Vad är egentligen en "ropax"?
« skrivet: 09 augusti 2017, 16:53:52 »
Något som irriterat mig länge är begreppet ropax...

När man introducerade roro-fartygen så innebar detta något nytt, sänkbar klaff i aktern (vanligtvis) där lasten kunde köras på och av för snabb lastning och lossning. RoRo = Roll on-Roll off.
Med andra ord ett lastfartyg med bildäck om man ska uttrycka sig enkelt, men trots allt något nytt.

Sedan hade vi ju de klassiska bil- och passagerarfärjorna i varierande storlek och däremellan fanns vad som skulle kunna betecknas lastfärjor. En bilfärja (eller roro-fartyg) med ett litet begränsat antal passagerarhytter och en cafeteria för medföljande lastbilschafförer.
Gränsen mellan dessa olika varianter av färjor har ju varit flytande.

Plötsligt dyker någon upp med begreppet "ROPAX" som om man uppfunnit hjulet och kommit fram med något helt nytt koncept. Vari ligger det nya är ju frågan man ställer sig?
Det ända en ropax är, är ju antingen en glorifierad lastfärja med något större passagerarutrymme och kanske lite mer att göra än att sitta i cafeterian,
Eller en bil- o passagerarfärja med mindre passagerarutrymme och fattigare serviceutbud än vad som skulle vara önskvärt på ett fartyg i motsvarande storlek.

Ännu lustigare blir det när någon utropar i en tråd om nytt fartyg till Viking Line på Åbo-linjen att "Viking borde skaffa en RoPax"...
Vad menar man då kan man ju fråga sig, att man bygger en ny Åbofärja men kapar av hälften av passagerardäcken och skalar ner på utbud service för passagerarna? Hur kan man önska något sådant? Nöjeskonceptet ombord begränsas till armbrytning i cafeterian med lastbilschaffisarna istället för show och dans...

Ropax är inte ett nytt "koncept" utan bara en fattigare passagerarfärja, eller en lite förbättrad lastfärja beroendde på om man anser att glaset är halvtomt eller halvfullt.
Därför anser jag att det alltid är ett nerköp, sett ur passagerarperspektiv, om ett rederi väljer att byta en fullvärdig färja med fullt serviceutbud mot en "ropax", och sålunda inget man borde önska.

En stor eloge till både Tallink/Silja Line och Viking Line som, till skillnad från andra sorgliga exempel, satsar på riktiga färjor med full service och fullt utbud ombord!

*
SV: Vad är egentligen en "ropax"?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2017, 17:02:46 »

Ännu lustigare blir det när någon utropar i en tråd om nytt fartyg till Viking Line på Åbo-linjen att "Viking borde skaffa en RoPax"...

Jag är ingen expert på sånt (jag kan bara fotografera ;) ) men det var ju Viking Line själva som skrev 'RoPax' i just detta fallet.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2017, 17:10:23 »
Jag mindes fel.

Det var DeltaMarin som skrev så.

Major engineering and construction support contracts for Deltamarin

Deltamarin Ltd has signed contracts with Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd (XSI), which is located in southeast China, for engineering and construction support services for the Viking Line LNG-fuelled ro-pax vessel newbuilding. The contracts cover basic and detail design as well as comprehensive project management support and supervision services to the shipyard during vessel construction.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2017, 18:48:33 »

En stor eloge till både Tallink/Silja Line och Viking Line som, till skillnad från andra sorgliga exempel, satsar på riktiga färjor med full service och fullt utbud ombord!

Eloge och eloge vette tusan. dom opererar på en marknad där det finns underlag för det du kallar "fullt utbud ombord" på många linjer så är det helt enkelt inte en lönsam variant och då är RoPax något som kanske passar bättre eftersom att det finns en viss efterfrågan för passagerare men desto större efterfrågan på lastsidan.
Dessutom så ställer jag mig lätt tveksam till hur mycket underlag det egentligen finns för tallink och viking på vissa linjer. utan taxfree försäljningen så skulle vi nog kunna glömma bort all show och dans på färjorna mellan sverige-estland-finland-lettland..

/tuvv
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2017, 18:59:02 »

Eloge och eloge vette tusan. dom opererar på en marknad där det finns underlag för det du kallar "fullt utbud ombord" på många linjer så är det helt enkelt inte en lönsam variant och då är RoPax något som kanske passar bättre eftersom att det finns en viss efterfrågan för passagerare men desto större efterfrågan på lastsidan.
Dessutom så ställer jag mig lätt tveksam till hur mycket underlag det egentligen finns för tallink och viking på vissa linjer. utan taxfree försäljningen så skulle vi nog kunna glömma bort all show och dans på färjorna mellan sverige-estland-finland-lettland..

/tuvv

Som passagerare bör man inte klaga tycker jag. Dessutom är förutsättningarna sådana att det finns taxfree, självklart ska då affärsmodellen anpassas efter detta.

"Konstgjorda" marknader är inget konstigt, även om vissa skribenter verkar tycka så. Hela kryssningsbranschen, chartermarknaden etc. etc. är konstgjord på så sätt att det inte finns något egentligt transportbehov. Finlandstrafiken har utvecklats på samma sätt, även om konkurrensen har hårdnat betänkligt de senaste årtiondena. Och då menar jag inte genom ökade färjeavgångar, jag menar genom tillgängligheten till andra resor och nöjen.
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2017, 19:39:24 »
Jag mindes fel.

Det var DeltaMarin som skrev så.

Major engineering and construction support contracts for Deltamarin

Deltamarin Ltd has signed contracts with Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd (XSI), which is located in southeast China, for engineering and construction support services for the Viking Line LNG-fuelled ro-pax vessel newbuilding. The contracts cover basic and detail design as well as comprehensive project management support and supervision services to the shipyard during vessel construction.
Det där är nog mest tveksam engelska i och för sig.
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2017, 19:51:29 »
Polonia, Stena Germanica, Stena Scandinavica och Stena Jutlandica är för mig typiska Ropaxfartyg.
*
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2017, 20:56:50 »
Väldigt mycket gnällande på RoPax i forumet tycker jag. Det låter ibland som att det är något fruktansvärt illa och det kan jag omöjligen hålla med om.

För min egen del är en RoPax en färja med hög lastkapacitet och samtidigt bra om än transportinriktat serviceutbud för ett passagerarantal som är lägre än motsvarande kryssningsfärja. Ofta riktar sig rederiet mot kunder som snarare använder färjan för transport snarare än nöjeskryssningar.

Att klaga på detta är lite som att t.ex skälla på transatlantiska liners och avfärda dem som "lastbåtar" eftersom de har rejäla lastrum, ungefär som om det på något vis ger "sämre" komfort och service ombord (hint: det gör det inte).

Det finns ingenting som säger att kvaliteten på inredning, hytter etc plötsligt "försämras" för att lastkapaciteten ökas och om man ändå insisterar är mitt enkla råd att se sig om. Den största principiella skillnaden på en "kryssningsfärja" och en "RoPax" är ofta att den förstnämnda har ett bildäck, eventuellt med hängdäck medan den sistnämnda vanligtvis har dubbla fullhöjdsbildäck och eventuellt dito under vattenlinjen och har en utformning för stora mängder lastbilar och trailers (kryssningsfärjor har ofta inte samma fokus).

I princip är RoPaxen en roro-version av den fartygstyp som en gång i tiden trafikerade Atlanten i så mening att passagerartransport kombinerats med högeffektiv och flexibel godshantering.

Om kryssningsfärjan kan ta 2000 passagerare brukar RoPaxen landa på 500-1000 eller så, beroende på eftersom delar av passagerarkapaciteten bytts ut mot frakt. Komforten är helt styrd av linjelängden och skulle t.ex Viking Line skaffa en sådan blir det INTE motsvarande Tom Sawyer/Huckleberry Finn (som jag i.o.f snarare skulle klassa som fraktfärjor). Snarare en Grace-liknande sak med dubbla trailerdäck och reducerad passagerarkapacitet.

Skillnaden på RoPax och fraktfärja är ofta att den sistnämnda är väldigt transportinriktad och främst tar nyttotrafik. Ombordutbudet inklusive öppettiderna är strikt optimerat därefter (t.ex att cafeterian inte är öppen hela överfarten utan öppnar en-två timmar före ankomst till destinationen etc) medan den förstnämnda har större likheter med kryssningsfärjan i den vägen.

Ibland tycker jag att klagandet på RoPax och de olika skräckscenariorna som målas upp (Viking Line beställer en RoPax verkar vara mardrömsscenariot nummer 1) börjar likna lite sågningen av liners i en annars bra bok om Svenska Amerikalinjen: "sardinburkar" eftersom det minsann finns lastrum etc och det tar upp utrymme i fartyget. Ja, självfallet är inte linern ett kryssningsfartyg och RoPaxen inte en kryssningsfärja....

Jag är positiv till RoPax rent generellt och ser det som en fördelaktig fartygstyp - det är ofta bra för linjerna att ha stabilt fraktunderlag snarare än att försöka köra med gratisbiljetter "allena".

Slutligen måste jag påpeka att DFDS med Dana Sirena/Sirena Seaways demonstrerat att RoPax inte nödvändigtvis är en "fraktpråm" utan att det går utmärkt bra med à la carte, buffét, cafeteria, lyxhytter med lounge och annat som man snarare associerar med kryssningsfärjor.

Klagas det för mycket kanske det blir RoPax i Finlandstrafiken.;)

« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2017, 21:13:34 »
Jag tror inte trådskaparen har så bra erfarenhet från RoPax själv om jag ska vara ärlig.
Finns flera trevliga RoPax fartyg med "avkapade" däcksutrymmen som har stora och trevliga utrymmen med restauranger och barer, nedan några exempel:

http://www.faktaomfartyg.se/hellenic_spirit_2001.htm

http://www.faktaomfartyg.se/stena_hollandica_2010.htm

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XI_2002.htm

Sen finns det ingenting som gör att stora trailerdäck förhindrar kryssningskänslan som några exemplet nedan visar på:

http://www.faktaomfartyg.se/cruise_barcelona_2008.htm

Trådskaparen tror kanske också att all inkomst för rederiet kommer från nöjen ombord, inte från någon last där under nöjet...

//R

« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2017, 21:18:11 »
ROPAX = bil/passagerarfärja där en del av bildäck är exponerat för väder och vind???

När Stena introducerade den nuvarande Stena Germanica/Scandinavica så gjorde man ganska mycket publicitet för de nya lyxigare hytterna med DUX-sängar och vissa av dessa med jacuzzi, skylight eller altan. Så vissa hytter var säkert lyxigare än på föregångaren, men de allmänna utrymmena är mindre (vilket man naturligtvis INTE säger). Så marknadsavdelningarna kan få vad som helst att låta bra. Inredningen är trivsam men det råder ingen tvekan om att man fokuserar på transport i första hand och inte i första hand nöjeskryssningar. Men de exklusivaste hytterna verkar vara populära, för de har ofta varit fullbokade när jag har kollat.

*
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2017, 21:21:23 »
Jag tror inte trådskaparen har så bra erfarenhet från RoPax själv om jag ska vara ärlig.
Finns flera trevliga RoPax fartyg med "avkapade" däcksutrymmen som har stora och trevliga utrymmen med restauranger och barer, nedan några exempel:

http://www.faktaomfartyg.se/hellenic_spirit_2001.htm

http://www.faktaomfartyg.se/stena_hollandica_2010.htm

http://www.faktaomfartyg.se/superfast_XI_2002.htm

Sen finns det ingenting som gör att stora trailerdäck förhindrar kryssningskänslan som några exemplet nedan visar på:

http://www.faktaomfartyg.se/cruise_barcelona_2008.htm

Trådskaparen tror kanske också att all inkomst för rederiet kommer från nöjen ombord, inte från någon last där under nöjet...

//R

Två andra exempel är Stenas Britannica/Hollandica.

Om rederiets enda inkomst var nöjen ombord hade vi endast haft rena passagerarfartyg, möjligen med rena garage för personbilar.;)

« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2017, 21:33:57 »
ROPAX = bil/passagerarfärja där en del av bildäck är exponerat för väder och vind???

När Stena introducerade den nuvarande Stena Germanica/Scandinavica så gjorde man ganska mycket publicitet för de nya lyxigare hytterna med DUX-sängar och vissa av dessa med jacuzzi, skylight eller altan. Så vissa hytter var säkert lyxigare än på föregångaren, men de allmänna utrymmena är mindre (vilket man naturligtvis INTE säger). Så marknadsavdelningarna kan få vad som helst att låta bra. Inredningen är trivsam men det råder ingen tvekan om att man fokuserar på transport i första hand och inte i första hand nöjeskryssningar. Men de exklusivaste hytterna verkar vara populära, för de har ofta varit fullbokade när jag har kollat.

När man åker med Stenas tysklandsbåtar åker man ju till något, det är resmålet som  är det viktiga och det är det Stena riktat in sej på, en bekväm överresa. Man vill komma fram pigg och utvilad, inte trött och bakfull  8) Medans det med finlandsfärjorna gäller att man åker från någonting.

Märker den skillnaden hos en del av mina kvinnliga kollegor........
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2017, 21:36:06 »
Ropax är ett RoRo-fartyg som tar både passagerare och fordon och där fordonen rullas ombord på egna hjul. Det hör man ju på namnet. 
Man kan sedan dela upp dem i olika underkategorier. Vissa av dem är lite mer inriktade på kryssning (Viking & Tallink)
medan andra är lite mer transportinriktade (Stena) men båda är fortfarande ropax-färjor.
Ropax är alltså en hybrid av ett renodlat passagerarfartyg och ett renodlat lastfartyg.
« Senast ändrad: 09 augusti 2017, 21:37:52 av Il Drago Ruggente »
« Svar #13 skrivet: 09 augusti 2017, 21:46:03 »
Ropax är ett RoRo-fartyg som tar både passagerare och fordon och där fordonen rullas ombord på egna hjul. Det hör man ju på namnet. 
Man kan sedan dela upp dem i olika underkategorier. Vissa av dem är lite mer inriktade på kryssning (Viking & Tallink)
medan andra är lite mer transportinriktade (Stena) men båda är fortfarande ropax-färjor.
Ropax är alltså en hybrid av ett renodlat passagerarfartyg och ett renodlat lastfartyg.

En bilfärja med andra ord :)
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2017, 21:55:20 »

När man åker med Stenas tysklandsbåtar åker man ju till något, det är resmålet som  är det viktiga och det är det Stena riktat in sej på, en bekväm överresa. Man vill komma fram pigg och utvilad, inte trött och bakfull  8) Medans det med finlandsfärjorna gäller att man åker från någonting.

Så kan det säkert vara under sommarhalvåret, men under vinterhalvåret? En kryss till Kiel är trevlig även utan alkohol  ;)

Kan tilläggas att hyttkorridorerna på dessa båtar är rena labyrinterna. Har man sin hytt på "fel" ställe blir det väldigt mycket vandrande, ta hiss ett däck, gå till sndra sidan båten för att ta nästa hiss (som bara finns på ena sidan båten), åk två våningar, gå en bit igen för att komma till restauranger eller landgången. Jag skulle inte vilja befinna mig där om en nödsituation skulle uppstå...