SV: Vad är egentligen en "ropax"?
« Svar #30 skrivet: 10 augusti 2017, 13:10:40 »
ROPAX = bil/passagerarfärja där en del av bildäck är exponerat för väder och vind???

ROPAX = roll on/roll off cargo + passengers
Alltså alla Viking/Silja/Tallink/Color/osv. färjor är ropax färjor.

Nästan alla kryssningsfärjor är ropax färjor. Naturligtvis kan vi diskutera om tex Birka Stockholm, något bildäck finns inte, men fartyget trafikerar som en färja. Ropax är det inte, men en kryssningsfärja kanske i alla fall.

Precis!
Alltså är vi tillbaka där vi började. En Ropax sett ur den synvinkeln är ju inget nytt, utan det beror på vad vi själva lägger in i begreppet, och där går åsikterna uppenbarligen isär.
*
SV: Vad är egentligen en "ropax"?
« Svar #31 skrivet: 10 augusti 2017, 14:55:13 »
Tycker det var en intressant association med kryssningsfärjan, d.v.s platsen för ungdomsfylla och låginkomsttagare.... Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med eftersom det är lite för generaliserande för min smak. Det är som att ta diskussionen kring huruvida det är "finare" att flyga widebody eller narrowbody.

Jag har lite svårt att se att en fartygstyp på något vis innebär särskilt klientel eftersom det ju snarare handlar om marknadsföring, segmentering etc. Om fraktbetoning innebär "högre klass" borde det absolut mest högklassiga vara ett lastfartyg som tar 12 passagerare.

Att Cinderella och Galaxy används i en trafik som liknar "Bargain Area" (Berengaria) och Ward Lines "Cool Cruises to Havanna" innebär ju inte att man kan börja döma specifika fartygstyper som något som är "kopplat" till specifika kundkategorier. D.v.s att det finns en sorts "naturlig" koppling som gör att det ena ger det andra.