*
Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« skrivet: 07 maj 2017, 16:33:46 »
Senaste budet är att den nya båten mellan Limhamn och Dragör ska starta den 1 juni.
Det ska blir 3 dubbelturer per dag med den lilla båten som har plats för 38 personer och cyklar och mest påminner om en fiskebåt.
Men prissättningen gör att många säkert tar sig en funderare innan man åker. 191:- enkel och 382:- t/r. Då får man också ta med sig cykeln.
Rederiet motiverar priserna med att det blir en alldelses speciell upplevelse.
Visst kan man hålla med om att det kan bli en speciell upplevelse. Det vet alla som åkt fiskebåt i lite blåst.

/ Marre
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2017, 16:46:26 »
Storleken på färjan har ju betydelse för priset. Likt vi tidigare dryftat i frågan vore nog någon typ av fd sundsbuss ett mer lämpligt tonnage men vad jag förstått är detta första år mer ett prov. Men visst hon har ju tidigare använts för färjeändamål så hon duger ju till. Det är ju heller inte bra om priset blir så högt att passagerare avstår att resa. En sundsbuss vore ur de flesta dimensioner ett bättre testobjekt.
Fredrik Ahlman
*
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2017, 21:24:38 »
Håller helt med att en båt typ Sundsbuss borde vara mer lämplig och det borde inte vara omöjligt att få tag på en sådan som är över från gränstrafiken Danmark-Tyskland. Men nu blir det en fiskebåt där enda utrymme inomhus är under däck och helt utan sjöutsikt.
Jämförelsepris för personbiljetterna med tåget är 99:- enkel, 178:- för tvåmansbiljett. cykelavgiften tillkommer, men i gengäld ingår lokaltrafiken i både Malmö och centrala Köpenhamn (med 10% avdraget för jojo-kort).

/ Marre
*
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2017, 13:18:55 »
Jag är rädd att priset är ett problem här. Det är en tämligen dyr fiskebåtsresa och frågan är hur många som är redo att lätta på lädret inför utsikten att korsa sundet i en dylik farkost. Även om jag gillar Dragör är jag lite tveksam till tanken på att åka dit med ett sådant flytetyg.

Trots allt är man kanske lite "skadad" av alla Öresundsfärjor man åkt med, inte minst Limhamn-Dragör och Malmö-Köpenhamn men... fiskebåt känns helt enkelt inte som det optimala. Det är inte som när Klubb Maritim åker ut på "Sundstur" för att fotografera.;)

Skall man på allvar få fart på linjen är en Sundsbuss ett måste samt en prissättning som allra minst motsvarar tåget (eller något lägre). Sedan kan man köra upsell genom att t.ex erbjuda smørrebrødsfat och liknande på samma vis som Pernille har. Är man lite gnällig kan man ju även säga lite ironiskt att från Hamlet, Ofelia och Scania har vi fått avsevärt högre priser och färjan utbytt mot... en fiskebåt.

Nästa gång kanske det blir motorbåt och därefter ena eka. Som man ror själv.;)

SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2017, 14:25:01 »
En tidl. Sundbus vil være velegnet til overfarten Limhamn-Dragør. Men, bådene er solgt. Erasmus og Magdelone sejler hvaludflugter ud fra Island og Jeppe sejler på Øresund for Spar Shipping. Den nyeste, Pernille, sejler mellem Helsingør og Helsingborg for det nye rederi Sundbusserne.
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2017, 14:29:46 »
Man kan nyttja ett liknande tonnage likt en sundsbuss, behöver inte vara ett fartyg som är just en sundsbuss. Det finns andra skärgårdsbåtar fullt möjliga som får klassas för farten.
Fredrik Ahlman
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2017, 23:09:54 »
Øresund er internationalt farvand, derfor er det så svært at finde et fartøj som enten er klasset eller kan klasses. Jeg tvivler på at ën skärgårdsbåt kan klasses. Men lad os nu håbe at sejladsen med Elephanten bliver en succes :-)
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #7 skrivet: 10 maj 2017, 09:35:34 »
Det finns ett utbud båtar lämpade. Men just storleken sundsbuss är nog optimal för rimlig prissättning, komfort och service.
Fredrik Ahlman
*
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #8 skrivet: 10 maj 2017, 14:52:13 »
Det som gör just Sundsbussen (motsvarande fartygstyp) lämplig är just kombinationen av god driftsekonomi och möjlighet att ha vettig servering i cafeteria/bar och kiosk/snabbköp vilket är bra för turandet.

Idealet vore om det hade funnits möjlighet att t.ex chartra in Jeppe för en dag och haft lite provturer för att få in synpunkter på upplägg och även mäta gångtider etc för att få fram en lämplig tidtabell.

*
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2017, 13:26:03 »
Enligt Sydsvenskan kan den nya linjen Limhamn-Dragör vara i fara. Enligt Dragörs borgmästare har Transportstyrelsen inte lämnat klartecken. Enligt Transportstyrelsen har man inte fått de uppgifter om tex tilläggsplats, biljettförsäljning mm i Limhamn och så ska tullen säga sitt också.
/ Marre
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2017, 13:50:53 »
Det har nämnts ett flertal gånger, att det rör sig om en f.d. fiskebåt, men är det korrekt?
Är inte Elephanten  ett f.d. fartyg, som har tillhört danska marinen och aldrig använts till fiske utan till helt andra uppgifter ???
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #11 skrivet: 11 maj 2017, 14:41:40 »
Øresund er internationalt farvand, derfor er det så svært at finde et fartøj som enten er klasset eller kan klasses. Jeg tvivler på at ën skärgårdsbåt kan klasses. Men lad os nu håbe at sejladsen med Elephanten bliver en succes :-)
Gamla Gillöga gick under några år i trafik mellan Sverige och Danmark. Hon var byggd för Waxholmsbolaget(?) och Stockholms skärgård.
Efter några år i trafik på Mälaren sjönk hon under bogsering utanför Sandhamn.
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2017, 10:19:47 »
Gamla Gillöga sejlede under navnet Pendula for Linjebuss i 60tallet på ruten Helsingborg-Sletten-Ven og som afløser på Helsingborg-Helsingör. Det var dengang. Siden er reglerne for fartyg i international passagerertrafik (ochså Öresund) er blevet skærpet bl.a. krav til redningsflåder og -både. Jeg tror ikke Pendula (elller lign typ) ville blive godkendt til sejlads i international farvand i dag.
SV: Dyrt med nya Dragör-"färjan"
« Svar #14 skrivet: 01 juni 2017, 19:54:14 »
Efter att ha följt detta från början så är det ju roligt att man äntligen är igång! Vi får önska dem lycka till och hoppas på en framgång under denna försökssäsong. Sjöfart i liten skala är många gånger lika intressant som den större.
Fredrik Ahlman