Trelleborg utan färjeterminal
« skrivet: 10 augusti 2017, 13:07:34 »
Det är inte utan anledning att man funderar på om Trelleborgs makthavare helt saknar både vision och kompentens. Man har lyckats förstöra hela centrum med hamnen. Istället för att göra en lockande attraktiv stadskärna som omfamnar hamn, vatten och resandet har man lyckats stänga in hamnen bakom stängsel och byggnader, inga havsnära bostäder, och framför allt i detta sammanhanget: ingen färjeterminal för passagerare!
Detta är en fullt medveten katastrof som inte är skapad i en handvändning. Avsaknaden av vision och kompetens är något man odlat och byggt upp i Trelleborg under många år. En jämförelse kan göras med närliggande Ystad, som har delvis hade samma grundförutsättningar men är Trelleborg raka motsats.

Ännu märkligare blir det när man i år lyckades få till ett kryssningsanlöp till "staden", dock ordnade arrangörerna bussresor till de närliggande ställena som var värda att besökas (Ystad, Malmö och Köpenhamn mm), men så skriver man glatt på sin hemsida att nära hälften av resenärerna valde att stanna i Trelleborg under uppehållet. Vad som inte fanns med i artiklarna är intervjuer och undersökningar vad de resenärerna tyckte om deras val att stanna i staden EFTER det att de fått besöka stadens attraktioner under en hel dag... Här behöver man inte så värst mycket fantasi för att lista ut svaret.

Tillbaka till huvudspåret!

Trelleborgs hamn, tillsammans med redierierna får man gissa, har gjort sitt absoluta yttersta under flera år för att ta död på passagerartrafiken. Jag skulle vilja påstå att de gjort ett riktigt bra jobb! Nu är det i princip omöjligt att inte bara se färjorna från staden utan också att ta sig ombord som passagerare såvida du inte gömmer dig och slinker ombord via en trailer eller lastbil.

När en större ombyggnad av hamen genomfördes för en del år sedan så hade plötsligt både Sassnitz och Travemunde-teminalen hamnat bakom stora stängsel och var omöjliga att ta sig fram till. Byggnaderna tömdes omgående och istället inrymde man "terminalfunktionerna" i en renoverad lagerbyggnad där passagerarna skulle slussas ut via bussar.
För att försäkra sig om att detta inte skulle bli en uppehållsplats och tillflyktsort för oönskade landgångspassagerare så valde man att ha obefintlig skyltning så att ingen förstod att denna byggnad insjälva verket var en passagerarterminal.

Detta experiment misslyckades dock delvis eftersom flera passagerare trots allt sökte sig hit för att resa med färjorna, så man tvingades att ta fram hårdhandskarna:

Nu hjälpte rederierna till med att utrymma hallen, ta bort alla skyltar. Även byggnadens enda servering försvann. Skulle man mot förmodan nu hitta denna byggnad så möts man endast av en tom igenbommad hall nästan helt utan information om att färjetrafik förekommer. Ska man hitta det en gång så stolta rederiet TT-Line måste man springa i undangömda smala trappor och försöka hitta ett anonymt litet fönster (snarare en liten obetydlig lucka) där man kanske, om man har tur (under kontorstid) kan påkalla någons uppmärksamhet.

Nu var både Trelleborgs hamn och rederierna överens om att det inte skulle finnas någon risk att man skulle få med okynnespassagerare över landgången. För att vara riktigt säkra så såg man även till att "terminalen" skulle vara stängd på både morgon och kväll så att ingens ens skulle komma på tanken att försöka resa med någon form av färja.

Tillbaka till TT-Line, en gång i tiden var paradavgången till Travemunde (kvällsavgången) alltid välfylld med passagerare alla dagar i veckan, och i synnerhet på helgerna. Om man idag ska försöka åka med TT till Trave på denna avgång möts man av en släckt och stängd byggnad. Man ombeds då känna till att man måste företa sig en fotvanding runt hela hamnens stängsel inriktning mot Falsterbo (självklart utan skyltning) för stt sedan strax innan man passerar kommungränsen vika av mot söder och vandra mellan trailers och lastbilar via bilincheckningen.
Vad som händer därefter vet troligen ingen eftersom detta upplägg har visats sig vara så effektivt att en slutlig seger har utropats. 
Vet inte hur lång denna vandring är men jag har hört folk som gett upp efter en dryg halvtimma utan resultat. Om detta upplevs jobbigt under sommarhalvåret hur väl tror ni detta lockas resenärer om vintern?

Vad är då själva slutsatsen:

- Trelleborgs hamn och rederierna har medvetet helt och slutgiltigt dödat passagerartrafiken i Trelleborg genom att ersätta passagerarfärjorna med lastfärjor, ta bort alla terminaler och möjligheter för landgångsresenärer. Därmed har man också effektivt eliminerat både kundunderlag och all form av efterfrågan. Produkten finns inte ens längre.

- Trelleborg hade chansen i samband återinvigningen av "centralstationen" (som ligger vid hamnen) att göra det till ett resecentrum och inkludera passagerartrminal för färjorna, men så blev det inte. Ett tydligt ställningstagande. Sista spiken i kistan blir när gamla klassiska Sassnitz ger upp och Kungsleden försvinner, och TT-Lines sista ekon från fornstora dar på Peter Pan och Nils Holgersson tystnar. Namnen axlas tyvärr inte längre av stolta passagearfärjor.

- Trelleborg som stad är en katastrof. Staden har, sett ur historikt perspektiv, bara haft två saker: Färjetrafiken och Gummifabriken. Gummifabrikens dagar är sedan länge förbi, och fördelen och möjligheterna med hamn och färjetrafik har man effektivt kvävt ihjäl på ett sätt som saknar motstycke.

Till skillnad mot rikare borgarstaden Ystad så har Trelleborg alltid varit en arbetarstad med en stor tongivande arbetsgivare (vilket aldrig är bra, jmfr Landskrona) och på senare tid även helt utan visioner och framtidstro.

...MEN Trelleborg hade i alla fall hamnen och färjetrafiken! Geografiska läget var till och med bättre än både Malmö och Ystad. Varför tog man inte tillvara på det bättre?

Tänk om man idag hade haft en attraktiv stadskärna vänd mot havet och färjorna som lockade besökare och var, som man en gång sa "porten mot kontinenten".

Idag kan den slogan ändras till "stängslet mot hamnen"...

SV: Trelleborg utan färjeterminal
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2017, 13:31:03 »
Du har delvis rätt i Din beskrivelse, men överdriver litet.

Att hamnen blev så avstängd, precis som till exempel hurtigrutekajerna i små fiskelägen längs norska kusten, beror ju på ISPS, som i sin tur är ett diktat från USA efter 11. september 2001. Hamnen har ju länge planerat att flytta all färjetrafikk bort från dagens färjeläge 1-6, det är därför det byggs nya färjelägen; 9, 10 och ytterligare skall tillkomma, för att man skall kunna frigöra hela inre hamnen och Nyhamnsområdet för icke-hamnrelaterad och därmed inhägnad verksamhet.

Jag kan inte hålla med om att hamnen är så himla mer lättillgänglig i Ystad, och som färjepassagerare (i alla fall innan TT-Line började med dumheterna att stänga kontoret i Ångkvarnen kl 18) foredrar jag absolut att åka buss från Ångkvarnen, framför först att gå en väldigt obekväm och minst lika oskyltad gångväg till färjeterminalen för Polenfärjorna, och sen i långa tuber ombord på färjan där. Var är serveringen i Polen-terminalen i Ystad?

Både Trelleborg och Ystads historia är c:a 800 år gamla och Du refererar bara från de senaste 150 åren. Trelleborgs huvudproblem i den perioden är närheten till storstaden Malmö.

Jag skulle nog vilja ge rederierna större skuld än hamnen för att färjorna har blivit som de har blivit. Med Sveriges medlemsskap i EU och den därmed upphörda taxfree-försäljningen, så har stora delar av TT-Lines resandeunderlag försvunnit. Att TT-Line så möjligen har tagit detta på förskott och därmed bidragit medvetet till utvecklingen är fullt möjligt, öppettiderna på olika saker ombord till och med på PETER PAN och NILS HOLGERSSON gör ju inte den resan mer upplevelsesrik.

När det gäller Sassnitz-leden ser Stena Line och Deutsche Bahn ut till att göra sitt bästa för att få den nerlagd - det förvånar mig att man behandlar "Snälltåget" så illa.

Jag är lika kritisk som Du till incheckningen efter kl 18, men Du overdriver till det parodiska gångvägen dit. Det är snack om två kvartal västerut och så motsvarande söderut, och därifrån blir Du ju körd med buss. Kommungränsen är flera kilometer längre västerut! Centralstationen hade varit en käck färjeterminal, men hvad är det som får Dig att tro att inte TT-Line hade stängt klockan 18 i den också?
« Senast ändrad: 10 augusti 2017, 13:33:54 av Risberg »
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2017, 13:46:29 »
Du har delvis rätt i Din beskrivelse, men överdriver litet.

Att hamnen blev så avstängd, precis som till exempel hurtigrutekajerna i små fiskelägen längs norska kusten, beror ju på ISPS, som i sin tur är ett diktat från USA efter 11. september 2001. Hamnen har ju länge planerat att flytta all färjetrafikk bort från dagens färjeläge 1-6, det är därför det byggs nya färjelägen; 9, 10 och ytterligare skall tillkomma, för att man skall kunna frigöra hela inre hamnen och Nyhamnsområdet för icke-hamnrelaterad och därmed inhägnad verksamhet.

Jag kan inte hålla med om att hamnen är så himla mer lättillgänglig i Ystad, och som färjepassagerare (i alla fall innan TT-Line började med dumheterna att stänga kontoret i Ångkvarnen kl 18) foredrar jag absolut att åka buss från Ångkvarnen, framför först att gå en väldigt obekväm och minst lika oskyltad gångväg till färjeterminalen för Polenfärjorna, och sen i långa tuber ombord på färjan där. Var är serveringen i Polen-terminalen i Ystad?

Både Trelleborg och Ystads historia är c:a 800 år gamla och Du refererar bara från de senaste 150 åren. Trelleborgs huvudproblem i den perioden är närheten till storstaden Malmö.

Jag skulle nog vilja ge rederierna större skuld än hamnen för att färjorna har blivit som de har blivit. Med Sveriges medlemsskap i EU och den därmed upphörda taxfree-försäljningen, så har stora delar av TT-Lines resandeunderlag försvunnit. Att TT-Line så möjligen har tagit detta på förskott och därmed bidragit medvetet till utvecklingen är fullt möjligt, öppettiderna på olika saker ombord till och med på PETER PAN och NILS HOLGERSSON gör ju inte den resan mer upplevelsesrik.

När det gäller Sassnitz-leden ser Stena Line och Deutsche Bahn ut till att göra sitt bästa för att få den nerlagd - det förvånar mig att man behandlar "Snälltåget" så illa.

Jag är lika kritisk som Du till incheckningen efter kl 18, men Du overdriver till det parodiska gångvägen dit. Det är snack om två kvartal västerut och så motsvarande söderut, och därifrån blir Du ju körd med buss. Kommungränsen är flera kilometer längre västerut! Centralstationen hade varit en käck färjeterminal, men hvad är det som får Dig att tro att inte TT-Line hade stängt klockan 18 i den också?

Vi gör nog samma analys av läget i stort, men visst tar jag till artistisk frihet och överdriver lite, men i sak är det tyvärr sant.

Ps. Jag vet var kommungränsen ligger  ;)
*
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2017, 14:39:06 »
Jag får väl hålla med om att situationen i Trelleborg är smått komisk. ISPS duger definitivt inte som argument då detta med att ha passagerarterminaler definitivt inte är förbjudet... Det finns ingenstans i detta regelverk en paragraf som specifikt säger att "terminaler på hamnområdet är förbjudet, terminalbyggnader måste placeras utanför detsamma och passagerarna bussas till fartygen". Andra hamnar har också ISPS men ändå fungerande terminaler. Jag vågar påstå att t.ex Helsingborg, Göteborg och Stockholm är minst lika omfattade av ISPS som Trelleborg men ändå fungerar det.;)

Detta med att bussa passagerare till färjor är inte direkt effektivt, det är bara att börja räkna på det hela när man med en fungerande terminal inte har behov av vare sig fordon eller förare för detta. Det finns t.ex en anledning till att "bussgate" inte är så vanligt förekommande.

Skall man få ordning på situationen behövs en fungerande terminalbyggnad med anslutning till stationen och då med rullband ut dit och att det finns fungerande lösningar för incheckning för landgångspassagerare. Detta med bussning är inget annat än en ren nödlösning som uppstått p.g.a totalt havererad planering och samordning mellan rederier och hamn/stad.

Det går också att konstatera att det skulle kunna gå att få fler resenärer på färjorna om rederierna dels satsar på att öka passagerarvänligheten men även genom att lösa tillgänglighetsproblemet. Att färjorna är RoPax eller rena fraktfärjor har sina skäl men det går ändå att göra stora förbättringar.

Att Kungsleden behandlas styvmoderligt är också mycket ironiskt: Det borde vara en prioriterat rutt eftersom den är kort (alltså kan varje färja göra fler turer och därmed leverera högre produktivitet) samtidigt som det fungerar bra i marknadsföringssammanhang, d.v.s snabb rutt till Tyskland även med konventionellt tonnage och fart. Dock förefaller det som att Rostocklinjen blivit något av en prestigerutt numera för Stena och TT-Line. Därav att allt krut läggs där samtidigt som en samlad insats görs för att degradera all form av internkonkurrens till denna heliga ko. Trots allt är ju Kungsleden en intern konkurrent, d.v.s det som fraktas där kan ju betraktas som "förlorade transportenheter" på Rostockleden. 

Troligen är det bästa att på sikt ha olika rederier på dessa två linjer då det nu investerats för mycket i Rostocklinjen och varje form av satsning på Sassnitz innebär något man vill undvika: Internkonkurrens.

Stena brukar ju generellt undvika att ha linjer "för nära" varandra och i detta fall blir det extra uppenbart.

Den avoga inställningen till passagerare får väl också sägas ha vissa "kulturella" förtecken, d.v.s att rederierna fått in mycket ledningsfolk som prioriterar frakten och då blir övriga sektorer mest en belastning (terminaler, ombordutbud etc). Det är lite som när t.ex DFDS internkonkurrerade ut Esbjerg-Harwich genom att segla parallella godsfärjor Esbjerg-Immingham (att då ha en RoPax med visst passagerarfokus blir då mest irriterande i en organisation som främst är fraktinriktad - Dana Sirena seglade ju för DFDS Tor Line).

Vad som krävs här är en dialog mellan Trelleborgs Stad, Hamn och rederierna om framtiden och terminallösningar etc.

Fortsätter den nuvarande lösningen tror jag inte att det blir några nya Peter Pan och Nils Holgersson från TT-Lines sida utan snarare fyra nya fraktfärjor, d.v.s Huckleberry Finn II, Tom Sawyer II samt nya Nils Dacke och Robin Hood. Detta för att eliminera alla kopplingar till passagerartrafik (jag tror inte att rederiet ifråga skulle skaffa en 300-paxfraktfärja och döpa den PP).

Nya RoPax-färjor kräver att terminalfrågan ordnas. Det är ingen god idé att försöka bussa ut större mängder passagerare (det vore ju problematiskt redan att ha t.ex 250-300 landgångspassagerare som skall med kvällsbåten till Travemünde).;)

Ännu sämre om det finns en avgång till Rostock i närheten och det är 150-250 pax (landgångs) till den.

Slutligen kan jag bara upprepa att ISPS inte hindrar fungerande terminaler i hamnar. T.o.m Sassnitz hamn som omfattades av betydligt hårdare säkerhetsregler under DDR-tiden utrustades med en modern terminal direkt vid färjelägena.

Annars kanske det slutar med att paxen får åka tender ut till färjan (det fungerade ju i Cherbourg där White Star Line skaffade två stycken, Nomadic och Traffic eftersom fartygen visserligen passerade vågbrytaren men inte lade till vid kajen).:)

« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2017, 15:21:30 »
ISPS förbjuder åtminstone blanding av fotgängare och hamnaktiviteter. Att ha terminaler vid färjelägena i Trelleborg skulle medföra svårlösta tillgänglighetsproblem till dessa, och enorma gångavstånd. Sassnitz och Helsingborg är inte jämförbara. Trelleborg är Sveriges andra godshamn utan att ha ett enda fraktfartyg som inte är färja och betjänas av 12 färjor 15 gånger om dagen. Rostock och Travemünde har sett sig tvingade till samma lösning, d.v.s. Travemündes är sämre, för där är det inte ens möjligt att ta sig till fots till den terminal, hvarifrån bussarna utgår, utan man måste först ta stadsbuss från närmaste tåghållplats till färjeterminalen. Inte ens cyklar får lov att cykla till den terminalen. Jag ser inte för mig hur man skulle kunna låta/tvinga passagerarna att ta sig till fots till de olika delarna för att komma till rätt färjeläge. Det är rätt och slätt inte gångavstånd från staden till färjeläge 1, 2, 8, 9 eller 10, och det vore inte möjligt att ta sig dit till fots heller. Och så har vi flexibiliteten rörande färjornas val av färjelägen.
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2017, 16:58:04 »
Tiderna förändras och det gör väl(tack och lov)även trafiken t/fr Trelleborg...
(Gods)trafiken började dala efter Öresundsbrons invigning och även (tåg)passagerarantalet
har ju minskat delvis p g av(alldeles)för billiga flygpriser.
Jag förstår inte riktigt vart ni vill komma med era resonemang,för Trelleborg har och är en port
mot Kontinenten och detta gäller endast hamnen som (fot)resenärer ska passera för vidare färd
från/till övriga landet./Ulf
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2017, 17:23:35 »
Haha, peterpan, jag gillar din attityd.

Jag tycker Stena Line agerade nästan likadant på linjerna från Göteborg åren efter att taxfree försvann. Man utgick från att ingen passagerare längre ville åka för nöjes skull och införde alla slags försämringar ombord. Dock gick det inte så långt som det verkar ha gjort i Skåne. Och på senare år gör man ansträngningar för öka passagerarantalet genom exempelvis marknadsföra Bordershop ombord etc.

Jag har länge varit nyfiken på att resa med TT som fotpassagerare, dels för att prova båtarna, dels för att besöka Travemünde och kanske Lubeck. Men det låter på din beskriving dom att det vore att kasta pengarna i sjön.

Angående ISPS: hur fungerar det i medelhavsländer som Grekland och Italien? Har för mig att fordon och passagerare blandas på kajerna och man går ombord via bilramperna. Gäller inte ISPS där också?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2017, 17:29:32 »

Jag tycker Stena Line agerade nästan likadant på linjerna från Göteborg åren efter att taxfree försvann. Man utgick från att ingen passagerare längre ville åka för nöjes skull och införde alla slags försämringar ombord. Dock gick det inte så långt som det verkar ha gjort i Skåne. Och på senare år gör man ansträngningar för öka passagerarantalet genom exempelvis marknadsföra Bordershop ombord etc.

Jag har länge varit nyfiken på att resa med TT som fotpassagerare, dels för att prova båtarna, dels för att besöka Travemünde och kanske Lubeck. Men det låter på din beskriving dom att det vore att kasta pengarna i sjön.

Angående ISPS: hur fungerar det i medelhavsländer som Grekland och Italien? Har för mig att fordon och passagerare blandas på kajerna och man går ombord via bilramperna. Gäller inte ISPS där också?

I Frankrike och Italien har man ISPS i alla större hamnar jag varit i, och det har varit bevakat, inte bara att kliva in...
I Grekland är det inte någon koll alls, Pireus färjehamn har staket runt området men det är ingen kontroll alls vid in/ut passeringen. Man har dock börjat måla mer och mer markeringar för att få folk att gå på rätt ställen och inte blandas med fordonstrafiken.
Hoppas för guds skull att grekerna fortsätter att vara lite som dom alltid varit, och låter det vara fritt... :)

//R
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2017, 17:47:55 »
Tiderna förändras och det gör väl(tack och lov)även trafiken t/fr Trelleborg...
(Gods)trafiken började dala efter Öresundsbrons invigning och även (tåg)passagerarantalet
har ju minskat delvis p g av(alldeles)för billiga flygpriser.
Jag förstår inte riktigt vart ni vill komma med era resonemang,för Trelleborg har och är en port
mot Kontinenten och detta gäller endast hamnen som (fot)resenärer ska passera för vidare färd
från/till övriga landet./Ulf

Utvecklingen går framåt, det är jättebra, men inte alla förändringar är av godo med automatik. Om förändringar innebär försämringar så är det självklart ingen höjdare. Om du inte ser problemet i Trelleborg kan jag bara beklaga. Det skulle kunna utvecklas i en helt annan positiv riktning för både stad, hamn, gods och resenärer.
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2017, 17:54:14 »

Du har helt rätt!
Både Stena Line och TT-Line kastade in handduken innan folk än hans fundera på att ändra sina resvanor. När dessa stora försämringar blev uppenbara reagerade folk som väntat, och avstod. Man var med och dödade underlaget själv.

När det gäller TT-Line så är det fortfarande värt att ta en resa med Peter Pan eller Nils Holgersson till vackra Travemunde (och Lubeck). En liten hint av fornstora dagar kan man fortfarande få uppleva på denna klassiska linje! Kvällsavgången (gärna på helgen) från Trelleborg, med frukost på morgonen under infarten när fartyget glider förbi hotel Maritim, Casinot och stranden på väg genom Travemunde mot Skandinavien Kai. Underbart!
*
« Svar #10 skrivet: 10 augusti 2017, 18:37:37 »
Jag har en ytterst enkel fråga till de som argumenterar om att ISPS omöjliggör vettiga terminallösningar: Hur kan det komma sig att det fungerar i andra hamnar?

Någon form av passagerarterminal krävs, sedan kan man diskutera hur man skall lösa själva ombordstigningen. Dock behövs en byggnad där paxen kan vänta och som är lätt att nå från "landside". Sedan finns ju möjligheter att ha transferbussar, gångbroar eller en kombination från densamma. Det fungerar som sagt i andra hamnar så att skylla på ISPS som särskilt problematiskt i just Trelleborg (d.v.s att det som fungerar på annat håll inte kan fungera i denna hamn) är lite väl tunt.

Det skulle gå att inrätta en terminal för färjepassagerare vid stationen och sedan bussa därifrån vid behov. En vänthall, några bussgater med skyltar för respektive färja och en incheckning är det som behövs. Det skulle ju t.o.m kanske vara möjligt att låta färjebussarna stanna vid särskilda hållplatslägen där övriga bussar stannar om man vill göra det riktigt enkelt.

« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2017, 18:43:22 »
Men vart ligger TT-Lines Tysklandsfärjor numera i Trelleborg? Minns att jag var i någon terminal där det även låg ett hotell, sen var det landgång ombord. Den terminalen låg precis vid Centrum, alltså inte vid tågfärjornas lägen, och det var Travemündefärjorna som la till här.

För övrigt, så höll jag inte på att komma ut från hamnområdet en kväll när jag skulle till hotellet efter att ha lämnat nattåget till Berlin vid Färjestationen när jag jobbade som Tågmästare på SJ. Att man inte kom in utan passerkort/koder kunde jag förstå, men ut var lika svårt... Som tur var, så kom en Green Cargo anställd förbi och kunde släppa ut mig.

//R
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2017, 18:46:22 »
Jag har en ytterst enkel fråga till de som argumenterar om att ISPS omöjliggör vettiga terminallösningar: Hur kan det komma sig att det fungerar i andra hamnar?

Någon form av passagerarterminal krävs, sedan kan man diskutera hur man skall lösa själva ombordstigningen. Dock behövs en byggnad där paxen kan vänta och som är lätt att nå från "landside". Sedan finns ju möjligheter att ha transferbussar, gångbroar eller en kombination från densamma. Det fungerar som sagt i andra hamnar så att skylla på ISPS som särskilt problematiskt i just Trelleborg (d.v.s att det som fungerar på annat håll inte kan fungera i denna hamn) är lite väl tunt.

Det skulle gå att inrätta en terminal för färjepassagerare vid stationen och sedan bussa därifrån vid behov. En vänthall, några bussgater med skyltar för respektive färja och en incheckning är det som behövs. Det skulle ju t.o.m kanske vara möjligt att låta färjebussarna stanna vid särskilda hållplatslägen där övriga bussar stannar om man vill göra det riktigt enkelt.

Exakt. Det skulle självklart inte vara något problem om man bara ville.
Jag tror faktiskt att det sas på ett tidigt stadium inför renovering och återöppnande av den gamla centralstationen att det faktiskt skulle bli en passagerarterminal för färjorna i anslutning till stationen och den tillfälliga terminalen i den gamla magasinsbyggnaden bara var en tillfällig lösning.
Så blev det ju tyvärr inte. Ju längre man låtit detta förfalla ju mer har folk förstått att det inte går att åka färja längre från Trelleborg såvida man inte kommer släpande på en container eller lastliknande upplägg.
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2017, 18:53:20 »
Men vart ligger TT-Lines Tysklandsfärjor numera i Trelleborg? Minns att jag var i någon terminal där det även låg ett hotell, sen var det landgång ombord. Den terminalen låg precis vid Centrum, alltså inte vid tågfärjornas lägen, och det var Travemündefärjorna som la till här.

För övrigt, så höll jag inte på att komma ut från hamnområdet en kväll när jag skulle till hotellet efter att ha lämnat nattåget till Berlin vid Färjestationen när jag jobbade som Tågmästare på SJ. Att man inte kom in utan passerkort/koder kunde jag förstå, men ut var lika svårt... Som tur var, så kom en Green Cargo anställd förbi och kunde släppa ut mig.

//R

Gamla TT-terminalen "Travemundebron" finns fortfarande kvar men numera undangömd bakom stängsel och bråte. De båda TT-lägena (där PP, NH och en tid även GV låg med nosen mot city) med passagerarlandgångar direkt till terminalen används numera sporadiskt av olika (last)färjor, och nuvarande PP och NH hittar man nu ofta i de yttre lägena. Kan inte de exakta beteckningarna. När Travefärjorna låg inne på morgon och kväll syntes de över hela stan och man kunde prommenera rakt in i terminalen via rulltrappor och bro från city.
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2017, 18:59:19 »

//R

Gamla TT-terminalen "Travemundebron" finns fortfarande kvar men numera undangömd bakom stängsel och bråte. De båda TT-lägena (där PP, NH och en tid även GV låg med nosen mot city) med passagerarlandgångar direkt till terminalen används numera sporadiskt av olika (last)färjor, och nuvarande PP och NH hittar man nu ofta i de yttre lägena. Kan inte de exakta beteckningarna. När Travefärjorna låg inne på morgon och kväll syntes de över hela stan och man kunde prommenera rakt in i terminalen via rulltrappor och bro från city.

Aha, ja då verkar det blivit klart sämre... Men hur ser det ut i Travemünde numera? Där fick vi åka buss av Peter Pan för kanske 8 år sedan till terminalen. Sen fick man gå någon konstig väg en bit bort för att komma till stationen. Järnvägen flyttades ju bort för att man skulle kunna bygga ut terminalområdet, tidigare var det bara en bro rakt över till plattformen och sen tåget till Lübeck Hbf! :)

//R