*

Kevpa

• 45
  • www.youtube.com/kevpa <---följ snälla :)
    • Visa profil
    • https://www.youtube.com/channel/UC5epxX9wb4mT0hbEavsHvvQ
Rödby - puttgarden färjor snart ett minne blott?
« skrivet: 11 augusti 2017, 23:28:40 »
Jag stog i mataffären och såg en lustig artikel i en tidning jag redan glömt namnet på, Där stog det att tunnelarbetet skulle påbörjas inom några månader?

Hittade en film från 2012, kanske inte så aktuell men länkar den ändå :) https://youtu.be/_XUiMncXp7A

Vad tror ni det blir av av detta projekt? :)
Kevpa

Kommande kryssningar:
2017-12-08 - 10 Victoria 1
SV: Rödby - puttgarden färjor snart ett minne blott?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2017, 09:08:59 »
GODT SPØRGSMÅL - DETTE ER POLITISK

Rødby - Puttgarden 24/7/365 færger hver halve time. LANGÅNGEN er jo et Færgeforum
FEMERNFORBINDELSEN skulle være klar 2018. Indtil videre har det kostet 5 milliarder d.kr og INTET er sket.

FEMERNFORBINDELSEN bliver en fejlforbindelse, planlagt dengang EUROPA var delt af JERNTÆPPET Øst/vest i form af en mur.
Hvis der skulle ha været en fornuftig forbindelse til Europas kontinent,, skulle det ha været mellem Gedser - Rostock til Østeuropa. Her vil der komme økonomisk vækst.
Bare se Scandlines med nye færger Copenhagen og Berlin. Plus de har beholdt den gamle færge.

FEMERNFORBINDELSEN bliver højst en konkurrent til Storebæltsbroen.

Femernforbindelsen beregninger er, at Scandlines indstiller sin sejlads og det har Scandlines ikke planlagt - tværtimod.
En tur med bil via Femernforbindelsen vil blive omkring 1.000,00 - 1.200 der  t/r
Idag kan man komme med Scandlines for 500 t/r shoppingtur, og 100 i rabat til cafeteria eller indkøb Bordershop.

Kære svenskere - endelig behold Trelleborg - Rostock og Trelleborg - Satznich
« Senast ändrad: 12 augusti 2017, 09:17:47 av concorde »
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2017, 09:32:50 »
Trelleborgsfärjorna blir nog kvar. Men med kraftigt reducerad tidtabell. Man ser ju att Stena och TT redan nu samordnar trafiken. (Vilket för övrigt är beklagligt att de tillåts göra utan konkurrens av fast förbindelse.)

Vad gäller själva Fehmarnförbindelsen, så är det idag lite segt att stå i två färjeköer och Öresundbron är en omväg. Jag tror att Helsingborg-Helsingör blir en stor vinnare på en fast förbindelse vid Fehmarn. Inte bara genom att ta trafik från Trelleborg utan även från Öresundsbron, när det bara blir en färjekö. Själva färjan är en paus som uppskattas.

För övrigt tycker jag att Trafikverket och Stockholm landsting borde ta och köpa ett par tunnelelement från den där tunnelelementfabriken och lägga mellan Djurgården och Sicklaön utanför Stockholm. Borde passa för en kombinerad motorväg och tunnelbana.
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2017, 12:09:13 »
Själva färjan är en paus som uppskattas...

För övrigt tycker jag att Trafikverket och Stockholm landsting borde ta och köpa ett par tunnelelement från den där tunnelelementfabriken och lägga mellan Djurgården och Sicklaön utanför Stockholm. Borde passa för en kombinerad motorväg och tunnelbana.
För detta fanns ju långt framskridna planer till för bara några år sedan att förlänga tunnelbanan från Kungsträdgården vidare över till Slussen och
Sofia och vidare ut mot Nacka-Saltsjöbaden,men av detta blev intet och då förmodligen för att det skulle bli för dyrt i förhållande till antalet
resenärer samt motstånd från kommunerna.../Ulf
(Dessutom så tillkom Södra Länken som en ersättning för biltrafiken)
*
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2017, 12:50:44 »
Jag är positiv till Fehmarnförbindelsen om den används rätt. Placeringen är ganska logisk baserad på avståndet även om det absolut går att argumentera för att en tunnel Gedser-Rostock vore "bra". Den blir dock lång jämförelsevis.

När det gäller att segla färjor parallellt säger jag bara detta: Det har jag hört förr. När Scandlines beställde Felix sades det också vara ett sätt att bevara Limhamn-Dragör efter bron (minns fortfarande som igår Sydnytts inslag om henne där det högtidligt deklarerades att hon skulle konkurrera med bron och att 25 minuters överfartstid var ett sätt att ordna detta hävdades det).

För min del tycker jag tunnel Rødby-Puttgarden är ett logiskt projekt, ett radikalt alternativ ur ren transportsynvinkel vore att bygga Trelleborg-Sassnitz men då är vi återigen inne på långa distanser. Hade t.ex avståndet Malmö-Köpenhamn motsvarat Gedser-Rostock hade knappast bron byggts.

Min starka känsla är att Fehmarnförbindelsen kommer att fungera bra när den är klar men inte att den direkt "konkurrerar" med färjorna till Rostock o.dyl linjer. D.v.s gods med destinationer österut fortsätter att gå med färja från Trelleborg och Ystad. Däremot lär trafik söderut ta Fehmarnvägen.

Eftersom järnvägstrafiken Gedser-Rostock upphört vågar jag också påstå att denna led inte är så attraktiv för resenärer som tar tåg eller flyg, bilburna dito är de främsta kunderna (samt långtradare). Med trimmade restider för järnvägen kommer direkttågen mot Hamburg att få ett uppsving och möjligheten att köra direkt till Berlin åter får upp ångan.

« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2017, 17:32:52 »
Själva färjan är en paus som uppskattas...

För detta fanns ju långt framskridna planer till för bara några år sedan att förlänga tunnelbanan från Kungsträdgården vidare över till Slussen och
Sofia och vidare ut mot Nacka-Saltsjöbaden,men av detta blev intet och då förmodligen för att det skulle bli för dyrt i förhållande till antalet
resenärer samt motstånd från kommunerna.../Ulf
(Dessutom så tillkom Södra Länken som en ersättning för biltrafiken)
Jodå den tunnelbanan kommer att byggas. Det jag här talar om är tunneln längre ut, som länge varit planerad för bilar, men som också föreslagits få ett par rör för tunnelbana. Här kom man så långt att man fick till alla miljötillstånd och vattendom, men det är en skam att man inte verkar börjar bygga innan tillstånden gått ut.

Södra länken är byggd för att vara en länk fram till just denna tunnel. Den är inte dimensionerad för att som idag ta all trafik som tvingas köra runt.
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2017, 08:45:46 »
GODT SPØRGSMÅL - DETTE ER POLITISK

Rødby - Puttgarden 24/7/365 færger hver halve time. LANGÅNGEN er jo et Færgeforum
FEMERNFORBINDELSEN skulle være klar 2018. Indtil videre har det kostet 5 milliarder d.kr og INTET er sket.

FEMERNFORBINDELSEN bliver en fejlforbindelse, planlagt dengang EUROPA var delt af JERNTÆPPET Øst/vest i form af en mur.
Hvis der skulle ha været en fornuftig forbindelse til Europas kontinent,, skulle det ha været mellem Gedser - Rostock til Østeuropa. Her vil der komme økonomisk vækst.
Bare se Scandlines med nye færger Copenhagen og Berlin. Plus de har beholdt den gamle færge.

FEMERNFORBINDELSEN bliver højst en konkurrent til Storebæltsbroen.

Femernforbindelsen beregninger er, at Scandlines indstiller sin sejlads og det har Scandlines ikke planlagt - tværtimod.
En tur med bil via Femernforbindelsen vil blive omkring 1.000,00 - 1.200 der  t/r
Idag kan man komme med Scandlines for 500 t/r shoppingtur, og 100 i rabat til cafeteria eller indkøb Bordershop.

Kære svenskere - endelig behold Trelleborg - Rostock og Trelleborg - Satznich
Scandlines har bedrevet lobbyvirksomhed og magtet at udsætte den faste forbindelse. De vil nok ophøre med sejladsen når forbindelsen til slut bliver virkelighed. Men så er jo spørgsmålet hvornår det bliver, og hvorvidt tyskerne laver sin del af aftalen; elektrisk jernbane på tysk side og dobbeltspor. Det sidste bud hidtil er vel år 2028?

Når man bygger tunnel er jo tunnellængden af afgørende betydning, og Gedser - Rostock vil vel være dobbelt så lang?

Jernbanefærgerne fra Trelleborg til Rostock og Sassnitz vil nok ophøre med den faste Femernforbindelse, men næppe bilfærgerne. Men så har jo altså Trafikverket i Sverige besluttet at vurdere om man skal sikre at der fremdeles vil lægges jernbanespor på nye færger mellom Trelleborg og Rostock.