Halmstad-Grenå 2019?
« skrivet: 29 juli 2017, 11:42:51 »
Dagens Hallandspost har en artikel om en ev flytt från Varberg till Halmstad. Som Halmstadbo hade det varit trevligt om detta blir verklighet. http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/fr%C3%A5gan-om-f%C3%A4rjeflytt-n%C3%A4rmar-sig-ett-beslut-1.4473300
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2017, 08:35:25 »
Det är nog inget annat att göra än att vänta och se. För egen del har jag i varje fall sett till att ta en slags avskedstur med linjen Varberg-Grenå nu i sommar.
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2017, 20:33:59 »
Helsinborg - Grenå Færge .
Samme distance. Nils Holgerssons Lion gamle linie - tycker jeg vil være en meget bedre ide.  Mange Motorveje til og fra Helsingborg.
Stena vil få Øresundsregionen - Köpenhamn, Nordsjælland og Malmö, Lund, Landskrona og Helsingborg befolkning og erhvervsliv til og fra Jylland.

Det vil gi en hel ny trafikkorridor og genvej for Sydsverige og Danmarks hovedstadsregion.   :o
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2017, 12:57:48 »
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2017, 21:42:43 »
https://www.shippax.com/en/news/stena-line-might-add-a-second-ship-when-moving-the-grena-route-to-halmstad.aspx

Men som vanlig; intet konkret fra Stena Line...

Jeg kan huske tidl. VD Klas Brogrens från Ship Pax fotograferede de tomme færgelejer i Halmstad hvor han skrev om Lion Ferry storhedstid på Kattegat. Klas ønskede Halmstad Grenå i spil igen. Det må være i Klas ånd.
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2017, 09:24:59 »
https://www.shippax.com/en/news/stena-line-might-add-a-second-ship-when-moving-the-grena-route-to-halmstad.aspx

Men som vanlig; intet konkret fra Stena Line...

Stena Line spelar nog poker med kommunerna Varberg och Halmstad för att pressa fram så bra villkor som möjligt innan man säger något officiellt.
 
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2017, 09:44:02 »
Kommunerna har väl ett gemensamt hamnbolag, så det är nog svårt att spela ut dem mot varandra. Däremot tror jag att snacket om ett andra fartyg bara är varmluft a la Ryanair för att få Kommunen att gå med på för Stena bättre vilkor och satsa mer i förhoppningen av en framtida expansion.

Superfastarna mellan Göteborg och Fredrikshamn vore intressant. Men hur är det allmännt i Göteborg. Vad är det som saknas för att flytta Danmarksbåtarna till Majnabbe?

Skulle man kunna bygga ett "andra plan" för snabbare lossning/lastning av både Tysklands och Danmarksbåtar?
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2017, 10:23:42 »
Superfastarna mellan Göteborg och Fredrikshamn vore intressant. Men hur är det allmännt i Göteborg. Vad är det som saknas för att flytta Danmarksbåtarna till Majnabbe?

Skulle man kunna bygga ett "andra plan" för snabbare lossning/lastning av både Tysklands och Danmarksbåtar?
Tysklandsterminalen ska ju snart flyttas från Majnabbe och området bebyggas. Stena har ju tydligt sagt att de vill ha kvar Danmarksterminalen vid Masthugget och har fått igenom sin vilja (i alla fall ett decennium). Förut sa Stena att utrymmet var alldeles för begränsat för att räcka till både Danmarksfärjorna och Tysklandsfärjorna.
SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2017, 10:42:51 »
Superfastarna mellan Göteborg och Fredrikshamn vore intressant. Men hur är det allmännt i Göteborg. Vad är det som saknas för att flytta Danmarksbåtarna till Majnabbe?

Skulle man kunna bygga ett "andra plan" för snabbare lossning/lastning av både Tysklands och Danmarksbåtar?
Tysklandsterminalen ska ju snart flyttas från Majnabbe och området bebyggas. Stena har ju tydligt sagt att de vill ha kvar Danmarksterminalen vid Masthugget och har fått igenom sin vilja (i alla fall ett decennium). Förut sa Stena att utrymmet var alldeles för begränsat för att räcka till både Danmarksfärjorna och Tysklandsfärjorna.
Du menar att Tysklqndsfärjorna skall flytta till Masthugget iställer? -Är inte gamla tysklandsläget där ganska svängt och de nya fartygen ganska långa? Men de vet väl vad de gör antar jag.

I vilket fall blir det samma fråga. Om man inte kunde bygga ut med en ramp för lastning i för/akter kombinerat för både Danmarksfärjor och Tysklandsfärjor?

Om man sätter in Superfastarna till Fredrikshamn vore ju der utmärkt och Tysklandsfärjornas syskon har ju redan denna lösning.



SV: Halmstad-Grenå 2019?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2017, 11:03:32 »
Kommunerna har väl ett gemensamt hamnbolag, så det är nog svårt att spela ut dem mot varandra. Däremot tror jag att snacket om ett andra fartyg bara är varmluft a la Ryanair för att få Kommunen att gå med på för Stena bättre vilkor och satsa mer i förhoppningen av en framtida expansion.

Superfastarna mellan Göteborg och Fredrikshamn vore intressant. Men hur är det allmännt i Göteborg. Vad är det som saknas för att flytta Danmarksbåtarna till Majnabbe?

Skulle man kunna bygga ett "andra plan" för snabbare lossning/lastning av både Tysklands och Danmarksbåtar?

När det gäller att släppa till mark och finansiering av nödvändig infrastruktur kring färjeterminaler är det nog ägarkommunerna snarare än hamnbolaget som håller i plånboken.
 
Danmarksbåtarna kan inte flyttas till Majnabbe eftersom Majnabbe kommer att avvecklas som färjeterminal.
 
I Karlskrona och Gdynia byggde man ramper så att man kunde lossa och lasta övre trailerdäck i samband med att man byggde om Stena Baltica, finns inga hinder att göra så även i Göteborg och Frederikshavn.