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 09 mars 2018, 21:45:26  »
Hej!
Jag har gjort en liten jämförelse mellan Victoria I och Romantika. Två av mina favoriter bland Tallinks fartyg. :)

https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/

15
Färjor / DFDS nybyggen
« skrivet: 12 februari 2018, 15:13:29  »
Spännande dag detta. ;) DFDS har beställt två ropax-färjor från Kina avsedda till Östersjötrafiken. Kapaciteten blir 4500 längdmeter och 600 passagerare.

https://globenewswire.com/news-release/2018/02/12/1339077/0/en/BALTIC-ROUTES-TO-BE-STRENGTHENED-BY-INVESTMENT-IN-TWO-NEW-SHIPS.html

Sidor: [1] 2 3 ... 6