*
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #15 skrivet: 10 augusti 2017, 19:02:33 »
Citera
Men vart ligger TT-Lines Tysklandsfärjor numera i Trelleborg? Minns att jag var i någon terminal där det även låg ett hotell, sen var det landgång ombord. Den terminalen låg precis vid Centrum, alltså inte vid tågfärjornas lägen, och det var Travemündefärjorna som la till här.

NH och PP lägger till i de nya färjelägena bortom tågfärjelägena.
Ditt minne är riktigt. "Termininalen" i det gamla hotellet är samma som beskrivs som typ gammalt  hamnmagasin ovan, som skrivits numera saknar traditionella terminalfaciliteter.
/Marre
*
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #16 skrivet: 10 augusti 2017, 19:06:32 »
Citera
Aha, ja då verkar det blivit klart sämre... Men hur ser det ut i Travemünde numera? Där fick vi åka buss av Peter Pan för kanske 8 år sedan till terminalen. Sen fick man gå någon konstig väg en bit bort för att komma till stationen. Järnvägen flyttades ju bort för att man skulle kunna bygga ut terminalområdet, tidigare var det bara en bro rakt över till plattformen och sen tåget till Lübeck Hbf!

Har aldrig åkt som fotpassagerare till den nya Skandinavien Kai, men färjelägena ligger långt från terminalbyggnaden så buss är säkert det som gäller(?)
Däremot är själva terminalen en riktig terminal med biljettkontor, speditionskontor, butik, vänthall etc. Minns inte om det fanns servering också, jag satt där och väntade som cykelpassagerare mitt i natten för några år sen.
/Marre
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #17 skrivet: 15 augusti 2017, 08:51:20 »
Jag har en ytterst enkel fråga till de som argumenterar om att ISPS omöjliggör vettiga terminallösningar: Hur kan det komma sig att det fungerar i andra hamnar?

Någon form av passagerarterminal krävs, sedan kan man diskutera hur man skall lösa själva ombordstigningen. Dock behövs en byggnad där paxen kan vänta och som är lätt att nå från "landside". Sedan finns ju möjligheter att ha transferbussar, gångbroar eller en kombination från densamma. Det fungerar som sagt i andra hamnar så att skylla på ISPS som särskilt problematiskt i just Trelleborg (d.v.s att det som fungerar på annat håll inte kan fungera i denna hamn) är lite väl tunt.

Det skulle gå att inrätta en terminal för färjepassagerare vid stationen och sedan bussa därifrån vid behov. En vänthall, några bussgater med skyltar för respektive färja och en incheckning är det som behövs. Det skulle ju t.o.m kanske vara möjligt att låta färjebussarna stanna vid särskilda hållplatslägen där övriga bussar stannar om man vill göra det riktigt enkelt.
Om Du menar att transferbussar är en accetabel del av en färjehamn, så förstår jag inte hur Du kan påstå att Trelleborg INTE har en färjeterminal. Trelleborg HAR en färjeterminal; Ångkvarnen. Att sedan TT-Line (och väl också Stena Line) saboterar det hela genom att stänga incheckningen där kl 18 är ju inte Trelleborgs hamns fel. Men att ha en färjeterminal för passagerare att ta sig till fots till, och så vidare till färjan, vore endast möjligt för färjeläge 3, 4 och 5.
« Senast ändrad: 15 augusti 2017, 09:04:20 av Risberg »
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #18 skrivet: 15 augusti 2017, 08:57:12 »
Aha, ja då verkar det blivit klart sämre... Men hur ser det ut i Travemünde numera? Där fick vi åka buss av Peter Pan för kanske 8 år sedan till terminalen. Sen fick man gå någon konstig väg en bit bort för att komma till stationen. Järnvägen flyttades ju bort för att man skulle kunna bygga ut terminalområdet, tidigare var det bara en bro rakt över till plattformen och sen tåget till Lübeck Hbf!

Har aldrig åkt som fotpassagerare till den nya Skandinavien Kai, men färjelägena ligger långt från terminalbyggnaden så buss är säkert det som gäller(?)
Däremot är själva terminalen en riktig terminal med biljettkontor, speditionskontor, butik, vänthall etc. Minns inte om det fanns servering också, jag satt där och väntade som cykelpassagerare mitt i natten för några år sen.
/Marre
Nej, järnvägen flyttades inte - det var det terminalen som gjorde. Efter många år med bara busshållplats anlade DB en hållplats för lokaltåg precis vid terminal Skandinavienkai. Den är nu flyttad in, inom ett inhägnat område, så den är det inte möjligt att hvarken gå eler cykla till, utan man måste ta stadsbuss dit och ha småpenghar i €uro på sig. Den terminalen har i för sig servering, shop m.m., men därifrån är det ny buss till färjorna, som ligger lika långt från den terminalen, som de i Trelleborg ligger från terminalen i Ångkvarnen.
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #19 skrivet: 15 augusti 2017, 09:02:47 »
Men vart ligger TT-Lines Tysklandsfärjor numera i Trelleborg? Minns att jag var i någon terminal där det även låg ett hotell, sen var det landgång ombord. Den terminalen låg precis vid Centrum, alltså inte vid tågfärjornas lägen, och det var Travemündefärjorna som la till här.

Det är det som är problemet: TT-Line tar landgångspassagerare på alla sina sex färjor, och de använder såväl färjeläge 2, 3, 4, 5 som 10. Den landgången Du minns gick till färjeläge 4 och 5, men används inte längre, för att Travemündefärjorna huvudsakligen använder färjeläge 10 och för att det inte är möjligt att ha fotgängarpassage till färjeläge 2 eller 10, och egentligen inte 3 heller. Men terminalen är där, även om rederierna har valt att inte betjäna den efter kl 18 - hotellet också.
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #20 skrivet: 15 augusti 2017, 09:03:48 »
Det är inte utan anledning att man funderar på om Trelleborgs makthavare helt saknar både vision och kompentens. Man har lyckats förstöra hela centrum med hamnen. Istället för att göra en lockande attraktiv stadskärna som omfamnar hamn, vatten och resandet har man lyckats stänga in hamnen bakom stängsel och byggnader, inga havsnära bostäder, och framför allt i detta sammanhanget: ingen färjeterminal för passagerare!
Detta är en fullt medveten katastrof som inte är skapad i en handvändning. Avsaknaden av vision och kompetens är något man odlat och byggt upp i Trelleborg under många år. En jämförelse kan göras med närliggande Ystad, som har delvis hade samma grundförutsättningar men är Trelleborg raka motsats.

Ännu märkligare blir det när man i år lyckades få till ett kryssningsanlöp till "staden", dock ordnade arrangörerna bussresor till de närliggande ställena som var värda att besökas (Ystad, Malmö och Köpenhamn mm), men så skriver man glatt på sin hemsida att nära hälften av resenärerna valde att stanna i Trelleborg under uppehållet. Vad som inte fanns med i artiklarna är intervjuer och undersökningar vad de resenärerna tyckte om deras val att stanna i staden EFTER det att de fått besöka stadens attraktioner under en hel dag... Här behöver man inte så värst mycket fantasi för att lista ut svaret.

Tillbaka till huvudspåret!

Trelleborgs hamn, tillsammans med redierierna får man gissa, har gjort sitt absoluta yttersta under flera år för att ta död på passagerartrafiken. Jag skulle vilja påstå att de gjort ett riktigt bra jobb! Nu är det i princip omöjligt att inte bara se färjorna från staden utan också att ta sig ombord som passagerare såvida du inte gömmer dig och slinker ombord via en trailer eller lastbil.

När en större ombyggnad av hamen genomfördes för en del år sedan så hade plötsligt både Sassnitz och Travemunde-teminalen hamnat bakom stora stängsel och var omöjliga att ta sig fram till. Byggnaderna tömdes omgående och istället inrymde man "terminalfunktionerna" i en renoverad lagerbyggnad där passagerarna skulle slussas ut via bussar.
För att försäkra sig om att detta inte skulle bli en uppehållsplats och tillflyktsort för oönskade landgångspassagerare så valde man att ha obefintlig skyltning så att ingen förstod att denna byggnad insjälva verket var en passagerarterminal.

Detta experiment misslyckades dock delvis eftersom flera passagerare trots allt sökte sig hit för att resa med färjorna, så man tvingades att ta fram hårdhandskarna:

Nu hjälpte rederierna till med att utrymma hallen, ta bort alla skyltar. Även byggnadens enda servering försvann. Skulle man mot förmodan nu hitta denna byggnad så möts man endast av en tom igenbommad hall nästan helt utan information om att färjetrafik förekommer. Ska man hitta det en gång så stolta rederiet TT-Line måste man springa i undangömda smala trappor och försöka hitta ett anonymt litet fönster (snarare en liten obetydlig lucka) där man kanske, om man har tur (under kontorstid) kan påkalla någons uppmärksamhet.

Nu var både Trelleborgs hamn och rederierna överens om att det inte skulle finnas någon risk att man skulle få med okynnespassagerare över landgången. För att vara riktigt säkra så såg man även till att "terminalen" skulle vara stängd på både morgon och kväll så att ingens ens skulle komma på tanken att försöka resa med någon form av färja.

Tillbaka till TT-Line, en gång i tiden var paradavgången till Travemunde (kvällsavgången) alltid välfylld med passagerare alla dagar i veckan, och i synnerhet på helgerna. Om man idag ska försöka åka med TT till Trave på denna avgång möts man av en släckt och stängd byggnad. Man ombeds då känna till att man måste företa sig en fotvanding runt hela hamnens stängsel inriktning mot Falsterbo (självklart utan skyltning) för stt sedan strax innan man passerar kommungränsen vika av mot söder och vandra mellan trailers och lastbilar via bilincheckningen.
Vad som händer därefter vet troligen ingen eftersom detta upplägg har visats sig vara så effektivt att en slutlig seger har utropats. 
Vet inte hur lång denna vandring är men jag har hört folk som gett upp efter en dryg halvtimma utan resultat. Om detta upplevs jobbigt under sommarhalvåret hur väl tror ni detta lockas resenärer om vintern?

Vad är då själva slutsatsen:

- Trelleborgs hamn och rederierna har medvetet helt och slutgiltigt dödat passagerartrafiken i Trelleborg genom att ersätta passagerarfärjorna med lastfärjor, ta bort alla terminaler och möjligheter för landgångsresenärer. Därmed har man också effektivt eliminerat både kundunderlag och all form av efterfrågan. Produkten finns inte ens längre.

- Trelleborg hade chansen i samband återinvigningen av "centralstationen" (som ligger vid hamnen) att göra det till ett resecentrum och inkludera passagerartrminal för färjorna, men så blev det inte. Ett tydligt ställningstagande. Sista spiken i kistan blir när gamla klassiska Sassnitz ger upp och Kungsleden försvinner, och TT-Lines sista ekon från fornstora dar på Peter Pan och Nils Holgersson tystnar. Namnen axlas tyvärr inte längre av stolta passagearfärjor.

- Trelleborg som stad är en katastrof. Staden har, sett ur historikt perspektiv, bara haft två saker: Färjetrafiken och Gummifabriken. Gummifabrikens dagar är sedan länge förbi, och fördelen och möjligheterna med hamn och färjetrafik har man effektivt kvävt ihjäl på ett sätt som saknar motstycke.

Till skillnad mot rikare borgarstaden Ystad så har Trelleborg alltid varit en arbetarstad med en stor tongivande arbetsgivare (vilket aldrig är bra, jmfr Landskrona) och på senare tid även helt utan visioner och framtidstro.

...MEN Trelleborg hade i alla fall hamnen och färjetrafiken! Geografiska läget var till och med bättre än både Malmö och Ystad. Varför tog man inte tillvara på det bättre?

Tänk om man idag hade haft en attraktiv stadskärna vänd mot havet och färjorna som lockade besökare och var, som man en gång sa "porten mot kontinenten".

Idag kan den slogan ändras till "stängslet mot hamnen"...
Denna borde Du ju egentligen snarare ha skickat till Trelleborgs Allehanda än Landgången.
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #21 skrivet: 21 augusti 2017, 13:18:58 »
Så låt oss jämföra de internationella färjehamnarna, från Bergen i väster till Helsingfors i öster, med utgångspunkt i en landgångspassagerare, som t.ex. kommer till järnvägsstation och skall ta färja, eller åker motsatt riktning:

Bergen: Betjänar ett färjerederi, Fjord Line och ett hurtigruterederi Hurtigruten, en färja, till  en destination: Hirtshals 2-3(?) gånger i veckan, ett hurtigruteskepp dagligen, från ett färjeläge och  en passagerarbåtskai. Central beliggenhet på terminalen, men inte skyltat till/från jvg-stn. Transferbusss Nkr 100,- till jvg-stn kör inte till jvg-stn i alla fall. Ingen servering i terminal. Landgången, som tvingar folk ut på däck (det händer att det regnar i Bergen), passar endast åtta av elva Hurtigruteskepp om vintern och nio om sommaren; passagerare från LOFOTEN, VESTERÅLEN och SPITSBERGEN måste gå av på kaien och gå i trappor eller ta Världens långsammaste hiss upp till 3. vån. i terminalen.

Stavanger har kastat ut sin färjeterminal till Risavika, som är ointressant för landgångspassagerare.

Kristiansand: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, till  en destination: Hirtshals, två färjor fyra-fem(?) gånger dagligen från tre-fyra färjelägen. Mycket central beliggenhet på terminalen nära järnvägsstationen. Ingen servering i terminal. Suckarnas gång till färjorna.

Esbjerg har inte färjor för landgångspassagerare längre.

Hirtshals är inte en färjehamn, utan två, utan gångavstånd eller kollektivtrafik till någon av dem från jvg-stn eller mellan dem (om man t.ex. kommer med Color Line från Kristiansand och skall vidare till Tórshavn eller Seyđisfjörđur):

Hirtshals Color Line: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till  två destinationer: Larvik och Kristiansand fyra-fem(?) gånger dagligen från två färjelägen. Tillgänglighet, se ovan. Servering i terminalen.

Hirtshals yttre: Betjänar två rederier, Fjord Line och Smyril Line, tre färjor, till tre destinationer: Langesund, Kristianand och Seyđisfjörđur fyra-fem gånger dagligen respektive en gång i veckan från två färjelägen. Tillgänglighet, se ovan. Ingen servering i terminalen.

Frederikshavn: Betjänar ett rederi efter att Color Line upphört att gå på Frederikshavn, Stena Line, tre(?) färjor, till  två destinationer: Göteborg och Oslo  fyra(?) gånger dagligen från två färjelägen. Inte särskilt centralt, inte bra skyltat, de allra längsta och värsta suckarnas gång i jämförelsen (särskilt från Color Line-färjorna, när de fortfarande gick) Ingen servering i terminalen.

Langesund är helt oaktuell för landgångspassagerare, endast tillgänglig med bil.

Larvik: Betjänar ett rederi, Color Line, en färja, till  en destination: Hirtshals två-tre(?) gånger dagligen från ett färjeläge(?). Känner inte till terminalens tillgänglighet, skyltning, landgångsfaciliteter eller eventuella servering.

Sandefjord: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, två färjor, till en destination: Strömstad c:a sex(?) gånger dagligen från ett färjeläge. Central beliggenhet, dock i andra änden av sta’n i förhållande till jvg-stn, ingen skyltning, ingen kollektivtrafik. Ingen servering i terminalen.

Oslo är inte en färjehamn, utan två:

Hjortneskaien: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till en destination: Kiel en gång dagligen från ett färjeläge. Inte centralt, men buss från centrum till lokaltrafiktaxa. Ingen servering i terminalen.

Vippetangen: Betjänar två rederier, DFDS och Stena Line, tre färjor, till två destinationer: København och Frederkshavn två gånger dagligen från ett färjeläge. Centralt och betjänas dessutom av stadsbuss. Serveringen i terminalen upphört.

Strömstad: Betjänar två rederier, Color Line och Fjord Line, två färjor, till en destination: Strömstad c:a sex(?) gånger dagligen från ett färjeläge. Halvcentral beliggenhet. Ingen servering i terminalen.

Måste erkänna att jag inte har rest från Göteborg till Frederikshavn sedan jag reste med Sessanlinjen 1975. Vet därför inget annat om terminalen än att den väl betjänar ett rederi, Stena Line, tre(?) färjor, till  två destinationer: Frederikshavn och Kiel fyra(?) gånger dagligen från två färjelägen. Senast jag reste med färja från Göteborg var med DFDS till Kristiansand 2002 og Hurtigrutefartyget MIDNATSOL til Oslo, bägge gånger från Frihamnen, hvarifrån det inte längre går färjor.

København: Betjänar ett rederi, DFDS, två färjor, till en destination: Oslo en gång dagligen från två färjelägen. Ocentral placering. Betjänas av stadsbuss, men samtrafikbiljetter København-Skåne kan inte köpas i närheten. Serveringen i terminalen slopad för länge sedan.

Kiel är inte en färjehamn, utan två:

Schwedenkai: Betjänar ett rederi, Stena Line, två färjor, till en destination: Göteborg en gång dagligen från ett färjeläge. Någorlunda centralt.

Norwegenkai: Betjänar ett rederi, Color Line, två färjor, till en destination: Göteborg en gång dagligen från ett färjeläge. Gångavstånd till jvg-stn. Inte skyltat. Servering i terminalen.

Travemünde: Betjänar två rederier, Finnlines och TT-Line, åtta(?) färjor, till tre destinationer: Trelleborg, Malmö och Helsingfors fem-sex(?) gånger dagligen från fyra färjelägen. Terminalen inne i ett avspärrat område, otillgängligt utan motorfordon. Stadsbussbetjänad. Buss från terminalen till färjorna eller deras landgångar. Servering i terminalen.

Rostock: Betjänar tre rederier, Scandlines, TT-Line och Stena Line, åtta färjor, till två destinationer: Gedser och Trelleborg tolv(?) gånger dagligen från tre färjelägen, där hvarje rederi har sitt eget färjeläge. Ligger på fel sida om Warnow. Lång och krånglig tillgänglighet via S-bahn och stadsbuss. Buss från terminalen till färjorna eller deras landgångar. Servering i terminalen.

Saßnitz: Betjänar två rederier, Stena Line och Mols-linien, två färjor, till två destinationer: Trelleborg och Rønne en-tre gånger dagligen från två färjelägen, där hvarje rederi har sitt eget färjeläge. Fullaständigt otillgänglig från Saßnitz stad. Servering i terminalen.

Malmö: Betjänar ett rederi, Finnlines, två(?) färjor, till  en destination: Travemunde två(?) gånger dagligen från två färjelägen. Mycket ocentralt, går knappast kollektivtrafik dit. Uppenbarligen buss från terminalen till färjorna.

Trelleborg: Betjänar två rederier, TT-Line och Stena Line, dessutom Unity Line, som inte tar landgångspassagerare men som använder samma färjelägen som TT-Line, tolv färjor, till  fyra destinationer: Travemünde, Rostock, Saßnitz (och Świnoujście) femton gånger dagligen från åtta färjelägen, hvarav tre är dedikerade till Stena Line. Centralt liggande terminal i gångavstånd ett kvarter från jvg-stn (ytterligare fyra kvarter och oskyltat när rederierna har behagat stänga landgångsincheckningen kl 18). Buss från terminal till färjorna eller deras landgångar. Servering i hotellet vägg-i-vägg (åtminstone frukostservering).

Ystad: Betjänar tre rederier, Polferries, Unity Lines och Mols-linien, sex(?) färjor, dessutom två tågfärjor som inte tar landgångspassagerare men som använder samma färjeläge som Unity Lines’ övriga färjor till två destinationer: Rønne och Świnoujście sju(?) gånger dagligen från fyra(?) färjelägen, där Mols-linien har sina egna färjelägen. Oskyltad och dålig gångväg till Polen-terminalen. Suckarnas gång till färjorna. Rønne-terminal mitt emot jbg-stn.

Stockholm är inte en färjehamn, utan två:

Värtahamnen: Betjänar två rederier, Tallink/Silja och Moby Lines, sju(?) färjor, till  sex destinationer: Åbo, Helsingfors, Mariehamn, St. Petersburg, Tallinn och Riga (eller är Frihamnen fortfarande frånskild Värtahamnen, och färjehamn för St. Petersburg-, Tallin- och Riga-färjor?) fyra-sex gånger dagligen från fyra(?) färjelägen. Inte särskilt central beliggenhet. Transferbuss från Stockholm C Skr 55:- (?). Servering? Värsta suckarnas gång till färjorna (att döma av reportage i detta forum – har själv inte använt Värtahamnen sedan 1991).

Stadsgården: Betjänar ett rederi, Viking Line, fem färjor, till  tre destinationer: Åbo, Mariehamn och Helsingfors fyra gånger dagligen från två färjelägen. Stadsbuss och transferbuss från Stockholm C Skr 55:-. Suckarnas gång till färjorna. Parodi på servering i terminalen.

Åbo: Betjänar två rederier, Tallink/Silja Line och Viking Line, fyra färjor, till två destinationer: Stockholm och Mariehamn fyra gånger dagligen från två färjelägen (SEAWIND inte aktuellt för landgångspadssagerare och har eget färjeläge).Tåg helt fram till färjeterminalen. Servering i terminalen.

Helsingfors är inte en färjehamn, utan två:

Helsingfors hamn: Betjänar ett rederi, Tallink/Silja Line, ? färjor, till  tre destinationer: Tallin, Mariehamn och Stockholm sex(?) gånger dagligen från två(?) färjelägen. Centralt läge, dock knappast gångavstånd från jvg-stn. Inte kollektivtrafikk. Servering?

Skatudden: Betjänar ett rederi, Viking Line, fyra(?) färjor, till  tre destinationer: Tallin, Mariehamn och Stockholm sex(?) gånger dagligen från två färjelägen. Spårvagn från jvg-stn till färjeterminalen. Bra restaurant i terminalen. Rullande trottoar i landgångstuben.
*
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #22 skrivet: 21 augusti 2017, 16:02:56 »
Stockholm är tre hamnar med färjetrafik men Seawind har upphört.
Larvik ligger en bit ut men är en luftig och fin terminal med varuautomat
Langesund finns det fotpassagerare till och det finns ramp
Malmö har tre ropax i drift på linjen till Travemunde
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #23 skrivet: 21 augusti 2017, 16:35:13 »
Stockholm är tre hamnar med färjetrafik men Seawind har upphört.
Larvik ligger en bit ut men är en luftig och fin terminal med varuautomat
Langesund finns det fotpassagerare till och det finns ramp
Malmö har tre ropax i drift på linjen till Travemunde
Tack!

Hvar kommer Langesunds fotpassagerare från?
*
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #24 skrivet: 21 augusti 2017, 17:11:38 »
Hirtshals och dom åker med Fjord Line
Här löns int förklarar för den som int begriper
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #25 skrivet: 21 augusti 2017, 19:56:03 »
Stena har två terminaler i Göteborg, har väl haft det sen 80-talet nån gång, danmarksterminalen ca 100 meter från närmsta spårvagnshållplats, tysklandsterminalen lite längre från närmsta spårvagnshållplats. Heller inte så långt från Älvsnabbens ändhållplats väster ut.
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #26 skrivet: 21 augusti 2017, 20:04:54 »
Det behövs nog en del kompletteringar av listan. Tex Nynäshamn, Kapellskär och Grisslehamn. Samtliga med både terminal och landgång.
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #27 skrivet: 21 augusti 2017, 21:25:56 »
Ett par tillägg:

Fjord Line har dagliga avgångar från Bergen till Stavanger/Hirtshals/Langesund

Fjord Line kör transferbuss från Stavanger centrum till terminalen i Risavika

I Hirtshals går buss från Fjord Line terminalen till centrum i samband med färjans ank/avg

Langesund går enkelt att nå med tåg eller buss från Oslo till Porsgrunn och vidare med buss till Langesund.
Finns en hållplats ett par minuters promenad från terminalen.

Color Line terminalen i Oslo har ett cafe med begränsat utbud.

Stena Lines terminal i Kiel ligger ca 10 minuters promenad från järnvägsstationen.


Moby Line avgår/ankommer frihamnen inte värtahamnen
*
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #28 skrivet: 21 augusti 2017, 21:36:24 »
Holmsund en bit utanför Umeå. Där finns det gångramp och kommunikation till Umeå C men om det finns cafe vet jag inte.

Vasa hamn ligger en bit utanför själva Vasa, men det går buss från centrum ut till terminalen, där finns också gång till fartyget men om det finns förtäring i terminalen vet jag ej.

Grisslehamn. En terminal med gång ut till färjan, ingen servering i terminalen, men buss från olika orter till färjans avgång.

Samma sak i Berghamn (Eckerö), terminal med gång ut till färjan och det finns buss till Mariehamn i anslutning till färjan, ingen servering i terminalen.

Kapellskär, där tar ju endast Rosella fotpassagerare och då finns det ramp ut till fartyget, samt det finns en restaurang i terminalen som heter landgången.

Övriga fartyg från Kapellskär så som DFDS Seaways tar ju passagerare och det verkar som man kan åka som fotpassagerare, men fartyget har ingen landgång. Finnlines (FinnLink) tar ej gående passagerare, utan har man med sig en cykel går det bra. Tallink tar ej fotpassagerare på sin linje.
Mariehamn. Där lägger färjorna till vid terminalen, lite av fårfällor när man byter fartyg på dagsturer och det finns buss utanför terminalen men ingen som helst servering.

Långnäs lägger man till som snabbast med färjorna, men man får kliva av och på där via gångramp.

Nynäshamn och dess terminal. Dit går det buss eller pendeltåg, men den stannar tyvärr ca 500m från terminalen. Finns ett café i terminalen som är öppet vid avgångar. Destination Gotlands färjor har ju ramp till färjan, till Polferries får man gå en bit och sedan gå upp för några trappor för att komma ombord. Stena Line får man gå samma gång, men det finns ingen ramp till färjan där, utan man går ombord via bildäcket.

Terminalen i Visby har ju ramper, men fiket var stängt senast jag var där (förra året).

Oskarshamn och dess terminal vet jag inte mycket om, förutom då en gångramp till färjan.


Här löns int förklarar för den som int begriper
*

    Mumin

  • 30
  • Vinden drar, skeppet far...
    • Visa profil
SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #29 skrivet: 21 augusti 2017, 21:46:38 »
Helsingfors består nog av fyra hamnar enligt din logik: Olympia terminalen, Skatudden (båda betecknas som södra hamnen men är defacto ganska långt ifrån varann.) Och sen västra hamnen och Nordsjö hamn.

Angående Malmö så använder Finnlines tre båtar, Finntrader, Nordlink och  Finnpartner. Från Travemünde är det ju många fler.

Från Travemünde går ju ochså Stenabåtar numera.

Hälsningar 😎
Kommande resor: för många för att rymmas här….

Planerade Båtar: Silja Serenade, Viking Mariella, Finnpartner, Nordlink…