SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #30 skrivet: 29 juli 2017, 22:15:34 »
Ja men OK att det är kineser ombord men det är fortfarande en skandinavisk produkt - så

1) vad tillför ett kinesiskt ägande företaget? (Utöver typ handfasta råd som att det måste in mer Sojasås på buffén för att blidka kineser ombord)

2) vad är potentialen i företaget för en kinesisk ägare? Vad skall man tjäna pengar på? Vare sig Tallink eller Viking är ju några penningmaskiner. Inte heller ser jag någon direkt framtida utvecklingspotential givet lågprisflyg och billiga weekendpaket till Europas huvudstäder
« Svar #32 skrivet: 01 augusti 2017, 10:51:41 »
Ja men OK att det är kineser ombord men det är fortfarande en skandinavisk produkt - så

1) vad tillför ett kinesiskt ägande företaget? (Utöver typ handfasta råd som att det måste in mer Sojasås på buffén för att blidka kineser ombord)

2) vad är potentialen i företaget för en kinesisk ägare? Vad skall man tjäna pengar på? Vare sig Tallink eller Viking är ju några penningmaskiner. Inte heller ser jag någon direkt framtida utvecklingspotential givet lågprisflyg och billiga weekendpaket till Europas huvudstäder

Kina investerar mycket stora belopp runt om i världen bl a Afrika. Och vill dom driva tåg i Sverige så varför inte bilfärjor i Östersjön.......
« Svar #33 skrivet: 01 augusti 2017, 10:57:07 »

Kina investerar mycket stora belopp runt om i världen bl a Afrika. Och vill dom driva tåg i Sverige så varför inte bilfärjor i Östersjön.......
Nu skall man kanske fortfarande skilja litet mellan "kinesiska ägare" och Hong Kong-företag. Hong Kong-företaget MRTs (eller MTRs, jag lär mig aldrig hvad de heter) Stockholm - Göteborg-tåg ser jag inte riktigt på som en del av den stora "kinesiska satsningen" runt om i världen, även om Hong Kong formellt är kinesiskt.
*

Penny

• 75
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
http://dayviews.com/Fartygsbilder/523437132/
Här är mitt senaste kryssningsfartygsreportage från 2017! Skriv gärna en fråga/kommentar om du undrar över någonting :)

Kommande
Silja Symphony