Celebrity Equinox och Independence Of The Seas 2015!
« skrivet: 28 juli 2017, 12:31:55 »
Då börjar jag med ännu ett reportage i repris! Denna gång våra två kryssningar i Karibien vintern 2015. Då bilderna ligger på Flickr, så kör jag samma bilder igen som tidigare dock med nya texter... ;)

Första kryssningen var en 10 nätters med Celebrity Equinox i Aqua Class, och den andra var en 5 nätters med Independence Of The Seas i en Promenade Hytt.

02

Vi börjar på Arlanda och Terminal 2 en tidig November morgon, flyget t/r var med British Airways med byte på Heathrow.

03

04

Inflygning till Heathrow över centrala London.

05

Vårat flyg till Miami skulle avgå från Terminal 3 där vi nu är, på bilden en Airbus A330 från MEA.

06

Och här står vår kärra, en A380, fördelen med BA är att dom har Economy även på övervåningen där man har 2 + 4 + 2 sittning jämfört med nedervåningens 3 + 4 + 3. Så är man två personer kan man då boka en egen 2 sits.

08

Kabinen på BA:s A380 Economy.

09

Mot väggen var det förvaringsboxar som jag tror städpersonalen inte gillar... Dom var riktigt djupa och säkerligen svårstädade.

10

380:n tar lite plats när den taxar...

11

En 380 från Emirates får furnering.

12

Och en från Etihad taxar mot start.

13

Vi flyger över Bahamas och ska strax landa. Vi skulle stanna två nätter vid South Beach/Miami innan avresan från Fort Lauderdale.

14

Vi åt en väldigt god och lite annorlunda frukost som för mig bestod av Taco:s...

15

Miami Beach

16

Lugnt på Ocean Drive.

17

Ocean Drive med sin Art Deco arkitektur.

18

Konstverk på shoppinggatan som liknar en fartygsskorsten.

20

Lots och mindre Ro/Ro fartyg på väg ut.

21

Betty K VI

23

24

Carnival Victory på väg ut.

25

Miami Downtown

28

Så är det Sailaway dags! Här har vi vårat hotell Blanc Cara, ett lägenhetshotell som vi rekommenderar, dock är det barnfritt!

30

Den här känslan när man kliver ombord... :)

31

32

Välkomstdrink.

35

Militärt Ro/Ro fartyg och ett tankfartyg.

36

Sunset Bar som alltid populär, vi föredrar dock Reflections där det är trevligare möbler.

37

Så får vi tillgång till hytten. Vi föredrar att inte ha sängen vid balkongen.

38

39

I Aqua Class så ingår välkomstbubbel och lite annat snacks även om man denna resa snålat in på tex dom goda nötterna man fick tidigare. Då bara jag dricker alkohol så blev jag lite snurrig av bubblet...

40

Snyggt och stort badrum. Att vi väljer Aqua Class beror ofta på att prisskillnaden är väldigt liten, men man får ganska så mycket mera. Framför allt tillgång till specialrestaurangen Blu.

42

Så går vi ut på däck... Equnox med systrar i Solstice klassen har en design som tilltalar oss väldigt mycket. Stilrent, lite Art Deco över det hela.

43

Containerfartyg och Royal Princess.

44

Royal Princess igen, systern Regal Princess är ganska ofta i Stockholm.

46

Om man gillar kryssningsfartyg och lastfartyg ska man skaffa villa här nere, dock behöver man nog lite pengar också...

47

Sheraton som vi ska bo på innan vi flyger hem.

48

En väldigt rund bogserbåt.

49

HAL:s Zuiderdam backar ut, hon besöker Stockholm denna sommar några gånger.

50

Royal Princess sticker iväg.

52

Och vi lämnar även vi Fort Lauderdale och sätter kurs mot St Thomas. Ännu så länge använder inte så många gräsmattan, men det kommer ändra sig...

53

Solnedgång och M/S Zuiderdam får avsluta denna första del, nu måste jag äta och sen till jobbet... ;)

//R
*
SV: Celebrity Equinox och Independence Of The Seas 2015!
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2017, 12:55:13 »
Smaklig måltid, ha det bra på jobbet, och jag ser fram emot fortsättningen :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2017, 15:56:50 »
Ni som åker i sådan här lyxbåtar i dessa lyxhytter, visst brukar det finnas sådana där supergulliga småflaskor med schampoo, balsam mm i badrummet? Om det är någon som åker i sådan båt och inte vill använda dessa, så vill jag bara tala om att jag samlar på sådana,  så ni får gärna skicka dom till mig. Jag kan betala en slant för portot om så önskas. Skicka ett PM till mig här på sajten i så fall.

Kladde72
*

Penny

• 42
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2017, 10:05:28 »
Härliga bilder! Denna fartygsklass är riktigt fin. Bra att sängen står en bit ifrån balkongen. Jag har lätt för att frysa och för att känna vinddraget från balkongen.  Ser fram emot resten av reportaget  :)

Ni som åker i sådan här lyxbåtar i dessa lyxhytter, visst brukar det finnas sådana där supergulliga småflaskor med schampoo, balsam mm i badrummet? Om det är någon som åker i sådan båt och inte vill använda dessa, så vill jag bara tala om att jag samlar på sådana,  så ni får gärna skicka dom till mig. Jag kan betala en slant för portot om så önskas. Skicka ett PM till mig här på sajten i så fall.

Kladde72

Lägger inte du ut dessa på Tradera?
Kommande
Celebrity Eclipse

Grattis Silja Line 60 år!
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2017, 14:44:21 »
Vem fråga du, Penny? Mig eller Robert Bring? Jag samlar på sådana, jag lägger inte ut dom på Tradera.

Kladde72
*

Penny

• 42
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2017, 14:58:21 »
Vem fråga du, Penny? Mig eller Robert Bring? Jag samlar på sådana, jag lägger inte ut dom på Tradera.

Kladde72

Om du tittar på citatet så är det dig jag citerar. Robert har inte pratat om skönhetsprodukter.

Tänkte eftersom att du sålt nessecärer på Tradera tidigare där shampoo mm ingår.
Kommande
Celebrity Eclipse

« Svar #6 skrivet: 29 juli 2017, 17:53:41 »
Jaha, då fattar jag vad du menar. Nej, jag sålde en del av alla mina necessärer, så det räcker med en av varje sort. Behöver inte dubletter. Det finns ju folk som inte har råd att åka i finare hytter, och då passar det ju bra om dom behöver necessärer när dom ska ut och resa, så jag fick mina dubletter sålda. Jag brukar samla på flaskorna med shampo, conditioner mm från olika båtar.

Kladde72
« Svar #7 skrivet: 31 juli 2017, 17:22:16 »
trevliga bilder och repriser är inte fel särskilt itne då första omgången ej går att se längre /T
Resor 2017.
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande:
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Silja Serenade
Freedom of the seas i karibien
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2017, 17:28:43 »
trevliga bilder och repriser är inte fel särskilt itne då första omgången ej går att se längre /T

Jo, så tråkigt att så många fina reportage försvunnit! Jag brukade ofta gå igenom arkivet och kolla igenom reportagen igen. :)

Fortsättning kommer snart, jobb och uteaktiviteter prio 1 just nu!

//R
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2017, 14:03:36 »
Så fortsätter vi vidare...

54

Solarium området som är det inglasade poolområdet som naturligtvis är mera populärt på kallare breddgrader, men många äldre gillar att hänga här.

55

Celebrity har väldigt bra buffé jämfört med många andra "massmarket" rederier, och framför allt väldigt bra utbud av salladstillbehör som man plockar ihop själv.

56

Dag 2 till havs och vi ligger norr om Dominikanska på väg mot St. Thomas.

57

Här är vi i aktern utanför specialrestaurangerna, Silk Harvest till vänster, Blu som ligger till höger, och Tuscan Grille nere till höger i aktern. Här skiljer sig systrarna åt med olika konstverk.

58

Dags för frukost i Blu.

59

Menyn...

60

Börjar med en mixed fruit plate.

61

Bacon, ägg, potatis och tillbehör! Frukosten är väldigt bra här, dock kan den på längre kryssningar bli lite enformig! Så då är kan man variera med att gå upp till Buffén.

62

Tuscan Grille i aktern, som är en italiensk inriktad grillrestaurang. Jag tycker dock att den numera har blivit för dyr, när vi åkte kostade det 45 dollar/pers extra att äta här! Och så mycket bättre är den inte... Här är RCCL mera prisvärda som tar runt 15-30 dollar extra för sina specialrestauranger.

63

Poolområdet, inte ens på sjödagarna så är det svårt att hitta ledig plats undantaget precis nere vid poolen. Dessutom var man ganska aktiva på att ta bort paxade stolar! :)

64

Jag gillar att det är mycket blått glas på dessa systrar, snyggt!

65

Mast Bar, tyvärr ofta lite blåsigt här och lite få möbler för bargäster! Här är det rökning tillåtet.

66

Poolområdet åt andra hållet! Tyvärr är bubbelpoolerna lite för små, sen skulle man kunna haft tak över två och låtit två vara i solen.

67

Systrarna är ensamma om sina gräsmattor ute i aktern, jag tycker det är ganska så häftigt och på Equinox har man inte heller fyllt upp området med privata Cabanas. Det är riktigt avkopplande att ta en handduk och lägga sig här på gräset och bara slappa med maskinmuller i bakgrunden.

68

Sunset Bar i aktern. När vi åkte Reflection var detta en favorit bar, men tyvärr så jobbade en av fartyget mindre trevliga i just denna bar.

69

70

Så här ser det ut på Reflection, sämre för personalen men trevligare för oss gäster!

72

Glasblåsar stället, förvånansvärt populärt faktiskt! Här är det restaurang på Reflection och Silhouette.

73

Dessertbordet!

74

Strax dags att öppna för lunch.

75

Salladsbordet redo!

76

Pastadelen, man hade mycket goda pizzor ombord.

77

Nere på huvuddäcket där vi har en liten rökavdelning, tyvärr skymmer livbåtarna större delen av detta däck.

78

En suveränt god förrätt med pressad potatis och kycklingröra uppepå.

79

En lika god huvudrätt med färsbiffar, sky, rostad vitlök och en puré! Vi upplevde båda två att maten smakade bättre här än på Reflection tidigare.

80

Sunset Bar på kvällen, jag tycker dom röda stolarna inte alls passar in här...

81

Skorstensbild!

82

Biblioteket sett uppifrån.

83

På väg in i Skybar som är riktigt stor på dom 4 första systrarna, lite för stor skulle jag nästan vilja påstå! I alla fall när man seglar i Karibien. Här var det oftast ganska ödsligt på den här kryssningen.

85

Dansgolvet, en kväll då man hade 80 tals tema så blev det hyfsat bra fart här! :)

86

Runt baren var det dock ofta lite folk och trevligt att hänga då personalen här var väldigt trevliga och duktiga.

88

Så kommer vi fram till St. Thomas.

90

Det var ganska mulet och regn i luften!

91

Men ganska turkost vatten!

92

Vi var tidiga av här då vi skulle hinna åka över till grannön St. John.

93

Carnival Liberty framför oss.

95

Så har vi satt oss i en taxi/minivan för att åka vidare till färjan, föraren raggade fler kunder men försäkrade oss att hinna med 09:00 båten!
När vi var på väg, så låg en taxi bakom och var väldigt stressad och ville köra om... Och med facit i hand så förstår vi varför! Vi missade precis 09:00 båten, han släppte av oss 08:59 och då hade vi inte ens köpt biljetter... :( Och att vänta 1 minut med båten medans vi köpte biljetter fanns inte på värdskartan.

96

Så det var bara att vänta en timme till nästa avgång och hänga på en lokal bar.

97

Man hade precis fått två nya katamaraner levererade som både var bekvämare och snabbare än tidigare båtar.

98

Vi satt inne då det duggade lite lätt!

99

Här har vi några av dom äldre fartygen!

100

Cruz Bay där båtarna kommer till, sen tänkte vi åka till klassiska Trunk Bay, jag ville dock testa någon annan strand men fick ge mig...

101

Man hade en lokal buss, men vi sökte upp en minivan igen.

102

Här vårat åk!

103

Trunk Bay är fantastiskt fint, men mer och mer folk hittar hit! Det här lite lugnet före stormen.

104

Borta vid den lilla ön kan man snorkla.

105

Vi stannade inte så länge eftersom vi vill ha marginal när vi åker tillbaka. Så lunchdags i Cruz Bay innan båten går tillbaka.

106

Här avgår turen före våran med Red Hook 1!

Fortsättning följer...
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2017, 20:02:33 »
1.000USD i böter för nedskräpning!
Såg ni många vakter som efterhöll detta?/Ulf
*

Penny

• 42
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 08 augusti 2017, 17:33:41 »
Väntar otåligt på en fortsättning  :)
Kommande
Celebrity Eclipse

« Svar #12 skrivet: 08 augusti 2017, 17:54:55 »
Ulf, vi såg inga vakter som kontrollerade nedskräpning, men tror knappt att det behövs...

Penny, fortsättningen kommer och även andra reportage! Den här årstiden tillbringas mycket utomhus när man inte sitter på jobbet... ;)

//R
*
« Svar #13 skrivet: 08 augusti 2017, 18:06:32 »
Den här årstiden tillbringas mycket utomhus när man inte sitter på jobbet... ;)

//R

... ursäkter, ursäkter... ;)

Säger jag som också väntar på fortsättningen :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #14 skrivet: 09 augusti 2017, 09:09:28 »
Sambon sover, passar på att lägga ut lite mera... :)

107

En av dom äldre båtarna tillsammans med en nyare.

109

En mindre passagerarbåt susar fram över vattnet och möter oss utanför Red Hook.

110 Så är vi strax framme, dags att åka tillbaka till Equinox.

111 Vi hade en plan först på att åka linbanan upp, men trötta efter utflykten och i värmen så lockade Equinox oss tillbaka på direkten.

112

Equinox och systrarna har rejäla balkongmöbler.

113

Under dagen hade man tvättat av glaset i relingen.

114

Lugnt nere på Senior Frogs, men Carnivals resenärer hade hittat ett eget hak lite närmare deras fartyg...  :D

115

Närbild på Libertys balkonger i aktern.

116

Skorstenen, som är ett varumärke hos Carnival och ser i stort sett likadan ut på samtliga fartyg.

117

Vid ingången till SKY Lounge så finns det en liten mysig plats för två personer.

118

Utflyktskatamaran återvänder med entusiastiska resenärer...

119

Så backar vi ut från St. Thomas och sätter kurs mot nya mål!

120

121

Vi är på väg, och vi får se vart vi hamnar...

[url=https://flic.kr/p/BWqm3e]
123 by Robert Brink, on Flickr

Ensemble Lounge som är en väldigt trevlig bar som ligger nära samtliga specialrestauranger. Vi tyckte dock att bandet som spelade här på denna kryssning inte kom upp i samma standard som på Reflection tidigare. Framför allt spelade man samma låtar varje kväll...

124

Ingången till Restaurang Blu, men i kväll skulle vi tydligen till Tuscan Grille och äta...

125

Starters

126

Soppa och sallader.

127

Huvudrätter

129

Precis som på Reflection så testade jag en Tartare/Råbiff till förrätt.Själva köttet var perfekt men tillbehören ganska menlösa, brödet skulle behöva en rejäl dos med vitlök och olivolja för att få lite sting.
Salladen var en tråkig Ruccola med lite Balsamico. Här betalar man rejält med extra för att äta, då ska det vara rejäl klasskillnad... Men det är det tyvärr inte.

130

Köttbit med grillade grönsaker till, helt ok, men även här inget som liksom sticker ut och motsvarar extra slantarna jämfört med tex huvudrestaurangen.

132

Kväll ute på däck, Glasshowen är i full gång.

133

Hissarna lyser blått, när den är på plats skiftar det till rött ovanför aktuell hiss.

134

135

Vattenkonstverk ute på pooldäck.

136

Pooldäck på kvällen.

137

Så närmar vi oss en ny ö och solen är på väg upp...

140

Lastbåt utanför vårat nya resmål...

141

Crystal Symphony på väg.

142

Och vårat nya resmål för dagen är St Kitts!

143

Som på så många andra karibiska resmål, så börjar det med ett shoppingområdet.

144

Jewel Of The Seas har följt oss från St. Thomas.

145

146

Så backar hon in bredvid oss, jag noterade ett ganska kraftigt och trevligt maskinljud från henne! Hon har väl blivit av med sina Turbiner och är väl inte GTS längre utan M/S?

147

Den trevliga Skybaren Viking Crown Lounge som finns på alla äldre RCL fartyg.

148

Sky Bar, här köpte jag min första drink någonsin på ett kryssningsfartyg.

149

Frukost igen, en omelett denna gång, tillagad enligt önskemål.

150

Vi tog det lite lugnt här på förmiddagen, först hade vi en plan på att åka med tåget på ön! Men det var lite oklart om det börjat köra ännu för säsongen.

151

Crystal Symphony

152

Platsen vi är på!

153

Så går vi av och tänkte leta upp något Café med WiFi.

154

Aktern på Jewel.

155

Vi gick på Lonely Planets rekommendation och hittade ett trevligt Café med lite utsikt över korsningen.

Fortsättning följer...