Vilka jobbar till sjöss här på forumet?
« skrivet: 21 juli 2017, 14:26:47 »
Hej,

Vore kul att se hur många av alla här inne som jobbar till sjöss. Ni får gärna lägga till lite personliga anekdoter och kommentarer.  :)

- Fartyg
- Befattning
- När ni mönstrade
- Andra fartyg ni har tjänstgjort på

Jag kan ju börja:

Fartyg: m/s Eckerö (Rederi AB Eckerö)
Befattning: Ekonomibiträde (Diskare)
Tid: Började i september 2016
Andra fartyg: Silja Symphony (Catering host, Tax Free) (2010)
Livet är för kort för att inte kryssa.
SV: Vilka jobbar till sjöss här på forumet?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2017, 19:37:15 »
M/T Nimbus
Maskinchef
Juni 2017
Tidigare i Offshore, senaste åren på Blue/NAO Power, Fighter & Storm
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2017, 19:55:12 »
Viking Line, Taxfree avdelningen sen 1989.
Ålandsfärjan, Rosella, Jupiter, Mariella, Amorella och XPRS förutom också ett kortare
inhopp på Silvia Regina i starten.
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2017, 15:22:30 »
Technical Support Engineer/Superintendent i kryssningsbranchen.
Har varit till sjoss i 34 ar och 10 dagar....
Innehaft allehanda tekniska befattningar ombord i RoRo, Container, Tank, Bulk och kryssningsfartyg.
Har aven hunnit med en tid som testingenjor pa varv i Kina for ett Norskt foretag i offshorebranchen.

« Svar #4 skrivet: 27 juli 2017, 08:37:10 »
Innan serverhavariet var det någon eller några som var anställda ombord på SKÅNE och/eller TT-Line's svenska färjor i det här forumet. Kom de aldrig tillbaka tll det "nya" forumet? ???
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2017, 10:04:17 »
Första sjöjobb år 1964. Sjöingenjör 1975. Salig blandning av båtar. Skärgårdsbåtar, mest steamers. Gamla styckegodsare och sedan ro/ro i world wide. Bogserbåtar, bulk carriers - you name it. Landjobb som inspektör, quality & safety manager, fleet manager, diverse konsultuppdrag. Jobbar fortfarande som fleet manager och "independent consultant". Har hela tiden seglat tillräckligt för att uppehålla mitt Chiefcert. Tänker fortsätta jobba så länge någon tycker det är värt att betala mig för att göra något. Baserad i NordNorge sedan 30 år.
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2017, 21:07:22 »
Tråkigt att bara de som fortfarande är till sjöss tillfrågas, varför inte de som har gått i pension eller bytt yrke.
Inget intresse för äldres meriter från den tiden, då Sverige hade både sjöfolk och handelsflotta :(
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2017, 22:12:55 »
Tråkigt att bara de som fortfarande är till sjöss tillfrågas, varför inte de som har gått i pension eller bytt yrke.
Inget intresse för äldres meriter från den tiden, då Sverige hade både sjöfolk och handelsflotta :(

Jag ser två val, antingen posta sin historia här eller skapa en ny tråd.
Uppenbarligen finns ett tredje val, att bara gnälla....
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2017, 13:59:23 »
32 år till sjöss i b.l.a Broströms, Transatlantic, SOL, Shardik mm
Senaste 19 åren i Norsk offshore där jag fortfarande seglar på AHTS varvat med inhopp på Rederi kontoret.

//Offshore
*
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2017, 14:09:14 »

Det finns ju sedan tidigare en tråd som behandlar ämnet du nämner. Så visst finns det ett intresse! :)

Så var det då, heter den tråden.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #10 skrivet: 09 december 2017, 14:08:17 »
Mch på HSC Helgeland.

Till sjöss sen drygt 34 år tillbaka med lite avbrott som teknisk inspektör samt ny- och ombyggnadsinspektör.