*
Romantika ute på fjärden Lilla Värtan
« skrivet: 13 augusti 2017, 14:11:12 »

I förmiddags ankom färjan Romantika till Stockholm och passerade då ön Libertas och fyren Libertus.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Romantika ute på fjärden Lilla Värtan
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2017, 15:01:00 »
15 år har hon hunnit bli damen. Isabelle var 13 då Romantika levererades.
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2017, 15:20:54 »
Romatika och Isabelle är mycket trevliga parhästar på Rigalinjen.
En trevlig kryssning till en trevlig stad! (gäller ju faktiskt i båda riktningarna...)
*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2017, 15:24:11 »
Fin bild! Dock så tycker jag att systern Victoria är trevligare, och åker jag till Riga så föredrar jag Isabelle.
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #4 skrivet: 13 augusti 2017, 19:42:47 »
Romantika, en udda fåge men ett riktigt trevligt fartyg ur många perspektiv. Den största "nackdelen" dock avsaknaden av Air Condition, vilket gör heta sommardagar ( nätter ) ganska otrevliga för oss som är temperatur känsliga för varmare grader. Men ombord kan man faktiskt inte alls tro att hon är så pass "gammal" som hon ändå är, så väl skött måste man ändå säga att hon är. Vem trodde att hon, av alla fartyg, skulle bli "ur modern" till så många systrar som det ändå blev? Man kanske kan kalla henne för 2000-talets pappenburgare?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2017, 19:55:21 »
en riktigt vacker bild med den mörka himlen i bakgrunden.
trevligt fartyg också för den delen min favorit om jag skall till riga /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2017, 13:33:14 »
15 år har hon hunnit bli damen. Isabelle var 13 då Romantika levererades.

15 år? Såpass alltså! Ja det är ju ändå ingen ålder på en dam :)

Romatika och Isabelle är mycket trevliga parhästar på Rigalinjen.
En trevlig kryssning till en trevlig stad! (gäller ju faktiskt i båda riktningarna...)

Riga ska jag kanske åka till då en vacker dag, vem vet, och då lär det bli med Romantika eftersom jag aldrig varit ombord henne.

Fin bild! Dock så tycker jag att systern Victoria är trevligare, och åker jag till Riga så föredrar jag Isabelle.

Tack Penny!

Är det skillnad på Romantika och Victoria I, undrar en som inte vet? På vilket sätt är den ena trevligare? :)

Romantika, en udda fåge men ett riktigt trevligt fartyg ur många perspektiv. Den största "nackdelen" dock avsaknaden av Air Condition, vilket gör heta sommardagar ( nätter ) ganska otrevliga för oss som är temperatur känsliga för varmare grader. Men ombord kan man faktiskt inte alls tro att hon är så pass "gammal" som hon ändå är, så väl skött måste man ändå säga att hon är. Vem trodde att hon, av alla fartyg, skulle bli "ur modern" till så många systrar som det ändå blev? Man kanske kan kalla henne för 2000-talets pappenburgare?

Avsaknad av AC... hmmm... det får bli ett Rigabesök på vintern då. Papenburgare? De båtarna var stilikoner på ett helt annat sätt i mitt tycke :P

en riktigt vacker bild med den mörka himlen i bakgrunden.
trevligt fartyg också för den delen min favorit om jag skall till riga /TT

Tack Tony! Ja blå himmel är sällan snyggt egentligen...
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #7 skrivet: 14 augusti 2017, 18:41:35 »
Jag personligen föredrar Romantika före Victoria I då hon har ett bättre café ombord, bättre fotografering från akterdäck och jag har överlevt utan AC ombord.
Men att kalla Romantika för "2000 talets papenburgare" är en stor skymf mot just den serien av fartyg.
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2017, 01:55:48 »
Flott bilde av Romantika, Hadde fin tur med hun til Tallinn i juli 2015 og nå 20-22. Juli til Riga.
8.November: M/S Oslofjord.

20.November: M/S Oslofjord og M/S Bohus.

9.Desember: M/S Color Viking og M/S Oslofjord.

13-15.Desember: M/S Color Magic.

4-6.Februar: M/S Stavangerfjord.
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2017, 18:09:09 »
Gulligt att du fick med WaxholmIII precis mitt i sundet./Ulf
*
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2017, 19:06:47 »
Flott bilde av Romantika, Hadde fin tur med hun til Tallinn i juli 2015 og nå 20-22. Juli til Riga.

Tack Alexander!

Tack Ulf! Det mesta löser med bra planering och fotoprecision :)
*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2017, 21:13:35 »
Citat från: Penny skrivet 13 augusti 2017, 15:24:11
Tack Penny!
Är det skillnad på Romantika och Victoria I, undrar en som inte vet? På vilket sätt är den ena trevligare?

Personligen så tycker jag att inredningsfärgerna är trevligare på Victoria, det är nog mitt enda argument. Fick ingen "wow" känsla när jag åkte med Romantika, ungefär 2009 tror jag det va, då jag vann en kryssning i en A-hytt.
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony
« Svar #12 skrivet: 17 augusti 2017, 21:56:14 »

Tack Ulf! Det mesta löser med bra planering och fotoprecision :)
...samt viss tur.;)/Ulf
*
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2017, 05:04:18 »
...samt viss tur.;)/Ulf

Absolut. Ett gott tips om man vill bli en en hyfsad fartygsfotograf är att man laddar ner (och kollar) tidtabeller till sin mobil el. dyl. och även AIS (som Marine Traffic appen) så man ser fartygens rörelser i real-tid, kollar Sjöfartsverkets sajt för lotsning samt har ett ordentligt teleobjektiv att spana över vattnen med. Tur är kanske 1% i det hela :)