SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #30 skrivet: 03 augusti 2017, 14:39:32 »
De Airbus och Boeingplanen är troligen leasade till de ryska flygbolagen.
Det är mycket vanligt också i väst att bolaget inte äger hela sin flotta.

Så är det absolut. Flygplanets registreringsbeteckning följer dock ofta (men inte alltid!) myndigheten som utfärdat flygbolagets driftstillstånd. D.v.s. om SAS leasar ett flygplan från ett bolag registrerat på Isle of Man så får flygplanet oftast ändå en skandinavisk registrering eftersom SAS har ett "skandinaviskt" driftstillstånd. När flygplanet levereras till SAS betalar då SAS för import till flygplanets registreringsland. I Ryssland har man dock, för att stimulera den egna tillverkningsindustrin sannolikt, belagt sådana importer med höga punktskatter och därför registrerar västbyggda flygplan i utlandet (medan rysktillverkade flygplan kan registreras i Ryssland).

Om ett fartyg har Bahamas-flagg, är det då rimligt att tro att fartyget är ägt via ett bolag på Bahamas? Hur ser ansvaret ut för tillsyner och kontroller av fartyg registrerade i t.ex. Bahamas men i trafik av ett polskägt rederi i Östersjön?
« Svar #31 skrivet: 03 augusti 2017, 14:53:01 »
Om ett fartyg har Bahamas-flagg, är det då rimligt att tro att fartyget är ägt via ett bolag på Bahamas? Hur ser ansvaret ut för tillsyner och kontroller av fartyg registrerade i t.ex. Bahamas men i trafik av ett polskägt rederi i Östersjön?
Bra frågor! Polskie Linie Oceanicznes färjedrift bytte ju namn till Unity Line och Polskie Zegluga Morskas till EuroAfrica (om jag har förstått det riktigt) i förbindelse med att järnridån föll, och det var ju då de färjorna flaggades ut. Polferries är ju det enda av de tre rederierna som någorlunda behållit namnet (PZB) och skorstenslogo.

TT-Line flaggade ju också ut sina "svenska" färjor till Nassau, innan Sverige ändrade skattereglerna - därför har ju nuvarande ROBIN HOOD (som var NILS DACKE) inte Trelleborgs stadsvapen i fören, så som NILS HOLGERSSON (1987) och TRELLEBORG (1982) hade och HUCKLEBERRY FINN och PETER PAN (2001) har. Men TT-Line hade inte något Bahamas-dotterbolag, såvitt jag vet.

Men handlar inte tillsyn ganska mycket om myndigheterna i de hamnar färjorna betjänar, oavsett flagga?
*
« Svar #32 skrivet: 03 augusti 2017, 17:01:19 »
Polonia och Skania är två av de finaste färjorna i trafik på Sverige och de har Nassau som hemmahamn.

Du skämtar nu, hvad? ;)
Kanske inte finaste men högt uppe på min lista iallafall. Sen kan man inte jämföra Skania/Polonia med till exempel Birka eller Viking Grace då de är avsedda mest för kryssningar, medans Skania och Polonia är avsedda för att helt vanligt transportera och ge en bekväm överfart.. Designmässigt tycker jag Skania ser helt enkelt ut medans Polonia har sin unika design. Framifrån ser hon ut som en kryssare och där bak som en typisk tåg och lastfärja :) Hon kan snarare jämföras med bland annat Stena Jutlandica/Scandinavica/Germanica, Skåne och Mecklenburg-Vorpommern
« Senast ändrad: 03 augusti 2017, 17:05:00 av aries »
*
« Svar #33 skrivet: 04 augusti 2017, 18:26:52 »
De Airbus och Boeingplanen är troligen leasade till de ryska flygbolagen.
Det är mycket vanligt också i väst att bolaget inte äger hela sin flotta.

Sidor med de rysk flygbolagens flottor och där man kan se att ryskbyggda flygpln som t ex Sukhoi Superjet och Tu 204 är ryskregistrerade.

Lite kul att även de statliga bolagen har sina Airbus och Boeing utlandsregistrerade

https://www.planespotters.net/country/operators/Russian-Federation

Ingen regel utan undantag dock

https://www.planespotters.net/photo/228204/ra-67232-ak-bars-aero-canadair-cl-600-2b19-challenger-850

https://www.planespotters.net/photo/635609/ra-73000-gazpromavia-boeing-737-76nwl

Allting tillverkat i Ryssland som flygs av bolag där brukar ha RA-registreringar. Trevligt att du nämnde Tu-204 eftersom det är en utmärkt maskin som inte nämns speciellt ofta.

Nu är den dock på utgång, MC-21 tar över eftersom det är ersättaren.

*
« Svar #34 skrivet: 07 augusti 2017, 14:52:21 »
Jag minns Rogalin väl från Köpenhamn på den tiden hon seglade därifrån. Egentligen var det ju ingen dålig färja i grunden (om vi betraktar henne för vad hon är - alltså en Silja-färja från tidigt 70-tal) men allting förfaller ju om det inte sköts. Likadant med gamla Prinz Hamlet/Nieborow som ju också var en helt OK färja i grunden men svårt misshandlad och negligerad (även om jag måste säga att Montenegro Lines i slutet verkade sköta det yttre).

Enligt vad jag förstått var ju Rogalin tämligen original inklusive glasdörrar med texten FÅA - Aallotaar så hade hon varit välskött hade det ju varit en tämligen bra representant för 70-talets State of the Art inom bilfärjor.

Dock upplever jag att underhållet varit lite sisådär i Polen - tidigare skötte sig Polish Ocean Line bra med bl.a. Batory och Pilsudski som var välskötta fartyg men sedan gick det ner sig och vi fick sådana flytetyg som "Jan Havereliusz" (Jan Heweliusz)....

Jag har ett minne av att en besättningsman på Rogalin omkom under uppehållet i Köpenhamn p.g.a gas från avloppssystemet.

Frågan är om hon inte varit den mest misskötta färjan i sin kategori, faktum var ju att sådana varvskollegor som Scandinavian Star och hela serien Stor-Fransyskor var i OK skick (trots kritiken mot den förstnämnda ifråga om säkerhet var hon inte misshandlad i botten på det sätt som Rogalin blev).