Tallinks kvartalsrapport apr-jun 2017
« skrivet: 10 augusti 2017, 09:28:36 »
Tallink har idag publicerat sin kvartalsrapport för andra kvartalet 2017
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=786421&messageId=989130
SV: Tallinks kvartalsrapport apr-jun 2017
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2017, 12:33:36 »
Tallink har idag publicerat sin kvartalsrapport för andra kvartalet 2017
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=786421&messageId=989130

HEL-TLL, Q2 25% bättre resultat med en enhet (Baltic Queen) färre i trafik jämfört med 2016. Nästan samma antal passagerare, dvs. Megastar gör ett utmärkt jobb.

56% av alla inkomster kom från restaurang och butikförsäljning ombord. 25% från biljettförsäljning. Det är bra riktning. Frågan är om man direkt är tvungen att investera i Gigastar för att hålla paradrutten flytande när folk inte handlar alkohol lika ivrigt i framtiden. Kanske inte ännu, men om några år lär det bli aktuellt, om allt fortsätter åt samma riktning.
SV: Tallinks kvartalsrapport apr-jun 2017
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2017, 14:17:19 »
Det ser förstås väldigt bra ut. Men resultatet blir lite uppblåst i avsaknad av investeringar. Känns som man klär bruden inför eventuell försäljning.
SV: Tallinks kvartalsrapport apr-jun 2017
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2017, 14:21:00 »
Att ta bort Silja Europas överflödiga dagsturer var klokt som en kostnadsbesparande åtgärd.

Men tittar vi på intäkterna från linjen Hel-Tal, så ökade de bara med 3% jämfört med ifjol, och det är lika mycket som den estniska inflationen (estniska lönerna ökade 6-7%). Då har man ändå transporterat 10% mer gods och 2% fler passagerare på linjen.

Så ja, att ta bort Europa, samt att Superstars charterkostnad försvunnit, har höjt resultatet. Megastar verkar skrivas av med ca 2 MEUR per kvartal, vilket är rimligt. Men över tiden är det svårt att bedöma resultatet av en så stor investering, även om hon nu skrivs ned från 230 till 150 MEUR under tio år.

Vad som annars påverkade kvartalsresultatet mycket var trafiken Sverige-Finland, och där gjorde påskens infallande i april uppenbarligen en stor effekt. I t ex senaste månadsstatistiken för juli så är Sverige-Finland snarare svagt.
« Senast ändrad: 10 augusti 2017, 14:23:56 av Stefan, Tallinn »
SV: Tallinks kvartalsrapport apr-jun 2017
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2017, 21:26:19 »
Tallink har idag publicerat sin kvartalsrapport för andra kvartalet 2017
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=786421&messageId=989130

HEL-TLL, Q2 25% bättre resultat med en enhet (Baltic Queen) färre i trafik jämfört med 2016. Nästan samma antal passagerare, dvs. Megastar gör ett utmärkt jobb.

56% av alla inkomster kom från restaurang och butikförsäljning ombord. 25% från biljettförsäljning. Det är bra riktning. Frågan är om man direkt är tvungen att investera i Gigastar för att hålla paradrutten flytande när folk inte handlar alkohol lika ivrigt i framtiden. Kanske inte ännu, men om några år lär det bli aktuellt, om allt fortsätter åt samma riktning.

En kvalificerad gissning är väll i sånt fall att "gigastar" byggs, och Europa försvinner från kryssningsverksamhet på den rutten. Alt, måste produkten på Europa förvandlas till något helt annat som är minst lika lukrativt, som alkoholen är idag. Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara? Annars lär nog bara snabbfärjorna bli kvar, skulle jag tro.