SV: En kryss med M/S Birka igen...
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2017, 19:13:36 »
Tack för reportaget. Åkte dagen efter dig och jag kan hålla med dig i en del saker.
Saknar också discot uppe vid Terrassen. Det är inte samma känsla nere i dansbaren.
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2017, 07:50:13 »
Tack för reportage!

Gällande lukt I badrummet I hytterna. Skulle det inte kunna vara att man under lågsäsong mer eller mindre stänkt vissa hytter och bara använt andra. Då blir det lätt att vattenlås torkar och det börjar grå alger i dem. Sedan när man börjar att använda dessa tidigare avstängda hytter så kommer det i vatten i vattenlåsen och växligheten av alger hastigt startar upp igen i fuktigheten och ofta värmen. Så att det som skulle behövas göras är nog att spola alla hytters vattenlås med något algdödande medel för att få bort lukten och att det enligt Kladde skulle vara det de gör beroende på klagomål istället för att gå igenom hela fartyget ordentlig.

Jag har varit med om detta på ett nedstänkt mindre hotell och då spolade vi ändå vattenlåsen i alla rummen ca 1 gång i veckan.

Jag fick även känslan med att de stängde ner vissa områden av hytter senast jag åkte under lågsäsong genom att vissa gångar inte verkades användas under den resan och att man försökte fulla hytter i vissa områden fast det var dåligt med folk. Detta för att få en begränsad yta att städa hytter på.
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2017, 19:36:50 »
Tack för reportaget. Åkte dagen efter dig och jag kan hålla med dig i en del saker.
Saknar också discot uppe vid Terrassen. Det är inte samma känsla nere i dansbaren.

Dock förmodligen betydligt färre ljudskadade hytter kan man tänka. Men vad gör man uppe vid Terrassen då? Stänger den? Var sånt pompa och ståt när man öppnade den, hur man skulle "storstads" klubba lantissarna, div paket med temligen dåligt bubbel och överdyra snittar givetvis... Svårt att tro att särskilt många bokade/köpte dom. Dessutom obegripligt att Vinbaren enbart håller öppet på kvällen - totalt igenbommat på dan. Varför det?
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2017, 22:28:10 »

Dock förmodligen betydligt färre ljudskadade hytter kan man tänka. Men vad gör man uppe vid Terrassen då? Stänger den? Var sånt pompa och ståt när man öppnade den, hur man skulle "storstads" klubba lantissarna, div paket med temligen dåligt bubbel och överdyra snittar givetvis... Svårt att tro att särskilt många bokade/köpte dom. Dessutom obegripligt att Vinbaren enbart håller öppet på kvällen - totalt igenbommat på dan. Varför det?

Man har provat lite olika koncept kvällstid där uppe. För något år sedan var den faktiskt öppen till 02:00 på helgen, man körde DJ:s som spelade housemusik men publiken var inte alls redo för det...(otippat) Sen stod det möbler på dansgolvet så dans ville man nog inte ha. Volymen och framför allt kvalitén på ljudet var väl lite sådär också för att folk skulle tända till.
I somras när vi åkte var den helt stängd ena gången och öppen till kanske 24 andra gången med hissmusik i bakgrunden.
Särskilt många snittar har man nog inte sålt där uppe...
Min uppfattning är att Birka inte alls hittar sitt koncept, snart lämnar man väl det svenska som man kört på ett tag nu och börjar med Medelhavet...

//R
*
« Svar #19 skrivet: 18 augusti 2017, 17:47:27 »
Tycker trådar om detta fartyg är intressanta. Kan inte komma över känslan jag haft sedan jag åkte med henne som Birka Paradise: Fint fartyg i sig, dock fel klientel. Rent hårdvarumässigt tycker jag hon är trivsam men det känns som att rederiet famlar konceptmässigt.

Det känns för mig som att fartyget är av högre klass än bolaget som redar det.;)

Efter att poolavdelningen blev "vinterträdgård" skulle det kanske vara en god idé att studera QM2 och Café Carinthia/Carinthia Lounge som är inrymt i det som tidigare var en väldigt sparsamt använd dylik men som efter modifiering blivit ett mycket populärt ställe ombord.