SV: Viking FSTR
« Svar #30 skrivet: 16 maj 2017, 13:00:40 »
Igår kväll var det ombytt läge för FSTR med Tallinnturen, dvs fler fordon ut från Tallinn kl 20:15, än in kl 19:45. Sådär 60-70 in och 70-80 ut. Jag tror det är en effekt av kapacitetsbristen (och de höga priserna) på söndagskvällarna, som gör att en del tar förlängd helgledighet, och återvänder till Helsingfors på måndagskvällen.

Jag hann också se en del av ombordkörningen på Megastar till turen kl 19:30. Jag tror att antalet personbilar där låg något under 200. Vad som var påfallande beträffande de som körde ombord var följande (min bedömning):

75% av bilekipagen bestod av en bil+en man
20% av bilekipagen bestod av en bil + två eller flera män
5% av bilekipagen innehöll någon kvinna.

Såvitt jag fattat är det också mycket estniska kvinnor som jobbar i Finland, men det verkar som att de, till skillnad från männen, klarar sig utan bil.

Men vad gäller FSTR så är det alltså så att man glufsar i sig en rejäl bit av trafiken. Tallink lär visa en minskning av antalet transporterade personbilar i maj, och det var knappast vad man tänkte sig med Megastarinvesteringen. MEN marknaden totalt har visat sig kunna växa uthålligt, och antal passagerare är inte i direkt relation till antalet bilar.
« Senast ändrad: 16 maj 2017, 13:05:14 av Stefan, Tallinn »
« Svar #31 skrivet: 28 maj 2017, 10:30:55 »
En titt i bokningssystemet på FSTRs två avgångar Tal->Hel denna söndag i maj ger vid handen att det inte finns en enda bilplats eller en enda passagerarplats att tillgå.

Att bilplatserna är slutsålda en söndag är kanske inte så konstigt, samma läge hos konkurrenterna, men det är intressant att man inte har en enda sittplats ombord till salu. Kan förvisso handla om någon form av evenemang i Tallinn, men FSTR har onekligen en väldig massa sittplatser och den maximala kapaciteten ligger enligt Vikings hemsida på 836.

Och FSTR var alltså bara en "slumplösning" för den här säsongen som "råkade" dyka upp pga att Gotlandsbåtens trafik inte gick ihop sig.....
« Senast ändrad: 28 maj 2017, 10:34:54 av Stefan, Tallinn »
« Svar #32 skrivet: 28 maj 2017, 12:26:59 »
Väldigt intressant med dina kartläggningar!

Nu är ju HSC Express såld vad jag förstår så detta kan inte upprepas till nästa säsong. Att gå "bakåt" volymmässigt lär ju inte vara något alternativ så frågan är om inte Viking gör klokt i att omgående se på en lösning för kommande säsong(er) tills dess en mer långsiktig lösning är på plats!
« Svar #33 skrivet: 28 maj 2017, 15:55:24 »
Nu är ju HSC Express såld vad jag förstår så detta kan inte upprepas till nästa säsong.
Intressant, men finns det mer info om detta?

Annars kan man väl cyniskt säga att Superstar hade varit den ideala investeringen för Viking Line på Hel-Tal. Detta om man också vill vara med på fraktsidan.

Jag tror att man redan nu fått se att FSTR inte har ätit av XPRS biljettintäkter, utan tvärtom ökat dem genom korsförsäljning. Men frågan är vilken båt som är populärast. Idag avgick t ex FSTR kl 15:30 och XPRS kl 16:30, och det var fullpackat i terminalen. Man fick nästan en känsla av att många skulle föredragit att hoppa på FSTR och vara hemma tidigare, och hon var som sagt slutsåld. XPRS må va trevlig att resa med, men också för många dagskryssare räcker det nog med en tur. Om det sedan går snabbare och enklare hem, så ses nog det som en fördel.

Nu var det i och för sig Kristi Himmelsfärdshelg, men sommaren kommer att bli väldigt het för Hel-Tal trafiken. Att gå ner i kapacitet kan inte ens finnas på kartan för Viking som jag förstår det. Frågan är snarare hur man tänker på Eckerö Line.
« Senast ändrad: 28 maj 2017, 16:04:05 av Stefan, Tallinn »
« Svar #34 skrivet: 28 maj 2017, 16:16:54 »
Grundfrågan som behöver analyseras innan man går vidare - fordonen och paxen, är det en ny marknad man hittat, eller har man temporärt lyckats lösa locka över dem pga attraktivare tidtabell prissättning etc, samt fråga nummer två, gör man pengar på dessa gäster? Köper dom mat/fika ombord, handlar dom i butiken, dricker i baren etc, och den frågan är nog svårt att ordentligt veta av basen av en katamaran. Express verkar vara borta för nästa säsong - men det finns ganska gott om lediga att förmodligen kunna chatta, om man vill, men det är ingen långsiktig lösning. 
« Svar #35 skrivet: 02 juni 2017, 09:35:22 »
Enligt hemsidan så verkar nu Linda Line ha slagit igen dörren för att ersätta Merilin i sommar, och man har ändrat tidtabellen så att den är anpassad för trafik men bara en båt i år.
« Svar #36 skrivet: 06 juni 2017, 08:54:43 »
Viking FSTR har satt djupa spår i Tallinks majsiffror. Betänk att Megastar kommit till linjen:

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=778243&messageId=978143
« Svar #37 skrivet: 06 juni 2017, 11:24:12 »
Siffrorna stämmer ju väl med vad du rapporterat tidigare om FSTRs beläggning. Så på det viset var det väl väntat?

Hur mycket har totalmarknaden växt?
« Svar #38 skrivet: 06 juni 2017, 17:35:21 »
Viking FSTR har satt djupa spår i Tallinks majsiffror. Betänk att Megastar kommit till linjen:

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=778243&messageId=978143

Jag undrar om man underskattat kapacitetstillskottet av FSTR och hållit fel prissättning på linjen - som tidigare tagits upp här som exempel - just pga Megastar. Att nyhetens behag för delar av reguljärresenärer är så pass låg att det i princip bara är prissättning och någotsånär vettig tidtabell som styr? Viking Fstr har på många avgångar onekligen attraktiv prissättning - och är heller inte så konstig. Fstr har inte så mycket annat än snabbhet och pris att jobba med för sitt existensberättigande på linjen.

Glädjande nog har frakten gått bra och ger istället välkommen inkomst i kassan. Men en Helginsfors-Tallinn linje som visar minus med ett splitternytt fartyg är klart oroväckande. Har man blivit tagen på sängen - eller levde man i övertro? Eller var det nyhetens behag som slog för Vikings fördel?

Någon frågade om hur mycket totalmarknaden har vuxit, och förmodligen inte särskilt mycket om ett så litet fartyg som Fstr får sånt här genomslag på en konkurent, utan tyder snarare på att man äter av varandra. I sämsta fall, för egentligen alla parter, kan det här vara just ett sånt fenomen som startar priskrig. Och blir det resultatet innebär det knappast något nybygge på linjen inom överskådlig framtid för något av rederierna.
« Svar #39 skrivet: 06 juni 2017, 20:29:19 »
Siffrorna stämmer ju väl med vad du rapporterat tidigare om FSTRs beläggning. Så på det viset var det väl väntat?

Hur mycket har totalmarknaden växt?
Att FSTR förmodligen hade ca 10 000 bilar i maj var väntat, men att Tallink tappade 8 400 var oväntat mycket. 1 maj låg dessutom på en måndag. Totalmarknaden vet vi ju inget om eftersom Vikings (eller Eckerös) rapportering av trafikvolymer inte alls är lika snabb och detaljerad som Tallinks. Ok, hamnarna har siffror, och ibland verkar landgångare kunna få fram sådan info.

FSTR är helt enkelt en succé. Jag tog en titt ikväll igen på veckans lugnaste trafikdag, tisdag, och man hade ca 60 bilar/motorcyklar till Tallinn och ca 50 tillbaka. Ganska mycket folk i terminalen.

Det är så otroligt detta med FSTR. Man kan välja att se det som ett mycket smart drag av Viking att göra en så lyckad satsning. Eller man kan fråga sig vad det hållit på med i alla år som reagerade först nu när Gotlandsfärjan råkade bli ledig. Bakgrunden är enkel, Tallink har 58% marknadsandel, men en så hög andel faller direkt när konkurrensen visar sig. Folk vill ha alternativ.

Så om allt funkar tekniskt så blir det en stor succé med FSTR i sommar. Den 17 juni går man dessutom upp från 34 till 42 turer i veckan. Och som jag nämnt så har man troligen fått en massa korsförsäljning med XPRS, så även hon har tjänat på FSTR. Och overheaden ger synergier. Däremot fattar jag inte varför Viking behöver bemanningsföretag i Estland. Ökar bara kostnaderna.

Tallink dominerar dock totalt på fraktsidan. På torsdagskvällar har man nu t o m flyttat sista avgångarna från 22:30 till 23:30 och jag antar att det är en anpassning till frakttrafiken.

Sedan har vi då konceptfrågan. Kan det vara så att FSTR t o m är lönsammare än XPRS... Och vad ska man i så fall satsa på till nästa år... Och hur tänker Eckerö...

Nu verkar det förresten framgå av Linda Lines hemsida att de bara kör med en båt i sommar.
« Senast ändrad: 06 juni 2017, 20:41:56 av Stefan, Tallinn »
« Svar #40 skrivet: 07 juni 2017, 09:24:06 »
Som "vanlig färjeresenär" ser jag inget konstigt i att FSTR har blivit succe. På linjen finns många pendlare samt många som som bara vill komma över utan nåt bling-bling. För dessa är alla snabbare sätt att ta sig över välkomna. 2h med med de vanliga sillburkana är långsamt för dessa.
Jo, Linda Line har ju funnits, en gissing är det står fel rederi-namn på sidan i detta fall.
« Svar #41 skrivet: 07 juni 2017, 11:29:48 »
Citera
Men en Helginsfors-Tallinn linje som visar minus med ett splitternytt fartyg är klart oroväckande. Har man blivit tagen på sängen - eller levde man i övertro? Eller var det nyhetens behag som slog för Vikings fördel?

Det borde ju ha funnits ett stort intresse för Megastar men jag tror inte att passagerarna i gemen bryr sig. Jag vet inte heller om den nya skutan, och i så fall hur, har marknadsförts av Tallink. Det nya innovativa tycks vara  öppnandet av Burger King ombord - hur lockande är det? Vem bryr sig när du kan klämma en burgare på valfri kedja i stort sett varje gatuhörn numera. En riktig gäspning i mina öron i vart fall.

Ärligt talat tror jag att priset är styrande för många och då har Tallink helt enkelt inte hängt med i sin prissättning på Finska viken. Trots att prissättningen numera sägs vara dynamisk!  ???
« Svar #42 skrivet: 07 juni 2017, 11:47:58 »
En del av den dynamiska prissättningen är nog förvisso att vi inte vet vad andra betalar. Dvs allt mer erbjudanden riktas direkt till den ena eller andra kundkategorin, så det vi ser på hemsidorna motsvarar inte vad folk betalar.
« Svar #43 skrivet: 07 juni 2017, 13:27:24 »
Men på Tallink uppenbarligen MER (dvs högre pris rent generellt) oavsett kundkategori - annars hade de ju inte tappat i den omfattningen de gjort!
« Svar #44 skrivet: 07 juni 2017, 16:50:15 »
Viking är duktiga på marknadsföring. För ett par timmar sedan drog de igång en tävling på deras estniska Facebooksida där folk uppmanas att tagga tre kompisar i kommentarsfältet och skriva vad de vill göra om de vinner en resa till Helsingfors. Flera hundra har redan svarat. Därigenom 1) når Viking ut till en massa nya kunder och 2) får direkt information om vad det är som lockar ester till Helsingfors.

Smart!

Efter att ha läst något dussin kommentarer drar jag slutsatsen att det är Linnanmäki som mest lockar de estniska Facebook-läsarna.
« Senast ändrad: 07 juni 2017, 16:54:09 av Stefan, Tallinn »