Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« skrivet: 15 juli 2017, 16:01:44 »
Der er gået lidt tid siden jeg sidst havde muligheden for at nyde og opleve mine absolutte favoritter: Moby Drea og Moby Otta. Da jeg for tiden er bosat i Schweiz tænkte jeg derfor, at jeg ville bruge en lang weekend på en lille rejse til og fra Olbia, for at se hvordan de 2 gamle Tor-Linere har det  :)

Jeg fik skudt en del stemningsbilleder fra turen, som jeg poster nogle af her. Hele albummet findes desuden på Flickr, og man er velkommen til at se det i sin fulde længde  ;)

https://flic.kr/s/aHskYAUe3o

Robert har i sit fine indlæg fra 2016 postet mange fine billeder af interiøret, så der har jeg ikke så mange - også fordi det er svært at fange øjeblikke ombord, hvor faciliteterne er næsten uden passagerer, men jeg har i stedet taget en del billeder af de eksterne detaljer og momenter - også fordi jeg netop elsker de 2 søstre så meget pga deres unikke og elegante/kraftfulde design - og helt unikke soldæk agter. Husker også Henriks indlæg, som desværre forsvandt da sitet crashede.

De par interørbilleder det er blevet til, er primært taget med mobilen, og derfor ikke i samme kvalitet, men håber det går endda.  8)

Håber I hænger på - og evt. får lyst til en tur før de engang forsvinder (Må det vare mange år endnu)

Vi starter i Genova. Det er lørdag aften og der er mange rejseglade turister - primært fra Skandinavien, Tyskland samt Schweiz, da italienerne jo selv først har højsæson i august.

Jeg havde valgt at parkere bilen i Genova og tage med som gående passager, så jeg slap for at blive en del af den store gang bil-tetris der finder sted, når skibene skal fyldes  :)

Først ser man Nuraghes, som efter sammenlægningen med Moby også har fået en seriøs makeover: (Dette foto lavet til et panorama foto på efterkant, så kvaliteten er ikke den bedste)

P10000751 by Søren Olsen, on Flickr

Så kommer hovedpersonen for mit vedkommende - gode gamle Tor Britannia, som jeg første gang sejlede med i 1980, hvor jeg var med familien på semester i England, og hun havde akkurat været på Aalborg Værft for at få monteret Sessan havfruen på skorstenen. Min far arbejdede med dette projekt på værftet, og kunne købe nogle billigere billetter + at vi fik omvisning på bla broen undervejs til Felixstowe (Mener det var Kjell Palm som viste rundt), nå, men her kommer hun efter en dagsejlads fra Olbia

P1000073 by Søren Olsen, on Flickr

P1000074 by Søren Olsen, on Flickr

Som gående passager kommer man tidligt ombord, så jeg fik en kølig pils i pubben - ikke meget nyt her:

IMG_20170708_203343 by Søren Olsen, on Flickr

Klokken er omkr. 22:00, og fastlandet forsvinder i mørket og horisonten. Maskinerne buldrer mere og mere, og vi kommer vel op på 20-23 knob

P1000077 by Søren Olsen, on Flickr

Månen skinner klart og søen er helt stille

P1000083 by Søren Olsen, on Flickr

P1000084 by Søren Olsen, on Flickr

P1000085 by Søren Olsen, on Flickr

Der var tid til en lokal Ichnusa øl fra Sardinien - indtaget i pool baren  8)
P1000087 by Søren Olsen, on Flickr

Igen: Helt utrolig klar og stille nat på havet

P1000089 by Søren Olsen, on Flickr

P1000090 by Søren Olsen, on Flickr

Elsker de store dæk - og elegante linjer
P1000095 by Søren Olsen, on Flickr

P1000098 by Søren Olsen, on Flickr

P1000106 by Søren Olsen, on Flickr

Så hopper vi for et øjeblik lige inden for: I modsætning til de 2 tidligere gange, hvor jeg har sejlet med søstrene i Moby regi, havde jeg denne gang booket en hytt - Denne lå på dæk 8, og var af OK standard

P1000107 by Søren Olsen, on Flickr

P1000108 by Søren Olsen, on Flickr

P1000109 by Søren Olsen, on Flickr

P1000110 by Søren Olsen, on Flickr

Udsigten fra hytten - gennem den blå solfilm

P1000112 by Søren Olsen, on Flickr

Så er det blevet morgen. En ny varm dag starter, og lyset er kommet tilbage:

P1000113 by Søren Olsen, on Flickr

P1000114 by Søren Olsen, on Flickr

P1000115 by Søren Olsen, on Flickr

P1000116 by Søren Olsen, on Flickr

P1000118 by Søren Olsen, on Flickr

På Otta er det ikke muligt at komme helt ud og kigge fremover

P1000120 by Søren Olsen, on Flickr

P1000122 by Søren Olsen, on Flickr

P1000123 by Søren Olsen, on Flickr

P1000124 by Søren Olsen, on Flickr

Denne udsigt og havets brusen - samt maskinernes buldren, bliver man aldrig træt af  ;)

P1000127 by Søren Olsen, on Flickr

P1000130 by Søren Olsen, on Flickr

Nemlig...buldren fra denne her

P1000131 by Søren Olsen, on Flickr

P1000133 by Søren Olsen, on Flickr

P1000134 by Søren Olsen, on Flickr

P1000140 by Søren Olsen, on Flickr

P1000142 by Søren Olsen, on Flickr

P1000143 by Søren Olsen, on Flickr

Ok, lige et smut indendørs, og er uskarpt mobil-billede, men dette er da original udsmykning?

IMG_20170709_070712 by Søren Olsen, on Flickr

Admiral pubben

IMG_20170709_070727 by Søren Olsen, on Flickr

Forsøgte at tyde dette, men det ligner svejsemærker fra Scandinavian Seaways teksten

P1000146 by Søren Olsen, on Flickr

Spor fra en fortid med mange logoer/mærker

P1000147 by Søren Olsen, on Flickr

P1000149 by Søren Olsen, on Flickr

P1000151 by Søren Olsen, on Flickr

P1000153 by Søren Olsen, on Flickr

P1000154 by Søren Olsen, on Flickr

P1000159 by Søren Olsen, on Flickr

P1000160 by Søren Olsen, on Flickr

P1000161 by Søren Olsen, on Flickr

Jaja, hun er jo efterhånden en gammel dame....men generelt stadig i fin stand..

P1000164 by Søren Olsen, on Flickr

Land i sigte, men ingen aktivitet her endnu

P1000165 by Søren Olsen, on Flickr

P1000168 by Søren Olsen, on Flickr

P1000170 by Søren Olsen, on Flickr

P1000171 by Søren Olsen, on Flickr

Vi glider stille ind mod Olbia

P1000175 by Søren Olsen, on Flickr

En travl havn denne morgen...

P1000177 by Søren Olsen, on Flickr

P1000178 by Søren Olsen, on Flickr

P1000179 by Søren Olsen, on Flickr

P1000181 by Søren Olsen, on Flickr

Så slås bak, og man mærker ret kraftige vibrationer ude på agterdækket

P1000182 by Søren Olsen, on Flickr

P1000184 by Søren Olsen, on Flickr

Il Comandante samt den lokale lods (Pilot) er nu på plads

P1000186 by Søren Olsen, on Flickr

P1000189 by Søren Olsen, on Flickr

Moby Tommy - nu med Tirrenia branding

P1000192 by Søren Olsen, on Flickr

Ak ja...rejsen er slut. Jeg går fra borde, og siger "ciao" for denne gang til Drea

P1000193 by Søren Olsen, on Flickr

P1000194 by Søren Olsen, on Flickr

Spor fra fortiden ses stadig.....Tor Britannia, Esbjerg (Göteborg var ikke til at se)

P1000197 by Søren Olsen, on Flickr

Et sidste billede gennem ISPS sikringen, som også er blevet ret omfattende i Italien

P1000201 by Søren Olsen, on Flickr

Vi var vel i Olbia omkring kl. 9, så jeg havde en hel dag til fods i byen, inden jeg skulle retur med Otta kl. 21:30.....det blev en varm dag, men der er mange hyggelige barer og cafeer, hvor man kan slukke tørsten med en øl eller 2  :P

Jeg poster anden del i morgen, hvis I stadig hænger på - hjemturen med Tor Scandinavia - altså Moby Otta, som nu er i sin 10. sæson for Moby.

Facit Drea: Hun gør det godt, men alderen trykker selvsagt her og der. Jeg havde dog ikke noget at klage over mht rengøring eller faciliteter, men ser at mange personer på fx Tripadvisor klager over støj/vibrationer i kabinerne osv - men hvad - jeg elsker såvel den sagte brummen samt vibrationerne..det er jo en del af det at være til havs.

Men hun er trods alt 42 år. De lave oliepriser for tiden gør dog nok også sit til, at Moby ikke tænker på en udskiftning lige nu, og hvorfor i grunden: Som natfærge, hvilket er søstrenes primære opgaver, gør de det fint. Der er ikke brug for 20 diskoteker og restauranter i flere etager - det er jo en ren transportløsning, og ikke et mini cruise/underholdningskoncept som denne rute basereres på.

Nå, men jeg oploader anden del i morgen med søsteren  :D Tak fordi I var med så længe
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #1 skrivet: 15 juli 2017, 16:13:14 »
Härliga bilder från Medelhavet.:)
Någon som vet/kan förklara varför hon heter"Moby Drea"och inte t ex"Moby Dream"?/Ulf
*
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2017, 16:34:05 »
Tack för ett fint reportage Skolsen!

MOBYs båtar är så vackra utvändigt ;)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2017, 16:55:44 »
Man får tacka för reportaget, fina fartyg det där! :)

Jo, att det skramlar och låter lite när man åker ett fartyg från 70 talet får man nog räkna med... Det gör det även i nyare fartyg! Men folk förväntar sig väl hotellstandard till havs...

//R
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2017, 17:26:59 »
Älskar dessa reportage från Medelhavet, alltid kul att få följa med i farvatten där jag själv inte har satt min fot. :)
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #5 skrivet: 15 juli 2017, 21:02:34 »
Härliga bilder från Medelhavet.:)
Någon som vet/kan förklara varför hon heter"Moby Drea"och inte t ex"Moby Dream"?/Ulf

Enligt uppgift kommer Drea ur namnet Andrea och Andrea lär vara barn till redaren.
 
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #6 skrivet: 15 juli 2017, 21:20:21 »
Härliga bilder från Medelhavet.:)
Någon som vet/kan förklara varför hon heter"Moby Drea"och inte t ex"Moby Dream"?/Ulf

Enligt uppgift kommer Drea ur namnet Andrea och Andrea lär vara barn till redaren.
Ahaa./Ulf
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2017, 12:06:07 »
Så er vi i gang med del 2  :)

Klokken er omkring 19:00, og en ny velkendt skikkelse dukker op.....

IMG_20170709_191456 by Søren Olsen, on Flickr

P1000202 by Søren Olsen, on Flickr

Og det ser ud til at der er en anden trofast passager, som også er fan af de store soldæk  :P

P1000203 by Søren Olsen, on Flickr

P1000208 by Søren Olsen, on Flickr

P1000209 by Søren Olsen, on Flickr

En travl dag i Olbia på det tidspunkt

P1000210 by Søren Olsen, on Flickr

P1000211 by Søren Olsen, on Flickr

P1000213 by Søren Olsen, on Flickr

Noget jeg ikke har set før var at man havde oprettet en intermistisk udebar. Et par borde var flyttet ud på agterdækket, hvorfra man op til afgangen solgte øl, vin og snacks

P1000214 by Søren Olsen, on Flickr

P1000215 by Søren Olsen, on Flickr

P1000218 by Søren Olsen, on Flickr

P1000219 by Søren Olsen, on Flickr

P1000221 by Søren Olsen, on Flickr

P1000222 by Søren Olsen, on Flickr

P1000224 by Søren Olsen, on Flickr

Solen er ved at forsvinde....tiden for afgang nærmer sig. Dette var dog en søndagskväll, så ikke fuldt belagt

P1000225 by Søren Olsen, on Flickr

Bithia stikker afsted, så der er frit udsyn til nogle af de andre skibe

P1000228 by Søren Olsen, on Flickr

P1000229 by Søren Olsen, on Flickr

Så er vi kommet ud på åbent hav, og det er igen en blikstille og klar kväll/nat....søen er som et spejl

P1000239 by Søren Olsen, on Flickr

P1000233 by Søren Olsen, on Flickr

Forsøgte med lidt HDR effekt for bedre at se spor fra fortiden. Man ser såvel Tor line som DFDS malteserkorset

P1000240-001 by Søren Olsen, on Flickr

P1000242 by Søren Olsen, on Flickr

P1000246 by Søren Olsen, on Flickr

P1000251 by Søren Olsen, on Flickr

P1000252 by Søren Olsen, on Flickr

P1000259 by Søren Olsen, on Flickr

P1000261 by Søren Olsen, on Flickr

P1000262 by Søren Olsen, on Flickr

P1000263 by Søren Olsen, on Flickr

P1000271 by Søren Olsen, on Flickr

Så går vi lige inden for. Mit hytt var igen på dæk 8, og i forhold til Drea, var WC/bad nyere

P1000272 by Søren Olsen, on Flickr

P1000273 by Søren Olsen, on Flickr

P1000274 by Søren Olsen, on Flickr

P1000275 by Søren Olsen, on Flickr

P1000276 by Søren Olsen, on Flickr

Udsigten denne gang. Mener det var Nr. 8423

P1000277 by Søren Olsen, on Flickr

Så er det blevet morgen, og vi er godt på vej mod Genova. Ham her står stadig og nyder udsigten  ;) ;)

P1000278 by Søren Olsen, on Flickr

P1000279 by Søren Olsen, on Flickr

P1000284 by Søren Olsen, on Flickr

P1000286 by Søren Olsen, on Flickr

P1000285 by Søren Olsen, on Flickr

P1000287 by Søren Olsen, on Flickr

P1000288 by Søren Olsen, on Flickr

P1000289 by Søren Olsen, on Flickr

P1000291 by Søren Olsen, on Flickr

P1000293 by Søren Olsen, on Flickr

P1000294 by Søren Olsen, on Flickr

P1000296 by Søren Olsen, on Flickr

P1000303 by Søren Olsen, on Flickr

P1000304 by Søren Olsen, on Flickr

P1000306 by Søren Olsen, on Flickr

P1000307 by Søren Olsen, on Flickr

P1000308 by Søren Olsen, on Flickr

P1000310 by Søren Olsen, on Flickr

Der var ventetid på lodsen, så vi stoppede helt op og ventede en 15 minutter før Genova. Dette blev dog kommunikeret i højttalerne, og beklaget meget. Men til sidst kom han

P1000312 by Søren Olsen, on Flickr

Så er vi tæt på at bakke på plads

P1000316 by Søren Olsen, on Flickr

Lidt andre fartøjer i Genova:

P1000314 by Søren Olsen, on Flickr

P1000317 by Søren Olsen, on Flickr

Ak ja, en anden kendt klassiker fra Skandinavienstrafikken - jeg husker hende som Christian IV, og har set hende mange gange i Hirtshals  :)

P1000321 by Søren Olsen, on Flickr

Og Batman er...landet  :D

P1000326 by Søren Olsen, on Flickr

Tak for nu, Otta.....vi ses helt sikkert igen  :)

P1000327 by Søren Olsen, on Flickr

Til slut lige et par interiørbilleder....dette er hyttgangen oppe på dæk 8. Meget bekvemt er der jo en udgang til soldækket, så et perfekt sted for mig at "bo"  :)

P1000305 by Søren Olsen, on Flickr

Ingen pizza til frukost  ;)

IMG_20170710_071027 by Søren Olsen, on Flickr

Men derimod croissanter og cappucino her:

IMG_20170710_071716 by Søren Olsen, on Flickr

IMG_20170710_071720 by Søren Olsen, on Flickr

IMG_20170710_071032 by Søren Olsen, on Flickr

IMG_20170710_071032 by Søren Olsen, on Flickr

IMG_20170710_071113 by Søren Olsen, on Flickr

Ja, således nåede jeg tilbage til Genova mandag morgen. En herlig lang weekend i selskab med 2 søstre, som jeg tabte mit hjerte til for længe siden. Men jeg ved at jeg ikke er den eneste der har det sådan - det er bare skibsdesign af bedste karat  8)

Favoritten må dog være Otta: Standarden generelt virker højere, og man ser at det er et skib, som DFDS brugte penge på næsten helt op til salget. Og nu, i 10. sæson for Moby, giver hun stadig et bedre sammenlagt indtryk end Drea. (Renlighed, vedligehold)  Personligt mener jeg også at farvekombinationen på Otta med især den blå skorsten er noget mere attraktiv end Drea.

Nå, det var alt for denne gang, men der er flere billeder på Flickr siden (Link i indledningen). Ha en trevlig sommer og der er kanske andre her fra forum som skal en tur til Sardinien?  ;) 



   
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2017, 21:04:28 »
Tackar till ett mycket trevligt resereportage om dessa systrar.:)
Du var verkligen uppe tidigt på morgonen./Ulf
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2017, 21:41:13 »
Prince of Scandinavia var mer sliten än Princess redan på DFDS-tiden.
 
Jag firade min 50-årsdag med en tur till Newcastle med Princess. Det var en fin tur. På återresan blev det storm och det var rejäl sjögång. Vi var sju timmar sena till Kristiansand och Göteborg. Men det var en trevlig resa.
 
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2017, 23:52:09 »
Tack för fina bilder på två saknade systrar! :) Jag har fina minnen från båda, men kanske mest från Otta (ex Princess of Scandinavia - ex Tor Scandinavia). På dessa fartyg kände man att de var byggda för passagerana främst och inte för lasten. Jag har aldrig haft långtråkigt ombord på dem trots att resorna över Nordsjön tog ett dygn enkel väg! They don't build'em like that anymore... :(

Hytt på däck 8, var det en nybyggd hytt eller en fd besättningshytt?
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2017, 16:27:18 »
Hej Henrik,

Jeg tror du har ret. Ifølge denne GA var de originalt besætningshytter, men kanske DFDS ombyggede dem til passagerer....?? Jeg ved det faktisk ikke.

http://hhvferry.com/torbrit_origdpx.html

SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #12 skrivet: 18 juli 2017, 12:41:00 »
Er Moby Lines blevet bedre? Jeg havde to helt forfærdelige rejser med et af deres skibe mellom Livorno og Bastia i 1991. Ombordstigning ad bildæk fra en kaj uden noget som helst lokale (godt at det ikke regnede), arrogant betjæning, cafeteria kun åben den første halve time, hvorved passagererne måtte forlade serveringslokalet ud på dæk, for at ikke nye gæster skulle komme ind, vin i plastic"glas" og kæmpeforsinkelser ved ankomst i begge havne uden forklarlig grund (andet end at sejlplanen måske var den rene fantasi?)
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #13 skrivet: 02 augusti 2017, 17:34:00 »
Hej Risberg,

Beklager det sene svar. Jeg er nu tilbage i det varme CH efter en våd og blæsende tur til DK  ;)

Der er stadig boarding for gående passagerer via agterrampen, men afstanden fra terminalerne i Genova og Olbia er ikke stor, så det var OK. I forhold til betjening/service ombord, så havde jeg ikke den store kontakt med besætningen. Min billet blev cannet ved agterrampen, og jeg fik udleveret et boardingkort, med angivelse af kahytsnr. og dæk. Derefter kunne man gå direkte op på, i mit tilfælde dæk 8, hvor der stod et besætningsmedlem ved en lille pult og gav mig mit nøglekort.

Der var fortsat servering i show lounge, admiral pub samt oppe ved poolen til i hvert fald ved 12 tiden mener jeg.

Og du har ret mht forsinkelser. Jeg kan se at Drea har kørt med op mod 2 timers forsinkelse over hele weekenden, hvor skibene sejler både nat- og dagture. Midt i ugen er der ingen dagsafgang, og så burde trafikken være tilbage på "normalen". Jeg oplevede dog ingen forsinkelser da jeg var afsted, som jo også stadig ikke er højsæson med italienere der skal til/fra øen  :)
SV: Til/fra Sardinien med Moby Drea & Otta. Juli 2017
« Svar #14 skrivet: 02 augusti 2017, 23:02:05 »
trevlig tripp du verkar ha tagit./TT
Resor 2017.
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande:
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Silja Serenade
Freedom of the seas i karibien