SV: Viking FSTR
« Svar #210 skrivet: 11 augusti 2017, 12:46:49 »
Hur menar du egentligen?
X2000 är en kvalitetsprodukt för resenärer som tar tåg mellan stora stadscentra i Sverige och trafiken till Nynäshamn
har alltid varit en linje av"förortskaraktär"och transporter t/fr färjorna med "lokaltåg".
1 timma till Nynäshamn(för ca 40 SEK)är liite skillnad som t ex 3 timmar till Göteborg(från 195 SEK och uppåt).../Ulf

Precis som du säger. Stockholm-NhC är en pendellinje varför man inte har behov av fina tåg som X2000.
Jag ser på FSTR på samma sätt, dvs ett sätt att snabbt ta sig över viken och FSTR därför inte behöver vara lyxutrustad.

Jag förstår mycket väl hur du menar. Problemet är bara följande:
på början av 2000-talet hade man denna produkt iform av Superseacat, Autoexpress och Nordic Jet. Det gick väl därför att alla inte ville bara fyllekryssa på Cinderella, Finnjet, Silja Opera, Nordlandia, Fantaasia, Meloodia, Vana Tallinn, Romantika, osv. och då var det både billigare med bränsle och betydligt billigare iland. Därför var man villig att betala 40€ enkel för produkten. Och det var så mycket det kostade oberoende när man åkte. Men sen kom Star, Superstar och XPRS, samt slutligen Finlandia. Efter deras utbud och priser har väldigt få lust att betala 40€ för enkel personbiljett på en katamaran som känns precis vad den är - en 2000-talets katamaran. Prisskildaden Finland vs. Estland alltså landpriser blir mindre och mindre och därför vill man ha resan billigt men handla mycket så att prisskilnaden sim blivit mindre kompenceras iform av mängder och därtill köper man upplevelsen det har även rederierna uppfattat.
« Svar #211 skrivet: 11 augusti 2017, 13:40:48 »
JoonasK, det förefaller ju dock som om det faktiskt funnits ett intresse/behov av en enkla men snabba resor över viken.
Det kan man inte bortse ifrån även om FSTR i sig kanske inte är den slutgiltiga lösningen beroende på driftskostnaderna.

Jag vidhåller också att på en resa som tar 1h 45 min behövs det inga fina restauranger utan det räcker gott och väl med en enklare kafeteria eller liknande.
« Svar #212 skrivet: 11 augusti 2017, 15:29:31 »
Är det någon som kan berätta vad det var för typ av trafik mellan Dover och Calais innan tunneln kom. Vilka fartygstyper användes där?

Nu var det förstås mycket mer trafik på Dover-Calais då, än vad det är på Helsingfors-Tallinn nu, men det vore intressant att veta om man hade snabbåtar typ FSTR, eller mer kombinerade frakt- och passagerarfartyg. Sträckan är förstås kortare också. Kanske intressant att titta också på andra kanallinjer.

På tal om Dover, så är tydligen Helsingfors på väg att gå om Dover som världens största passagerarhamn.
https://www.hbl.fi/artikel/helsingfors-hamn-kan-bli-varldsetta/
« Senast ändrad: 11 augusti 2017, 15:33:08 av Stefan, Tallinn »
« Svar #213 skrivet: 11 augusti 2017, 16:30:33 »
JoonasK, det förefaller ju dock som om det faktiskt funnits ett intresse/behov av en enkla men snabba resor över viken.
Det kan man inte bortse ifrån även om FSTR i sig kanske inte är den slutgiltiga lösningen beroende på driftskostnaderna.

Jag vidhåller också att på en resa som tar 1h 45 min behövs det inga fina restauranger utan det räcker gott och väl med en enklare kafeteria eller liknande.

Absolut - men nackdelarna är så många med denna typ av färja jämfört med större snabbgående färjor. Det är främst extraturer som väckt intresse och det borde Viking verkligen se till att kunna erbjuda i framtiden. Driftkostnaden jämfört med verkligheten på marknaden dvs. låga biljettpriser och brett utbud av ombordförsäljning på större färjor gör enbart det att 15 minuters besparning på överfarten är inte tillräckligt stor försäljningsargument. Det skulle verkligen förvåna mig att se denna typ av färjor blivande somrar på HEL-TLL.

Är det någon som kan berätta vad det var för typ av trafik mellan Dover och Calais innan tunneln kom. Vilka fartygstyper användes där?

Nu var det förstås mycket mer trafik på Dover-Calais då, än vad det är på Helsingfors-Tallinn nu, men det vore intressant att veta om man hade snabbåtar typ FSTR, eller mer kombinerade frakt- och passagerarfartyg. Sträckan är förstås kortare också. Kanske intressant att titta också på andra kanallinjer.

På tal om Dover, så är tydligen Helsingfors på väg att gå om Dover som världens största passagerarhamn.
https://www.hbl.fi/artikel/helsingfors-hamn-kan-bli-varldsetta/

Det fanns både ropax-färjor och på 1990-2000 talet även den typen katamaraner FSTR är, hon är ju en fd P&O färja. Men nuvarande snabbgående ropax-färjor är så gott som likadana med HEL-TLL trakten.

Från P&O Ferries hemsida:

"Our ships have everything you need to enjoy your journey with us.

Enjoy a hot meal or fine dining experience with fantastic sea views. Or pick up a bargain in our onboard shop, offering amazing discounts on all your favourite brands. Our kid’s club will keep the little ones happy and for those who like a bit of luxury, there’s our Club Lounge.

You’ll find lots of space on board and if the weather’s nice, you can enjoy the trip from our outside deck space. Even if you just want to relax with your favourite drink and watch the waves roll by, it’s all here on board."

P&Os Spirit of France och Spirit of Britain är byggda i Finland och likheter med Megastar finns många. Dfds operar två halvsystrar till Star och Viking XPRS, byggda i Finland (Côte des Dunes) och i Frankrike (Côte des Flandres).
« Senast ändrad: 11 augusti 2017, 16:37:53 av JoonasK »
« Svar #214 skrivet: 11 augusti 2017, 18:45:33 »
Det gick ju även rena passagerarfartyg på kanalen ända till 1988

http://www.faktaomfartyg.se/prinses_paola_1966.htm

och svävare

http://www.faktaomfartyg.se/hoverlloyd_red.htm
« Svar #215 skrivet: 11 augusti 2017, 21:32:48 »
Det gick ju även rena passagerarfartyg på kanalen ända till 1988

http://www.faktaomfartyg.se/prinses_paola_1966.htm

och svävare

http://www.faktaomfartyg.se/hoverlloyd_red.htm

Men det är snart 30 år sen - är väll knappast relevant att bedöma trafiken utifrån dagens förutsättningar med? Förstår inte riktigt kopplingen?
« Svar #216 skrivet: 11 augusti 2017, 21:38:22 »

Självklart finns det behovet av rena, snabba transporter - bla därför snabbfärjorna har byggts, men inte i det antal att det ENBART lönar sig att ha ett separat fartyg för det ändamålet när förutsättningarna på linjen är hård prispress och många avgångar. Då måste du fylla fartyget med diferensierande utbud för att attrahera en bred kundmassa. Det är därför fartyg såsom FSTR inte har någon chans på marknaden. Inte att det i sig är fel på fartyget, utan att det intäktsmässigt bär sig inte i konkurensen på linjen.
« Svar #217 skrivet: 12 augusti 2017, 08:20:00 »
Om jag kan välja mellan tåg och buss, engångsbestick och rostfria, kiosk och butik, bildäck och labyrint... jag väljer tåg, rostfria, butik, bildäck...Fstr och normal färja, inte Fstr. Men jag kryssar över Finska viken bara 2 eller 3 gång tur/retur om året. Och med bil.
« Svar #218 skrivet: 15 augusti 2017, 11:34:05 »
Helsingfors hamn har nu publicerat julisiffror, så vid sidan av Tallinks och Vikings rapporterade data kan vi nu också härleda de övrigas, dvs Eckerö och Linda.
http://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/julkaisut-ja-tilastot

Antal resenärer i linjetrafik Hel-Tal i juli (juli 2016), tusental:

Tallink: 627 (661)
Viking: 379 (305)
Eckerö/Linda: 173 (199)
Helsingfors hamn totalt: 1 179 (1 165)

Marknadsandelar i juli:
Tallink: 53% (57%)
Viking: 32% (26%)
Eckerö/Linda: 15% (17%)

Tallink har alltså, jämfört med ifjol, tagit bort Europas två dagsturer, Viking har lagt till sex FSTR-turer per dag, och Linda har tagit bort Merilins sex turer per dag.

---
Av hamnens siffror ser vi förresten också att juli var en svag månad för passagerartrafiken Helsingfors-Stockholm, en nedgång från 274 tusen ifjol till 264 tusen i år. Fram till juni var den linjen annars på plus jämfört med ifjol.
« Senast ändrad: 15 augusti 2017, 11:50:57 av Stefan, Tallinn »
*
« Svar #219 skrivet: 15 augusti 2017, 12:05:37 »
Hej såg den här intressanta You Tube filmen om snabbgående katamaran: https://youtu.be/idgBo-5olXU
« Svar #220 skrivet: 15 augusti 2017, 12:54:04 »
Intressant film. Den katamaranen skulle då teoretiskt med full fart köra Hel-Tal på en timme och dra fem kubikmeter bränsle. Ska man kanske gissa då att FSTRs förbrukning ligger på sådär tre kubikmeter per tur...

Intressant hur väl de verkar klara rejäl våghöjd också.
« Senast ändrad: 15 augusti 2017, 13:08:09 av Stefan, Tallinn »
« Svar #221 skrivet: 16 augusti 2017, 19:37:20 »