SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #45 skrivet: 10 augusti 2017, 00:29:11 »
Caledonia dödade ju inte konceptet med maskindrivna passagerarfartyg på Öresund trots att hon inte stod Elephanten efter ifråga om finesser...;)

Så jag tycker väl inte att man kan dra några slutsatser om en färjelinjes överlevnadsförmåga baserat på detta flytetyg. I.s.f måste jag påpeka att RG 1 en gång i tiden användes som slagträ i debatten på gamla Landgången som ett "bevis" för att Kvarkentrafiken nu gått in i sitt "naturliga" tillstånd och att alla idéer om "bättre färjor" var totalt stendöda.

Nu har dock Wasa Line visat att det går att styra upp det hela genom att byta upp sig på färjefronten. Limhamn-Dragör skulle kunna genomgå något liknande med en liten färja för runt 300 passagerare och storlek runt Sundsbussen. Man kanske t.o.m skulle kunna leka med tanken på att hyra in något à la Opal/Szmaragd som alternativ - något i den stilen skulle också fungera.

Med tanke på den utmärkta driftsekonomin hos t.ex Pernille (som får betraktas som en optimal fartygstyp för dessa smålinjer) vågar jag påstå att det inte är några problem att få en OK beläggning ombord.

Dock gäller det att man kör en OPS-lösning initialt och ordnar lokal marknadsföring samt acceptabla terminallösningar för båten så det är enkelt att ta sig till den.

Jag vågar också påstå att vilken linje som helst kan avvecklas på nolltid genom att byta till en mindre lämplig färja (att skaffa två stycken trålare och sätta in Helsingborg-Snekkersten i syfte att återuppliva den linjen vore t.ex väldigt misslyckat).

Rent generellt tror jag inte att folk blir speciellt imponerade om man visar en trålare och förklarar att detta är den nya "färjan". Jag vågar nog påstå att det skulle vara mer framgångsrikt att bygga replikor av "Kommendörkapten", "Polhem" och "Amiral von Platen" (systrar till Erik Nordevall/II) och sätta in. De är ju mer passagerarvänliga än Elephanten.;)

För mig är en "fiskebåt" endast marginellt bättre att åka ut på sundet med som "färja" betraktat än en eka jag ror själv.;)

Amen!
Håller med helt och hållet.
Idén är för bra för att dö med Elephanten. Rätt färja och upplägg till nästa sommar och vi är på rätt köl igen.
*
« Svar #46 skrivet: 10 augusti 2017, 15:03:33 »
Enda hotet mot linjen är att folk gärna tänker i symptom (t.ex låg beläggning) utan att fundera på orsaken (t.ex helt olämpligt tonnage). Detta bevisade trådarna om Kvarkentrafiken mycket bra eftersom varje form av ifrågasättande av RG 1 bemöttes med ganska rejält mothugg (det fanns ju ingen som helst möjlighet att en bättre färja skulle kunna fungera).

« Svar #47 skrivet: 10 augusti 2017, 19:03:34 »
Sundbussarna fra H.H. har engang søgt ind i Limhamn for at sejle til Dragör, det 10 - 12 år siden, men fik nej da de skulle bygge huse i Limhamn.
*
« Svar #48 skrivet: 10 augusti 2017, 19:10:00 »
Citera
Sundbussarna fra H.H. har engang søgt ind i Limhamn for at sejle til Dragör, det 10 - 12 år siden, men fik nej da de skulle bygge huse i Limhamn.

Intressant, har jag som limhamnsbo aldrig hört talas om. Måste väl ha varit i tiden när man byggt de stora Sunsbussarna i Helsingborg och hade de gamla över? Men det är riktigt att man byggt vid det gamla läget,så det hade inte fungerat, men hade man varit mer påtridig hade det säkert varit ett genomförbart projekt.
/ Marre
*
« Svar #49 skrivet: 10 augusti 2017, 19:20:08 »
Ja, det går ju inte att beskylla vare sig Malmö Stad eller Dragør Kommune för att ha varit positivt inställda till färjorna. Den sistnämnda staden hade ju en borgmästare som var extremt fientlig till att det gick färjor dit - det var ju nästan som att detta var ett ofantligt störningsmoment. Lite annan attityd mot Helsingborg/Helsingør.;)

Jag minns ju drömmar om bostadsbyggande och olika anti-färjeinlägg på den tiden trafiken pågick för fullt och inget nedläggningsbeslut fattats. Därefter verkar det som att blotta tanken på färjor uppfattas som ytterst skrämmande då det (fy så hemskt!) kan störa de arma invånarna som flyttat in vid hamnen.

Å andra sidan lever vi ju i den egocentriska tiden med oerhörda mängder Entitlement som innebär att JAG som kräver FULLSTÄNDIG TYSTNAD skall ha "rätt" att få det ÄVEN om jag just skaffat bostad bredvid en färjeterminal, flygplats eller järnvägsstation. Naturligtvis är det DESSA verksamheter som MÅSTE maka på sig p.g.a MIG!

Till dessa personer säger jag bara detta: Varje gång det gnälls på "buller" är det dags att lågsniffa över era bostäder med en de Havilland Comet 1 (fyra stycken turbojetmotorer av typ Ghost), ett antal stora diesellok och någon färja med rejält maskinljud.

Personligen skaffar jag bostad mitt inne i skogen (och då menar jag bokstavligen och ser till att ingenting annat finns inom några km radie) om jag prompt skall ha "tystnad" och anser varje form av "buller" vara oacceptabelt (det finns ju folk som ringer och klagar om t.ex ett flygplan av något skäl inte använder noise abatement procedure).

*
« Svar #50 skrivet: 10 augusti 2017, 19:23:55 »
Citera

Intressant, har jag som limhamnsbo aldrig hört talas om. Måste väl ha varit i tiden när man byggt de stora Sunsbussarna i Helsingborg och hade de gamla över? Men det är riktigt att man byggt vid det gamla läget,så det hade inte fungerat, men hade man varit mer påtridig hade det säkert varit ett genomförbart projekt.
/ Marre

Jag har också något minne av att det diskuterats Sundsbusstrafik. Tiden stämmer ganska väl med att det som blev Simara/Siluna ACE hade beställts (dessa två skulle ju ha levererats sent 2004 enligt planering).

Dock var ju färjemotståndet ytterst starkt på den tiden, man hade ju precis blivit av med de där irriterande sakerna så det var ju inte direkt ett fall av "jaså, starta en färjelinje? Men så trevligt, vi skall dra vårt strå till stacken!"

Det är ju inte så attraktivt att dra igång trafik när man som redare får höra att verksamheten är "oönskad" och "inte passar in i vårt nya koncept" etc.

*
« Svar #51 skrivet: 10 augusti 2017, 20:32:11 »
Citera
Ja, det går ju inte att beskylla vare sig Malmö Stad eller Dragør Kommune för att ha varit positivt inställda till färjorna. Den sistnämnda staden hade ju en borgmästare som var extremt fientlig till att det gick färjor dit - det var ju nästan som att detta var ett ofantligt störningsmoment.

Jag tror detta var värst kring 1980 då det var tal om att flytta Dragörfärjorna till Malmö-Tuborg.
Malmö-Tuborg blev det, men det var Landskronafärjorna som flyttades dit i stället, vilket visade sig vara en riktig felsatsning som ersättning för De Strora båtarna, och injen upphörde ganska snabbt.
I stället fick L-D ett litet uppsving och färjorna byggdes om för det ökande antalet passagerare.
/Marre
« Svar #52 skrivet: 11 augusti 2017, 20:51:41 »
Citera

/ Marre
Marre - Det var kort tid efter Hamlet och Scania indstilles Sundbussarna forespurgte Limhamn hamn. Det har nok været i 1999 ell. år 2000. Limhamn oplyste at der skulle bygges boliger och der skulle være Marina Till sejlbåde och motorbåde och Limhamn var ikke interesseret. Det har været tidl. ejere af Sundbussarna før Ace Link.
*
« Svar #53 skrivet: 11 augusti 2017, 22:59:02 »
OK, tack för infon.

På de gamla biluppställningsplatserna till färjan finns det mycket riktigt bostäder nu och även större delen av ön utanför hamnen i Limhamn är nu bebyggd med bostäder. Det är många verksamheter som får ge vika för bostäder även idag.
Senast igår läste jag i Sydsvenskan om en medincinföretag i Limhamn som inte får expandera för att grannfastigheterna är reserverade för bostäder och grannarna störs av buller från nuvarande ventilation.
/ Marre
« Svar #54 skrivet: 13 augusti 2017, 16:52:56 »
Eftersom tråden hamnade en bit ifrån det ursprungliga ämnet, har den delats upp i två. Ni kan finna de senaste inläggen här:

http://www.landgangen.se/index.php?topic=416.0