Intervju med Ben Lundqvist
« skrivet: 19 juli 2017, 12:37:22 »
Intressant intervju med Ben Lundqvist i Sjöfartstidningen -noterade att nybyggnadsprogrammet för lastfartygen är betydligt snabbare än för passagerarfartygen. Har uppfattat Lundqvist som en bromskloss i VLs styrelse för nybyggnation. Några frågor:

Citera
Vi är även försiktiga vid val av varv. Rent allmänt säger man att man måste övervaka kinesiska varv mycket noggrannare än andra. Vår organisation är otroligt liten.

Hur kommer man att agera vid VLs nybygge - kommer man att ha personal på plats i Kina som övervakar processen - hur många?

Citera
Vi anlitar bemanningsagenter, men ingen anställs på våra fartyg utan att ha screenats här på rederiet.   

Vad innebär det att ha screenats? Att man kollar igenom behörigheter etc?


http://www.sjofartstidningen.se/nybyggnadsprogrammet-ar-en-nodvandighet/


SV: Intervju med Ben Lundqvist
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2017, 20:57:01 »
Nja, bromskloss kanske på ett vis men realist till huvudsaken skulle man nog kunna säga i fallet VL. Intressant artikel förresten. Dom sprider ju inte intervjuer högt och lågt direkt.
YNWA!
SV: Intervju med Ben Lundqvist
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2017, 00:17:44 »

Näringslivstopparna på Åland - Lundqvist mfl - bor dom på Åland permanent eller någon annanstans ute i Europa?
SV: Intervju med Ben Lundqvist
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2017, 00:49:01 »

Näringslivstopparna på Åland - Lundqvist mfl - bor dom på Åland permanent eller någon annanstans ute i Europa?

Tror nästan alla bor kvar på Åland, Wiklöf (https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Wikl%C3%B6f har väl
två gånger fått finlands högsta bötesbelopp eftersom han fått dagsböter för fortkörning, har för mig det rörde sig
om ca. 40 000 EUR per gång.