*
Packat och klart ombord på Rogalin
« skrivet: 29 juli 2017, 12:22:14 »
Packat och klart gjorde ett litet reportage om Polferries M/S Rogalin. Fartyget var tydligen inte sjöduglig..

https://youtu.be/Yo99Nseb1tA
« Senast ändrad: 29 juli 2017, 12:39:51 av Båtåkaren »
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2017, 22:39:01 »
Packat och klart gjorde ett litet reportage om Polferries M/S Rogalin. Fartyget var tydligen inte sjöduglig..

https://youtu.be/Yo99Nseb1tA
Tja,liite har nog hänt sedan `92.../Ulf
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2017, 23:59:00 »
Packat och klart gjorde ett litet reportage om Polferries M/S Rogalin. Fartyget var tydligen inte sjöduglig..

https://youtu.be/Yo99Nseb1tA


Tyvärr är jag inte förvånad. Men som tur är så kände jag inte till detta vid en resa med Rogalin. Något av de allra sista åren Rogalin var i trafik var vi några som åkte med detta fartyg från Nynäshamn till Gdansk och hade bilen med och allt. Vi reagerade på invändigt att vi blev förvånade över hur sunkigt det var invändigt. Vi trodde att det skulle vara fräschare. Vi trodde att alla fartyg på Östersjön uppfyllde i alla fall en viss standard när det gäller inredning, så därför blev vi förvånade över den sunkiga inredningen som var betydligt sämre än vi förväntat oss.

En sak vi också reagerade på var de ålderdomliga låsen till hytterna. Vi trodde det skulle vara kortlås. Men istället fick man i receptionen hämta ut nycklar. Och det var gamla lås från Abloy på dörrarna till hytterna. Bara det såg så föråldrat ut.

Hytterna gick att bo i, men var inget märkvärdiga. Vi hade inte dusch, så det var att gå ut och duscha i korridoren. Den duschen i korridoren var inte alls fräsch minns jag.

Matsalen däremot var ok minns jag. Den kändes mycket fräschare än övriga fartyget minns jag. Dessutom fick vi bra mat minns jag. På kvällen var det en servitör som hade hand om oss och han var otroligt bra, snabb och smidig, och jag minns att maten smakade bra. Även frukosten på morgonen minns jag var bra.

Matsalen och maten minns jag alltså var det som bröt mönstret då detta var ok. Men i övrigt en väldigt sunkig färja minns jag.

Dock trodde jag att trots sin sunkighet att det var ett lika säkert fartyg som annat på Östersjön. Jag var övertygad om att Rogalin var lika säkert fartyg som t ex Mariella, eftersom både Rogalin och Mariella trafikerade Östersjön.
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2017, 18:56:12 »
Inte för att jag är någon expert, men i Polen är dessa saker inte bara viktiga - dvs.
allmänna utrymmen - interiör, mattor i trapporna mm.
Dessutom har man en benägenhet att köra fartygen "ner", i stället för att se till att
se till, att allt är "tip top".
Polferries hade ju Scandinavia en tid, men av någon orsak avstod man från fartyget.
Det är möjligt, att man kunde sälja fartyget med vinst!

SL
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2017, 21:42:39 »
Inte för att jag är någon expert, men i Polen är dessa saker inte bara viktiga - dvs.
allmänna utrymmen - interiör, mattor i trapporna mm.
Dessutom har man en benägenhet att köra fartygen "ner", i stället för att se till att
se till, att allt är "tip top".
Polferries hade ju Scandinavia en tid, men av någon orsak avstod man från fartyget.
Det är möjligt, att man kunde sälja fartyget med vinst!

SL

Så är det inte på Polonia och Skania, de är välhållna fartyg.
 
*
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2017, 22:44:16 »
Inte för att jag är någon expert, men i Polen är dessa saker inte bara viktiga - dvs.
allmänna utrymmen - interiör, mattor i trapporna mm.
Dessutom har man en benägenhet att köra fartygen "ner", i stället för att se till att
se till, att allt är "tip top".
Polferries hade ju Scandinavia en tid, men av någon orsak avstod man från fartyget.
Det är möjligt, att man kunde sälja fartyget med vinst!

SL

Så är det inte på Polonia och Skania, de är välhållna fartyg.
Problemet med Polonia och Skania är att de är välhållna och fräscha inne, medans ute är de ganska rostiga, speciellt Skania. Som tur kommer Polonia få en uppfräschning och lite färg snart. Hon skall nämligen på varv i februari 2018 utifrån det jag kollade på när livbåtarna skall besiktas/servas..
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2017, 23:31:20 »
Hur är det med Wawel? Jag har uppfattat det som att hon inte är något vidare fin hon heller. Och Wawel har ju uppnått samma ålder idag som Rogalin vid skrotningen.
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2017, 01:10:02 »
Hur är det med Wawel? Jag har uppfattat det som att hon inte är något vidare fin hon heller. Och Wawel har ju uppnått samma ålder idag som Rogalin vid skrotningen.

Jag vet inte, har inte rest med henne sedan 2006. Då var hon dock välhållen, förutom att hon rent allmänt är en skorv - ett lastfartyg med passagerarutrymmen.
 
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2017, 01:15:50 »
Inte för att jag är någon expert, men i Polen är dessa saker inte bara viktiga - dvs.
allmänna utrymmen - interiör, mattor i trapporna mm.
Dessutom har man en benägenhet att köra fartygen "ner", i stället för att se till att
se till, att allt är "tip top".
Polferries hade ju Scandinavia en tid, men av någon orsak avstod man från fartyget.
Det är möjligt, att man kunde sälja fartyget med vinst!

SL

Så är det inte på Polonia och Skania, de är välhållna fartyg.
Problemet med Polonia och Skania är att de är välhållna och fräscha inne, medans ute är de ganska rostiga, speciellt Skania. Som tur kommer Polonia få en uppfräschning och lite färg snart. Hon skall nämligen på varv i februari 2018 utifrån det jag kollade på när livbåtarna skall besiktas/servas..

Det hade varit värre om de hade varit sunkiga på insidan och välhållna på utsidan, De är trevliga fartyg med fantastiska kök, det är inte många färjor i Östersjön och Kattegatt som har så bra mat i a la carterestaurangen.
 
 
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2017, 01:30:32 »
Hur är det med Wawel? Jag har uppfattat det som att hon inte är något vidare fin hon heller. Och Wawel har ju uppnått samma ålder idag som Rogalin vid skrotningen.

Jag vet inte, har inte rest med henne sedan 2006. Då var hon dock välhållen, förutom att hon rent allmänt är en skorv - ett lastfartyg med passagerarutrymmen.


Att ha ett lastfartyg med passagerarutrymmen kan väl inte vara det ultimata mellan Nynäshamn och Gdansk.

Har man några planer att ersätta denna skorv Wawel?
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #10 skrivet: 01 augusti 2017, 08:47:31 »
När Cracovia sätts in i trafik har man ju en skorv extra som
kan ersätta Wawel.
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #11 skrivet: 01 augusti 2017, 10:47:05 »
Hur är det med Wawel? Jag har uppfattat det som att hon inte är något vidare fin hon heller. Och Wawel har ju uppnått samma ålder idag som Rogalin vid skrotningen.

Jag vet inte, har inte rest med henne sedan 2006. Då var hon dock välhållen, förutom att hon rent allmänt är en skorv - ett lastfartyg med passagerarutrymmen.


Att ha ett lastfartyg med passagerarutrymmen kan väl inte vara det ultimata mellan Nynäshamn och Gdansk.

Har man några planer att ersätta denna skorv Wawel?

Hon är ju snarare en fd trailerfärja ombyggd till passagerarfärja 1990 så helt misslyckad kan hon ju inte vara om hon har kunnat segla såpass länge efter ombyggnaden. Dessutom är det ju lite kul med en svenskbyggd färja :)
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #12 skrivet: 01 augusti 2017, 12:44:43 »
"Väst möter Öst"och dom insuttna mentaliteterna ändras inte på en eftermiddag.../Ulf
*
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #13 skrivet: 01 augusti 2017, 21:01:37 »
När Cracovia sätts in i trafik har man ju en skorv extra som
kan ersätta Wawel.
Tveksamt faktiskt. Cracovia tar över Baltivias tabell medans Baltivia kommer få en ny tidtabell. Om jag minns rätt så kommer hon segla med Jan Sniadecki (typ..). Undrar vad som kommer hända med Mazovia och Cracovia när nybyggen blir klara.

Wawel och Baltivia lär inte försvinna förrän nybyggen blir klara. Då lär båda försvinna och då skulle Mazovia kunna flyttas till Gdansk-Nynäshamn och Cracovia sättas mellan Swinoujscie och Trelleborg..
*
SV: Packat och klart ombord på Rogalin
« Svar #14 skrivet: 01 augusti 2017, 21:03:45 »
Inte för att jag är någon expert, men i Polen är dessa saker inte bara viktiga - dvs.
allmänna utrymmen - interiör, mattor i trapporna mm.
Dessutom har man en benägenhet att köra fartygen "ner", i stället för att se till att
se till, att allt är "tip top".
Polferries hade ju Scandinavia en tid, men av någon orsak avstod man från fartyget.
Det är möjligt, att man kunde sälja fartyget med vinst!

SL

Så är det inte på Polonia och Skania, de är välhållna fartyg.
Problemet med Polonia och Skania är att de är välhållna och fräscha inne, medans ute är de ganska rostiga, speciellt Skania. Som tur kommer Polonia få en uppfräschning och lite färg snart. Hon skall nämligen på varv i februari 2018 utifrån det jag kollade på när livbåtarna skall besiktas/servas..

Det hade varit värre om de hade varit sunkiga på insidan och välhållna på utsidan, De är trevliga fartyg med fantastiska kök, det är inte många färjor i Östersjön och Kattegatt som har så bra mat i a la carterestaurangen.
Självklart, men lite färg skulle inte skada :) Sen kan jag hålla med om när det gäller A La Carte ombord på Skania och Polonia att det är bland de bästa på Östersjön och Kattegatt.