Gamla Örebro III snart i Gävle
« skrivet: 18 juli 2017, 20:37:13 »
Den gamla ångaren Örebro III som byggdes 1900 och i över 50 år trafikerade mellan Stockholm och Örebro kommer snart att bli restaurangfartyg i Gävle.

Ångfartyget Örebro III blev på 50-talet utkonkurrerat av lastbilar, bussar och järnväg. Hon blev då ombyggd till logementsfartyget Lindö II för Skånska Cementgjuteriet, ett företag som vi idag känner under namnet Skanska. I många år fungerade hon som bostad vi olika byggnationer.

In på 90-talet blir hon ombyggd till restaurangpråm. I början ligger hon i Örebro (med det anrika marknadsföringsnamnet Örebro III) för att några år senare bogseras till Fyrisån i Uppsala (där hon kallades Mathilde). Hon såg ut att vara i mycket dåligt skick de sista åren i Uppsala och år 2000 blir det konkurs.

Ungefär samtidigt som fartyget fyller 100 år säljs hon av konkursboet till Mariehamn. Köparen är en äldre thailändsk kvinna som gift sig med en ålänning. Efter ett par års ombyggnader i Svibyviken öppnar restaurangen Maneechai som fartyget döpts om till i Östra hamnen i Mariehamn. Ägarna började komma till åren och man hamnade även i bråk med myndigheterna om arbetstider för de anställda. Det medförde att fartyget 2013 bjöds ut till salu.

För några år sedan såldes fartyget till en italiensk krögare Guiseppe Greco. Fartyget gjordes om till en finare italiensk restaurang, men det verkar inte som underlaget för en sådan restaurang räcker till i Mariehamn.
Han tänker nu flytta (bogsera) restaurangbåten "Italia" till Gävle i slutet av juli.




*
SV: Gamla Örebro III snart i Gävle
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2017, 16:13:28 »
Hon kunde ju förtjäna en restaurering. Hon är ju ganska vanställd när jag tittar på bilderna och jämför med originalutseendet som visar en stolt liten ångare liknande Trafik.

Namnet "Italia" får mig att tänka på Kungsholm (II) 1928 som ändade sina dagar hos Home Lines under just det namnet.

Det där med konkurser är lite oroväckande eftersom det känns som att det kulturhistoriska värdet hotas (d.v.s att om rörelsen inte fungerar slutar det med skroten eftersom "ingen vill betala" - den gamla klassiska orsaken till att skrota ut värdefulla föremål).