Vårresa till Polen
« skrivet: 04 juli 2017, 22:26:07 »
Under kristihimmelfärdsveckan spenderade jag ett par dagar i Polen och på Bornholm. Huvudfokusen låg på att testa ett par färjor jag tidigare inte har åkt.

Resan startade med en snabbtågsresa ner till Malmö och byte till Pågatåget mot Ystad. Som tur var kom jag en timme innan ett stort elfel som drabbade hela järnvägen i Skåne.

Två Polenfärjor, den bakre (Skania) skulle jag resa med.

Incheckningen gick smidigt och tilldelades en utsideshytt på däck 7. Inget fel på hytten i sig, men jag hade nog önskat ett lite större fönster.

Steril hyttkorridor, a la 90-tal.

För er som inte har koll på färjan så byggdes hon för Superfast ferries i Grekland 1995 och var även deras första färja så hon fick det kreativa namnet Superfast I.  År 2004 köptes hon av italienska Grimaldi och döptes om till Eurostar Roma för att sättas in på deras paradrutt mellan Civitavecchia (Rom) och Barcelona. 2008 hamnade hon i Unity Lines ägor och har sedan dess seglat mellan Ystad och Swinoujscie. 

Likt många andra färjor i Medelhavsområdet så utrustades hon med en rulltrappa ner till bildäck. 

Snackbaren på däck 8 med 155 sittplatser.

Trapphus med havsutsikt, ett trevligt inslag.

Tillskillnad från många andra färjor på södra Östersjön har långtradarchaufförerna en egen restaurang, vilket bidrog till att det var väldigt tomt i den vanliga cafeterian.

Vad är en restaurang utan en Zebradel? ;)

Discobaren var stängd under dagsresan i lågsäsong. Kan tänkta mig att det är mer fart här under nattresan tillbaka från Swinoujscie.

Eftersom det var måndag, så hade Baltivia liggedag i Ystad och därför kunde jag beskåda båda Polferries-färjorna tillsammans. Inom en månad kommer de att få sällskap av en tredje färja, Cracovia.

Klockan 13.30 la vi ut med kurs mot Swinoujscie.

En ensam långtradare med farligt gods fick stå på väderdäck. Som ni kanske ser på bilden hade vi ingen högre fart, runt 14-15 knop hela resan, men Skania kan komma upp i hela 27 knop. Synd att hon inte längre får använda sina fartresurser fullt ut.

I aktern på soldäcket fanns en bred gul linje med texten no smoking behind this line, tyvärr respekterades inte denna uppmaning. Istället kastades en rad fimpar ner på bildäcket där det oftast står farligt gods.

Ett av få ställen som var öppen under denna avgång.

Receptionen med ett trapphus bakom. Just trapphusen låg lite undangömda och inte alls så centralt som man är van med.

Ensam i  à la carte Bon Appétit fick jag en trevlig middag med bra service, även om jag och servitören hade vissa svårigheter att förstå varandra på engelska. Restaurangen har endast 56 platser, så om man reser på nattavgång i högsäsong lär man behöva försäkra sig om en plats så fort man kommer ombord.

Vad sägs om en saffranmarinerad hälleflundra? Det smakade helt underbart, bland det bästa jag har ätit på en färja och det till ett mycket rimligt pris.

Sex timmar går fort och efter min middag närmade vi oss inloppet till Swinoujscie.

Alltid trevligt att få komma till hamnar som har flera olika hamnverksamheter.

Kontrollstationen för fartyg in till Szczecin.

På väg ner för floden Swina som mynnar ut i den stora Oderlagunen.

Flodkryssaren Princess

I Sverige sparas hamnkranar som kulturminne, här används de fortfarande för fullt.

Terminalen i Swinoujscie är kanske inte den vackraste på utsidan, men faktiskt rätt så fräsch inuti. Frågan är om den inte är något överdimensionerad. Jag har svårt att tänka mig att dess kapacitet någonsin har använts fullt ut.

Polferries Mazovia har nu varit i trafik för rederiet i två år. Hon står högt upp på min önskelista över färjor jag vil prova, även om jag har svårt för Polferries som rederi (erbjuder ingen speciell upplevelse).

När jag skulle kliva av via landgången ropades ett automatiskt meddelande ut i högtalarna att alla gående passagerare skulle gå ner till bildäck där en buss väntade, men alla andra passagerare gick av via landgången, så det gjorde jag också. ;)

För att komma till själva staden är man tvungen att ta färjan över floden.

Skania lossar och lastar för att om tre timmar åter sätta kurs mot Ystad.

Alla gående får åka med färjan gratis, men endast polskregistrerade bilar får åka med vid vissa tider.

Mitt inne i staden med anor från 1700-talet låg mitt gemytliga hotell Ottviano.

De hade i vart fall humor....

Fiskerimuséet

Galileuz och Polonia

Nils Dacke var som vanligt sen och jag var tvungen att gå och checka ut från hotellet, därför missade jag hennes avgång.

Fullt i hamnen, två Ystadsfärjor och två Trelleborgare.

Fort Anioła byggt 1958.

En gammal finlandsfärja, f.d. Skywind som gick mellan Stockholm och Åbo mellan 2002 och 2007. Från början hette hon dock Öresund och gick mellan Helsingborg och Köpenhamn. Hon har fortfarande kvar spåren på lastdäck, men i dagsläget transporterar hon inga järnvägsvagnar.

Galileuz var från början italienska Via Tirreno.

Tyska m/s Chateaubriand erbjuder hamnturer.

Baltivia lastas för sin 12.30-avgång mot Ystad. Henne skulle jag inte åka med. Jag har åkt henne en gång och det räcker. Nej istället skulle jag prova en trevligare färja m/s Polonia.

Fortsättning följer från både Polonia och sedan blir det även en liten avstickare till Bornholm.

Ha det gott!
*
SV: Vårresa till Polen
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2017, 23:01:28 »
Tack för flera glada skratt Kim :)

Fina bilder på inte riktigt lika fina båtar - men kul var det!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2017, 08:38:06 »
Trevliga bilder. Kul att ge sig ut och prova färjor man ej åkt tidigare. Önskar jag fick tid över för en sådan härligt grej/TT
Resor 2017.
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande:
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Silja Serenade
Freedom of the seas i karibien
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2017, 09:27:00 »
Utmärkt som vanligt Kim, och kul att du fortsätter att ge dig ut på färjeäventyr! Nu vill jag bara skicka iväg dig  till Korsika och Sardinien... ;)

Kul att få se den första Superfast färjan invändigt! Hon var väl temafartyg i något av dom gamla Design/Guide böckerna.

//R
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2017, 17:02:31 »
Utmärkt som vanligt Kim, och kul att du fortsätter att ge dig ut på färjeäventyr! Nu vill jag bara skicka iväg dig  till Korsika och Sardinien... ;)

Kul att få se den första Superfast färjan invändigt! Hon var väl temafartyg i något av dom gamla Design/Guide böckerna.

//R

Jag tänkte snarare att vi skulle skicka honom på en resa från Hirtshals via Torshavn och Seyðisfjørður till Reykjavik (den sista sträckan via flyg eller bus).
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2017, 19:35:45 »
Tack för flera glada skratt Kim :)

Fina bilder på inte riktigt lika fina båtar - men kul var det!
Hehe tack. :)

Trevliga bilder. Kul att ge sig ut och prova färjor man ej åkt tidigare. Önskar jag fick tid över för en sådan härligt grej/TT
Tack, hoppas att du kommer iväg snart. :)

//R
Tack! Jag är sugen på Nya Zeeland, men det kanske är lite väl att ta i till en början. ;)

//R

Jag tänkte snarare att vi skulle skicka honom på en resa från Hirtshals via Torshavn och Seyðisfjørður till Reykjavik (den sista sträckan via flyg eller bus).
Det låter inte helt fel heller, har faktiskt kollat på den resan ett antal gånger.
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2017, 21:18:03 »
De har god mat både på Skania och Polonia.

« Svar #7 skrivet: 07 juli 2017, 12:53:02 »
Inga större ändringar verkar vara gjorda på Skania sedan jag åkte med henne för ett par år sedan,men varför skulle dom ha gjort det.;)
Du tog ingen bild på mötet med Polonia?/Ulf
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2017, 13:06:15 »
Nej råkade somna till då. ;)
*

Penny

• 42
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2017, 17:17:52 »
Många trevliga bilder där, tack! :)
Kommande
Celebrity Eclipse

Grattis Silja Line 60 år!
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2017, 13:49:43 »
Nej råkade somna till då. ;)
Ja,en sjöresa tar på krafterna.;)
Lånar din tråd och visar mötet med Polonia från Skania 2014-04-03:

...och en OT bild tagen samma dag i Ystad som visar vagnväxlingen från Jan Sniadeki:

/Ulf
« Senast ändrad: 08 juli 2017, 13:51:16 av Ulf Berlin »
« Svar #11 skrivet: 10 juli 2017, 21:54:31 »

1,5 timme för avgången med Polonia checkade jag in i den enorma terminalen i Swinoujscie. Terminalen är helt klart större än t.ex. Vikingterminalen i Stockholm, men den hanterar bara en bråkdel mängd passagerare jämfört med Vikingterminalen.

Breda gångar gillar vi.

Min utsideshytt ombord på Polonia, mysig, men konstigt nog fanns inget eluttag. Ja jag tillhör generationen som behöver ladda mobilen ständigt. ;) Jag tycker även att det inte skulle skada om Unity Line kunde satsa på wifi.

Polonia byggd i Norge 1995, frågan är om det har hänt så mycket i interiören sedan dess....

Bekvämlighetsflagg som på de flesta Polenfärjor.

Polonia har en egen ramp upp till övre trailerdäck, hon tar även järnvägsvagnar.

Dags för avgång.

Wolin lastades för att inom några timmar köra en vända till Trelleborg.

Blandad bebyggelse inne i Swinoujscie. Svårt att tänka sig att staden är en semesterort med många lyxhotell när man ser dessa hyreshus.

Planeta ute för att fixa diverse bojar och farledsmarkeringar.

Varje gång jag kommer hit är lyftkranar i full fart med att bygga ett nytt hotell. Kan tänka mig att en del svenskar åker hit, ett prisvärt resmål.

Fyren Stawa Mlyny byggd 1874.

Adler-Vienta på väg från den tyska semesterorten Heringsdorf.

Cafeterian på Polonia, tyvärr helt utan havsutsikt.

Receptionen nere på hyttdäck och den smala trappan upp till alla faciliteter. Det är den enda trappan som finns till övre däck i den förliga delen av fartyget, helt klart underdimensionerad.

Något roligare hyttkorridor än på Skania.

Polonia har en mysig pub i aktern, men även denna saknar havsutsikt.

Restaurangen har som tur är havsutsikt. Här är grilldelen av restaurangen, men under denna avgång placerades alla gäster här oavsett om det skulle äta från grillmenyn eller a la carte.

Restaurang Royal, bra mycket större än motsvarande på Skania.

Maten var även här himmelsk. 

En lugn dag på Östersjön.

Soldäcket får 5 stjärnor.

Trots att det är dagavgång, somnar man lätt i de sköna sängarna. När jag vaknade till igen var land i sikte.

Baltivia har precis anlänt och lossar för fullt.

Snackbar

Vilstolar

Polonia bar helt klart det mysigaste stället ombord, dessutom med havsutsikt.

Oj det här är väl inte ombord på Polonia? Nej det är det inte, av någon konstig anledning valde jag att inte sova i Ystad. Istället tog jag 22.30-färjan till Bornholm. Halvt sovande bordade jag och fem andra gående den ödsliga Leonora Christina.

Till Rönne kom jag strax innan midnatt, som tur var låg hotellet nära hamnen så jag satte direkt kurs mot sängen. Utsikten från rummet följande morgon. 

Så pittoresk stad, älskar den.

Faergens andra katamaran den mindre Villum Clausen. Hon används vid högtidshelger och under sommaren som extrafärja till Ystad. Faergen har bara drygt ett år kvar på sitt kontrakt för Bornholmstrafiken. Fr.o.m. nästa höst kommer Mols Linjen att ta över trafiken och Villum kommer att hamna någon annanstans. Halvsystern Leonora Christina har redan sålts till Fred. Olsen, men Villum tror jag personligen kommer att bli svårare att få såld.

Leonora Christina på väg in i Rönnes hamn på morgonavgången från Ystad.

Kanske inte den vackraste....

Så är jag ombord igen för 1 timme och 20 minuter till Ystad.

På denna avgång var även övre däck öppet, men det var inte många som ville åka från Bornholm dagen innan kristihimmelsfärdsdag.

En snabbfärja med soldäck, se och lär Destination Gotland.

Hammerodde kommer också att försvinna nästa höst. Hon ersätts av Mols Linjens nya ropax som byggs i Rauma.

Skania i Ystad, såg en aningen ovårdad ut. Jag ändrar mig, hon såg bedrövlig ut.

Jan Sniadecki såg inte mycket bättre ut.

Atriumet på Leonora.

Personligen uppskattar jag den här typen av inredning, jämfört med endast vilstolar på Gotlandsfärjorna. Nackdelen är väl att man inte får någon plats tilldelad, om det är fullt ombord. 

Hemresan gick smärtfritt med både pågatåg och X2000.

Hela Skåne bestod av vackra rapsfält.

Tack för att ni följde med på den här korta med intensiva resa. 
Vi hörs snart igen!
/Kim Viktor
« Senast ändrad: 11 juli 2017, 08:50:48 av Kim Viktor »
*
« Svar #12 skrivet: 11 juli 2017, 04:58:24 »

Min utsideshytt ombord på Polonia, mysig, men konstigt nog fanns inget eluttag. Ja jag tillhör generationen som behöver ladda mobilen ständigt. ;) Jag tycker även att det inte skulle skada om Unity Line kunde satsa på wifi.

Vi som har börjat raka oss vet att det finns eluttag på toan ;)

Tack för ett fint arbete med bildreportaget Kim!
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #13 skrivet: 11 juli 2017, 08:33:54 »
Haha  :D Du har så rätt där inne fanns det ett uttag.
« Svar #14 skrivet: 11 juli 2017, 09:11:20 »
Bra reportage med fina bilder. Roligt att maten på Polonia och Skania håller stilen. Vi har inte rest med Unity sedan 2014, men om några veckor ska vi åka hem med Skania. På utresan ska vi åka med Stena Vision eftersom Polonia är fullbokad den dagen vi vill resa.