*
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #15 skrivet: 03 juni 2017, 06:47:21 »
Gamla Gillöga sejlede under navnet Pendula for Linjebuss i 60tallet på ruten Helsingborg-Sletten-Ven og som afløser på Helsingborg-Helsingör. Det var dengang. Siden er reglerne for fartyg i international passagerertrafik (ochså Öresund) er blevet skærpet bl.a. krav til redningsflåder og -både. Jeg tror ikke Pendula (elller lign typ) ville blive godkendt til sejlads i international farvand i dag.

Pendula var nummer 2 på HH-Linjen,
För LB.

Som ägde henne 1958 -1975.

Se länk:

http://www.faktaomfartyg.se/gilloga_1951.htm
*
« Svar #16 skrivet: 05 juni 2017, 12:04:05 »
Några dagsfärska bilder på det senaste tillskottet i Öresundstrafiken, Elephanten, den nya båten mellan Limhamn och Dragör som tar ungefär lika många passagerare som de första riktiga färjorna på linjen tog personbilar.
Trots helg i Danmark och klämdag i Sverige var det bara ett 10-tal passagerare på morgonturen från Dragör och ungefär lika många med vändande båt från Limhamn, de flesta medförande cyklar.

/ Marre
« Svar #17 skrivet: 05 juni 2017, 13:12:21 »
Det tar ju tid att etablera in en linje, väldigt få känner ju ens till att möjligheten finns. Kanske är det därav bra att initialt nyttja något litet att trafikera med. Men det är klart att priset är i tuffaste laget.
Fredrik Ahlman
« Svar #18 skrivet: 05 juni 2017, 16:24:15 »
Enligt "rederiets" facebooksida så får man för tillfället ta max 12 passagerare.
« Svar #19 skrivet: 05 juni 2017, 17:58:28 »
Enligt "rederiets" facebooksida så får man för tillfället ta max 12 passagerare.
Kan ju foerklara hvarfoer det inte aer fler ombord! ;)
« Svar #20 skrivet: 05 juni 2017, 19:07:57 »
Jaja de har inte alla papper klara.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #21 skrivet: 06 juni 2017, 10:50:16 »
Jag kommer osökt att tänka på Caledonia 1819 när jag ser henne. Alltså det första maskindrivna fartyget på Öresund.

http://www.fotevikensmuseum.se/skane/s6/s6.htm

Jag hade t.o.m gärna seglat med just Caledonia av historiska skäl men Elephanten lyckas helt enkelt inte locka mig. Det går helt enkelt inte att komma ifrån att något lämpligare behövs på rutten eftersom Dragör visserligen är trevligt men att åka "fiskebåt" dit till dubbla priset mot tåget blir inte mer lockande när man ser bilderna som annars är trevliga, tack för dem.

Jag skulle t.o.m vilja hävda att man inte riktigt kan dra några slutsatser om linjens överlevnadsförmåga baserat på denna farkost. Först när en lämplig båt à la Sundsbuss har provats går det att dra bra slutsatser.

*
« Svar #22 skrivet: 08 juli 2017, 16:20:57 »
Den nya Dragörbåten får endast tillstånd att medföra 12 passagerare per tur har Transportstyrelsen bestämt.
Orsaken är bristande säkerhet.
Med bara 12 personer är det omöjligt att få lönsamhet på trafiken och rederiet har därför beslutat att ställa in trafiken.
Men från den 27 juli ska trafiken återupptas under hamnfesten i Limhamn.
Vågar vi sätta en peng på att trafiken med Elephanten upphör helt efter det?

Källa: Sydsvenskan

/ Marre
« Svar #23 skrivet: 08 juli 2017, 16:59:42 »
Jag jag vidhåller nog att en sundsbuss hade varit det mest lämpade alternativet dvs om det finns ett passagerarunderlag för ett sådant fartyg. Jag tror de får lov att komma åter med ett bättre lämpat tonnage.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #24 skrivet: 08 juli 2017, 20:13:59 »

Det borde gå bra med en Waxholmsbåt.

Med bogvisir
*
« Svar #25 skrivet: 08 juli 2017, 21:43:48 »

Med bogvisir
Vem vet, Cinderella båtarna kan ju bli till salu och dom borde ju fungera bra.
http://raddacinderellanu.se/
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #26 skrivet: 08 juli 2017, 22:56:28 »

Med bogvisir
Det gick ju inte såå bra när nuvarande Cinderella II gjorde ett par säsonger här nere...
Hon har ju dansk flagg,så varför skulle(svenska)sjöfartsverket bestämma över henne?/Ulf
*
« Svar #27 skrivet: 09 juli 2017, 08:15:40 »

Med bogvisir
Det gick ju inte såå bra när nuvarande Cinderella II gjorde ett par säsonger här nere...
Hon har ju dansk flagg,så varför skulle(svenska)sjöfartsverket bestämma över henne?/Ulf
Angör Svensk hamn
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #28 skrivet: 09 juli 2017, 14:19:00 »
Det som jag kan tycka är aningen dumt att nyttja en trålare som färja är väl möjligen att det kan vara svårt för någon med funktionshinder att resa. En ordinär färja är ju betydligt bättre ur ett sådant hänseende.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #29 skrivet: 09 juli 2017, 17:56:36 »
Citera

Först en liten korrigering. Det var inte nuvarande Cinderella II som gick på Öresund några säsonger. Den Cinderella som gick Malmö-Köpenhamn går nu nere i Italien som Ischia Jet. Men Cinderellorna har bytt numrering som är svår att hålla koll på. Kolla på Fakta om Fartyg.
Första säsongen i Malmö var väl lite sisådär. Populär, men ingen större succé. När Pilen chartrade henne den andra säsongen vill jag påstå att det blev succé. Sen slutade det med en olycka. Visiret åkte upp i en hög våg och vatten strömmade in och panik utbröt. Sen vågade ingen åka mer med henna och Pilen bytte ut henne mot andra båtar.

För Limhamn-Dragör tror jag dock de är dubbelt för stora. Halva kapaciteten borde vara mer realistisk. Men tanken är trevlig.

/ Marre