Premiärtur Visby-Västervik
« skrivet: 27 juni 2017, 22:13:24 »
Destination Gotlands första resa mellan Visby och Västervik ägde rum den 22 juni med HSC Gotlandia.


Jag åkte ner med Gotlandia II kvällen innan från Nynäshamn.


Scottish Viking har kvar sitt blåa skrov, som hon har haft under hela sin livstid.


Salongen längst fram på däck 6 på Gotlandia II. Eftersom det var två dagar innan midsommar så var färjan i princip full, även om det inte syns på bilden. ;)






Däck 5




En hel del gående passagerare. Och gå fick vi göra, Gotlandia II la till vid kaj 7 i Visby därifrån är det en bra bit in till terminalen.


Väl ute mötte jag upp Stefan A och vi begav oss till hotellet, där vi hade ett rum med balkong som hade utsikt över hamnen. Det finns sämre lägen för en shipspotter.


Gotlandia hade en kvällsavgång från Nynäshamn och lade till i Visby strax efter 21.






Kan det bli mer gotländskt?


Staden i vackert kvällsljus.




I solnedgångar kan det mesta bli vackert, t.o.m. landgångar.


Nästa morgon hade Gotland lagt till vid kajplats 6.


Vi checkade in vid 6-tiden och det var ingen större trängsel.


Bevis på att jag var med på premiärturen. ;)


Alla bilar fick stå i en enda fil.


Rampen från övre däck.


Däck 5 aktern


Däck 5 fören


Däck 6, här hade Destination Gotlands ledning sina platser och bjöds på frukost. Jag tycker att vi aktieägare hade kunnat få något. ;)


Gotlandia är som synes inte den bästa fotofärjan....


Tack för detta korta besök Visby, vi syns om inte annat tills nya Visborg kommer.




Den nya kryssningspiren i Visby som ska vara färdig nästa år.




Soldäcket, det som är bra jämfört med Gotlandia II är att man kan nå båda sidor av soldäcket utan att gå in mellan, men annars har de två lika dåliga soldäck.


Istället för en riklig frukostbuffé på hotellet, blev det en "kulinarisk" frukostbricka...


Restaurangtorget i aktern


Informationen midskepps


Det obligatoriska atriumet som finns på nästan alla snabbfärjor (de som har två passagerardäck alltså).




Landgången i Västervik såg bokstavligen ut att vara under konstruktion.


I Västervik var det invigning av färjelinjen och ett hundratal lokalbor hade samlats. Lokalpolitiker, destination Gotlands VD och Smålands hamnars VD höll tal och tackade Gotlandsbåten för att ha startat stafetten och för att Destination Gotland tog över stafettpinnen. 


Efter en timme i hamnen gick hon tillbaka till Visby.


En stor skillnad i år jämfört med när Gotlandsbåten körde, är att tidtabellen möjliggör dagsturer till Visby, vilket verkar ha varit uppskattat av lokalborna.




Färden fortsatte därefter mot Stockholm. Men en Gotlandsfärja till hamnade på bild, nämligen Gute i Norrköping. Gute ska i sommar vara fraktfärja till både Nynäshamn och Oskarshamn, innan hon återigen chartras ut till Stena Line i höst, för att denna gång trafikera Karlskrona-Gdynia.

Det var allt för denna gång.
Ha det fint!
/Kim Viktor
« Senast ändrad: 28 juni 2017, 07:57:45 av Kim Viktor »
*
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2017, 05:31:46 »
Tack Kim, för ett väl genomfört bildreportage :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2017, 07:45:57 »
trevligt att se /TT
Resor 2017.
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande:
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Silja Serenade
Freedom of the seas i karibien
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2017, 09:46:17 »
Trevligt reportage Kim! (Som vanligt)

Jag är så allergisk mot så kallade flygstolar, även om ingen som flyger economy får sitta i sådana sköna stolar...
Så tur att många snabbfärjor har någon typ av litet Café torg som man i mån av plats kan hänga i. Nu åker jag inte ofta till Gotland, men man kan hoppas att stora nybygget får en mera europeisk inredning och inte så mycket flygstolar.

//R
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2017, 12:04:17 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2017, 18:44:02 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf

Det berodde ju till stor del på brister i angöringen i Grankullavik som omöjliggjorde trafik vid sämre väderlek.

Det problemet finns ju inte i Västervik, dock lär det i dagsläget vara omöjligt att använda någon av de större fartygen, och Västervik har ju heller inte möjlighet att ta emot frakt i annat än marginell utsträckning.

Så länge något mindre fartyg finns i flottan är ju detta ingen problem.

Returen från Västervik hyste 432 passagerare däribland undertecknad :-)
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2017, 20:03:35 »
Tack själv!

Jag glömde skriva hur många vi var på resan 179 till Västervik, 600 någonting ner från Nynäs.

Robert tyvärr verkar det som att de nya också kommer att vara främst inriktade på vilstolar, men med ett restaurangtorg som inte kommer att vara ekonomiplatser.
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2017, 20:48:33 »
Trevligt reportage Kim! (Som vanligt)

Jag är så allergisk mot så kallade flygstolar, även om ingen som flyger economy får sitta i sådana sköna stolar...
Så tur att många snabbfärjor har någon typ av litet Café torg som man i mån av plats kan hänga i. Nu åker jag inte ofta till Gotland, men man kan hoppas att stora nybygget får en mera europeisk inredning och inte så mycket flygstolar.

//R

Att alla ska ha sin egen (vil)stol har ju varit ett stark uttalat krav och därför försvinner ekonomiplatserna som bokningsalternativ.

Nuvarande Visby o Gotland lär byggas om efter samma koncept efter att det första nybygget levereras.
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #8 skrivet: 29 juni 2017, 08:12:47 »
Jo, skillnaden är väl att trafiken till/från Gotland för många inte är nöjesresor utan en livlina till fastlandet. Men tittar man historiskt så hade man endast vilstolar i en salong. Nu tror jag att många föredrar denna typ av resande, jag är nog inte den "normale" resenärer, men personligen tycker jag vilstolar är extremt tråkigt. Jag blir rastlös redan efter några minuter om jag sitter i något som liknar en buss när jag åker färja....

Att det däremot ska vara en stor del vilstolar kan jag absolut köpa, men lite mera variation än ett restaurangtorg med några få sittplatser skulle vara att föredra!
När man åker RoPax färjorna nere i Medelhavet tycker jag att man lyckats skapa en riktigt trevlig inredning som ändå fungerar bra med mix av vila, Café och Restaurang. Är man tex ett sällskap som åker och vill vara sociala så är det klart trevligare att sitta i fåtöljer/stolar runt ett bord än att sitta i en vilstolsavdelning.

//R
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #9 skrivet: 29 juni 2017, 10:01:54 »
Jo, skillnaden är väl att trafiken till/från Gotland för många inte är nöjesresor utan en livlina till fastlandet. Men tittar man historiskt så hade man endast vilstolar i en salong. Nu tror jag att många föredrar denna typ av resande, jag är nog inte den "normale" resenärer, men personligen tycker jag vilstolar är extremt tråkigt. Jag blir rastlös redan efter några minuter om jag sitter i något som liknar en buss när jag åker färja....

Att det däremot ska vara en stor del vilstolar kan jag absolut köpa, men lite mera variation än ett restaurangtorg med några få sittplatser skulle vara att föredra!
När man åker RoPax färjorna nere i Medelhavet tycker jag att man lyckats skapa en riktigt trevlig inredning som ändå fungerar bra med mix av vila, Café och Restaurang. Är man tex ett sällskap som åker och vill vara sociala så är det klart trevligare att sitta i fåtöljer/stolar runt ett bord än att sitta i en vilstolsavdelning.

//R

Denna variation försökte man ju sig på i den ursprungliga designen på Visby o Gotland (2003) men soffor o snurrstolar akterut ersattes efter en tid med vilstolar.

Så tyvärr, även om jag håller med dig så tror jag inte det är möjligt att genomföra annat än som "döda" utrymmen som inte genererar intäkter och bidrar till pax antalet då alla kräver en egen numrerad sittplats.
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2017, 11:56:38 »
Tack så mycket för ett bra reportage och vackra bilder!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2017, 13:38:44 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf

Det berodde ju till stor del på brister i angöringen i Grankullavik som omöjliggjorde trafik vid sämre väderlek...

Returen från Västervik hyste 432 passagerare däribland undertecknad :-)
...och det var säkert GB medvetna om,men dom fick ju bra inkomster och PR.../Ulf
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2017, 22:16:56 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf

Det berodde ju till stor del på brister i angöringen i Grankullavik som omöjliggjorde trafik vid sämre väderlek...

Returen från Västervik hyste 432 passagerare däribland undertecknad :-)
...och det var säkert GB medvetna om,men dom fick ju bra inkomster och PR.../Ulf

??Medvetna om vad??
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #13 skrivet: 08 juli 2017, 23:06:19 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf

Det berodde ju till stor del på brister i angöringen i Grankullavik som omöjliggjorde trafik vid sämre väderlek...

Returen från Västervik hyste 432 passagerare däribland undertecknad :-)
...och det var säkert GB medvetna om,men dom fick ju bra inkomster och PR.../Ulf

??Medvetna om vad??
Att det som du skriver"brister i angöringen vid Grankullavik vid sämre väderlek"och det kunde GB
använda som anledning att ställa in trafiken,men de fick ju trots allt användning(och inkomster)för Gotlandia under den perioden
samt bra PR för dom själva under tiden och dessutom inte behöva stå för investeringarna i Grankullaviks hamn själva.../Ulf
SV: Premiärtur Visby-Västervik
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2017, 21:37:47 »
Tja,vi får väl se hur länge Gotlandsbolaget anser att det är"roligt"att köra dit,men denna linje
har ju blivit lite"inarbetad"sedan förra året...
Jag var med på invigningsturen när dom körde till Grankullavik på Öland med Gotlandia(2005?)
och det var ett himla hallaballoo vid ankomsten till Grankullavik men den linjen höll ju inte så länge.../Ulf

Det berodde ju till stor del på brister i angöringen i Grankullavik som omöjliggjorde trafik vid sämre väderlek...

Returen från Västervik hyste 432 passagerare däribland undertecknad :-)
...och det var säkert GB medvetna om,men dom fick ju bra inkomster och PR.../Ulf

??Medvetna om vad??
Att det som du skriver"brister i angöringen vid Grankullavik vid sämre väderlek"och det kunde GB
använda som anledning att ställa in trafiken,men de fick ju trots allt användning(och inkomster)för Gotlandia under den perioden
samt bra PR för dom själva under tiden och dessutom inte behöva stå för investeringarna i Grankullaviks hamn själva.../Ulf

Frågan är om intäkterna verkligen täckte utgifterna, det är jag tveksam till.

Och hamnen ägs ju av Borgholms kommun, om hamnen ska rustas upp/byggas om är det ju ägaren som måste ha det intresset och mha hamnavgifter finansiera detta, en redare kan ju inte ta över detta.

Grankullavik hade ju inte anlöpts på nästan 20 år, och av ett mindre fartyg, problemen med uppslammning var nog större än väntat samtidigt som det var problem med att få spränga i inloppet, dessutom innebar trafiken att småbåtshamnens verksamhet fick minimeras under trafiktiden.

Såvitt jag förstått så sker det fortfarande kontakter mellan parterna och en ombyggnad av hamnen ser ut att kunna bli av inom en överskådlig framtid.