SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2017, 21:16:46 »
När Cracovia sätts in i trafik har man ju en skorv extra som
kan ersätta Wawel.
Tveksamt faktiskt. Cracovia tar över Baltivias tabell medans Baltivia kommer få en ny tidtabell. Om jag minns rätt så kommer hon segla med Jan Sniadecki (typ..). Undrar vad som kommer hända med Mazovia och Cracovia när nybyggen blir klara.

Wawel och Baltivia lär inte försvinna förrän nybyggen blir klara. Då lär båda försvinna och då skulle Mazovia kunna flyttas till Gdansk-Nynäshamn och Cracovia sättas mellan Swinoujscie och Trelleborg..

Något nybygge på gång då som ersätter Wawel?
*
« Svar #16 skrivet: 01 augusti 2017, 22:33:14 »
När Cracovia sätts in i trafik har man ju en skorv extra som
kan ersätta Wawel.
Tveksamt faktiskt. Cracovia tar över Baltivias tabell medans Baltivia kommer få en ny tidtabell. Om jag minns rätt så kommer hon segla med Jan Sniadecki (typ..). Undrar vad som kommer hända med Mazovia och Cracovia när nybyggen blir klara.

Wawel och Baltivia lär inte försvinna förrän nybyggen blir klara. Då lär båda försvinna och då skulle Mazovia kunna flyttas till Gdansk-Nynäshamn och Cracovia sättas mellan Swinoujscie och Trelleborg..

Något nybygge på gång då som ersätter Wawel?
Har inte hört något om ett nybygge som skulle ersätta Wawel.
*
« Svar #17 skrivet: 02 augusti 2017, 17:50:00 »
Är det någon som vet varför Polferries kör bekvämlighetsflagg?
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2017, 17:53:17 »

Det gör även Unity Line och Stena Line (Stena Spirit).

*
« Svar #19 skrivet: 02 augusti 2017, 22:03:48 »
Var det inte att det ställs inte lika höga krav på säkerheten om färjan registreras med Nassau som hemmahamn??
« Svar #20 skrivet: 03 augusti 2017, 05:14:45 »

Förlorar man inte en del på detta? Jag för min del tappar en hel del av förtroendet om jag åker med en färja på Östersjön som har flagga från ett fjärran land och det står Nassau på den.

Om en färja går mellan Sverige och Polen så ska den ha svensk eller polsk flagga för att jag ska ha fullt förtroende.
« Svar #21 skrivet: 03 augusti 2017, 09:03:26 »
Såvitt jag vet har ingen färja i trafik på Polen polsk flagga. TT-Line flaggade först NILS DACKE till Polen, med Szczecin som hemmahamn, men när hon och ROBIN HOOD bytte namn med hvarandra och f.d. ROBIN HOOD sattes in till Swinoujscie fick hon Limassol som hemmhamn och därmed Cypern-flagga. Alla Unity Lines' färjor, både deras egna och EuroAfricas, har Nassau som hemmahamn.
« Svar #22 skrivet: 03 augusti 2017, 09:18:00 »
Även Stena som har helpolsk besättning på Stena Spirit har ju Bahamas-flagg, så något som skrämmer iväg även färjor från polsk flagg måste det ju vara..
« Svar #23 skrivet: 03 augusti 2017, 09:37:48 »
Även Stena som har helpolsk besättning på Stena Spirit har ju Bahamas-flagg, så något som skrämmer iväg även färjor från polsk flagg måste det ju vara..

Kan det vara av skattetekniska skäl?
En parallell från flygbranschen, det finns väldigt få västbyggda flygplan i Ryssland som har rysk registrering. Tydligen är importskatterna astronomiska så de flesta ryska flygbolag som flyger Airbus/Boeing-maskiner har dem regsitrerade i utlandet (där är Bermuda och inte Bahamas populärt dock!).
« Svar #24 skrivet: 03 augusti 2017, 10:10:17 »

Kan det vara av skattetekniska skäl?
En parallell från flygbranschen, det finns väldigt få västbyggda flygplan i Ryssland som har rysk registrering. Tydligen är importskatterna astronomiska så de flesta ryska flygbolag som flyger Airbus/Boeing-maskiner har dem regsitrerade i utlandet (där är Bermuda och inte Bahamas populärt dock!).
NILS DACKE har också helpolsk besättning. Det är säkert skattetekniska skäl, men knappast importskatt på ett fartyg. Men det är ju underligt att just ett land som Polen får sina egna rederier att flagga ut.

Men när det gäller importskatt till Ryssland så är till och med RZD's sovvagnståg Moskva - Helsingfors, "Lev Tolstoj", schweiziskregistrerat!
« Svar #25 skrivet: 03 augusti 2017, 12:05:31 »
De Airbus och Boeingplanen är troligen leasade till de ryska flygbolagen.
Det är mycket vanligt också i väst att bolaget inte äger hela sin flotta.
« Svar #26 skrivet: 03 augusti 2017, 12:21:48 »
Men när det gäller importskatt till Ryssland så är till och med RZD's sovvagnståg Moskva - Helsingfors, "Lev Tolstoj", schweiziskregistrerat!
De kan också gälla det ovan nämnda sovvagnståget, eftersom det är ett helt annat tåg än vanliga ryska sovvagnar, bl.a. med instigningshöjd och lastprofil för kontinentala normalspårsjärnvägar.
« Svar #27 skrivet: 03 augusti 2017, 13:28:13 »

Sidor med de rysk flygbolagens flottor och där man kan se att ryskbyggda flygpln som t ex Sukhoi Superjet och Tu 204 är ryskregistrerade.

Lite kul att även de statliga bolagen har sina Airbus och Boeing utlandsregistrerade

https://www.planespotters.net/country/operators/Russian-Federation

Ingen regel utan undantag dock

https://www.planespotters.net/photo/228204/ra-67232-ak-bars-aero-canadair-cl-600-2b19-challenger-850

https://www.planespotters.net/photo/635609/ra-73000-gazpromavia-boeing-737-76nwl
« Svar #28 skrivet: 03 augusti 2017, 13:41:46 »

Förlorar man inte en del på detta? Jag för min del tappar en hel del av förtroendet om jag åker med en färja på Östersjön som har flagga från ett fjärran land och det står Nassau på den.

Om en färja går mellan Sverige och Polen så ska den ha svensk eller polsk flagga för att jag ska ha fullt förtroende.

Varför har du lägre förtroende om de är registrerade i Nassau? Polonia och Skania är två av de finaste färjorna i trafik på Sverige och de har Nassau som hemmahamn.

Royal Caribbean har nästan alla fartyg registreade i Nassau, har du inget förtroende för dem heller?

« Svar #29 skrivet: 03 augusti 2017, 13:46:24 »
Polonia och Skania är två av de finaste färjorna i trafik på Sverige och de har Nassau som hemmahamn.

Du skämtar nu, hvad? ;)