Vårresa i Europa – Etapp Göteborg-York
« skrivet: 01 augusti 2017, 13:33:28 »
I våras tog jag ledigt en månad för att resa runt i Europa med Interrail-kort. Upptäckarlust och att rensa skallen var det som fick mig iväg. Större delen av resan åkte jag ensam, men hade sällskap delar av tiden. De länder som besöktes, var i tur och ordning Tyskland, Holland, Belgien, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Italien, Österrike, Tyskland, Danmark och Norge. De flesta resor gjordes med tåg. Den som kan sin europageografi har redan räknat ut att en och annan färja var nödvändig att åka med. Jag börjar med denna tråd och fortsätter vid senare tillfällen i nya trådar med Biscaya, Medelhavet och Danmark.

Första delen av resan var någorlunda bestämd och sista delen oplanerad när jag hoppade på bussen mot Stenas tysklandsterminal i Göteborg. Efter några försök att skanna passet i automaten fick jag ut boardingkortet. Eftersom ombordstigning pågår ganska länge är det inget större tryck i terminalen, men det var kö till den bemannade disken ändå. Kikade runt och det var sig likt ombord. Hytten var en a-hytt längst fram på babords sida. Bred säng – det var mer än vad jag räknat med och ett plus i kanten! Ut på soldäck och titta på avgången. Det finns alltid ett ställe med lä, fast nu var det bra väder så det spelade ingen roll. Annandag påsk som det var, så det var en del resenärer men knappast fullt. Övre lastdäck var tomt. Det blev trerätters i Metropolitan. Förrätten bestod av smörgåspålägg, annars var det bra. Alternativen till middag i Metropolitan är en kafeteria med olika varmrätter och buffén. Avslutade kvällen med en drink i baren där det pågick quiz och var fullt med folk. När jag hade lagt mig hade jag först svårt att somna. Jag tänkte att vi nog möter Color Line snart och drog undan gardinen. Jodå, där kom Color Fantasy på väg från Kiel till Oslo.

Resan genom Tyskland var ren transfer till Amsterdam med byten i Hamburg Altona och Osnabrück. Framme i Amsterdam mötte jag mina föräldrar som flugit dit. Utöver Amsterdam besökte vi parken Keukenhof som är värd ett besök. Föräldrarna lämnade jag kvar i Amsterdam när jag åkte vidare till Gent.
Först lite bilder, sen fortsätter etapp 1 längre ner i tråden.

Import- eller exportvaror på hjul samt evighetsmaskinen Stena Danica som varit i Danmark och vänt.

Bufférestaurant och rökkapsel.

Hytten på däck 9

Keukenhof

Amsterdam från biblioteket

Rhendeltat
SV: Vårresa i Europa – Etapp Göteborg-York
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2017, 14:06:50 »
I universitetsstaden Gent hördes det förstås svenska med tanke på Volvos verksamhet i området. Jag fick tips om stan av en man jag mötte på ett tåg mellan Stockholm och Alvesta. Vandrarhemmet som jag bodde på fungerade också som någon slags studentboende, så det var livat på kvällen fast tyst när jag skulle sova. Via Brügge och en lokalbuss mot Zeebrügge som var anpassad till P&O Ferries tider, kom jag fram till havet igen. Mycket stilla men antagligen full fart på sommaren. Hamnen såg ut som jag hade föreställt mig en belgisk industrihamn. Till och med himlen var grå. Det går någon slags anslutningsbuss tror jag, men promenaden på 20 minuter var helt ok. Nyrenoverade Pride of Bruges skulle ta mig till Hull i England.

Trots renoveringen, kändes det precis som på många färjor, som om tiden stått stilla ombord samtidigt som resten av världen har förändrats. Mycket fräsch hytt, där det till och med luktade nytt om duschutrymmet. Hyttnyckeln var – en nyckel! Den hämtades ut i hallen på respektive våningsplan och lämnades också där vid ankomst. Besättningen kom till stor del från Asien (Filipinerna?). Det var fler i servicepersonalen än vad vi är vana vid i Skandinavien. Riklig buffé till middag och frukost. Det fanns också en ala carte och Starbucks ombord. Ologisk planlösning i salongsutrymmena, så det blev mycket vandrande för att ta sig mellan våningsplanen.

Det försiggick underhållning i två av barerna av samma snitt som det brukar vara på färjor. Butiken var ovanligt stor för att vara på väg mot Storbritannien, men så byggdes ju också färjan när Taxfree fanns. Och kanske blir det så igen. Detta är en kombifärja i dess rätta bemärkelse, som på denna linje friskt blandar minikryssare, transportresenärer och gods. Tidigare gick Pride of Bruges på linjen mellan Rotterdam och Hull innan hon ersattes kort efter millennieskiftet.

Trevliga York fick jag också tips om och bokade någon vecka innan avresa. Mycket trivsam stad som jag nog åker tillbaka till. För att se lite engelsk landsbygd åkte jag till Scarborough vid ostkusten och sen en lokalbuss till Middlesbrough. Linjen marknadsfördes som en turistlinje men betjänade också byarna i området. Jag fick allt av engelskt landskap längs turen – hedar, skog, fält, hav, branta krokiga småvägar (det är ingen slump att bussarna är korta och höga istället för långa) och små byar. I York finns ett järnvägsmuseum med en massa vagnar från olika tidsepoker. Till och med Shinkansen hade de fraktat dit.

Gent

Zeebrugge strand

Hytterna ligger i fören på Pride of Bruges

Modeller av föregångarna, inne i terminalen

Byggd i Japan 1987

Fler ombordbilder:

Norsky

Slussning i Hull

Äntligen framme i York och jag kunde koppla av med den brittiska nationalrätten

Nationaldrycken

Scarborough

York
*
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2017, 14:14:40 »
Härligt! Jag ser fram emot fortsättningen :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2017, 14:28:56 »
Jag och min son och svärdotter har börjat snacka om att åka till Storbritannien nästa år. Blir nog mest Skottland men vi pratade också om att ta vägen om York, bl a för deras järnvägsmuseum. Skulle vara kul att se världens snabbaste ånglok, Mallard :)

Vi flyger över, Ryanair flyger ju till Edinburgh på sommaren.

Kul att se dina bider :)
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2017, 15:38:10 »
Jag och min son och svärdotter har börjat snacka om att åka till Storbritannien nästa år. Blir nog mest Skottland men vi pratade också om att ta vägen om York, bl a för deras järnvägsmuseum.
Järnvägsmuseet i York kan verkligen rekommenderas. Men avse minst en hel dag. Det är otroligt stort.

Och så finns det ett vikingamuseum, som är värt ett besök.
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2017, 19:33:32 »
Trevliga bilder från en Nordsjöfärja.
Den lilla svart/gula båten i montern;Har den verkligen gått över Nordsjön?
http://www.faktaomfartyg.se/norsun_1987.htm/Ulf
*
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2017, 20:48:44 »
Här löns int förklarar för den som int begriper
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2017, 22:19:50 »
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2017, 22:29:15 »
Garanterat!

Och följde samma mönster som 70- och 80-talsgenerationerna. Först Rotterdam-Hull och när nyare fartyg ersatte på den rutten, flyttats till Zeebrugge. Vi får se om Pride of Rotterdam och Pride of Hull flyttas på samma sätt i framtiden.

Ena 70-talisten: http://www.faktaomfartyg.se/norstar_1974.htm
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2017, 22:47:09 »
Härligt! Jag ser fram emot fortsättningen :)

Tack! Den kommer tids nog med "Cruise Ferries" i södra England. Fast först en sväng med Isabelle tur och retur med ett par nätter i Riga. Ser jag någon med kamera i skärgården imorgon eller på söndag fm lovar jag att vinka!

Jag och min son och svärdotter har börjat snacka om att åka till Storbritannien nästa år. Blir nog mest Skottland men vi pratade också om att ta vägen om York, bl a för deras järnvägsmuseum. Skulle vara kul att se världens snabbaste ånglok, Mallard :)

Vi flyger över, Ryanair flyger ju till Edinburgh på sommaren.

Kul att se dina bider :)

Tack! Av närliggande städer fastnade jag mest för York. Bra stämning och lagom stor stadskärna.

Mer än jag visste, då har jag att göra nästa gång också.
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2017, 09:09:24 »
Trevligt reportage! :)

//R
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2017, 11:47:14 »
Tack Andreas för att du inte bara visar bilder på inredning utan många fina bilder från platserna du besökte. Kommer att följa din resa.
Mvh Hans-Erik
« Svar #12 skrivet: 03 augusti 2017, 11:45:07 »
http://www.faktaomfartyg.se/norwind_1966.htm
Ja det har hon

Var inte hon och hennes syster de första färjorna med dubbla trailedäck? Dom var också långsamma och med rätt begränsad passagerarkapacitet. Dom fick också spännande slut hos Ventouris......
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2017, 11:47:23 »
Jag och min son och svärdotter har börjat snacka om att åka till Storbritannien nästa år. Blir nog mest Skottland men vi pratade också om att ta vägen om York, bl a för deras järnvägsmuseum.
Järnvägsmuseet i York kan verkligen rekommenderas. Men avse minst en hel dag. Det är otroligt stort.

Min svärdotter bodde några år i York när hon läste på universitetet där så hon känner väl till staden.
« Svar #14 skrivet: 03 augusti 2017, 11:51:43 »

Min svärdotter bodde några år i York när hon läste på universitetet där så hon känner väl till staden.
Ber om ursäkt för oönskade upplysningar!
« Senast ändrad: 03 augusti 2017, 11:53:30 av Risberg »